جاباما
۱۰۱۲۱۳۵
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

هشدار کرونایی درباره تجمعات در مراسم ترحیم

با شیوع ویروس کرونا در کشور طی چند ماه اخیر، زندگی همه افراد با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ تغییراتی که بخشی از آن به فرهنگ و آداب و رسوم برمی‌گردد؛ به جا نیاوردن دید و بازدید سال نو، ماندن در خانه در روز ۱۳بدر و... از مواردی بود که دستخوش این تغییرات شدند.

خبرگزاری ایسنا: با شیوع ویروس کرونا در کشور طی چند ماه اخیر، زندگی همه افراد با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ تغییراتی که بخشی از آن به فرهنگ و آداب و رسوم برمی‌گردد؛ به جا نیاوردن دید و بازدید سال نو، ماندن در خانه در روز ۱۳بدر و... از مواردی بود که دستخوش این تغییرات شدند.

با گذشت زمان برغم افزایش آمارهای کرونا اما حساسیت و دقت‌نظر شهروندان در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس کمرنگ شده است؛ موضوعی که از سویی می‌توان آن را به خسته شدن مردم از طولانی شدن این شرایط و از سویی دیگر به بازگشایی‌های گستره‌ای که در مشاغل و فعالیت‌ها اتفاق افتاد مرتبط دانست.

از جمله موضوعات و رفتارهای پرخطری که این روزها بحث آن هم در میان مردم و هم مسئولین داغ است، موضوع بازگشایی تالارها و حضور در مراسماتی است که ماهیت تجمعی دارند که در قدرت گرفتن زنجیره انتقال ویروس کووید۱۹ و افزایش آمار مبتلایان موثر است. شرکت در مراسم‌ تشییع و ترحیم افراد به ویژه چهره‌های سرشناس، یکی از همین زنجیره‌های انتقال بیماری است.

دکتر مسعود مردانی_عضو ستاد علمی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به نظر بنده به عنوان کسی که از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد مرگ هزاران نفر از هموطنانم بوده‌ام، شرکت در اینگونه مراسم‌ها برای همه افراد لزومی ندارد و افراد می‌توانند بدون حضور در مراسم‌های گسترده برای متوفی طلب آمرزش کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.

وی افزود: در یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به دنبال برگزاری یک مراسم عزا ، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان به ویروس کرونا مبتلا شدند. ضمن اینکه انجام تست سرولوژی و منفی شدن جواب آن پیش از برگزاری مراسم هم هیچ فایده‌ای ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه مراسماتی با ماهیت تجمعی مانند مراسم عزا و عروسی نباید در شرایط فعلی برگزار شود، ادامه داد: موارد جدید بروز کرونا در کشور بسیار افزایش یافته است و به نظر می‌رسد بهتر است مجددا به تعطیلی برخی مشاغل، ادرات و... فکر کنیم؛ البته موضوعات این چنینی به عهده ستاد اجرایی مقابله با کرونا است و ما تنها پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم اما بهرصورت در حال حاضر شرکت در مراسم‌های عروسی و عزا و مسافرت غیر ضروری و.... را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

دکتر مردانی با اشاره به اینکه افراد نزدیک به متوفا می‌توانند با رعایت پروتکل بهداشتی در مراسم‌ شرکت کنند، گفت: برگزاری مراسم در فضای باز و با تعداد بسیار کم مهمان به شرط رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ایرادی ندارد اما هیچ لزومی ندارد که جمعیت زیادی را برای خاکسپاری عزیزانمان در این شرایط دعوت کنیم. ما ضمن ارج نهادن به تمام افراد سرشناس اما باید از مردم بخواهیم برای جلوگیری از تجمعات در مراسم‌های این افراد شرکت نکنند. شاید برخی هنوز از عمق ماجرا بی خبر باشند و ندانند که ظرفیت بیمارستان‌های ما برای پذیرش مبتلایان به کرونا تا چه اندازه اشغال شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از جلسات مهم از طریق بسترهای اینترنتی و ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود،‌ تصریح کرد: مردم هم می‌توانند برای عرض تسلیت از این بسترها استفاده کنند تا بتوانند جلوی زنجیره انتقال کرونا را تا حدودی بگیرند. از سوی دیگر پیشنهاد من به کسانی که می‌خواهند برای عرض تسلیت اقدام به تهیه دسته گل و یا تاج گل کنند نیز این است که به جای این کار برای افراد کم درآمد و کمتر برخوردار ماسک تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدی

      آقای دکتر شاید این آقا یا خانم سر شناس درطول عمرش برای هر فامیل ۵۰ مراسم عزا یا عروسی رفته کمک کرده نمیشه اون بنده خدا پول کمک کرده به خانواده های دیگر آن وقت من بیام ماکس بگیرم بدم به آدم فقیر دیگری خانواده اون آقا از من انتظار دارن میخوام اون فقیر نپوشه

    • U.S.X

      طبق گفته وزارت بهداشت کرونا در مجلس عزا کار ساز نیست
      و ما فقط باید مجالس عروسی و شادی را کنسل کنیم چون کرونا در آن مجالس شاد خوب رشت میکند

    • آرمان عظیمی

      دقت کردید الان هشدارها فقط مراسم عزا یا عروسی است ولی پارک و سینما و دوردور بازی و مسافرت وبازارگردی و.... اشکال نداره!! متاسفانه الان هم یک خبر نقل شده که ستادکرونا و دولت گفته میزان تست گرفتن را کاهش بدید، معنی سیاست های یک بام و دوهوا و کم نشان دادن میزان ابتلا چیست؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • فرزانه

        بله الان دیگه فقط ازافرادبالای 60سال تست گرفته میشه البته بصورت آزاد میشه تست دادپسر من 160هزاردادتست خون داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج