جاباما
۱۰۱۳۸۵۲
۲۸ نظر
۵۰۱۲
۲۸ نظر
۵۰۱۲
پ

توصیف حداد عادل از جایگاه زنان در اسلام

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:مردان و زنان جهان اسلام در دامن زنان عاشورایی تربیت می‌شوند و دامن مادر اولین و بهترین مدرسه‌ای است که در آن ارزش‌های عاشورابی به فرزندان جهان اسلام برای آینده تعلیم داده می‌شود.

ایسنا: غلامعلی حداد عادل در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «بانوان عاشورایی» که با هدف معرفی جایگاه بانوان اسلام، با موضوع نقش بانوان صدراسلام تا پایان امامت امام حسن مجتبی (ع)، عصر امروز ۱۸ تیر به صورت مجازی برگزار شد در مورد جایگاه زن در اسلام سخن گفت.

وی اظهار کرد: زن در اسلام از نظر معنوی و در پیشگاه خداوند با مرد یکسان است. برخلاف برخی تصورات غلط قدیمی که امروز هم ممکن است در برخی اذهان جای داشته باشد، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. مرد به دلیل مرد بودن، رجحانی بر زن ندارد. زن و مرد هر دو بنده خدا هستند و قابلیت تعالی یافتن و کمال یافتن را دارند.

توصیف حداد عادل از جایگاه زنان در اسلام

حدادعادل با بیان اینکه با ظهور اسلام، زن از نظر اختیارات، شأن، کرامت و عزت مقام ارجمندی پیدا کرد، یادآور شد: زن پس از اسلام میدان وسیعی برای فعالیت اجتماعی پیدا کرد و بانوان بزرگی همچون حضرت خدیجه (س) سهم بزرگی در پایه گذاری و ترویج اسلام داشتند. حضرت فاطمه (س) نیز در عمر کوتاه خودشان از حیث عبادت، همسرداری، فرزندپروری، حق طلبی، دفاع از امامت و ولایت، دینداری حضور در رخدادهای حساس اجتماعی بانوی نمونه و الگویی بودند و این میراث از طریق حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) به بانوی بزرگ عاشورای و سرآمد بانوان عاشورای زینب کبری سلام الله علیها رسید.

وی با بیان اینکه نقش حضرت زینب (س) در مدیریت امور داخلی اردوی کربلا پیش از عاشورا بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفای آن حضرت، این نقش مضاعف شد و نقشی سیاسی و اجتماعی و همه مسئولیت کاروان بر عهده این بانوی بزرگ اسلام قرار گرفت.

حدادعادل با اشاره به اینکه عاشورا و کربلا از نام حضرت زینب (س) جدا نیست و نام حضرت زینب (س) در کنار برادر بزرگوارش حسین بن علی (ع) مانند خورشیدی بر آسمان عاشورا می‌درخشد، ادامه داد: این نگاه و جایگاه و مسئولیت شناسی همچنان در طول تاریخ به زنان عاشورای منتقل شده است و در روزگار ما یکی از مظاهر، زنان عاشورا و جلوگاه‌های تفکر عاشورایی، زنان مسلمان انقلاب اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: در انقلاب اسلامی این زنان بودند که مردان را برای حضور در صحنه‌های انقلاب، جهاد و شهادت تشویق و پشتیبانی می‌کردند؛ افزون بر اینکه خود آن‌ها نیز در صحنه‌ها حضور فعالی داشتند. آن مردان که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به میدان خون و قیام آمدند و شهید شدند تا انقلاب به پیروزی رسید، رضایت همسران و مادران خودشان را بدست آورده بودند.

وی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی را کمتر از نقش مردان ندانست و تاکید کرد: در سال‌های اخیر نقش زنان عاشورایی از جمله در راهپیمایی اربعین به خوبی افزایش یافته و بنده در اربعین شاهد حضور چشمگیر زنان بودم. سه سال پی در پی در راهپیمایی اربعین حضور داشتم و یکی از جلوه‌های شگفت‌انگیز، معنوی و الهی راهپیمایی بزرگ و جهانی اربعین حضور زنان در این اجتماع عظیم است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: بسیار دیده‌ام زنان سالخورده را از جای جای کشورهای اسلامی از جمله کشور عزیزمان ایران که عکس شهید خودشان را بر کوله پشتی شان نصب کرده و به تنهایی از روستا و شهر دور افتاده طی طریق کرده‌اند و با یاد شهید خودشان رو به سوی قبله شهیدان حضرت حسین بن علی حرکت کرده‌اند و از نجف تا کربلا با پای پیاده طی طریق کرده و با جهاد و شهادت تجدید عهد می‌بندند.

وی یادآور شد: کم نیستند زنانی که مادر شهید، همسر و خواهر شهید هستند و مسیر نجف تا کربلا را با یاد شهیدان عطرآگین می‌کنند. کم نیستند بانوانی که در ابتدای تشکیل زندگی با همسر خود با کودک خردسال در گهواره این مسیر را پیاده طی می‌کنند، سختی‌ها را به جان می‌خرند و راه حضرت زینب سلام الله علیها را ادامه می‌دهند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همین روحیه و حضور زنان به راهپیمایی اربعین معنای معنوی مهمی بخشیده و پیام مهمی را به جهانیان منتقل می‌کند. هر کسی از این راهپیمایی عظیم فیلمی تهیه و آن را ملاحظه کند، می‌بیند از نظر کمیت فرقی میان حضور زنان و مردان نیست. زنان با همان انبوهی که مردان در این راهپیمایی حضور دارند، با همان فداکاری و ایمان شرکت می‌کنند.در واقع جلوه‌ای از همه سخنانی که اسلام درباره ایمان به خدا، کرامت نفس، عزت نفس، عفت، دوری از خودنمایی به نامحرم درباره زنان بیان کرده است و در عین حال آگاه به وظیفه مادری و همسری و حضور فعال در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی، بینش والا، دوست شناسی، دشمن شناسی و رهبر شناسی، همه اینها را در زنان عاشورایی می‌توان دید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا در رابطه با جایگاه زنان ، فقط نظر مردان را میگذارید ! ؟ نظرهای تکراری و غیر قابل قبول ، زمانه تغییر کرده ، ایا میدانید ؟

      پاسخ ها

      • مهدی

        چه جایگاهی بالاتر ازاینکه یک مادر برای رفاه بچه خودش مدرسه میسازه تا بچه تو مدرسه خودش درس بخونه ؟؟
        احسنتتتتتتت

      • بدون نام

        استاد از کاندیداتوری ریاست جمهوری و افاضات سیاسی به جایگاه زن رسیدی؟؟؟...خخخخخخخ

      • ******* shanjani ******

        ..فارسی را پاس بداریم.. جناب حداد عادل...معادل .. زنان .. در زبان فارسی میشود.... بانوان .. و .. یا .. خانمها....

      • بدون نام

        خیلیم عالی از این به بعد نفری یه دامن واسه بچه ها پهن میکنیم دیگه اینهمه هزینه مدرسه و درس هم ندیم

    • ح

      این حداد عادل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به این چه ربطی داره

    • بدون نام

      از فامیلا تو امریکا چه خبر؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داماد شهید پرور آمریکایی جناب آلو چطوره

    • بدون نام

      این دری وری ها بدرد کی و چی میخوره اخه مرد حسابی نون نداریم بخوریم و شماهم هی جلسه و هی حرف صدتا یه قاز

    • بدون نام

      دوبر سه بر برابر با سه بر دوبر دو سه بر برابر با يك بر دو بر سه بر چهار بر. آفرين پروفسور غلومعلي هزاران آفرين

    • بدون نام

      زن در اسلام جایگاه رفیعی داره . نزد شما جایگاه تنزل یافته ای داره

    • ایران

      کارکرد بانوان عزیز انطور که به دل این اقایون بشینه در مجالس عزا سر دادن شیون و زاری و ناله های جانگداز میباشد تا سوز داستان چندبرابر بشه تا فرصتی برای فکر و تعقل پیرامون اون موضوع باقی نمونه ناظر شمام از مایی درود بر شما

    • محمدثابت

      چقدرازش بدم میاد

    • بدون نام

      ببخشید ولی ما بانوان تو رو قبول نداریم.... ما بانو هستیم نه زن... برو خجالت بکش گند زدین مملکت رو

    • بدون نام

      جایگاه هر کسی را عصر خودش تعیین می کند،شما ها نمی خواهد به اسم اسلام تعیین تکلیف کنی برو برای خودت و خانواده ات،تعیین تکلیف کن.

    • بدون نام

      لطف کنید فقط ساکت بشید کدوم جایگاه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بعد فرهنگ پارسی چه ربطی به عاشورا داره میخوام بدونم؟

    • سید

      از پسر چه خبر شنیدم حج هم رفته

    • علی

      وقتی دین و مذهب جایگاهش اینقدر تنزل پیدا کرده بخاطر اینهاست که شده اند مفسر دین

    • بدون نام

      سانسور نکنید فضای نقد رو باز بگزارید والا نهایتا به ضرر همه میشه.بگزارید به اصطلاح اندیشمندان اسلامی به این شبهات پاسخ دهند.البته قطعا پاسخگو نمیبینید ایشان را که سانسور میکنید

    • قلی

      این بود انشای من پایان

    • بدون نام

      البته در میان اعراب

    • بدون نام

      آقای حدادناعادل دیگه برابچه هات دانشگاهی دبیرستانی چیزی نساختی درشانتون باشه؟

    • بدون نام

      راجب جایگاه مدارس غیر انتفاعی تو اسلام هم بگو

    • حامد

      زن چیز خوبیه

    • بدون نام

      طنز خوبی بود باز بزارید

    • #هالوخان

      از بیزینس مدارس غیر انتفاعی فرید جان مامانش تو اوضاع کرونا چه خبر حج غلومعلی!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج