راهنمای خرید خودروی سدان خانوادگی
۱۰۱۴۳۷
۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
۲۱۵۵۳
نسل قبلی کیا اپتیما در ایران، علی‌رغم مشخصات خوبش، با اقبال چشمگیری رو به رو نشد، شاید مهمترین دلیل این امر وجود رقیب سرسختی به نام هیوندای سوناتا بود، که به خوبی در دل خریداران ایرانی جا باز کرده بود.
مجله تخت گاز:

کيا اپتيما  2014 

نسل قبلی کیا اپتیما در ایران، علی‌رغم مشخصات خوبش،  با اقبال چشمگیری رو به رو نشد، شاید مهمترین دلیل این امر وجود رقیب سرسختی به نام هیوندای سوناتا بود، که به خوبی در دل خریداران ایرانی جا باز کرده بود. اما نسل جدید کیا اپتیما، که در واقع نسل سوم این سدان متوسط محسوب می‌شود، در مدت حضورش در بازار خودروی کشور خوش درخشیده و بدون اغراق می‌توان گفت تعداد طرفدارانش دست‌کمی ‌از طرفداران سوناتا ندارد.



 اپتیما جدید در بازار اروپا، کانادا و اندونزی با نام MEGENTIS و در کره جنوبی با نام k5 شناخته می‌شود. طراحی این خودرو کار طراح معروف کیا، پیتر شرایر است، که نسبت به قبل به کلی دگرگون شده و از سبک جدید کیا در طراحی پیروی می‌کند. چراغ‌های جلو و عقب از تکنولوژی LED بهره می‌برند و تغییری جزیی در چراغ عقب مدل ۲۰۱۴ ایجاد شده که آن را به کادنزا نزدیک کرده است. ارتفاع کوتاه، عرض زیاد، جلو پنجره معروف کیا، سقف شیشه ای و طراحی زیبای رینگ‌ها، از اپتیما جدید یک خودروی مدرن ساخته‌اند، به‌طوری که مخالفان سرسخت خودروهای کره ای هم آن را تحسین می‌کنند.

از ویژگی‌های مثبت کابین اپتیما، می‌توان به ارگونومی‌بالا و کیفیت مطلوب قطعات استفاده شده اشاره کرد. در نگاه اول کنسول جلو شلوغ و گیج کننده به نظر می‌رسد، ولی ترتیب قرار گیری دکمه‌ها و ابزارک‌ها و همچنین کنسول مرکزی متمایل به سمت راننده، کار کردن با آنها را راحت ساخته‌اند.

 اپتیما در چهار تیپ مختلف عرضه می‌شود، که نمونه‌های فول آپشن از امکاناتی همچون صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و سردکن و حافظه، شیشه UV جلو با قابلیت فیلتر اشعه‌های مضر، سیستم صوتی اینفینیتی و چندین آپشن دیگر بهره می‌برند.



اپتیما یک پیشرانه ۴ سیلندر  2.4 لیتری با قدرت ۱۸۰ اسب بخار دارد. شتاب گیری ۱۰ ثانیه ای برای این سدان 1.5تنی نسبتا قابل قبول است، ولی سنگینی اتاق نسبت به موتور،  در شتاب‌گیری‌ها و مانورهای ناگهانی کاملا قابل لمس است. همچنین سواری نسبتا خشک اپتیما ذهن سرنشینان را به سوی خودروهای اسپرت می‌برد. ولی از نظر راحتی فضای سرنشینان و فضای بار مشکلی با اپتیما احساس نمی‌شود.

رقبای داخلی و خارجی

  Hyundai Sonata YF



  Toyota Camry



  Honda Accord




 پیشنهاد نهایی

اگر برای خرید یک سدان توسط، میان سوناتا و اپتیما شک دارید و جوان هستید و ظاهر هیجان انگیز و اسپرت  را می‌پسندید، همچنین از سواری خشک و اسپرت لذت می‌برید، اپتیما را انتخاب کنید، در غیر این صورت سوناتا گزینه نرم‌تر و مناسب‌تری است.








تويوتا کـمري 2012

تویوتا کمری یکی از محبوب ترین و نام آشنا ترین سدان های خانوادگی در کشورمان است.مدتی زیادی از حضور کمری در ایران می گذردو در این مدت می توان از مدل ۲۰۰۷ این خودرو که تا سال ۲۰۱۱ تولید شد،به عنوان محبوب ترین نمونه یاد کرد. نسل جدید تویوتا کمری به تازگی روانه بازار شده است،این مدل از نظر قابلیت های فنی،طراحی ظاهری،طراحی خارجی و سطح آپشن ها دچار تغییراتی شده است. بر خلاف نسل قبلی،خطوط تیز و زاویه دار اساس طراحی کمری جدید را تشکیل می دهند.طراحی چراغ های جلو و جلوپنجره،سبک جدید طراحی تویوتا را دنبال می کنند.همچنین سپر ورم کرده،این قسمت را حجیم‌تر از آن چیزی که هست نشان می دهد.طراحی قسمت عقب،مخصوصا حالت چراغ های عقب،به برادر بزرگتر کمری یعنی آریون نزدیک شده است.پیشرفت طراحی نسبت به قبل قابل تحسین است و بر جذابیت های بصری آن افزوده شده است.اما هنوز هم با رقبای پر زرق و برق کره ای خود فاصله دارد.البته باید به این نکته اشاره کرد که این سبک طراحی دیرتر خسته کننده می شود و از مد می افتد.



با ورود به کابین،متوجه تغییرات گسترده نسبت به قبل می شوید.استفاده از رنگ های تیره،تغییر حالت کنسول و فرمان باعث شده تا کابین این مدل جذاب تر از نسل قبل به نظر برسد.کیفیت قطعات هم نسبت به قبل بهبود پیدا کرده اند،ولی هنوز هم به حد ایده ال نرسیده اند. کمری جدید در دو مدل GLX وGL تولید می شود.مدل GL به عنوان مدل پایه،از سطح امکانات بسیار محدود رنج می برد،به طوری که حتی تنظیم صندلی ها و سیستم تهویه مطبوع هم در این سدان ۱۶۰میلیونی به صورت دستی تنظیم می شوند! اما مدل فول آپشن یا همان GLX از سطح امکانات قابل قبولی بهره می برد.تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه ای،تنظیم برقی صندلی راننده،سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو،سنسور پارک و تودوزی چرم از امکانات این مدل هستند. فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و راحت است و در سواری های طولانی با آن، سرنشینان احساس خستگی نمی کنند.همچنین صندلی های عقب  قابلیت خواباندن دارند تا در مواقع ضروری بر حجم صندوق بار بزرگ افزوده شود. کمری جدید از یک موتور ۴ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی بهره می برد،که قدرت آن با ۲۴ اسب بخار افزایش،به ۱۸۱ اسب بخار رسیده است.



مصرف سوخت ۹لیتری برای این سدان بزرگ کاملا مناسب است و دوام بالای قطعات تا چند سال از کمری برای شما خودروی کم هزینه ای می سازد. سواری کمری مانند نسل قبلی اش و مانند اکثر محصولات تویوتا نرم و بی صداست و اکثر تکان های مسیر را خنثی می کند.در دورهای پایین،فرمان نرم،کمک فنرهای نرم و بی صدایی موتور،سواری را بسیار آرامش بخش و بی روح می سازند،ولی وقتی پا را روی گاز فشار خلق و خوی کمری هیجان انگیزتر می شود و بیشتر به آن علاقه مند خواهید شد.

رقبای داخلی و خارجی

  Nissan Teana



  Honda Accord



  Hyundai Sonata YF



پیشنهاد نهایی

مناسب خانواده هایی که بیشتر در سفر به سر می برند و مصرف سوخت خودرو داخل شهر اهمیت بالایی برایشان دارد.همچنین کسانی که اهل ریسک کردن نیستند و به دنبال خودرویی می روند که چندین سال امتحانش را میان مردم پس داده باشد.








هيونداي گرنجـور

نسل قبلی آزرا یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین سدان‌‌های وارداتی به حساب می‌آمد که هنوز هم نمونه‌‌های دست دوم آن از بازار خرید و فروش مناسبی بهره می‌برند. اما مدتی است نسل جدید آزرا با ظاهری کاملا دگرگون شده، تحت عنوان گرنجور به بازار ایران راه یافته تا در مقابل رقبایی نظیر تویوتا آریون و کیا کادنزا قد علم کند. گرنجور از طراحی سیالی و شلوغی بهره می‌برد که نظیر آن در هیوندای سوناتا به وضوح قابل مشاهده است و در اکثر محصولات جدید هیوندای به چشم می‌خورد. همین طراحی شلوغ متشکل از خطوط نرم و حجم‌‌های اغراق آمیز، باعث شده تا ظاهر گرنجور زودتر از رقبایی نظیر کادنزا و آریون از مد بیافتد و دل خریدار را بزند. اما در کل هماهنگ و زیبا طراحی شده، چراغ‌ها طراحی زیبا و نور خیره کننده‌ای دارند و استفاده از قطعات کرومی‌در بدنه باعث شده تا ظاهر آن لوکس به نظر برسد.



فضای کابین هم شلوغ و گیج کننده است. اولین چیزی که نظر بیننده را جلب می‌کند، کیفیت مناسب متریال کابین و طراحی فضای آن است. کابین گرنجور پر است از دکمه‌‌های مختلف که حتی تعداد زیاد آن‌ها روی فرمان هم جلب توجه می‌کند. این نحوه طراحی باعث شده تا کابین گرنجور گیج کننده باشد، اما از طرفی خیلی لوکس و مدرن به نظر می‌رسد. از نظر فضای سرنشینان هم مشکلی با گرنجور حس نمی‌شود و در کنار سواری نرم و تعلیق فوق‌العاده، محیطی آرامش بخش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. البته هنگام شتاب گیری و در سرعت‌‌های بالا، تکان‌‌های کابین بیشتر می‌شود، ولی خبری از صداهای اضافی در کابین نیست. گرنجور از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارد اما از نظر میدان دید عقب راننده را دچار مشکل می‌کند. موتور ۶سیلندر گرنجور نسبت به سایر رقبایش از حجم کمتری برخوردار است و همچنین قدرت و گشتاور کمتری تولید می‌کند. البته از نظر شتاب و قدرت مانور مشکلی با گرنجور احساس نمی‌شود و جعبه دنده ۶سرعته شیفت ترونیک آن از دقت بالایی برخوردار است، ولی اگر در آینه عقب گرنجور،  تویوتا آریون یا کیا کادنزا را دید،  کنار بروید و برای آن‌ها کری نخوانید!



گرنجور مملو از آپشن‌‌های مختلف رفاهی است که فقط نام بردن از آن‌ها فضای زیادی را طلب می‌کند. پس از این نظر گرنجور مشکل پسندترین افراد را هم راضی می‌کند. از آپشن‌های جذاب گرنجور می‌توان به سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۴ بلندگو و نمایشگر لمسی، صندلی‌‌های ۱۰ جهته برقی با پوشش چرمی ‌و گرمکن و سردکن و گرمکن فرمان و شیشه‌‌های سولار اشاره کرد.

رقبای داخلی و خارجی

  Kia Cadenza



  Toyota Aurion 2013


  Lexus ES350



 پیشنهاد نهایی

اگر به دنبال ظاهر شلوغ و پرزرق و برق هستید، گرنجور بهترین انتخاب میان رقباست. همچنین آن‌قدر آپشن و دکمه دارد که مدت زیادی طول می‌کشد تا با نحوه کار آن‌ها آشنا شوید، پس اگر از افراد کم‌حوصله و خواهان اصالت يا  لذت رانندگی اسپرت هستید، باید سراغ رقباي ژاپني بروید.








ب ام و   528i

سری ۵ با اتاقی کوچک‌تر و جمع و جورتر از سری۷ و ماهیت لوکس تر از سری۳، یکی از محبوب ترین و متعادل ترین سدان‌های ب‌ام‌و محسوب می‌شود. نسل قبلی این خودرو با ظاهری بسیار زیبا و جوان پسند، در ایران بسیار محبوب شد. نسل جدید سری۵ هم موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کرد و حالا نمونه فیس لیفت با تغییرات جزیی در بدنه و فقط با پیشرانه ۴سیلندر (۵۲۸) قدم به ایران گذاشته است، تا در برابر بنز E کلاس و لکسوس ES قد علم کند.



 طراحی سری۵ در عین سادگی، شیک و باوقار است و از آن دسته خودروهایی است که به این زودی‌ها از طراحی‌اش خسته نخواهید شد. ظاهر سری۵ به برادر بزرگش سری۷ نزدیک است و این شباهت در قسمت عقب بیشتر هم می‌شود.

 ظاهر اسپرت سری۵ باعث شده تا اکثر جوان‌ها آن را به مرسدس بنز E کلاس ترجیح دهند. همچنین برای بدنه کیت اسپرت نیز قابل سفارش است، تا ظاهری به مراتب جوان پسند‌ را به نمایش بگذارد. طراحی کابین هم به پیروی از بدنه، شیک و جذاب و در عین حال اسپرت است.

 کیفیت عالی متریال داخل کابین و چیدمان چشم‌نواز ادوات و دکمه‌ها از ویژگی‌های بارز کابین هستند. همچنین فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف جلو و عقب کافی به نظر می‌رسد و از این نظر، سری۵ سدان جادار و راحتی به شمار می‌آید. صندلی‌های چرمی‌در صورت سفارش به سیستم تنظیم برقی، گرمکن و حافظه یکپارچه مجهز می‌شوند. همچنین سیستم‌های نایت ویژن، هد آپ دیسپلی، رادار و کنترل حرکت بین خطوط از مهمترین آپشن‌های سری۵ به شمار می‌آیند.



سیستم اختصاصی iDrive به همراه ماوس روی کنسول وسط  از نصب تعداد زیاد دکمه‌ها داخل کابین جلوگیری کرده تا هنگام قرار گرفتن پشت فرمان سردرگم نشوید. سری۵ جدید که در نقاطی از بدنه نظیر گرافیک چراغ‌های جلو و یا سبک طراحی صفحه کیلومترشمار دچار تغییر شده است، فعلا فقط در گونه ۵۲۸ وارد کشور می‌شود. این مدل در کنار جعبه دنده ۸ سرعته استیپ ترونیک، سواری لذت بخشی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. البته جای خالی نمونه‌های ۶سیلندر و قوی تر کاملا احساس می‌شود. سواری سری۵ بسته به نوع تنظیمات تغییر می‌کند و در حالت راحت، خبری از تکان‌های مسیر داخل کابین نیست، و وقتی روی حالت اسپرت قرار می‌گیرد، خلق و خوی خشن خود را کاملا به نمایش می‌گذارد.

رقبای داخلی و خارجی

  Hyundai Genesis



  Benz E-Class



  Audi A6



 پیشنهاد نهایی

افرادی که یک سری۷ در قالب کوچک‌تر و جمع و جورتر می‌خواهند سراغ سری۵ می‌روند. جذابیت‌های بصری بدنه و کابین کم نیستند و باعث شده‌اند تا هر سلیقه ای به سری۵ جذب شود. همچنین برای جوان‌ها گزینه مناسب‌تری نسبت به E کلاس به نظر می‌رسد.






نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج