جزئیات جدید از حادثه هواپیمای اوکراینی
۱۰۱۴۷۴۵
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
۱۱۱۸۶ 
در گزارش کامل‌تری که دقایقی پیش از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه بوئینگ اوکراینی منتشر شد، جزئیات دقیق تری از اشتباه کابر پدافند هوایی اعلام شد.

خبرگزاری فارس: بامداد روز چهارشنبه 18 دی ماه 98 یک فروند بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین حدود 6 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار حادثه شد و سقوط کرد.

در این راستا پیش از این دو گزارش از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در باره این حادثه منتشر شد و دقایقی پیش نیز گزارش دیگری که کامل‌تر و دقیق‌تر ابعاد این حادثه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توضیح می‌دهد از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.

در بخشی از این گزارش آمده است:؛ حدود ساعت 4 بامداد روز چهارشنبه 18 دی 98 با توجه به تغییر در سطح آمادگی پدافند هوایی کشور بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع می‌دهد که تنها پروازهایی مجاز به برخاست از باند فرودگاه هستند که از قبل توسط شبکه پدافند هوایی شناسایی شده‌اند و مجوز پرواز آنها توسط این شبکه صادر شده باشد.

جزئیات تازه از زمان وقوع سانحه بوئینگ اوکراینی

در ادامه این گزارش آمده است؛ پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین اینترنشنال ساعت 5:51:28 درخواست روشن کردن موتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به واحد مراقبت پرواز مربوطه ارائه می‌دهد و در ساعت 5:52:31 واحد مراقبت پرواز طی تماس با مرکز کنترل فضای کشور درخواست صدور مجوز پرواز هواپیمای اوکراینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پرواز شماره 752 در ساعت 06:10:20 مجوز پرواز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از برج مراقبت فروگاه امام خمینی(ره) دریافت کرد و پرواز در مسیر و ارتفاع پیش بینی شده به سمت کریدور پروازی ادامه حرکت داددر یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران پس از جابجایی سامانه که منجر به تغییر مکان جغرافیایی سمت سامانه شده بود، فرایند تنظیم مجدد راستای شمال سیستم در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش می‌شود، این سامانه به دلیل تنظیم ننمودن صحیح مجدد شمال دچار خطایی برابر با 107 درجه می‌شود و در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی سمت اهداف و اشیاء شناسایی شده توسط سامانه با افزایشی برابر با 107 درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شود، این رخداد آغاز ایجاد یک مخاطره است که البته در صورت اجرا و پیاده شدن سایر تمهیدات پیش بینی شده می‌توانست کنترل شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در ساعت 6:13:56 کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سمت 250 درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که درحال طی کردن مسیر 56 درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت 143 درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود، هواپیما در حال طی کردن مسیر 309 درجه بود، کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ساعت 6:14:21 بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد. این هدف همان هواپیمای اوکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام(ره) در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غرب در حال نزدیک شدن به تهران بود، شناسایی می‌شود.

طبق این گزارش اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است. در این مرحله یک حلقه دیگر زنجیره رویداد شکل می‌گیرد. کاربر سامانه دفاع هوایی به تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل مشاهده می‌پذیرد و این هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک هدف متخاصم شناسایی می‌کند، هر چند بدون آگاهی از این که سمت قابل مشاهده دارای خطایی 107 درجه است احتمال شناسایی این هدف به عنوان هدف متخاصم بسیار بالا می‌رود، با این وجود اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاع هوایی هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد، شلیک موشک منتفی می‌شد. این شناسایی اشتباه نیز زنجیره دیگری از رویداد است.

طبق این گزارش در ساعت 6:14:41 کاربر سامانه دفاع هوایی بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی یک فروند موشک به سمت هدف متخاصمی که شناسایی کرده بود، شلیک کرد. مطابق دستورالعمل‌های مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی نبوده و فرمان شلیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت نکرده باشد، مجاز به شلیک نبوده است، این تمهید به عنوان یک لایه مراقبتی دیگر پیش بینی شده بود که رعایت نشد،َ حلقه چهارم رویدادها که منجر به شلیک موشک شد در این مرحله شکل گرفته است.

بنابراین گزارش در بخش پایانی این گزارش آمده است: مسیر حرکت هواپیما و وضعیت آن در زمان شلیک موشک اول عادی بوده است و هیچ نوع عملیات پروازی که موجب گمراه کردن سامانه دفاعی می‌شود تاکنون مشاهده نشده است، خطای سامانه دفاعی از خطای کاربر در فراموش کردن تنظیم مجدد شمال سامانه آغاز شده و با افزوده شدن برخی شرایط به دامنه خطای اولیه افزوده شده تا جایی که منجر به هدف گیری اشتباهی هواپیمای مسافری می‌شود.

انتشار یافته: 35
در انتظار بررسی:10
Iran, Islamic Republic of
21:56 - 1399/04/21
فرض هم اینکه این هواپیمای نظامی آمریکا بود و اونو زده بودید فکر نمی‌کنید که آمریکا باهاتون چیکار می‌کرد!؟
Iran, Islamic Republic of
21:58 - 1399/04/21
گوسفند میزاشتید پشت پدافند با چشم میدید میفهمید اون هواپیما
Iran, Islamic Republic of
21:58 - 1399/04/21
با این توضیح وقتی تعیین کنید تا بازماندگان ،و دولت اکراین بیان عذر خواهی کنن.والا
Iran, Islamic Republic of
22:00 - 1399/04/21
گیرم ملت باور کردن و گوش مخملی. موشک دوم چرا شلیک شد؟
Iran, Islamic Republic of
22:01 - 1399/04/21
به به چه داستانی جور کردید بعد از اینهمه مدت
Iran, Islamic Republic of
22:03 - 1399/04/21
چرا این متن را بعد از 7ماه منتشر کرده اید ،پس برای سالگرد کشتن اون افراد چی متن ونوشته ای آماده میکنید؟!!!!!
France
22:05 - 1399/04/21
اصلا کاری با این داستانا ندارم،چرا بعد سه روز گردن گرفتید این واسه مردم سواله
Iran, Islamic Republic of
22:08 - 1399/04/21
افسوس.که جان بیش از ۱۰۰نفر از دست رفت
France
22:17 - 1399/04/21
چه سیستم مسخره ای که شمالشو تند تند باید تنظیم کنی
France
22:17 - 1399/04/21
چه سیستم مسخره ای که شمالشو تند تند باید تنظیم کنی
France
22:17 - 1399/04/21
چه سیستم مسخره ای که شمالشو تند تند باید تنظیم کنی
Iran, Islamic Republic of
22:25 - 1399/04/21
کلی برای ساخت داستان وقت داشتن دیگه..بعید نیست این همه مدت که جعبه سیاه دستشون بوده تغییرش داده باشن..مگه نه چرا این همه تعلل برای تحویل جعبه سیاه هواپیمای یه کشور دیگه باید باشه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
22:29 - 1399/04/21
معلوم نیست تا حالا چند پرواز داخلی این سرنوشت رو داشته ولی لاپوشونی شده!
Iran, Islamic Republic of
22:29 - 1399/04/21
فقط بایددعاکنیم درگیری نظامی رخ نده والا اینطور که از گزارش پیداست اشتباهی شهروندهاروبرگبارنبندن
Iran, Islamic Republic of
22:30 - 1399/04/21
عدد
کسیکه براحتی تمام یا ده تری هدف را را جا بجا می زند با دشمن چه می‌کند
France
22:30 - 1399/04/21
دیگه لطفاً نمک به زخم نپاشید
Iran, Islamic Republic of
22:30 - 1399/04/21
دنیا حق دارد ایران را به خاطر این جنایت با خاک یکسان کند. خیلی مسخره است توجیه مسخره تر
Iran, Islamic Republic of
22:34 - 1399/04/21
بهترین کار این است که هجری انتشار نداشته با شما این کار ارزش کمتری دارد نسبت سی هزار میلیارد کار خوب کرده‌است
Iran, Islamic Republic of
22:41 - 1399/04/21
خب بفرض که همینطور باشه بعد شلیک دوم که چند دقیقه بعد انجام شده با چه توجیهی بوده واقعا شرم آوره
Iran, Islamic Republic of
22:45 - 1399/04/21
من با ۳۵ سال سابقه پرواز میگم غیرممکنه موشک عامل سقوط هواپیما بوده باشه
صددرصد خلبان لایی کشی ناموفق داشته و ا ۲۳آنتن تلویزیون خونه ممد اینا برخورد داشته
Iran, Islamic Republic of
22:46 - 1399/04/21
علی برکت الله . ی زمانی جوک میساختن که یارو تو مانور شرکت کرد اسیر شد ولی امروز جوک به واقعیت تبدیل شد این از هواپیما و اونم از ناوچه
United Arab Emirates
23:08 - 1399/04/21
دچار حادثه شد؟!!! یا با شلیک چند موشک سرنگون گردید؟
Iran, Islamic Republic of
23:30 - 1399/04/21
چرا حاشیه میرید..اینها به هواپیماهای مسافربری که یکیشون همون هواپیمای اوکراین بود در بدترین شرایط جنگی اجازه پرواز دادند تا بگن همه چیز عادیه ..درواقع مردم و سپر کردند که اخر هم شد این
Iran, Islamic Republic of
23:39 - 1399/04/21
این همه داستان سرایی نداره
Iran, Islamic Republic of
23:46 - 1399/04/21
چرا آخه پس خون این هم. ادم بیگناه ه دراثر یک سهل انگاری به هدر رفت ای خدا خودت به دادمون برس
Iran, Islamic Republic of
00:11 - 1399/04/22
تنظیم مجدد نکرده!!!!!!!!! مجاز به شلیک نبوده!!!!!!!! همین؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
00:19 - 1399/04/22
نویسنده متن یه کم برو مطالعه ت رو در مورد قطب نمای مغناطیسی و قطب نمای رادیویی بیشتر بکن چون تمامی تجهیزات نظامی مجهز به این دو سامانه هستند.
Iran, Islamic Republic of
00:31 - 1399/04/22
آیا کسی که این کار رو کرده هرگز محاکمه شده یا نشسته تو مسند بالاتر برای انجام خطاهای بزرگتر؟
Iran, Islamic Republic of
01:53 - 1399/04/22
آقا یک دروغی بگید که قابل پذیرش باشد.حنی در سیستم های جنگ دوم جهانی هم تنظیم شمال دستی نبود.چه رسد به سیستم پیشرفته پدافند هوایی که صد درصد اتوماتیک انجام میشود.
و بفرض محال اگر حتی تنظیم دستی باشد. اولین وظیفه خدمه پدآفند تنظیم سمت جوخه آتش است
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج