۱۰۱۵۵۱۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تقابل آمریکا با چین درباره دریای چین جنوبی

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش ادعای حق حاکمیت چین بر منابع فراساحلی در بخش عمده دریای چین جنوبی را غیرقانونی قلمداد می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن ادعای حق حاکمیت چین بر منابع فراساحلی در بخش عمده‌ای از دریای چین را غیرقانونی می‌داند.

وزیر امور خارجه آمریکا که تشدید دخالت‌های کشورش در منطقه طی ماه‌های اخیر خشم مقامات چینی را در پی داشته است، در بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده،‌ اظهار داشت: «امروز ما سیاست ایالات متحده در یک بخش حیاتی و مورد مناقشه در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام یعنی دریای جنوبی چین را تقویت می‌کنیم. ادعاهای پکن بر منابع فراساحلی در بخش عمده دریای چین جنوبی و تلاشش برای کنترل این منابع با اهرم زور کاملاً غیرقانونی است.»

تقابل آمریکا با چین درباره دریای چین جنوبی

مایک پمپئو در ادامه این بیانیه منابع فراساحلی چین را محدود به 12 مایلی ساحل این کشور خواند و با نام بردن از تعدادی از جزایر و محدوده‌های آبی مورد مناقشه، مدعی شد که حق حاکمیت این جزایر و محدوده‌ها متعلق به ویتنام، مالزی، برونئی، و اندونزی بوده و هرگونه تلاش چین برای تحت فشار قرار دادن فعالیت‌های ماهیگیری یا توسعه میادین هیدروکربنی در این جزایر و محدوده‌های آبی غیرقانونی قلمداد می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان بیانیه خود با متهم کردن پکن به اینکه دریای چین جنوبی را مانند بخشی از امپراتوری دریایی خود می‌بیند، مدعی شد که جهان اجازه نخواهد داد این رفتار پکن ادامه پیدا کند. وی اعلام کرد که آمریکا در کنار شرکا و متحدان خود در جنوب شرقی آسیا خواهد ایستاد و از آنچه حق آنها در بهره‌گیری از منابع فراساحلی دریای چین جنوبی خواند، دفاع خواهد کرد.

هفته گذشته دو ناو هواپیمابر آمریکایی و ناوگروه همراه در اقدامی تنش‌زا در منطقه تحت مناقشه دریای چین جنوبی رزمایش برگزار کردند.

در همین ارتباط نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد دو ناو یو اس اس نیمیتز و یو اس اس رونالد ریگان مشغول انجام رزمایش در منطقه دریای چین جنوبی «برای حمایت از منطقه آزاد ایندو-پاسیفیک» هستند.

چین و آمریکا در حالی متقابلاً یکدیگر را به دامن زدن به تنش در این آب‌راه استراتژیک متهم می‌کنند که روابط میان دو کشور اینک بر سر موضوعات مختلف، از نحوه مدیریت شیوه کنترل همه‌گیری ویروس کرونا گرفته تا مسئله امنیت ملی در هنگ‌کنگ، بیش از هر زمان دیگری متشنج شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج