۱۰۱۵۶۳۴
۱۰۸ نظر
۵۰۱۹
۱۰۸ نظر
۵۰۱۹
پ

حسرت‌برانگیز؛ پایِ امارات به زودی به مریخ می‌رسد

در خیلی از سخنرانی‌ها و مواضع ریز و درشت، تحقیر امارات به عنوان یک کشور بدون قدمت، عادی شده! اما همین کشور سی چهل‌ساله به زودی به مریخ می‌رسد. این مطلب را بخوانید.

برترین‌ها: در خیلی از سخنرانی‌ها و مواضع ریز و درشت، تحقیر امارات به عنوان یک کشور بدون قدمت، عادی شده! اما همین کشور سی چهل‌ساله به زودی به مریخ می‌رسد. این مطلب را بخوانید. بین اعضای منظومه شمسی اگر رقابتی بر سر این‌که اکتشافات فضایی به کدام یک اختصاص یابد وجود داشت، سیاره زهره که کمتر واکاوی شده یا تیتان، قمر هیجان‎انگیز زحل توجه زیادی را به خود جلب می‌کردند. اما مریخ نیازی به اتلاف وقت برای شرکت در این رقابت ندارد؛ از تلاش برای یافتن حیات فرازمینی گرفته تا بحث‌های مربوط به کوچ به سیاره‌های دیگر، مریخ همواره هدف طرح‌های بلندمدت و مشترک برای تمام بشریت بوده و هست.

در چنین شرایطی جای تعجب ندارد که با نزدیک شدن به زمان کاهش فاصله مداری مریخ و زمین تا اوایل پاییز، تابستان امسال سه ماموریت فضایی راهی سیاره سرخ شوند تا با گردآوردن داده‌های تازه نشان دهند سیاره سرخ مثل قالی کرمان است و هرچه بیشتر پا‌می‌خورد برای مطالعات فضایی جذاب‌تر می‌شود. جالب است بدانید به زودی نخستین سفر با اولین فضاپیمای بین‌سیاره‎ای امارات متحده عربی که مدارگرد هوپ (Hope orbiter) نام دارد، با پرتابگری ژاپنی قرار است زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کند.

پایگاهی برای گردشگری فضایی

شهر دبی و سایر شهر‌های امارات متحده عربی از زمان پیدایش و رشد در دهه ۹۰ میلادی تا کنون جزو ده مقصد برتر گردشگری در دنیا بشمار می‌روند. بکارگیری نوآوری‌های روز افزون و حفظ فاصله با سایر رقبا در منطقه خاورمیانه دبی را به مقصد اصلی گردشگری تبدیل نموده است. حال که بحث پرواز‌های تجاری فضایی و دسترسی آن برای گردشگران پردرآمد روند محقق شدن را پیش گرفته، دبی نیز خواهان ورود به عرصه گردشگری فضایی از طریق همکاری با شرکت ویرجین گالاکتیک است.

حسرت‌برانگیز؛ پایِ امارات به زودی به مریخ می‌رسد

سرمایه گذاری امارت در این شرکت سابقه قدیمی دارد. نخستین بار در سال ۲۰۰۹ بود که هلدینگ سرمایه گذاری Abar در نمایشگاه EAA Airventure که همه ساله در شهر آشکاش از ایالت ویسکانسین برگزار می‌شود، سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار در ازای دریافت ۳۲ درصد سهام ویرجین گالاکتیک را مطرح نمود. ۱۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای طرح پرتاب ماهواره‌های کوچک اختصاص یافت. شرکت فوق بعدتر توسط هلدینگ مبادله، بازوی سرمایه گذاری دولتی امارات خریداری شد و در طی قرارداد جدید بین شرکت مبادله و شرکت ویرجین گالاکتیک قرار است تا امکان سنجی تبدیل فرودگاه العین به یک پایگاه فضایی و همچنین محلی به عنوان تامین کننده پروژه گردشگری فضایی مورد مطالعه قرار گیرد.

دولت امارات قصد دارد برنامه گردشگری فضایی ریچارد برانسون با استفاده از SpaceShip۲ از پایگاه فضانوردی امارات نیز محقق شود. سایر موارد این قرارداد شامل حوزه‌های آموزش و انتقال علم و فناوری نیز خواهد بود. در خلال برگزاری نمایشگاه دبی نیز در غرفه شرکت ویرجین گالاکتیک که جزو زیر مجموعه هلدینگ مبادله حضور یافته بود از نوعی لباس فضایی رونمایی شد که اولین آن به دست شیخ دبی امضا شد.

این لباس فضایی برای سرنشین‌های آتی سفر‌های فضایی که قرار است با SpaceShip۲ به فضا سفر کنند طراحی شده است. تاکنون اطلاعات زیادی از آن بدست نیامده، اما بنا به گفته طراح آن این لباس قرار است میزان دما و رطوبت بدن سرنشین‌ها در حد مطلوب و قابل تحمل کنترل نماید. کنترل دما از طریق استفاده از الیاف ضد حریق Nomax اجرایی میشود. این لباس ۵/۲ کیلوگرمی برای هر سرنشین بصورت اختصاصی طراحی و دوخته میشود و میتوان آن را با خود به یادگار برد. تست‌های مختلف این لباس توسط شریک طراحی آن بند معروف Under Armour دنبال می‌شود.

همزمان با فعالیت‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش از دور شرکت YAHSAT نیز در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و اکنون در زمره ۱۰ شرکت برتر ماهواره‌ای فعالیت می‌کند. اولین ماهواره مخابراتی این شرکت در سال ۲۰۱۱ با موفقیت در مدار قرار گرفت و به دنبال آن دو ماهواره دیگر نیز پرتاب شدند. آخرین ماهواره بنام Al Yah در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی پرتاب شد که برای نزدیک به ۹۵ درصد ساکنان برزیل خدمات ماهواره‌ای با پهنای باند K فراهم می‌کند. ادغام YahSat با شرکت خدمات ارتباط سیار ثریا نیز باعث شد تا ناوگان ماهواره‌ای آن به ۵ ماهواره افزایش پیدا کند. سر انجام در سال ۲۰۱۴ آژانس ملی فضایی امارات تحت عنوان UAESA تاسیس شد تا طرح‌ها و برنامه‌های استراتژیک این شیخ نشین حوزه خلیج فارس در عرصه فضایی را تدوین، تبیین و اجرا کند. یکی از اهداف این سازمان معرفی امارات به عنوان یک کشور پیشتاز در عرصه علوم و اکتشافات فضایی عنوان شده است.

حسرت‌برانگیز؛ پایِ امارات به زودی به مریخ می‌رسد

حدود دو هفته دیگر هم چینی‌ها و بعد هم آمریکایی‌ها قرار است فضاپیما‌هایی را پرتاب و راهی سیاره سرخ کنند. ماموریت چهارمی که قرار بود به ناوگان مریخ بپیوندد، مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) اروپا بود که به علت همه‎گیری کروناویروس پرتابش تا سال ۱۴۰۱/ ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. ایالات متحده، اروپایی‌ها و چینی‌ها سابقه روشنی در اکتشافات فضایی دارند. اما هدف شیخ‌نشین دبی از پرتاب مدارگرد به سوی مریخ چیست؟

کاوشگر هوپ (Hope) به معنی «امید» یا همان ماموریت مریخی امارات که خود اماراتی‌ها آن را «مسبار الاَمل» می‌خوانند، اولین کاوشگری در سال جاری خواهد بود که با رسیدن به مدار سیاره مریخ در اواخر سال / اوایل سال ۲۰۲۱ تصویر کاملی از جو این سیاره و لایه‎های آن ارائه خواهد کرد تا سیاره‌شناسان با داده‌های بیشتری به سوال کلیدی نحوه فرار‌اکسیژن و هیدروژن اتمسفر مریخ به فضا در طول یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) پاسخ دهند.

بررسی پویایی (دینامیک) جو مریخ و برهم کنش آن با فضای بیرونی و باد‌های خورشیدی، ارتباط بین آب‎وهوای امروز و گذشته مریخ، مطالعه فرآیند فرار جو مریخ به فضا در طول میلیارد‌ها سال با دنبال کردن رفتار و فرار هیدروژن و اکسیژن، چگونگی اتصال لایه‎های بالایی و پایینی جو مریخ و ارائه تصویری جامع از تغییر جو مریخ در طول روز و سال مریخی از ماموریت‎های علمی این کاوشگر است. از ترکیب این داده‏ها با رصد لایه‎های بیرونی جو، مکانیسم انتقال انرژی و قطرات به سمت بالا و پس از آن فرار قطرات جو از گرانش مریخ آشکار خواهد شد.

گروه مشاوران برنامه اکتشاف مریخ، جمعی از دانشمندان متخصص درباره مریخ از سراسر دنیا هستند و درباره اهداف اصلی و تحقیقات لازم برای افزایش دانش بشر از مریخ هم‌فکری می‎کنند. آن‌ها در ابتدا چهار هدف اصلی را برای این ماموریت تشریح کردند:

آیا مریخ از حیات پشتیبانی کرده یا می‎کند؟

روند و تاریخچه تغییرات آب و هوایی مریخ.
منشأ و تکامل مریخ از منظر زمین‌شناسی.
آماده‎سازی برای اکتشافات بشر.

هر یک از این چهار هدف کلی به اهداف کوچک‌تری شکسته می‎شود که آن‌ها نیز هر یک شامل چند زیرمجموعه است. ماموریت مریخی امارات با مطالعه لایه‎های بالایی و پایینی جو به طور خاص بر هدف دوم تمرکز کرده است.
تصاویر سطح مریخ نشانگر شواهدی از گرم‎تر و مرطوب‎تر بودن این سیاره در گذشته است. تغییرات آب و هوایی و از دست دادن جو آن را به سیاره‎ای خشک و غبارآلود تبدیل کرده است.

مدارگرد هوپ برای اولین بار تغییرات آب و هوایی مریخ را در طول روز، در تمام سیاره و در تمام فصول سال رصد خواهد کرد. بررسی ارتباط بین تغییرات آب و هوا در لایه‎های زیرین جو و فرار اکسیژن و هیدروژن از لایه‎های بالایی جو شاید پاسخ این معما باشد که چرا جو ضخیم مریخ که روزگاری می‎توانست آب مایع را روی سطح خود حفظ کند به جو سرد، نازک و خشکی که امروز می‎بینیم تبدیل شده است.

اگر پرتاب امروز این کاوشگر با موفقیت انجام شود و هوپ در ادامه بتواند به مدار سیاره سرخ برسد، قرار است در مدار ۲۰ هزار تا ۴۳ هزار کیلومتر از مرکز مریخ قرار بگیرد و هر ۵۵ ساعت، یک دور کامل دور سیاره سرخ بچرخد.

پرتابگر و مراکز کنترل هوپ

قرار است امروز این کاوشگر از مرکز فضایی تانیگاشیما ژاپن سوار بر راکت H۲A۲۰۲ از خانواده موشک‎های صنایع سنگین میتسوبیشی H-IIA پرتاب شود. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن نیز بر ایمنی پرواز، ایمنی برد و تاسیسات مقر پرتاب نظارت می‎کند. پرتابگر شامل مرحله اول، مرحله دوم، محفظه حامل مدارگرد و یک جفت راکت‎های تقویت‌کننده سوخت جامد (SRB-As) است. پیشرانه پرتاب نیز از هیدروژن و اکسیژن مایع استفاده می‎کند.

حسرت‌برانگیز؛ پایِ امارات به زودی به مریخ می‌رسد

بخش زمینی ماموریت هوپ، ترکیبی از شبکه زمینی و ایستگاه‎های زمینی آن، سیستم ناوبری، مرکز عملیات، طراحی ماموریت، مرکز داده‎های علمی و گروه ابزار و امکانات است. شبکه ارتباطی ایستگاه زمینی برعهده شبکه فضای دوردست ناسا (DSN) قرار گرفته است و وظیفه برنامه‎ریزی ارتباطات ایستگاه‎های زمینی، مخابره دستورات به فضاپیما، گرفتن داده‎های مسافت‎سنجی از فضاپیما و ضبط داده‎های رادیومتری را انجام می‎دهد.

سیستم ناوبری این ماموریت نیز در مرکز هوافضای KinetX واقع در آریزونای آمریکا قرار دارد و وظیفه تهیه جدول موقعیت ماهواره در فواصل زمانی مشخص، مشخص کردن مسیر مداری، اجرای مانور‌ها و جلوگیری از برخورد را عهده‎دار شده است.

مرکز عملیات ماموریت و مرکز داده‎های علمی هم در مرکز فضایی محمدبن راشد قرار دارند. مرکز داده‎های علمی اطلاعات مخابره‌شده را دریافت و آن‌ها را ذخیره می‎کند. داده‎های به‌دست‌آمده در اختیار تیم علمی این ماموریت و پس از آن به صورت زمان‎بندی شده در اختیار جوامع علمی قرار خواهد گرفت.

در مسیر سیاره سرخ

سفر ماموریت مریخی امارات امروز سه‌شنبه ۲۴ تیر ۹۹ در ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه به وقت جهانی از جزیره تانیگاشیما ژاپن آغاز و با عبور از اقیانوس آرام راهی مریخ خواهد شد. سپس در چند ماه آینده مسیر رسیدن به مریخ با اجرای مانور‌های اصلاح مسیر، تصحیح می‎شود. در این مدت نیز برای اطمینان از عملکرد درست، تمام ابزار‌ها روشن می‎شود.

حسرت‌برانگیز؛ پایِ امارات به زودی به مریخ می‌رسد

هوپ با نزدیک شدن به مریخ پس از هفت ماه و پیمودن ۴۹۳ میلیون کیلومتر سرعتش را کم می‎کند تا بتواند تحت‌تاثیر گرانش مریخ تغییر مسیر داده و شروع به گردش در مدار کند. اما اگر سرعتش مناسب نباشد و در دام گرانش مریخ نیفتد، سفرش را به اعماق فضا ادامه می‎دهد. تقریبا نیمی از سوخت فضاپیما در این مرحله برای کاهش سرعت مصرف می‎شود و در مدت ۳۰ دقیقه سرعتش از ۱۲۶ هزار کیلومتر بر ساعت به ۱۴ هزار کیلومتر بر ساعت کاهش می‎یابد.

از آنجا که سیگنال‎ها از مریخ ۱۳ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسد، تیم زمینی هیچ دخالتی نمی‎تواند داشته باشد و عملیات خودکار پیش می‎رود. زمانی که مدارگرد در مدار خود قرار بگیرد پشت مریخ خواهد بود و تا زمانی که بیرون نیاید، نمی‎توانیم از موفقیت پروژه مطمئن شویم. در صورتی که همه چیز طبق برنامه جلو رود مدارگرد با زمین به مدت شش تا هشت ساعت و دوبار در هفته ارتباط برقرار خواهد کرد و انتظار می‎رود یک ترابایت داده جدید ارسال کند.

هدف ادعایی امارات از طراحی این کاوشگر

فراتر از اهداف علمی این ماموریت، امارات متحده عربی می‌گوید با انجام این ماموریت فضایی قصد دارد از اقتصاد نفت‌محور به سمت اقصاد متمرکز بر علوم و مهندسی حرکت کند و این پروژه بلندپروازانه انگیزه‎ای باشد تا هم جوانان عرب به رشته هوافضا علاقه‎مند شوند و هم تنور احساس غرور فرهنگی مردمش را دوباره روشن کند. رسیدن به مریخ هدف اصلی این ماموریت نیست، بلکه هدف بزرگ‌تر تسریع فرآیند توسعه این کشور در بخش آموزشی و بخش دانشگاهی است. آن‌ها مدعی هستند به‌دنبال ساخت این پروژه بوده‌اند و نه خریدن آن؛ اما در مسیر ساخت همیشه هم نباید از صفر شروع کرد. از این رو بوده که با تعدادی از مراکز تحقیقاتی پیشرو جهان در این زمینه همکاری کرده‌اند.

۳ ابزار علمی کاوشگر هوپ

سه ابزار علمی برای مطالعه جنبه‎های مختلف جو مریخ طراحی شده‎اند:

طیف‌سنج فروسرخ مریخی امارات (EMIRS):

یک طیف‌سنج فروسرخ حرارتی تداخلی است که با مشخص کردن شرایط زیرین لایه جو و فرآیندی که باعث گردش سیاره می‎شود، تعادل انرژی در آب و هوای فعلی مریخ را به‌دست می‌آورد. درک تعادل انرژی در شناسایی منابع و چاه‎های انرژی و چگونگی اندرکنش جو زیرین با نیروی گرانشی خورشید در طول روز و فصل‎ها کمک خواهد کرد. ابزار EMIRS با آینه‎ای دوار که امکان اسکن مریخ را فراهم آورده به وضعیت حرارتی جو زیرین، توزیع جغرافیایی گرد و غبار، بخار آب و یخ نگاه خواهد کرد. این طیف‌سنج با همکاری دانشگاه ایالتی آریزونا در آمریکا ساخته شده است.

تصویرگر اکتشافی امارات (EXI):

دوربینی است چندمنظوره با وضوح بالا برای اندازه‎گیری غبار و ازن سیاره که ضمن گرفتن تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی، کالیبراسیون رادیومتری مورد نیاز برای آنالیز‌های علمی را هم حفظ می‎کند. این ابزار با همکاری آزمایشگاه جو و فیزیک فضا دانشگاه کلرادوی آمریکا و مرکز فضایی محمد‌بن راشد ساخته شده است. در این دوربین از لنز دابل گوس (Double Gauss) استفاده شده تا عکس‎هایی با وضوح بالا و اعوجاج کم به‌دست آید. نسبت کانونی کم، امکان گرفتن تصاویر ثابت با مدت زمان نوردهی کوتاه را ممکن می‎کند. در وضوح کامل سنسور می‎تواند ۱۸۰ فریم در ثانیه ثبت و در صورت دلخواه امکان تهیه فیلم ۴K را فراهم کند، به‌علاوه استفاده از فیلتر‌های مجزا در هر رنگ، تصاویر با وضوح بالاتری نسبت به استفاده از فیلتر رنگی آرایه بایر(RGB Bayer array) به ما می‎دهد.

طیف سنج فرابنفش مریخی امارات (EMUS):

طیف‌سنجی در ناحیه فرابنفش دور (FUV) است که این ابزار نیز با همکاری آزمایشگاه جو و فیزیک فضا دانشگاه کلرادوی آمریکا و مرکز فضایی محمدبن راشد ساخته شده است. این ابزار می‎تواند طول موج فرابنفش گسیل‌شده از هیدروژن، اکسیژن و منوکسید کربن را رصد و میزان اکسیژن و هیدروژن را به دست آورد.

منابع:
emiratesmarsmission.ae و Scientific American و دیجیاتو

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اونا دزد و فاسد نیستن

      پاسخ ها

      • دزد و فاسد

        عوضش ما دیندار و مسلمانیم !

      • ناشناس

        مهم آرمانها و ارزشهای جمهوری اسلامیه بقیه چیزا چه اهمیتی داره

      • بدون نام

        به درک مهم اینه که کار اماراتی ها نیست

      • بدون نام

        شماها چقدر ساده این ، هنوز اینکه امریکا به ماه رسید شک هست اونوقت ، امارات میره مریخ اگه رفتنی بود الان روسیه چین و امریکا تو مریخ بودن.

      • بدون نام

        ۱۲۱۹
        اینو نگید چی بگید.پراید شماام که هنوز قطعاتشو چین میزنه بعد سی سال

      • بدون نام

        سال ۹۲ و بعد از انحلال سازمان فضایی کشور ، اکثر دانشمندان فضایی ما با حقوق چندین برابر بالاتر، جذب امارات شدند.
        روحانی مچکریم

      • بدون نام

        مطمئن باشید کار دانشمندای اخراجی خودمونه.

      • مجید

        تیتر خبر هیجان زده اتان نکند پول دارند وتمام پروژه را خریده اند واطمینان داشته باشید ذره ای تکنولوژی به انها داده نمی شود فقط با پول انان ماهوارت وپروژه به پرواز در می اید وبس وهیچکونه اطلاعات علمی وفناوری به امارات دادع نمی شود .هموطن اخبار را تعقیب کن همین چن وقت پیش تاجر هندی به اصطلاح فعال در زمینه حقوق انسان وبشر با ۷میلیارد دلار وبا همکاری شیوخ امارات فرار کرد .

      • بدون نام

        امارات توسط ایران نابود میشه.حالا غربگداها تا زمان موعود حسرتشو بخورند

      • بدون نام

        کاربر ۱۲:۵۱
        لطفا منابع مطالعاتی تون رو عوض کنید
        چون خیلی ساده لوحانه فکر می کنید
        برین بیشتر بخونین امریکا چن بار رفته کره ماه

      • بدون نام

        سایبریهای سعودی اید یا امارات کوتوله هم سایبریهای خودشو داره؟

      • بدون نام

        ایران هر کاری برای رشد علمی بکنه صف می کشند که چرا پولو حروم می کنید.مغزهای مسموم.خدا رو شکر قدرت دست همفکرهای شما نیست

      • بدون نام

        عربهای خلیجی شهره اند به خریدن همه چیز.سلاح ورزشکار مهندس حالا هم دانشمند لابد.اینکه بعضی ایرانیها برای اونا هورا می کشند چون در ذهنیتشون پیشرفت واقعی نیست و بیشتر تقلید و زیردست غرب بودنه

      • بدون نام

        اینا فقط پول میدن خودشون یه پیچ هم وصل نمیکنن

    • خ

      دمشون گرم هم زندگی رو دارند هم آخرت رو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من دوسال تو دبی زندگی میکردم امکانات و سطح زندگیشون فراتر از زمانه.

      • ارش

        درودبرامارات که مسعول وکارمندانش دزدنیستندتوفکرمردمش هست یارانه بهپول ایران ناه ۳ملیون میده نه ایران ۴۵هزارزشت نیست بخدا

      • بدون نام

        از جایگاخ خدا هم نظر می دهید؟آخرتو دارند؟ برو مراکز فحشای دوبی رو بشمر

    • بدون نام

      اونا تو چه فکری هستن و ما تو چه فکری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن پشت مرز ها نیست داخل مرز جا کرده

      • بدون نام

        امارات نه تنها در سوریه و یمن مشغول جنگ افروزیه که در لیبی و سودان هم هست.کاش از مغزمون استفاده کنیم

    • بدون نام

      ما هم ماهواره هوا کردیم

      پاسخ ها

      • خ

        آره ه ه ه

    • بدون نام

      چی می گی؟ ما می خوایم بریم تو قطب جنوب پایگاه علمی بزنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ دمت گرم

      • بدون نام

        احتمالا منظور از قطب جنوب خوزستان قطب فوتبال هستش

    • Jam

      چرا حسرت برانگیز؟ مگه ایران کم پیشرفت داشته؟ مگه شوخیه یه کشوری بتونه با ونزوئلا و سوریه و افغانستان و کشورهای کمونیستی چند شور درپیتی دیگه ارتباط دوستانه داشته باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خاورمیانه تنها کشوری که فضا پیما و موشک فرستاده فضا ایرانه
        همیشه مرغ همسایه شتر مرغه

      • بدون نام

        شاید به اسم امارات داره مطرح میشه ، ولی فقط پولشو میده و اصلا تکنولوژیش به امارات منتقل نمیشه. فقط داره با پولهای نفت واسه خودش اعتبار میخره.

      • بدون نام

        امارات اگه مثلا هزار لیتر نفت داشته باشه ۳۰۰ لیترو تولید و مصرف و فروش میکنه بقیش بیزنس و گردشگریه اما ما چی ۱۰۰۰ لیترو کامل میفروشیم بعدش میدیم آقازاده ها برن امارات تفریح

    • بدون نام

      لیاقتش رو دارن امید وارم روز به روز بیشتر پیشرفت کنن و موفق بشن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        يعني لياقت اونها از نسل ايراني ها بيشتره

      • بدون نام

        حالا نسل ایرانی چه گُلی به سر خودش و دنیا زده که طلب لیاقت کنه اقای 11:33

      • بدون نام

        بله لیاقتشون خیلی بیشتره
        خوشی نزد زیر دلشون

      • بدون نام

        لابد بیشتر بوده که بهش رسیدن
        فعلا ایرانیا مسئله روسری و تحریک پذیری مرداشونو حل کنن کافیه

      • بدون نام

        وقتی ایران بزرگ تصمیم بگیره اثری از امارات نمی مونه.دچار توهم اند

    • بدون نام

      چشم انداز سال ۱۴۰۴ چی شد؟ کسی ازش خبر داره؟

      پاسخ ها

      • سعید

        اینهاش دیگه یه چشم انداز عالی از دلار بیست و سه تومنی

      • بدون نام

        بریم بخوابیم

    • بدون نام

      الان ماهم درگیر اینیم کوپن بدیم دوباره

    • بدون نام

      هیچکس تو دنیا نمی تونه این اقدامات رو به تنهایی انجام بده حتی امریکاییها هم چنین ادعایی ندارند(خیلی از دانشمندانشون ایرانی ند) حالا تو داخل چه سعیی وجود داره از خودکفایی دم میزنن خدا میدونه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهم نيست كه تنها يا غير تنها مهم اينه اونا كجا هستند و ما اندر خم كدام كوچه

      • بدون نام

        بخون ببين گفته هدفمون از اين كار چي بوده

      • بدون نام

        عزیزم شما رو دیکته ت کار کن
        آخه "سعیی" ؟؟

      • بدون نام

        اکثر دانشمنداشون ایرانین؟؟!!!!اقا خداییش چی میزنین تورو خدا بگین دارین وارد مرحله خطرناکی میشین

    • بدون نام

      تاحدود60سال پیش فرودگاه هم نداشتند، چهل سال است سرمایه ایران کجاصرف می‌شود؟ عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین.. که چی بشه؟! ماهواره های پرتابی جنجالی جمهوری اسلامی هم نه بخاطرپیشرفت علمی، صرفاً جهت مقاصدنظامی بود..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا زمانی که ایران مرگ بر گو داره همینه

    • بدون نام

      برای منم دیروز پیامک اومده که چون یه لحظه روسریم تو ماشین از سرم افتاده باید برم به پلیس امنیت....خدا باعث و بانی امروزه ایران را لعنت کند....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو که عرضه نداری سوری رو سرت نگه داری چه جوری رانندگی میکنی.باید گواهینه مه ات باطل بشه

      • بدون نام

        امین

      • بدون نام

        میخواستی روسریت رو نندازی، الانم اگه میتونی برو قوانین رو تغییر بده اگه نمیتونی حواست به روسریت باشه، افتاد؟

      • بدون نام

        باعث و بانی این روزا کسی جز مردم نیست

      • بدون نام

        گیریم نخواسته روسری سرش کنه بابا به شماها چه ربطی داره خجالت بکشید

      • برو امارات

        اماراتیها زنهاشون همه محجبه اند زن برای سرگرمی رو از خارج وارد می کنند

    • بدون نام

      یه تصویر هست حاکم امارات داره با حسرت از کارخانه پیکان ایران دیدن میکنه چه جهشی داشتیم ما هم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چي هستيم مهمه نه چي بوديم

    • سعید

      همین که ایرانی ها روی زمین بمونن و زنده باشن کلاهشان رو پرت میکنن هوا مریخ پیش کش

    • بدون نام

      درود بر حاكمان خردمند و فهيم و آينده نگر كشور امارات كه در راستاي توسعه كشور و نسل ملت كشورش قدم بر ميدارد ....!!!!

      ادم دلش بحال ايراني كه چندين هزار سال پيش قدم در علم و دانش و هنر بوده و نسل جوان و ملتش ميسوزه با اين همه ثروت و منابع مادي و انساني .....!!!!

    • بدون نام

      مسئولين اونا كشورشون و به اون سمت سوق دادن
      مسئولين ما كشور و به سمت زدن پايگاهاي كپن و يارانه 2 دلاري

    • ناشناس

      این که چیزی نیست ما هم می خواهیم در قطب جنوب یک مکان علمی احداث کنیم

    • بدون نام

      اون وقت آقایون مام میگن اخبارگفتن خانما تحریک کننده اس

    • بدون نام

      واقعا در دوره ای به سر می بریم که هیچ کشوری نباید با وجود دشمنی با سایر کشورها اون هم ابرقدرتهایی مثل آمریکا و اسراییل، انتظار پیشرفت داشته باشه. باید با همه دوست باشیم و همزمان حواسمون به منافع کشور خودمون باشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حسابه ولی یک درصدیها که ملت غربگدا میدونن منافشون تو جنگ طلبیه برین تحقیق کنین کیا هستن اینها

      • بدون نام

        در دوره ای به سر میبیریم که کسی که مخالف ج.ا هست نباید انتظار پیشرفت داشته باشه

      • بدون نام

        مگه نیاز به تحیق هم داره ؟

    • قابیل

      حسرت واقعی زمانی که بحرین فضایی بشه
      تو خود بخوان حدیث مفصل را

    • بدون نام

      هيچ صاحبخانه اي ( مسئولين )خانه اش ( كشور ) را نابود نميكند
      ولي مسئولين ما در حال نابودي خانه ما ايران هستند

    • راز

      ماهم درگیر نوشتن پراید بی زه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا مسئله اصلی حجاب هست که باید حل بشه

    • بدون نام

      وقتي هدفشون را از اين كارشون خوندم از افكار بزرگشون لذت بردم
      افكار مسئولين ما كجا سير ميكند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رو تحریک آمیز بون زنان

    • علی

      چیییییی میگید بابا ........حالا مگه چیکار کرده ..میخواد بره مریخ بعد چهل سال .......در عوض مسئولین کشور عزیزمون ماشین زمان اختراع کردن و دارن همه چی رو به عقب بر میگردونن....از جمله :کوپن!خاموشی های مکرر!اختلاف طبقاتی!قتل و غارت....سلطه نظامی....و ...........افتخار فقط واس ماس!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چقدر خندیدم روحم شاد شد دمت گرم

    • 22

      اونوقت ما با این همه ثروت و نفت و گاز و طلا مردممون تو فلاکت و بدبختی زنگی میکنن و یه عده به خاطر خودخواهی خودشون و افکار تاریخ گذشته شون دنبال جنگ و بدبختی هستن انگار تو قرون وسطی موندن

      هنوز دنبال لشگرکشی و دشمن طلبی هستن.
      وای به حال ما و بچه های ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلایق هر چه لایق

      • بدون نام

        خوب یا بد، زشت یا زیبا، پسندیده یا ناپسند، ستوده یا نکوهیده، مطلوب یا نامطلوب، این سرنوشتی است که خودتون برای خودتون انتخاب کردید

      • بدون نام

        کاربر۲۰:۳۰
        وجداناً کی گفته ما خودمون انتخاب کردیم ؟
        ما اصلا حق انتخاب داشتیم؟
        ...

      • بدون نام

        ۱۰:۲۶
        دکتر ظریف گفته مردم ما خودشون انتخاب کردند که اینطوری زندگی کنند و این نوع زندگی نتیجه انتخاب خود مردمه
        ...

    • بدون نام

      اونا قطب گردشگری در خاورمیانه شهرهای زیبا و پول ارزشمند و پاسپورت معتبر و حالا پرواز به مریخ در کنار دوستی با آمریکا و پایگا های آمریکایی در مقابل ایران پول بی ارزش اقتصاد ویران ولی پیشرفت در چند مورد پزشکی نظامی و هسته ای و دشمنی با آمریکا و پایگا هاش کدوم بهتره

    • بدون نام

      یک درصدیها که ملت غربکدا میدونن نمیذارن ایران پیشرفت کنه

    • س.ا

      آفرین بر کشور امارات،هم دولت و هم ملتشون اعتقاد به برتری و پیشرفت دارن کشوری که ماه به ماه پیشرفت میکنن چه از نظر ساخت و ساز و هم نو آوری ها ی جدید و هم امکانات زندگی .

    • بدون نام

      اخي حسوديم شد

    • بدون نام

      اونام پول دارن اینام دارن

    • بدون نام

      هرکی از فارس زبان جماعت دور باشه پیشرفت می کنه و به آرامش میرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به زبان داره

    • بدون نام

      چرا حسرت برانگیز هر کسی به چیزی میرسه که لیاقتش رو داره
      لابد لیاقت ما هم همین بوده که بهش رسیدیم

      پاسخ ها

      • دلاور داس انداز

        اشتباه نکن
        ما مردم ایران بهترین و باهوشترین و زیباترین و راستگوترین و درستکارترین نژاد در بین تمام مردم دنیا هستیم و لیاقت بهترینها را داریم
        همه دنیا باید نوکر و کلفت ما باشند

      • بدون نام

        دلاور جان اگر با هوش بودیم اینو برای مردم و مملکت مون نمیخواستیم
        خود مون رو گول نزنیم ما همونی شدیم که خودمون خواستیم
        حالا تو هم بیا ترین ترین ببیند به پشت مون این هیچ چیزی رو عوض نمی کنه ما همینی هستیم که میبینی
        پ هم دنیا دارن به ریش مون میخندن
        شاید هم اونچه هستیم نتیجه همین خودبزرگ پنداری های متوهمانه مون باشه

    • بدون نام

      اینا چیه؟ دوچرخه سواری بانوان ممنوعه چرا ما رو از بحث اصلی ک دوچرخه سواری هس دور میکنید

    • بدون نام

      یه سوال کیه واسه همه نظرات داره منفی میده؟

    • بدون نام

      به کشورهایی مثل امارات میگن کشورهای محلل واسطه گر ..معنی محلل که دیگه واضع و روشن هست در غیره اینصورت به فرهنگ معین مراجعه فرمایید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره شما ها تو همون محلل گیر کردین بیشتر از اون چیزی یاد نگرفتین

    • بدون نام

      سطح امکانات امارات و ارزش پول ملی و میزان دستمزد یه کارگر تو کشورای عربی با سطح مهندسای مملکت ما یکیه
      تازه اگه شانس بیارن اسنپ بهشون نیوفته

    • سیاوش

      شاهکار نکرده با پول و فکر دیگران ماهواره فرستاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاهکار نکرده اما همینش هم لیاقت میخواد ...

    • سیاوش

      شاهکار نکرده با پول و فکر دیگران ماهواره فرستاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاحالا خودتو توآينه ديدي؟

    • بدون نام

      دوستان عزیزی که کل ملتو غربگرا میدونید الانم دارید خودتونو به آب و آتیش میزنید که بگید این کار آمریکاست
      یادتون نره ما هم سایت های هسته ای مون رو با کمک فراوان روسیه ساختیم
      دست آورد ما تو این چند سال اخیر یه ماهواره ی ظفر نامی بود که به زباله دانها انتقال یافت

    • بدون نام

      دوستان عزیزی که کل ملتو غربگرا میدونید الانم دارید خودتونو به آب و آتیش میزنید که بگید این کار آمریکاست
      یادتون نره ما هم سایت های هسته ای مون رو با کمک فراوان روسیه ساختیم
      دست آورد ما تو این چند سال اخیر یه ماهواره ی ظفر نامی بود که به زباله دانها انتقال یافت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این دوستای عزیز یک الی دو نفر هستن نه بیشتر که دارن خودشون رو به آب و آتیش میزنن که به همه تلقین کنن زیادن

    • نوکر.چین.روس

      عوضش اونا نوکر امریکا هستند اما ما نوکر امریکا نیستیم

    • بدون نام

      دوشیدنش

    • بدون نام

      اونا فقط پولشو میدن خودشون هیچ کاره ان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو متن بخون ببين گفته هدفمون از اين كار چيه

    • بدون نام

      مسئولین امارات پاک هستند. امارات یک بهشت واقعی هست.

    • بدون نام

      و ما همچنان به عقب می تازیم

      پاسخ ها

      • امیراسماعیل

        تكنلوژی آمریکا پرتاب توی ژاپن پول امارات افتخارداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج