جاباما
۱۰۲۳۱۱۳
۳۳ نظر
۵۰۱۸
۳۳ نظر
۵۰۱۸
پ

سکوت ممتدِ جهرمی و شایعه ترسناک فیلتر اینستاگرام

همزمان با کندی اینترنت در هفته‌های گذشته، انتقاد‌ها به عملکرد وزارت ارتباطات در این زمینه بالا گرفته است. این در حالی است که سوالات و ابهامات فعالان رسانه‌ای و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره با سکوت عجیب وزیر ارتباطات همراه شده است.

برترین‌ها: همزمان با کندی اینترنت در هفته‌های گذشته، انتقاد‌ها به عملکرد وزارت ارتباطات در این زمینه بالا گرفته است. این در حالی است که سوالات و ابهامات فعالان رسانه‌ای و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره با سکوت عجیب وزیر ارتباطات همراه شده است.

سکوت ممتدِ جهرمی و شایعه ترسناک فیلتر اینستاگرام

محمدجواد آذری‌جهرمی که همواره حضور فعالی در شبکه توییتر و اینستاگرام داشته این روز‌ها در سکوت کامل به سر می‌برد و مشخص نیست، جریان کندی اینترنت به چه دلیل است. در اولین روز از ماه مرداد، اولین شبکه نسل پنجم ارتباطی به صورت پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد. آقای وزیر که معمولا این خبر‌ها را زودتر اعلام می‌کرد؛ در این باره سکوت کرد.

ورود اینترنت نسل جدید به کشور در کنار مزایای آن که به توسعه اقتصاد دیجیتال می‌پردازد با، اما و اگر‌هایی نیز همراه بود؛ کندی اینترنت، نگرانی در خصوص تصمیم‌های آنی و یک شبه مبنی بر فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و قطع یا محدودیت در دسترسی به اینترنت فارغ از دلایل آن از جمله مواردی است که می‌تواند بر دسترسی و نحوه استفاده عموم مردم از نسل جدید اینترنت تاثیر بگذارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، وقتی کشور مشکل سرعت اینترنت دارد و فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز همچنان در گرو صدا و سیماست، ورود نسل جدید اینترنت آن طور که انتظار می‌رود، مثمرثمر نخواهد بود. هر چند وزیر ارتباطات نظر دیگری دارد و در یادداشت ۵ مرداد ماه خود در یکی از روزنامه‌ها نوشت «آینده اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال است و برای کشوری با مختصات سیاسی و اقتصادی ایران، ورود نسل پنجم ارتباطات یک فرصت استثنایی است.»

سکوت ممتدِ جهرمی و شایعه ترسناک فیلتر اینستاگرام

هر چند از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و آذری‌جهرمی در وزارت ارتباطات، بار‌ها بر لزوم توسعه شبکه اینترنت کشور و دسترسی راحت‌تر و بهتر برای هر ایرانی تاکیدات فراوان شده، اما به نظر می‌رسد، تداوم فیلترینگ تلگرام، قطعی چند هفته‌ای اینترنت در خلال اعتراضات آبان ماه، بی‌توجهی صدا و سیما به بازگرداندن فرکانس‌های امانتی و تلاش مجلس یازدهم برای فیلتر کردن سایر شبکه‌های اجتماعی، نشانگر شکافی عمیق بین وزارت ارتباطات با نهاد‌های دیگر بر سر اینترنت است.

سایه صدا و سیما بر سر کندی اینترنت

هر فرد ایرانی در هر نقطه از کشور، تجربه کندی سرعت اینترنت را دارد، اما کندی سرعت آن هم در شرایطی که سیاستمداران در نظر دارند با شرکت چینی و متولی اصلی راه‌اندازی اینترنت ۵G کشور را از نعمت این نوع اینترنت بهره‌مند کنند بیش از پیش خودنمایی می‌کند. در این راستا نیز اعتراضاتی از سوی مردم در فضای مجازی شکل گرفت که در نهایت پرونده قدیمی «عدم آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز توسط صدا و سیما» مجددا باز شد. صدا و سیما از سال‌ها پیش به دلیل پوشش حداکثری برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی‌اش در سراسر شهر‌ها و روستا‌ها به صورت آنالوگ از فرکانس‌های ۴۷۰ تا ۸۶۲ مگاهرتز استفاده می‌کند.

سکوت ممتدِ جهرمی و شایعه ترسناک فیلتر اینستاگرام

با دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی و کاهش نیاز فرکانسی پخش برنامه‌های تلویزیونی و البته گسترش شبکه‌های موبایلی کارکرد‌های برخی فرکانس‌ها نیز کاهش یافت تا جایی که صدا و سیما تنها از ۲.۶ درصد از ظرفیت باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کند و مابقی آن بلااستفاده است. تا پیش از شیوع کرونا «کند بودن سرعت اینترنت» آنقدر جدی گرفته نمی‌شد. اما با آنلاین شدن کلاس‌های درس در مدارس، دانشگاه‌ها همچنین دورکاری نیرو‌های بخش خصوصی و دولتی پاسخگو نبودن سرعت اینترنت، نارضایتی‌های بیشتری را در کشور ایجاد کرد به‌گونه‌ای که وزارت ارتباطات به سیبل همه این نارضایتی‌ها تبدیل شد.

آذری‌جهرمی در پاسخ به «علل کندی اینترنت» با اشاره به دعوای ۱۰ ساله میان وزارت ارتباطات و صدا و سیما، علت مهم را در «عدم همکاری صدا و سیما در آزادسازی فرکانس‌هایی می‌داند که حتی این سازمان از آن استفاده‌ای نیز نمی‌کند.» با وجود اینکه این فرکانس‌ها شعاع وسیع‌تری را پوشش می‌دهند و عرضه خدمات اینترنتی در این فرکانس‌ها نیاز به تجهیزات فنی را کم کرده و مشکلات آنتن‌دهی در نواحی دورافتاده را کم می‌کند، اما در این ۱۰ سال زور هیچ دولتی به صدا و سیما برای بازپس‌گیری این فرکانس‌ها نرسیده است.

نکته جالب در این است که بر اساس قانون اساسی متولی اصلی مدیریت فضای فرکانس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات است و صداوسیما تنها یکی از بهره‌برداران فضای فرکانسی کشور است. آخرین بار نیز در فروردین امسال و پیش از پایان یافتن عمر مجلس دهم این موضوع به صحن علنی مجلس راه یافت که در نهایت «کمیسیون تلفیق، مصوبه کمیسیون صنایع در خصوص آزاد‌سازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار سازمان صدا و سیماست را رد کرد».

توضیحی در کار نیست

دعوای حل نشده «عدم آزاد‌سازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز» نه تن‌ها وارد فاز تازه‌ای نمی‌شود بلکه در بر همان پاشنه می‌چرخد؛ صدا و سیما کوتاه نمی‌آید و بر خلاف قوانین کشور صریحا نهاد‌های دولتی را از دخالت در کارش منع می‌کند. حتی لزوم اجرای سند بین‌المللی «توافقنامه ژنو ۲۰۰۶ (۰۶GE)» را نیز نادیده گرفته‌اند. با استناد به گفته‌های نسترن محسنی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صدا و سیما نسبت به توافقی که ۱۴ سال پیش اجرا کرده، بی‌توجه است.

سکوت ممتدِ جهرمی و شایعه ترسناک فیلتر اینستاگرام

بر اساس قرارداد ژنو بیش از یکصد کشور؛ از جمله ایران متعهد شدند تا سال ۲۰۱۵ میلادی پخش رادیو تلویزیونی خود را به طور کامل از آنالوگ به دیجیتال تبدیل و به این شکل باند‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز را آزاد کنند تا امکان استفاده از این منابع برای اپراتور‌های مخابراتی فراهم شود. مرکز پژوهش‌ها نیز در گزارشی به بررسی خسارت عدم استفاده از این فرکانس‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد «با توجه به کاربرد‌های این باند فرکانسی در ارتقای امنیت و پایداری ارتباطات نیرو‌های امنیتی، انتظامی و امدادی، ارزش بالای اقتصادی آن برای اپراتور‌های مخابراتی و نقش آن در صرفه‌جویی ارزی ناشی از کاهش هزینه واردات تجهیزات مخابراتی، نیاز است که این باند‌های فرکانسی دوباره تخصیص داده شوند و بخش‌های تجاری آن از طریق مزایده به اپراتور‌های مخابراتی عرضه شود.» مرکز پژوهش‌ها معتقد است در شرایط تحریمی و مشکلات ارزی در داخل «عدم استفاده از این باند‌های فرکانسی موجب افزایش هزینه پوشش مناطق مختلف کشور حدودا به میزان ۴ برابر خواهد شد.» با وجود خسارت‌های فراوان اقتصادی و مالی همچنان صدا و سیما بر انحصار این فرکانس‌ها تاکید دارد.

میانه در منطقه

اهتمام صدا و سیما بر در اختیار گرفتن فرکانس‌هایی که حتی ضریب استفاده از آن‌ها به ۳ درصد نیز نمی‌رسد، باعث جا ماندن ایران از کشور‌های همسایه مانند قطر و امارات در شاخص «سرعت دانلود موبایل» شده است. بر اساس آخرین گزارش سایت OOKLA که تیر ماه سال جاری منتشر شد در ماه مه‌۲۰۲۰ متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن باند موبایل در ایران به ترتیب ۲۸.۸۳ مگابیت بر ثانیه و ۱۱.۵۹ مگابیت بر ثانیه بود که با احتساب این سرعت، ایران رتبه ۶۷ را در جهان و ۲۳ در منطقه (از میان ۴۶ کشور) به نام خود ثبت کرد. گفتنی است، کره جنوبی رتبه اول را در اینترنت همراه دارد که متوسط سرعت آن ۱۰۰.۲۲ مگابیت بر ثانیه است. نکته جالب قرار گرفتن کشور‌های امارات، قطر و عربستان در لیست ۱۰ کشور با اینترنت همراه پرسرعت است که این امر نشان‌دهنده فاصله معنادار اینترنت در ایران با کشور‌های همسایه تنها به دلیل عدم آزادسازی فرکانس‌های در اختیار صدا و سیماست.

صدا و سیما به مدار تعقل بازمی‌گردد؟

یک ماه از راه‌اندازی شبکه نسل پنجم ارتباطی در کشور نگذشته که اعتراضات به سرعت اینترنت مجددا در فضای مجازی مطرح شده است. هر چند وزیر ارتباطات چند روزی است که حضور چشمگیری در فضای مجازی ندارد، اما انتقاد‌ها از دست پایین دولت در بازگرداندن فرکانس‌های در انحصار صدا و سیما مشهود است. هنوز مشخص نیست چرا صدا و سیما حاضر نیست از امانتی که زمانی برای پخش برنامه استفاده می‌کرد، بگذرد و آن‌ها را به متولی اصلی آن بازگرداند.

با وجود اهتمام همسایگان ایران برای دستیابی به فناوری‌های به روز در حوزه ارتباطات، صدا و سیما تا چه زمانی می‌تواند جدل بر سر واگذاری فرکانس‌های بلااستفاده را ادامه دهد؟ و آیا این روش رسیدن به یکی از چشم‌انداز‌های سند ۱۴۰۴ که شامل «دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی» را با مخاطرات جدی مواجه نمی‌کند؟

منبع: روزنامه اعتماد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آب شده رفته تووو زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفاسد اینستا از تلگرام خیلی خیلی بیشتره.
        فیلتر اینستاگرام کار بسیار معقولانه ای هست.
        گرچه کارایی و محاسن زیادی هم داره ولی مفاسدش خیلی بیشتر و خطرناکتره.

      • بدون نام

        اینستا فیلتر بشه یه چیز دیگه جاشو میگیره , فیلترشکن که هست

      • آبانی

        ایشاالله شرت کم بشه،جهرمی روزای آخرته

      • بدون نام

        ببینید باید منطقی صحبت کرد و عقب گرا نبود الان بهترین کار برای رفع این همه مشکل از جمله در خیابان و در فضای مجازی این است که برق کاملا قطع بشه و خیابانها هم بسته بشوند در این صورت شاهد جرم و مشکلات نخواهیم بود

      • مریم

        خواهشا سریعتر فیلتر کنید

    • بینام

      شاید کرونا گرفته خب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا نکنه جوان لایقیه ولی متاسفانه سهام ارزشمند مخابرات رو نزدیک دو ماهه بسته و بقیه سهامها در این مدت حدود دو برابر شده وای یهامداران جرء مخابرات که این سهم رو سرمایه زندگی و جهیزیه و خرج دانشگاه بچشون قرار دادند بخاطر دستور وزیر
        محترم سرمایشون بلوکه شده ظلمه در حق سهامدار خرد

    • الف

      به جای تلگرام و تویتر باید اینستا رو فیلتر کنن و اون دوتا را رفع فیلتر،نحوه استفاده از اینستاگرام توی ایران روند تخریبی داره و یک ضد فرهنگ وسیع و عمیق رو گسترش داده، جایی که چهره های بی خاصیت مثل تتلو و دنیا جهانبخت و ساشا سبحانی با کارهای مسخره در کمترین زمان ملیونها نفر فالوور پیدا میکنن یعنی مردمش فرهنگ استفاده رو ندارن یعنی مردمش توانایی و درک استفاده رو ندارن،هر چند فیلترینگ کلا کارایی نداره اما چون توان فرهنگ سازی نداریم تنها کاریه که میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درآمد اصلی اپراتورها از طریق فروش اینترنت برای اپلیکیشن پرمصرفی مثل اینستاگرام است...مافیای اپراتورها هم مثل مافیای کنکور جلوی کاری که به ضررش باشه میگیره

      • بدون نام

        همین اینستاگرام باعث شد خیلی از اختلاسها دزدیها رو بشه ..

      • بدون نام

        یعنی همه فاسد هستن که اینستا دارن.. ... خب درست استفاده کردن مهمه.

      • بدون نام

        هیچ میدونی پس از تلگرام الآن بسیاری از کسب و کار ها از طریق اینستاگرام انجام میشه؟!
        چرا بجای ارائه راهکار مناسب، دنبال نابودی بخش بزرگی از جامعه هستید!
        ابتذال جامعه از فقر و بیکاریه نه حضور تتلو و دنیا جهانبخت

      • بدون نام

        چرا باید فیلتر بشن.

    • بدون نام

      جناب جهرمي هزينه قيمت اينترنت همراه اول و ايرانسل چرا 2 برابر شده ...!!!!

    • بدون نام

      محیط اینستاگرام واقعا الوده و کثیف. فحاشی و حرفها و پستهای بدی رو میذارن که مو رو به تن ادم سیخ میکنه. نظارت هم که نمیکنن. تلگرام به اون خوبی فیلتر بعد اینستاگرام رو باز گذاشتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما پیج های بیخود دنبال میکنی که همچین چیزا میبنی خیلیا دارن با اینستاگرام نون شبشونو در میارن.

    • بدون نام

      صدبار گفته من کاره ای نیستم ولی باز هم یه عده عاشق دادن آدرس غلط هستن

    • ماکان سوار (آزرا سابق)

      از وزارت محترم ارتباطات استدعای عاجزانه دارم اینستاگرام را فیلتر نماید. جز تخریب فرهنگ و اشاعه فساد چیزی ندارد. وقت گذرانی و فرسودگی وقت و عمر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز خیلی از مردم تو این شرایط سخت اقتصادی دارن از اینستاگرام پول در میارن و شما اینو بدون ما باید فرهنگ غلط تغیر بدیم چون با فیلتر کردن فقط صورت ممسئله رو پاک می کنی

      • بدون نام

        همیشه به دنبال پاک کردن صورت مسئله اند.

    • ali

      دیر یا زود اینستاگرام هم فیلتر میشه
      اینها خود اینترنت رو قطع میکنن یه فیلتر کردن که براشون چیزی نیست
      مگر از خون ریزی جوون بدتر چیزی داریم اونم انجام دادن چه برسه به یه برنامه

    • بدون نام

      اینستا را فیلتر و تلگرام را رفع فیلتر کنید

    • بدون نام

      اقتصاد رو به موت... فرهنگ به فنا رفته.. سرمایه های از دست رفته.. مغزها و نخبه ها و قهرمانان از کشور رفته.. جوانان آرزو بر دل مانده.. پدران و مادران افسرده با دستان خالی و شرمنده... تلگرام فیلتر شده. توییتر فیلتر شده.. دوچرخه سواری ممنوع شده.. مسئولین به خواب رفته و کششششششور به فنا رفته

    • بدون نام

      چرا با صدا و سیما دعوا داری پای جهرمی رو میکشی وسط

    • بدون نام

      هر کس نمیتونه اینستا و تلگرام رو تحمل کنه جمع کنه از ایران بره لندکروز هم ندارم

    • بدون نام

      واقعاااا اینستا ترویج فسادوتخریب خانواده است خیلی زودتر باید جلوش گرفته میشد. جوانان مملکت رو هم بدبخت کرد و میکنه هدف غرب هم همین تخریب بنیان خانواده موفق هم بوده. نجابت وحیا دختران گذشته کجا دختران امروز کجا همینطور هم مردا.

    • بدون نام

      خودشون اینترنت پرسرعت و تمام سایت ها براشون رفع فیلتره ولی به مردم که میرسن همه چی باید کند و فیلتر باشه تمام نرم افزارها فیلترن فقط یه اینستاگرام که اونم میخوان فیلتر کنن ...

    • بدون نام

      ... به کی بگیم پول اینترنت تو ایرانو نداریم

    • لواسانی

      اینکه میگید مخرب است بستگی به فردش دهره که چقدر ظرفیت داشته باشه خوب تربیت شده باشد وبه درستی از هر وسیله ایی استفاده کند ان کسی که با ورود به اینسا پایش می لغزد ودر منجلاب فساد ..... می افتد اینسا هم نبود کار خودش را میکرد بستگی به اصالتت داره

    • فرزانه

      خدا کنه فیلتر کنن اینستارو که با هیچ عیلتر شکنی هم باز نشه.چیه آخه والا شده شبکه نمایش شخصی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قطع برق راه حلش هست

    • بدون نام

      درود بر اینترنت ماهواره ای،،،،فوقش یه سال دیگه فیلترمیشیم،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج