۱۰۲۵۲۱۸
۴۶ نظر
۵۷۷۲
۴۶ نظر
۵۷۷۲
پ

مساله توهم و رویای عثمانی در سریال‌های ترکیه

سریال‌سازان ترکیه در ساخت آثار تاریخی سراغ امپراتوری عثمانی رفته و تعریفی مجعول و غیرواقعی از آن به جهان ارائه می‌کنند.

روزنامه جام جم : تجزیه امپراتوری عثمانی در پی شکست در جنگ جهانی اول باعث شد این امپراتوری کم‌کم روند اضمحلال خود را طی کند؛ اتفاقی که بخشی از جامعه به‌شدت ملی‌گرای ترکیه نتوانسته هنوز آن را با خود حل کند و سعی می‌کند بازتاب این ناباوری را در محصولات هنری و به‌خصوص سریال‌های ترک به نمایش بگذارد. تلاش‌ها برای زنده کردن ترکیه با شکوه دوره عثمانی در واقع به رویایی بدل شده که دولتمردان ترکیه این روز‌ها برای رسیدن به آن سخت در تلاش و تکاپو هستند.

مساله توهم و رویای عثمانی در سریال‌های ترکیه

هر چند این تلاش‌ها از سال‌ها قبل شروع شده، اما این روز‌ها شکل علنی‌تری به خود گرفته و حتی در قالب تلاش‌ها برای تمرکز روی خوشنویسی و دیگر هنر‌های اسلامی که در زمان عثمانی میان ترکان معمول بوده‌اند، دیده می‌شود. بیش از هر چیز، اما این روز‌ها و سال‌ها سریال‌های ترک سعی کرده‌اند در این‌باره حرف بزنند. سریال‌هایی که جدای از ابعاد اقتصادی و صدور نگاه فرهنگی ترکیه، سراغ تاریخ رفته‌اند و درست مانند تولیدات آمریکایی درتلاشند روایت مدنظر خود را که در موارد بسیاری هم جعلی است، روایت کنند.

سریال‌سازی با چاشنی اقتصاد و تاریخ

ترکیه بعد از آمریکا دومین صادرکننده سریال‌های تلویزیونی در جهان است، تا حدی که طبق آمار‌های اعلام شده در سال‌های اخیر درآمد سالانه از محل صادرات سریال‌هایش ۲۰۰ میلیون دلار بوده و مشغول برنامه‌ریزی است تا این مبلغ را در سال ۲۰۲۳ به دو میلیارد دلار در سال برساند؛ رقمی که با توجه به اقبال جهانی سریال‌های ترکی عجیب و دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. بنا به اعلام وزارت تجارت ترکیه، سریال‌های ترکی در بیش از ۱۴۶ کشور جهان به فروش می‌رسد و در این مناطق به‌طور میانگین سالانه حدود ۶۰۰۰ ساعت سریال ترکی پخش می‌شود.

سریال‌سازان و تاریخ

مضمون اصلی این سریال‌ها طی یک دهه گذشته همواره در ایران مورد نقد قرار گرفتند و البته مخاطب هم داشتند و دارند، اما در میان تولیدات مختلف و این تلاش‌های سریال‌سازی برخی آثار مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. «حریم سلطان» یا «سده باشکوه» را می‌توان نمونه بارز سریال‌های تاریخی ترکیه دانست که در ایران و دیگر کشور‌ها هم مورد توجه قرار گرفت. داستان فیلم زندگی سلطان سلیمان را روایت می‌کرد و زمان پخش در ۴۳‌کشور جهان روی آنتن رفت و بیش از ۲۰۰ میلیون بیننده را به خود جذب کرد.

البته این سریال در زمان پخش خود مورد انتقاد قرار گرفت و شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا کرد بیش از ۷۰ هزار شکایت درباره این سریال دریافت کرده. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه هم که آن زمان نخست‌وزیر بود، این سریال را به‌دلیل «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم کرد. روند ساخت سریال‌های تاریخی که قهرمان‌های اصلی آن‌ها شاهان عثمانی هستند ادامه پیدا کرد، قیام، مؤسس: عثمانی، معاد، تو کشور من هستی، سلطان قلب من، ظهور امپراتوری‌ها و حالا هم سریال پایتخت عبدالحمید از جمله تلاش‌های دیده شده سریال‌سازان ترک برای احیای تاریخ به‌زعم ترکان باشکوه این کشور در دوره عثمانی است.

در این تلاش‌ها بار‌ها دیده شده که کشور‌های همسایه و به‌خصوص ایران مورد هجمه‌هایی قرار گرفته‌اند. برای مثال در «سرزمین عثمانی‌ها» شاهدیم که چهره‌ای عادل از جمال پاشا ساخته می‌شود، او قصد دارد اعراب را به سمت دموکراسی هدایت کند یا در بخش‌های دیگری از آن می‌بینیم «سلطان احمد» پادشاه عثمانی تلاش می‌کند عدالت را در سرزمین عثمانی‌ها برقرار و زندگی راحتی را ایجاد کند، اما بدون اطلاع، جوانی مریض را به ریاست دستگاه امنیتی خود گماشته‌است.

مساله توهم و رویای عثمانی در سریال‌های ترکیه

این جوان مریض کسی جز «قاسم آغا» نیست که همراه خواهرش از سوی شاه ایران مامور هستند سلطان عثمانی را از تخت به زیر بکشند یا کاری کنند سلاطین بعدی عثمانی از نسل او نباشند. آخرین سریالی هم که از آن نام بردیم یعنی پایتخت عبدالحمید درباره زندگی «عبدالحمید»، یکی از آخرین پادشاهان عثمانی است که دوران سلطنت او همراه با اتفاقات مهم تاریخی از جمله شروع نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین است.

از زبان سلطان عبدالحمید دیالوگی بسیار تند و جنگ‌طلبانه علیه ایران مطرح می‌شود، سریالی که البته گفته می‌شود اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم علاقه بسیاری به آن دارد. در بخشی از این سریال از زبان عبدالحمید این طور بیان می‌شود: «آذربایجان در قلب و اندیشه ماست! تبریز، ارومیه و سلماس شهر‌های ترکان هستند! ما این شهر‌ها را در هر زمانی می‌خواهیم! ممکن است وظیفه آن‌ها (ایرانی‌ها) ندادن باشد، اما وظیفه ما خواستن و گرفتن این مناطق است، شاید امروز نه، ولی روزی خواهد آمد که در تبریز پرچم ترک برافراشته خواهدشد.»

این ابراز علاقه‌ها که در سریال «حریم سلطان» هم مطرح شده‌بود، برای مردم ایران کاملا ساختگی است؛ چرا که سلطان سلیمان به ایران حمله می‌کند و با وجود پیروزی در نبرد چالدران و تهدید مردم تبریز به کشتار، حتی پنج روز هم نتوانست در تبریز بماند و فرار کرد. اتفاقی که باعث شد شاه طهماسب صفوی در نامه به سلطان سلیمان عثمانی بنویسد: «تو را ندامت گرفته در نصف شب از حوالی تبریز فرار نموده به حال سگان هر دو منزل یکی کرده خود را به حوالی وان رسانیدی و هر یک از لشکر نکبت اثر تو به راهی می‌گریختند...»

رویای احیای عثمانی

جان کلام این‌که سریال‌های تاریخی ترک بدل شده‌اند به ابزاری برای بیان اندیشه‌های موسوم به نو عثمانی‌گری، اندیشه‌هایی که این بار و در اقامه نماز جمعه در ایاصوفیه از زبان امام جماعت به پدر ساخت ترکیه مدرن یعنی آتاترک هم رحم نکردند و به او تاختند. اندیشه احیای عثمانی باشکوه در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌تواند ذهن مردم دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد، چرا که کمتر کسی سراغ تاریخ می‌رود و از کشتارها، قتل عام‌ها و نسل‌کشی‌های حکومتی می‌خواند که یک قرن پیش پرونده‌اش بسته شده‌است.

شاید کمتر کسی سراغ کتاب استانبول اورهان پاموک برود و روایت‌های آغازین او از استانبول پس از عثمانی را مرور کند، شهری مغموم و دود زده، سیاه و بی‌رنگ که کم‌کم جان گرفته و یکی از قطب‌های گردشگری جهان شده‌است. حالا، اما رویای احیای عثمانی به‌عنوان یک حکومت مسلمان ظاهرا هدف مهمی برای دولت ترکیه است و فراموش کرده هر حکومتی که می‌رود، حتما به انحطاط رسیده که فروپاشی را تجربه کرده‌است، که اگر هم هدف احیای شکوه آن باشد طبعا این اتفاق از مسیر تندی با همسایه‌ها و بیان دیالوگ‌هایی برای زیر سوال بردن تمامیت ارضی آن‌ها نمی‌گذرد. شاید بهتر باشد سریال سازان ترک یک امروز را بروند سراغ تاریخ کشورشان در عصر عثمانی و دلایل زوال و انحطاط این امپراتوری را بررسی کنند، شاید با آگاهی بیشتر از آنچه گذشته، جعلیات تاریخی شان در سریال‌ها دست‌کم معقول‌تر شوند.

کشورگشایی تـوهمی با دیالوگ جعلی

سیدکریم محمدی: اخیرا سریالی با عنوان «پایتخت» از شبکه «TRT» ترکیه پخش می‌شود که در یکی از قسمت‌هایش دیالوگی جعلی منصوب به «سلطان عبدالحمید» سی وچهارمین سلطان عثمانی پخش شده است. او می‌گوید تبریز، ارومیه و سلماس شهر‌های ما هستند. این در حالی است که ایده‌هایی مبتنی بر نوعثمانی‌گری نیز در ترکیه ترویج می‌شوند و از جمله رئیس‌جمهور ترکیه تلویحا بر آن صحه گذاشته است.

این موضوع جدیدی نیست؛ زمامداران ترکیه در گذشته هم چشم طمع به شهر‌های شمال غربی ایران داشته‌اند و در دوره شاه‌اسماعیل هم سلاطین عثمانی تا تبریز لشکرکشی و آنجا را اشغال کردند، ولی با مقاومت سلحشورانه مردم تبریز و شهر‌های دیگر، حضور اشغالگرایانه آنان چند روزی بیشتر به طول نینجامید و ایران را ترک کردند. چندی پیش به باکو سفر کرده بودم و در تلویزیون رسمی و دولتی جمهوری آذربایجان، مقامی دولتی را می‌دیدم که علنا تاریخ را تحریف می‌کرد و می‌گفت آذربایجان ایران، متعلق به جمهوری آذربایجان بوده و ایران آنجا را اشغال کرده و به سرحدات خود افزوده است.

مساله توهم و رویای عثمانی در سریال‌های ترکیه

واقعیت ثبت‌شده در کتب معتبر تاریخی دنیا این است که در دوره قاجار که جنگ بین ایران و روسیه واقع شده و ایران شکست‌خورده و طی پیمان‌نامه‌ای جمهوری فعلی آذربایجان را که در قلمرو ایران بوده به روسیه بخشیده‌اند. دولت‌ها برای ایجاد غرور ملی و افتخار کاذب بعضا تاریخ را تحریف می‌کنند که البته مصرف داخلی دارد. حال مشخص نیست که سلطان عبدالحمید، سلطان عثمانی واقعا این مطلب را گفته است یا نه؟ اگر گفته باشد بعید نیست چنان که ذکر شد آنان همیشه در طول تاریخ چشم طمع به شهر‌های زرخیز ایران داشته‌اند و اگر نگفته باشد پخش دیالوگ جعلی منصوب به سلطان عثمانی محصول اتاق فکر نوعثمانی‌گری مستقر در ترکیه است که قصد احیای امپراتوری سلاطین عثمانی را دارد.

طبیعی است وقتی در ترکیه زمامداری به مدت طولانی در مسند قدرت می‌تازد توهم خدایگانی و ظل‌اللهی پیدا می‌کند و به قلمرو سرحدات فعلی خود اکتفا نمی‌کند و با تحریف تاریخ و برای مصرف داخلی سعی در ایجاد غرور کاذب ملی می‌کند و این آفتی است که گریبانگیر مردم کشوری همانند ترکیه است که چندصدایی را بر‌نمی‌تابد و برای توجیه عملکرد یک‌جانبه‌گرایانه و مستبدانه در حوزه سیاسی با حمایت از اینچنین دیالوگ‌های تحریف‌شده‌ای به ضعف‌های خود سرپوش می‌گذارد.

بیراهه نیست که آنان بدانند ایران کشوری است که در طول تاریخ، مستعمره هیچ کشوری نبوده و به لحاظ حس میهن‌پرستی و مقاومت سلحشورانه مردم در برابر متجاوزین هرگز به اشغال طولانی‌مدت کشوری درنیامده است. از آن جمله است مقاومت مثال‌زدنی مردم تبریز در غائله اشغال آذربایجان توسط روسیه به رهبری سردارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی، مقاومت قهرمانانه مردم خرمشهر در برابر دشمن بعثی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دفع شر متجاوزان دیگر توسط استعمار پیر بریتانیا، پرتغال و... در جنوب ایران به رهبری رئیسعلی دلواری و دفع تجاوز روسیه در شمال کشور به رهبری میرزاکوچک‌خان جنگلی و ده‌ها مورد دیگر که همگی در برابر مقاومت ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. حال دیگر قرن بیست‌و‌یکم و عصر انفجار اطلاعات و فناوری و تکنولوژی عظیم رسانه‌ای، ارتباطاتی و دیجیتالی است.

مساله توهم و رویای عثمانی در سریال‌های ترکیه

دیگر عصر لشکرکشی و تجاوز به مرز‌ها و تفکر اشغال شهر‌های کشور همسایه را به مالکیت فرضی و توهمی خود درآوردن، اعتبار و حیثیت و آبرو برای زمامدار ایجاد نمی‌کند، زیرا برای بخش وسیعی از مردم ترکیه نیز این‌گونه دیالوگ‌ها مضحک بوده و طنزی بیش نیست. شایسته است این‌گونه زمامداران به‌جای ایجاد غرور کاذب ملی برای مصرف داخلی، به فکر آزادی‌های سیاسی مردم خود باشند و چندصدایی در جامعه را برتابند که ایجاد دموکراسی واقعی برای مردم خود مفیدتر از کشورگشایی توهمی است. وقتی کشوری، برخی قومیت‌های خود را تروریست می‌خواند، چگونه می‌تواند بگوید فلان شهر‌ها در کشور همسایه، شهر‌های ما هستند؟

صلاح زمامدارانی که اقتدارگرایانه برخورد می‌کنند در این است که تا دیر نشده به خود آیند و در گذشته خود تأمل کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      خود ترکیه الان یک کشور جعلیه چون حداقل 30درصد سرزمینش اصلا ترکیه ای نیستند و کرد هستند و قطعا به زودی تجزیه میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا همه دنیا بزودی تجزیه و نابود میشه غیر از شما ملت متوهم

      • بدون نام

        اینها از یه طرف خودشونو نوادگان ترکهای اولیه می دونند که زردپوست بودند از طرفی افراد چشم رنگی رو به عنوان پادشاهان تورک غالب می کنند.قشنگ معلومه مثل ایرانیها حس حقارت دارند در برابر نژاد اروپایی

      • بدون نام

        دنده رو عوض کن کرایه رو بگیر

      • بدون نام

        سی درصدش کرد ‌نیست خیلی کمترن کردهای ترکیه ضمن اینکه اون جمعیت کرد سوریه اصلا دلسوزی ندارن زمانیکه توجنگ عثمانی و صفوی به صفویان خیانت کردن باید فکر امروز و میکردن

      • بدون نام

        خوده ایران چند درصدش ترک هستند... چند درصدش ترکمن هستند. چند درصدش عرب هستند و

      • بدون نام

        کاربر ۱۰۴۰ عالی گفتی، شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه

      • ایرانی

        استاد شما به بزرگی خودت ببخش

    • بدون نام

      عثمانی فاشیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا شما به لیبرال بودن خودت کوتاه بیا

      • پرسپولیس

        خدارو شکر ایران ابر قدرت نظامی وگرنه همین الان باید تو جنگ بودیم
        شوخی نگیرید پاش برسه تمام کشور های
        دنیا ضد ایرانن

    • باب

      مشکل شماها اینه که حقایق تاریخی رو که به ضرر خودتونه بد جلوه میدید همش دارین نژاد پرستانه تصمیم میگیرید بعد میگید مردم آذربایجان تجزیه طلب هستن نکنین مردم آذربایجان هم چنین کارایی مکنه فقط و فقط دارین کشور آذربایجان و ترکیه رو بد جلوه میدین اگه واقعا اینجوری هست چرا خیلیاتون تو ترکیه زمین و خونه میخرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل فارسها نفوذ گسترده کردها در شهرهای فارس نشینه

      • بدون نام

        کردها جزو ایرانیان اصیل هستند مشکلی برای ایران نیستند

    • بدون نام

      اردوغان تو خیال خودش در حال احیاء امپراطوری عثمانی هست چیزی که جمهوری خواهان ترکیه به شدت با اون مخالفند!باگفتن یک دیالوگ در یک سریال چیزی عوض نخواهد شد!همانطور که سالیان سال هست عده ای در ایران نسبت به افغانستان و آذربایجان و ارمنستان و عراق و ترکیه ادعای حاکمیت دارند و همیشه به زعم خودشون در حال برگرداندن این سرزمین ها به سرزمین مادری شون یعنی ایران هستند !نه آذربایجان از ایران جدا شدنیه نه جمهوری آذربایجان امکان اتصال مجدد به ایران رو داره

    • مجله برترین ها

      باید ستون پنجم این پان‌ترکیسم و دیگر وطن فروشان را در ایران نابود کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوابه هنوز بیدار نشده

    • بدون نام

      شما خودتون از همه بدتر هستید
      فقط مشکلتون اینه که در کویرها آب نمی بینید وگرنه شناگران قابلی هستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خودم در سالهای جنگ ایران و عراق چند بار در روزنامه های آن زمان خواندم که سران طراز اول ترکیه به تاکیدگفته بودن هدف و قصد داریم که ترکیه را به شکوه و قدرت دوران عثمانی برسانیم .

    • بی نام

      مقصر خودمان هستیم که تاریخ خودمان را از یاد بردیم و کسانی که تاریخ خود را ندانند دیگران برایشان تاریخ میسازند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی به شاعران، هنرمندان، سیاستمداران پاک، بزرگان، مکان های تاریخی، طبیعت، و فرهنگ ایران بی‌توجه اید و تخریبش میکنید نتیجه اش اینه که بقیه کشور ها افرادی مثل مولانا رو به اسم خودشون ثبت میکنن ساز های ایرانی رو به اسم خودشون میزنن و...

      • ایرانی

        مثلا یکیش آذربایجان خیلی سعی میکنه بته جقه رو به اسم خودش ثبت کنه

    • مهدی

      در این که ترکیه خیلی داره در این مورد توهم میزنه و بیراه میر شکی نیست
      ...

    • بدون نام

      اردوغان بر نصف دنیا حکومت خواهد کرد همانطور که هیتلر و چنگیز استالین حکومت کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخواب لحاف یخ کرد

      • ح

        اردوغان با این تخیلات فاتحش خوندس

    • بدون نام

      ای کاش ماهم با این تمدن چند هزار ساله که داریم فیلم های سینمایی و سریال هایی میساختیم تا به جهان نشون بدیم ایرا ن چی بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره والله حیفه این تمدن چندهزار ساله مون مونده روی دستمون
        خخخخخ

      • بدون نام

        رو آب بخندی

    • س.ا

      اتحاد و تعصب ترک ها به کشورشون و اعتقاد به تاریخ و پدرشون اتاتورک قابل تحسین است ،غیر از تاریخشون ،تعصب و غیرتشون به پدر ترکیه اتاتورک بی نظیر است و هرچه از انسانیت و فرهنگ اجتماعی و زندگی دارند از اوست، بر خلاف ما که انسانیت و فرهنگ خیلی وقته از کشورمون رخت بر بسته!!

    • ازآزادی فقط خیابانش مونده

      زنده بادصلاح الدین ایوبی

    • بدون نام

      چرا اینقدر به ترکیه حسادت میکنید. خوب از کشورهای همزبان خودتان هم مثل افغانستان هم بنوسید

      پاسخ ها

      • نور

        خخخخخخخ

    • بدون نام

      ایناحداقل اینهمه سریال ساختند ماایرانیاچی

    • بدون نام

      جالبه دیگ به دیگ میگه روت سیاه!
      کیا دارن از توهّم زدگی بقیه میگن!!

    • بدون نام

      خداوند نفرت و کینه را از تمام قلبها
      بیرون کند

    • سارا

      مگه فیلم ترکی چی داره به جز خیانت وفساد ادعای مسلمانی اردغان هم گوش عالم روکر کرده تو واقعیت هم با جنگ وخونریزی ولشگر کشی ودخالت تو کشورهای دیگه امپراطوری درست نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز فیلم فیلم...

    • بدون نام

      رویا بی قیمت

    • بدون نام

      برای رسیدن به این هدفشون اولین مانعشون کشور عربستان هست که اون زمان جزیی از عثمانی بوده.

    • بدون نام

      در راستای این رویا اولین دشمنشون کشورهای عربی خواهند بود.

    • بدون نام

      اگر مردمش راضی باشند با سفر یک هفتگی رییس جمهورش به خارج از کشور کودتا نمی شود.

    • بدون نام

      وقتی به نفت برسند!عثمانی جدیدظاهرمیشود!

    • ĞĪŔŁ

      سریال های ترکی مسخره ترین سریالای دنیان

    • بدون نام

      نه که شما تاریخ رو دستکاری نمیکنینن

    • بدون نام

      یه فیلم از جیک جان دیدم لشکر سلجوقیان رو دیدن همه ترسیدن خارج به اون صورت ولی سران مملکت ایرانی هستن آیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج