۱۰۲۹۵۶۳
۹ نظر
۵۰۴۵
۹ نظر
۵۰۴۵
پ

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

به مناسبت ماه محرم، می‌خواهیم از به یادماندنی‌ترین کاراکترهای سریال های محرمی یاد کنیم. این پرونده جذاب را بخوانید تا با شخصیت های ماندگار سریال های محرم آشنا شوید.

پلازمگ : هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، مرور سریال‌های ماندگار و تماشای آن‌ها یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها برای مخاطبان آثار تلویزیونی است. سریال‌های مختلفی که اغلب آن‌ها در دهه هشتاد و اوایل دهه نود روی آنتن تلویزیون رفته‌اند و تعدادی از آن‌ها در میان بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون قرار گرفته‌اند. نبود آثار شاخص مناسبتی این ماه در چند سال اخیر نشان می‌دهد تصمیم‌گیران سازمان صداوسیما و برنامه‌سازان تلویزیون رگ خواب مخاطب را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند با قصه‌های مذهبی جذاب سریال‌های جدیدی ویژه این ماه تولید کنند.

سریال‌های ویژه محرم اغلب داستان‌هایی پرکشش در دل خود جا داده‌اند، اما کم پیش می‌آید که کاراکتری از این سریال‌ها در یاد‌ها بماند. در این مطلب کاراکتر‌های ماندگار سریال‌های ماه محرم تلویزیون را معرفی می‌کنیم تا بدانید تعدادشان به سختی به انگشتان دو دست می‌رسد.

حیدر/ حسین یاری

سریال: شب دهم

کارگردان : حسن فتحی

حیدر خوش‌مرام یکی از جذاب‌ترین و ماندگارترین کاراکتر‌های سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران است. یک لات با معرفت که در دوران رضاخان بر اثر اتفاقی عاشق دختر قجری پولدار و وابسته به دربار می‌شود و سعی می‌کند دل او را برای ازدواج به دست آورد.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

اما شرط دختر که فخرالزامان نام داشت، شرطی عجیب بود! او شرط می‌گذارد که حیدر باید ده شب تعزیه اجرا کند تا از فخرالزامان پاسخ مثبت بگیرد. حیدر برای رسیدن به فخرالزمان نه شب تعزیه را به کمک دوستان خود و به دور از چشم ماموران امنیتی اجرا می‌کند، اما در شب دهم اتفاقی ناگوار رخ می‌دهد.

حسین یاری که همیشه فردی بی‌حاشیه و توانمند در سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود، با این نقش اوج بازیگری خود را نشان داد و خود را به عنوان بازیگری شش‌دانگ و حرفه‌ای به همگان ثابت کرد.

فخرالزمان / کتایون ریاحی

سریال: شب دهم

کارگردان : حسن فتحی

فخرالزمان سریال «شب دهم» هم از آن نقش‌های درخشان و به‌یادماندنی است که کتایون ریاحی ایفای آن را برعهده داشته و می‌توان گفت مخاطبان ریاحی را بیشتر با این نقش و نقش زلیخا در سریال «یوسف پیامبر» به یاد دارند. کتایون ریاحی در این مجموعه به خوبی نقش دختری اصل و نسب‌دار و قجری را که دل در گرو حیدر خوش‌مرام دارد را به تصویر کشید.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

پسری از طبقه فرهنگی دیگر که به هیچ‌وجه با خانواده او اشتراکات و تشابهی نداشت و همین مسئله، زیبایی این رابطه عاشقانه را دوچندان می‌کرد.

یاور / پرویز فلاحی پور

سریال: شب دهم

کارگردان: حسن فتحی

امکان ندارد صحبت از سریال ماندگار «شب دهم» به میان بیاید و کاراکترهایش در میان شخصیت‌های ماندگار سریال‌های محرم قرار نگیرند. یاور با بازی فوق‌العاده و به‌یادماندنی پرویز فلاحی‌پور، هنوز هم در ذهن تمام علاقه‌مندان سینما و تلویزیون مانده است.یک لات کوچه بازاری که رفاقت را در حق حیدر تمام می‌کرد و در تمام لحظات سخت کنار او بود تا حیدر به عشقش فخرالزمان برسد.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

در کنار این، رابطه عاشقانه فلاحی‌پور با کاراکتر عفت (با بازی اکرم محمدی) هم بسیار شیرین و جذاب از آب درآمده بود که نشان از شناخت کامل فلاحی‌پور از ابعاد مختلف شخصیتی کاراکتر یاور داشت. پرویز فلاحی‌پور بعد‌ها در سریال «شهرزاد» شخصیت نصرت را ایفا کرد که کاراکتری مشابه یاور بود، اما با ریزه‌کاری‌ها و جزئیات بسیار متفاوت و همین سبب شد آنجا هم یکی از کاراکتر‌های جذاب و دیدنی «شهرزاد» و کارنامه کاری خودش را در همکاری با حسن فتحی بسازد.

حمیرا / سارا خوئینی‌ها

سریال : معصومیت از دسته رفته

کارگردان: داوود میرباقری

سارا خوئینی‌ها که این روز‌ها از سینما و تلویزیون دور شده و کمتر پیش می‌آید در فیلم یا سریالی او را ببینیم، زمانی در روز‌های آغازین فعالیت حرفه‌ای خود میان تعداد زیادی از بازیگران بزرگ حضوری بسیار درخشان داشت و توانست برای بازی در نقش حمیرا تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیزد.ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

حمیرا زنی عشوه‌گر و دلفریب بود که با از راه به در کردن شوذب، او را از امام علی (ع) دور می‌کرد و به سمت خدمتگذاری امویان سوق می‌داد. خوئینی‌ها که گریم یک زن یهودی به درستی و زیبایی روی چهره او نشسته بود، با هدایت داوود میرباقری و با توانمندی خارق‌العاده‌اش توانست یکی از بهترین شخصیت‌های ماندگار سریال‌های ماه محرم را خلق کند.

شوذب / امین تارخ

سریال: معصومیت از دست رفته

کارگردان: داوود میرباقری

امین تارخ که استاد تعداد زیادی از بازیگران موفق و مطرح این روز‌های سینمای ایران بوده، نیازی به معرفی ندارد. این بازیگر بزرگ در سریال «معصومیت از دست رفته» نقش شوذب را بازی می‌کرد و به خوبی احوالات شخصیتی که بر سر دوراهی خیر و شر قرار گرفته بود را به نمایش می‌گذاشت.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

شوذب از یاران امام علی (ع) بود و با حضور حمیرا در زندگی‌اش و نفوذ این زن فریبکار در دل و جان او، به حضرت علی (ع) پشت می‌کرد و خزانه دار کوفه و امویان می‌شد. میرباقری به زیبایی و با جزئیات، شوذب را در فیلمنامه میان عشق دو زن ترسیم کرده بود و امین تارخ با هنرمندی تمام این کاراکتر را به شکل تحسین‌برانگیری ایفا کرد.

دنیل / پارسا پیروزفر

سریال: سفر سبز

کارگردان: محمدحسین لطیفی

پارسا پیروزفر در طول دوران بازیگری‌اش فقط در چهار سریال بازی کرده است و اصولا علاقه‌ای به حضور در سریال‌ها ندارد. اما هر چهار سریال جزو ماندگارترین‌ها هستند. پیروزفر در سریال «سفر سبز» نقش جوانی به نام «دنیل وسبرگ» را بازی می‌کرد که در کودکی توسط خانواده‌ای آلمانی به فرزندخواندگی گرفته شده است و حالا که بزرگ شده، متوجه می‌شود اصالتش اهل ایران و خانواده‌اش ایرانی هستند.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

او به ایران سفر می‌کند تا خانواده‌اش را پیدا کند و در این مسیر با ماجرا‌های مختلفی رو به رو می‌شود. با اینکه «سفر سبز» فیلمنامه، کارگردان و عوامل کاربلدی داشت، اما پارسا پیروزفر به عنوان شخصیت محوری داستان نقشی کلیدی در ماندگار شدن این سریال و نقش «دنیل» دارد. او به خوبی حس فرد ایرانی که سال‌ها در آلمان بزرگ شده را به بیننده القا می‌کرد.

حاج رضا / امین تارخ

سریال: سفر سبز

کارگردان: محمدحسین لطیفی

باز هم یک سریال محرمی دیگر و باز هم امین تارخ! تارخ در این سریال نقش یک فرد مومن و خیر را بازی می‌کرد. او سعی می‌کرد در حد توان دستگیر نیازمندان باشد و به آن‌ها کمک کند. او بر اثر یک اتفاق با دنیل (شخصیت اصلی این سریال که به دنبال پدر و مادرش بود) آشنا می‌شد و تلاش می‌کرد برای یافتن حقیقت به دنیل کمک کند.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

ماندگارترین سکانس امین تارخ در این سریال، مربوط به اواخر سریال است که در زیر باران و در پشت بام از خدا گله می‌کرد و از او می‌خواست بینایی دختر نابینای مسیحی را به او برگرداند و معجزه را نشانش دهد. حاج رضا یکی از شخصیت‌های فرعی سریال «سفر سبز» بود، اما با بازی درخشان امین تارخ بسیار ماندگار شد.

پریدخت / لیلا حاتمی

سریال: پریدخت

کارگردان : سامان مقدم

کم پیش می‌آید که لیلا حاتمی در یک سریال تلویزیونی بازی کند. گواه این مدعا، فاصله هشت ساله بین دو اثر تلویزیونی او به نام‌های «کیف انگلیسی» و «پریدخت» است. البته که بعد از «پریدخت» هم حاتمی در تلویزیون ظاهر نشده است. این سریال ماجرای زندگی دختری به نام پریدخت در بحبوحه وقایع مسجد گوهر شاد بود که دو خواستگار داشت؛ یکی نادر با بازی علی مصفا و دیگری نصرت با بازی کامبیز دیرباز.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

نقش پریدخت را لیلا حاتمی بازی می‌کرد. او دختر یکی از تاجران سرشناس شهر بود و بین دو راهی عقل و عشق قرار گرفته بود. بازی لیلا حاتمی در این سریال هم مانند سایر آثار عاشقانه‌اش چشم‌نواز و هنرمندانه بود و همین توانست مخاطبان زیادی را با این مجموعه همراه کند.

ژوبین / پوریا پورسرخ

سریال : وفا

کارگردان: محمدحسین لطیفی

در سال ۱۳۸۵ که نوروز باستانی با ماه محرم مصادف شده بود، شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران سریالی به کارگردانی محمدحسین لطیفی پخش کرد. این سریال که «وفا» نام داشت، یک بازیگر جوان را به عنوان نقش اول سریال رو کرد و بعد از پخش چند قسمت کاراکتر ژوبین با بازی پوریا پورسرخ به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسید.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

پورسرخ که برای اولین بار در سریال «فرار بزرگ» به کارگردانی لطیفی نقش کوتاهی را بازی کرده بود، در سریال «وفا» نقش اصلی را برعهده داشت و توانست یک شبه ره صدساله را طی کند. ژوبین یک جاسوس اسرائیلی علیه ایران بود که به واسطه تحصیل در لبنان، عاشق هم‌کلاسی‌اش وفا شده بود و ماجرا‌های جذاب و نفس‌گیری در طول قصه عاشقانه این دو نفر رخ می‌داد.

وفا / هانیه توسلی

سریال : وفا

کارگردان: محمدحسین لطیفی

«وفا» یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون است. ماجرای عاشقانه پسری یهودی و دختری مسلمان! هانیه توسلی با اینکه نسبت به پوریا پورسرخ شناخته شده‌تر بود، اما به شکلی ایفای نقش می‌کرد که رابطه عاشقانه ژوبین و وفا به شکل باورپذیری به مخاطبان القا شود.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

توسلی در اجرای این نقش تسلط بسیار خوبی هم بر زبان عربی داشت و با شخصیت‌پردازی درستی که برای کاراکتر او در فیلمنامه انجام شده بود، توانست در ایفای نقش وفا بسیار موفق ظاهر شود.

بانو / فریبا کوثری

سریال : بانو

کارگردان: فرید سجادی حسینی

فریبا کوثری که سابقه زیادی در ایفای نقش‌های تلویزیونی دارد، در سریال «بانو» نقش کاراکتری متفاوت و تاثیرگذار را بازی می‌کرد. داستان این مجموعه درباره شخصیتی به نام ملک خاتون (ملقب به بانو) بود که بیست سال پس از اینکه ظلم و ستم بر او روا شده بود، برمی‌گردد تا انتقام بگیرد و در این مسیر افراد زیادی درگیر این ماجرا می‌شوند.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

کوثری در سریال‌های «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» هم درخشان ظاهر شده است، اما هیچکدام از نقش‌آفرینی‌هایش به قدرت و تاثیرگذاری بانو نمی‌رسد.

مختار / فریبرز عرب نیا

سریال : مختارنامه

کارگردان : داوود میرباقری

مختار هم یکی دیگر از شخصیت‌های ماندگار سریال‌های محرم محسوب می‌شود. «مختارنامه» جزو سریال‌های تماشایی و فاخر تلویزیون است که البته از بس بازپخش شده و امسال هم قرار است تکرار بشود که دیگر بسیاری از مخاطبان سکانس‌های آن را حفظ شده‌اند. در این سریال فریبرز عرب‌نیا با صدای ویژه خود ایفاگر نقش مختار ثقفی است و خیلی‌ها عرب‌نیا را که زمانی سوپراستار سینمای ایران بود، با نام مختار و با این نقش می‌شناسند.

ماندگارترین کاراکتر‌های محرمیِ تلویزیونِ ایران

داستان «مختارنامه» درباره زندگی مختار ثقفی است که با زندگی و خلافت دو تن از امامان شیعه یعنی حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) گره خورده است و در نهایت با قیام مختار در جهت احقاق حق و خونخواهی امام حسین (ع) علیه خلفای اموی پایان می‌یابد. عرب‌نیا در طول پنج سال آنقدر برای خلق مختار تلاش کرد که پس از بازی در این نقش، این بازیگر احوالات دیگری پیدا کرد و در کمتر کاری حضور یافت تا تصویر مختار برای مخاطبان جاودانه بماند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، تعدادی از شخصیت‌های ماندگار سریال‌های محرم را برای شما یادآوری کنیم تا ضمن خاطره بازی با این سریال‌ها و کاراکترها، اگر تمایل داشتید مجددا به تماشای این آثار بنشینید. البته علاوه بر کاراکتر‌های مذکور، شخصیت‌های سریال‌های محرمی دیگری هم وجود دارند که در زمان پخش توانسته‌اند ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان بگیرند و در ذهن بینندگان تلویزیونی ماندگار شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از نقش فریبا کوڎـری تو معصومیت خیلی خوشم میاد

    • بدون نام

      فرهاداصلانی چراازقلم افتاد؟ بهترین بازیگرسریال مختار

    • بدون نام

      بيشتر جذابيت كاراكتر حميرا به خاطر صداى عالى خانم مينو غزنوى بود! ليلا هم در پرديخت كار خاصى نكرد نميدونم چرا عادت داريد هرجا ميبينيدش اينقدر بزرگش كنين نقشش چندان تو فيلمنامه به چشم نميومد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بابا همه بد بودن فقط فخرالزمان خوب بود که نقش شازده قاجاری رو بازی میکرد اونم یه بازیگر دو رگه گیلانی شیرازی (کتایون ریاحی ) رو که طبیعتا زیبایی گیلانی و شیرازی داشت با تیره کردن چشم گذاشتن جای شاهزاده های بد ترکیب قاجاری حالا کتایون ریاحی کجا شاهزادگان چاق و بدترکیب قاجاری کجا فقط همون فخرالزمان خوب بود حمیرا و پریدخت و فریبا کوثری و همه بدن فقط شما خوبید

      • بدون نام

        آره درباره حمیرا موافقم، صدایی که گذاشته بودن روش بازیش رو جذاب کرده بود.

      • بدون نام

        10:37
        من نميگم من خوبم ولى واقعا قرار دادن ليلا در كنار ساير شخصيتا شبيه پارتى بازيه! خيلى از اين شخصيتا اصلا تو ذهن مردم نمونده مثل پريدخت كه يه سريال كوتاه نه چندان درخشان بود كه نقش ليلا هم خيلى كمرنگ بود حالا تو دوستش دارى ببرش به عرش

      • بدون نام

        زنهای قاجار رو عمدتا از همون اقوام ایران از جمله شیراز می آوردند و پرمویی هم خصلت مردمان نیمه جنوبی ایرانه.چاق بودن زنهای قجری به دلایل اشرافیت و مد اون روزگار بوده وگرنه زنهای نسلهای بعدشون هم لاغر بودند و ظاهر مدرن داشتند

      • بدون نام

        ۱۳:۱۷
        من نبردمش به عرش شمایید که بعد ۱۰۰ سال هنوز روی شاهزادگان خپل و بی خاصیت قاجار تعصب دارید اگر میخواستن کارکتر واقعی برای شاهزاده قاجاری بذارن اصلا نباید کتایون ریاحی رو که زیبایی گیلانی و شیرازی داشت میذاشتن باید یکی دیگه رو میذاشتن منتها متاسفانه سیاست و اخلاق ایران بعد از انقلاب همون سیاست قاجاریه واسه همین اتقدر برای شاهزاده قاجاری بازیگر زیبایی مثل کتایون ریاحی رو میذلرن

    • بدون نام

      فریبرز عرب نیا در مختار و فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله
      تامااااااام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج