جاباما
۱۰۳۰۶۸۰
۱۴ نظر
۵۰۶۸
۱۴ نظر
۵۰۶۸
پ

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ میگرنِ مرتضی و مریم

هر چند که میگرن از آن دست بیماری‌هاییست که درمان قطعی و کاملی برای آن وجود ندارد، اما خواندن تجربیات شخصی دیگران در مواجهه با بیماری، می‌تواند برای کسانی که میگرن دارند و یا گمان می‌کنند به آن مبتلا هستند، مفید باشد.

برترین‌ها: میگرن! نامی که این روز‌ها روی هر سردردی می‌گذارند و نمی‌دانند که این بیماری علائم منحصر به خود را دارد. سر درد میگرنی اصولا نتیجه تغییرات فیزیولوژیک خاصی است که درون مغز اتفاق می‌افتد و منجر به دردی از نوع مشخص می‌شود. سر درد‌های میگرنی معمولا به صورت درد ضربان‌دار توصیف می‌شوند که معمولا یکطرفه هستند. گفته می‌شود امکان ابتلا به میگرن در کسانی که پدر یا مادرشان و یا هر دوی آن‌ها به سر درد‌های میگرنی دچار بوده‌اند، از ۵۰ تا ۷۵ درصد است و ژنتیک اصلی‌ترین نقش را در ابتلای افراد به سر درد‌های میگرنی دارد.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ میگرنِ مرتضی و مریم

معمولا خواندن تجربه‌های شخصی دیگران در مواجهه با بیماری‌های مختلف، می‌تواند کمک بسیاری به بهبود بیماری و یا حتی پیشگیری از آن داشته باشد. هر چند که میگرن از آن دست بیماری‌هاییست که درمان قطعی و کاملی برای آن وجود ندارد، اما خواندن این تجربیات شخصی می‌تواند برای کسانی که میگرن دارند و یا گمان می‌کنند به آن مبتلا هستند، مفید باشد. پس در ادامه با با ما همراه باشید.

سر درد‌های خانوادگی

مرتضی از دوران جوانی شاهد سر درد‌های غیر قابل تحمل پدرش بود. میگرن پدرش گاهی اوقات تا حدی پیشروی می‌کرد که حالت تهوع به او دست می‌داد و این حالت بیماری تا چندین روز ادامه داشت. سر درد‌های مرتضی هم از ۴۵ سالگی‌اش آغاز شد. سر درد‌هایی کاملا مشابه پدرش. او می‌گوید: «مطمئنم این درد بدترین درد دنیاست. سر دردم تا حدی ادامه پیدا می‌کنه که حس می‌کنم الانه که سرم منفجر بشه».

مرتضی حالا ۵۸ سال دارد و علائم بیماری‌اش دقیقا شبیه پدرش شده. سرگیجه، حساسیت به نور و حالت تهوع شدید هنگام عود میگرن از متداول‌ترین علائم بیماری او هستند. برای کم‌تر شدن سر درد‌ها و حساسیتش به نور بسیاری از مواقع مجبور می‌شود، خود را در اتاقی تاریک حبس کرده و منتظر بهبود بماند. او روش‌های زیادی را برای درمان امتحان کرده، اما تا کنون هیچ روش درمانی بهبود کامل برایش نداشته و تنها تا چند ساعت او را از شر سر درد‌های بی‌امانش خلاص کرده است. به عقیده خودش بهترین درمانی که حداقل تا چندین ساعت دردهایش را آرام می‌کند، این است که استفراغ کند.

پسر مرتضی، رضا نیز اولین سر درد‌های میگرنش را در ۱۳ سالگی تجربه کرد. رضا می‌گوید: «من هیچوقت قبل از این همچین سر درد‌هایی نداشتم و دقیقا مطمئن نبودم که سردر‌های من هم دقیقا از نوع سر درد‌های میگرنی پدرمه یا نه!»
علائمی که رضا تجربه می‌کند تماما مشابه علائم میگرن پدرش است و تجویز پزشک برای او قرص مگزالت بوده که رضا ملزم است هنگام شروع سر درد‌ها آن را مصرف کند.

رضا، که حالا ۲۱ سال دارد می‌گوید: «میگرن من تو سن و سال‌های کمتر از پدرم شروع شد، اما حداقل الان می‌دونم که چجوری از فرزندانم در برابر میگرن محافظت کنم. این بیماری در ژن ما وجود داره و قطعا در ژن فرزندان من هم خواهد بود، اما حداقل می‌تونم درمان و پیشگیری از بیماری اون‌ها رو در سنین کمتر پیگیری کنم.»

عوامل ایجاد کننده سر درد را بشناسید

«از الکل متنفرم، چون می‌دونم بعد از مصرفش به خودم سر درد‌های میگرنی می‌دم.» این‌ها سخنان مریم ۲۷ ساله است که مسئولیت روابط عمومی یک شرکت را برعهده دارد. مریم هم سر درد‌های میگرنی را از مادربزرگ و عمه‌اش به ارث برده و حالا موفق به کشف عواملی که موجب تشدید میگرن او می‌شوند شده است. از نظر او غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که می‌خورد بیشترین تاثیر را در سر درد‌های او دارند و مصرف الکل از اصلی‌ترین عوامل ایجاد سر درد میگرنی اوست.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ میگرنِ مرتضی و مریم

مریم می‌گوید: «هدف اصلی من اینه که تا حد امکان از دارو‌های پیشگیری‌کننده میگرن دوری کنم. دلم نمی‌خواد هرروز مجبور باشم برای کمتر کردن سر دردم تعداد زیادی قرص و دارو مصرف کنم. به خاطر همین ترجیح دادم عواملی که باعث ایجاد این سر درد‌ها میشن رو پیدا کنم و تا حد امکان ازشون دوری کنم.»

مریم و پزشک او بر این باور هستند که یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سر درد‌های میگرنی مریم، مصرف قرص‌های هورمونی استروژن است. به گفته مریم: «تقریبا ۴ ساله که از قرص ضد بارداری استفاده می‌کنم. بعد یه مدت متوجه شدیم که استروژن موجود توی قرص‌ها موجب تشدید سر درد‌های من میشه. حالا قرص‌های مصرفیم رو تغییر دادم و از قرص‌هایی استفاده می‌کنم که به جای استروژن هورمون پروژسترون درونشون دارن و همین موضوع سبب شده که سر دردهام قابل کنترل باشن. البته که هنوزم بعضا سر درد دارم، اما به سادگی می‌تونم با قرص اکسدرین آرومش کنم.»

دانستن عوامل ایجاد کننده سر درد‌های میگرنی شما بی‌شک می‌تواند موجب کنترل و پیشگیری از آن‌ها شود. مریم می‌گوید: «من حالا کاملا می‌دونم که چه عواملی باعث سر دردم میشن. مثلا می‌دونم که هرروز باید توی ساعت مشخصی شام و ناهار بخورم؛ و میدونم که اگه یه روز صبحانه نخورم قطعا اون روز سر درد خواهم داشت. همینطور عدم مصرف پروتئین به اندازه هم تاثیر خیلی زیادی توی ایجاد سر دردهام داره که سعی می‌کنم تا حد امکان رعایت کنم. حتما اگر میگرن دارید عوامل ایجاد کننده رو پیدا کنید تا حد امکان از اون‌ها دوری کنید.»

از پزشکان خوب کمک بگیرید

سحر یک معلم پایه ابتدایی است که از سنین بسیار کم سر درد‌های میگرنی را تجربه کرده. سحر می‌گوید: «اولین سر دردهام و تقریبا توی ۸ سالگی تجربه کردم. هیچوقت یادم نمیره، یه روز که از مدرسه با دوستام به خونه برگشتم دیدم مادرم هنوز از سر کار برنگشته و مجبور شدم پشت در منتظر بمونم. یکدفعه چنان سر دردی تمام وجودم رو فراگرفت که حس می‌کردم از شدت سر درد چشمام منفجر میشه. به محض اینکه مادرم رسید دویدم توی خونه و به شدت استفراغ کردم. به حدی حالم بد بود که بعد از اون دیگه چیزی نفهمیدم.»

تا ۲۱ سالگی سر درد‌های سحر مداوم و غیر قابل تحمل بودند و در سن ۲۳ سالگی تبدیل به سر درد‌های بسیار شدید غیر قابل درمان شده بودند. حالا سحر ۲۹ ساله است. سر دردهایش هنوز هم همراه او هستند، اما دیگر تمام طول روز او را درگیر نمی‌کنند و معمولا بعد از چند ساعت آرام می‌شوند.

از نظر سحر علت دوام و عدم بهبود سر درد‌ها این بود که او برای درمان به پزشک خوبی مراجعه نکرده بود. «اون پزشکی که اوایل بهش مراجعه کردم دقیقا متوجه درد من نبود و نمی‌تونست دارو‌هایی تجویز کنه که سر دردم بهتر بشه. اولین دارویی که برام تجویز کرد، قرص aleve بود و بعد وقتی دید از اون نتیجهه‌ای نگرفتم قرص مگزالت رو برام تجویز کرد که البته اون هم هیچ تاثیری روی من نداشت. بعد از اینکه سر دردهام بیشتر شد مجبور شدم ناپروکسین استفاده کنم که دوزش دو برابر aleve هستش، اما متاسفانه اون هم تاثیری نداشت.»

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ میگرنِ مرتضی و مریم

سحر در ۲۴ سالگی بالاخره پزشک خوبی را پیدا کرد که توانست درد او را به طور کامل بفهمد و درمان‌های دیگری برای سر درد سحر در نظر بگیرد. سحر می‌گوید: «بدون شک انتخاب پزشک خوب و مناسب یکی از راه‌های کاهش سر درد‌های میگرنی به حساب میاد. پزشکی که بعد‌ها تو ۲۴ سالگی بهش مراجعه کردم حرف‌هامو به طور کامل گوش میداد و دردی که تجربه می‌کردم رو کاملا درک می‌کرد. دارو‌های تجویزی اون پزشک سازگاری بیشتری با من داشتن و واقعا سر دردم رو خیلی کمتر می‌کردن.»

اخیرا سحر برای درمان میگرن خود تکنولوژی جدیدی را در پیش گرفته است. تزریق بوتاکس یکی از راه‌های جدید برای درمان و کاهش سر درد‌های میگرنی است که بسیاری از افراد نتایج قابل قبولی از آن گرفته‌اند. سحر هم اگرچه هنوز نتیجه کاملی از تزریقات نگرفته، اما هم خودش و هم پزشک معالجش امید بسیار زیادی به بهبود او دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی شروع میشه تنهایی ارزویی ک دارم فقط مرگه.ی موقعهایی فکرمیکنم حتی زمانی ک بمیرم هم بازم این لعنتی خوب نمیشه.وحشتناک وحشتناک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الهی بمیرم
        دورتون بگردم مامی جون
        ان شاالله شفای عاجل
        براتون حمدوشفا میخونم

      • بدون نام

        دستتون دردنکنه برام دعامیکنین.خداخیرتون بده کلی خندیده ام ازحرفتون اخه مامی جون چطوری ب ذهنتون رسید؟!!!

    • بدون نام

      منهم دچارمیگرن میشم تنهادرمانش برای من دوش گرفتن باآب گرم است واقعادردم تسکین پیدامیکنه

    • مونا

      کاش همه کسایی که میگرن دارن اینو بخونن.
      من سالها راجع به میگرن تحقیق کردم. اللن 36 سالمه و از12 سالگی درگیر بودم. میگرن فقط با تغییر سبک زندگی بهتر میشه. صبح سر یه ساعت مشخص بیدار شدن و شب زود خوابیدن. نظم در خوردن وعده های غذایی. حذف نان سفید و برنج و غذاهای فراوری شده و شکر. سس و فست فود و کنسرو ممنوع. لبنیات ممنوع. به جاش اجیل خام. سبزیجات و پروتیین. حساسیت ها رو باید کم کرد. استرس ممنوع
      از همه مهمتر ورزش منظم. بسیار موثره.
      به امید شفای همه

      پاسخ ها

      • مجله برترینها

        میگرن ها متفاوت هستند....برای من فقط ارگوتامین خوب است اونم زمانی که شروع میشه...الان هم ارگوتامین نایاب شده

    • حسین

      من برای سردرر همه راهها رفتم تنها علاج موثر ورزش دویدن هست بنحوی که سر عرق کنه هرروز دویدن بمدت 45دقیقه بعدش هم بستن سر با شال یا کلاه که در معرض باد نباشه

    • بدون نام

      ان شاالله شفای عاجل برای همه
      مونا حان درست گفتن دوری از استرس بسیار مفیدست

    • گلاره

      من این دردو از ۱۲ سالگی تا الان که ۲۹ سالمه باهامه،با خوردن کنجد دردش کاهش پیدا کرده،فاصله بین دردام بیشتر شده الان چند ماه یه بار دردمیگیره،من به آش رشته غذای مونده و قورمه سبزی حساسیت دارم،ولی توصیه اکید دارم به خوردن کنجد امتحان کنید اگه دردتون کاهش پیدا کرد،منو دعا کنید مشکلم حل بشه

      پاسخ ها

      • moabbd

        ان شالله

    • بدون نام

      من سالها فکر میکردم میگرن شدید دارم و تمام حالتها و نشانه های میگرن رو داشتم ولی یکشب خیلی اتفاقی با دستگاه فشار خون دیجیتال کنجکاوی میکردم، متوجه شدم فشار خون خیلی بالایی دارم در حدی که وقتی به پزشک مراجعه کردم دستور بسترس اورژانسی در سی سی یو داد و الان با مصرف داروهای فشار مدت سه ساله که سر درد ندارم در ضمن من از بیست سالگی این سردرد ها رو داشتم. لطفا حتما فشار خونتون رو چک کنید مخصوصا زمانی که سردرد دارید

    • بدون نام

      کسایی که میگرن دارند شاید غلبه خلط دارند باید مزاجشان را متعادل کنند

    • بدون نام

      من اگه از گوشی و کامپیوتر زیاد استفاده کنم سردرد میگرنی میگیرم حتما باید یه جای خلوت و تاریک و نفس عمیق بهتر میشه یادمه یه وقت گوشی دستم بود همینجوری افتادم روی زمین دست پاهام بی حس شده بودن یه جوری بود دیگه فکر کردم میخواستم بمیرم...

    • مهشید

      حمله های میگرنی من حداکثر یک ماه فاصله داشت ،عصبی شدن ،فست فود،شکلات ،پنیر ، ماندن در فضایی با هوای خفه ،سروصدای زیاد و...از جمله دلایلی بود که به مرور فهمیدم باید از آنها دوری کنم وگرنه تاوانش حداقل یک تا سه روز تهوع و سردرد است .از زمانی که بوتاکس زدم شاید سالی یک بار دچارش شدم در حالیکه در دوران کرونا که به خاطر احتیاط از مراجعه به دکتر پوست خود داری و قید بوتاکس را زدم ،باز سردردها برگشته است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج