۱۰۳۴۴۸۳
۱۱۳ نظر
۵۳۸۷
۱۱۳ نظر
۵۳۸۷
پ

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

در این مطلب گفتگویی با مهاجران افغانستانی درباره تجربه زندگی در ایران را بخوانید.

روزنامه همشهری - عطیه ملک‌زاهدی: از سال ۱۲۰۰ هجری قمری که تهران پایتخت شد هر سال افراد زیادی از شهر‌ها و روستا‌های مختلف به این شهر مهاجرت کردند. اما فقط ایرانی‌ها نبودند که تهران را برای اقامت دائمی انتخاب کردند. شهروندان کشور‌های دیگر نیز پایتخت ایران را برای زندگی انتخاب کردند و بیشتر آن‌ها شهروندان همسایه شرقی ایران بودند.

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

۴ دهه‌ای می‌شود که تهران میزبان مهاجرانی از کشور افغانستان است، اما هنوز برخی نگاه‌های منفی به افغانستانی‌ها وجود دارد. آماری گرفته نشده است، اما نگاه برخی از ایرانی‌ها به مهاجران افغانستان تصویر کارگر افغانی است؛ همان کارگری که در سریال‌های طنز تلویزیون نام شنبه، جمعه و... را دارد.

اما خارج از قاب تلویزیون محله‌هایی هم پیدا می‌شود که افغان‌ها حضور دارند و می‌توان بی‌واسطه به گفتگو با آن‌ها نشست. محله شهرری تهران همانجاست. یک روز گرم تابستان فرصتی برای صحبت درباره تجربه مهاجرت و زندگی در ایران و چالش‌های قانونی مهاجران دست داد. شهرری برای تهرانی‌ها یادآور شاه‌عبدالعظیم حسنی، بازار قدیمی و کباب‌هایش است. محله‌ای در جنوب شرقی پایتخت که از سال‌ها قبل بخشی از مهاجران کشور همسایه در آن ساکن شدند.

اگر در خیلی از محله‌های تهران مردان جوان افغان را می‌بینیم که به‌کار بنایی مشغول هستند اینجا می‌توان خانواده‌های افغان را دید. پدران، مادران، کودکان و نوجوانان افغانستانی زیادی در این محله زندگی می‌کنند. پدر و مادر‌هایی که اغلب در جوانی کشوری به‌جز سرزمین مادری خود را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و فرزندانشان را در خاک ایران به دنیا آورده‌اند؛ فرزندانی که حالا هویتشان هم به ایران و هم به افغانستان گره خورده است.

مهاجران همیشه مقصر

«ما اومدیم اینجا که دین‌مون حفظ بشه» این جمله را پیرمرد کارگاه آهنگری می‌گوید. پیرمرد که در اصل از هزاره‌های افغانستان است، ۲۰ سالی می‌شود که ساکن ایران است. در جواب چرا به ایران آمدید؟ می‌گوید: «طالبان که اومد شیعه‌ها را می‌کشتن. جنگ شد، اومدیم کشور شیعه که دین‌مون حفظ بشه.» پیرمرد با غمی که در چهره‌اش هم مشخص است می‌گوید: «تو کشور ایران هم شاهد برخی نامهربانی‌ها هستیم». رضا یکی دیگر از کارگران این کارگاه است. او می‌گوید: «اومدیم ایران که اذیت‌مون نکنند، ولی اینجا برخی مسخره‌مون می‌کنند. ایرانی‌ها می‌گن افغان بیسواد، افغانی پررو، اومدن اینجا کار رو گرفتن. وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گن که نباید این طوری حرف بزنید. می‌گن همین که گذاشتیم اینجا باشید باید خدا رو شکر کنید وگرنه باید می‌رفتید کشور خودتون...».

حسن از دیگر مهاجران ساکن این محله است. این پسر جوان معتقد است نگاه ساکنان بالاشهر و پایین شهر به افغانستانی‌ها متفاوت است: «پایین شهر می‌گن افغان‌ها اومدن ما بیکار شدیم. می‌گن چرا برنمی‌گردین کشور خودتون... فکر می‌کنن ما مسئول بیکاری‌شون هستیم فقط کار‌های سخت رو به ما می‌دن مثل کارگری، بنایی، با حقوق کم، بدون بیمه. کارگر ایرانی این شغل‌ها رو قبول نمی‌کنه. بالاشهر، ولی اینا رو نمی‌گن اتفاقا از کارمون راضی هم هستند».

حسن که باید خرج مادر و خواهرهایش را از راه کارگری دربیاورد می‌گوید: «خب گرونی برای ما هم هست، گوشت و مرغ گرون می‌شه ما هم نمی‌تونیم بخریم، ولی می‌گن تقصیر شماست. حتی پارسال یکی به من گفت بنزین رو گرون کردن، چون افغا‌ن‌ها زیاد شدن اینجا، می‌گفت دولت نمی‌تونه برای ایرانی‌ها کاری کنه افغانی‌ها هم که اومدن بدتر شده!» حسن می‌گوید: «مردم اینجا فکر می‌کنند مقصر ماییم. واقعا اگه ما نبودیم گرونی نمی‌شد؟»

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

جنگ، کوچ اجباری و تجربه تبعیض

اهالی محل من را با خانواده آقای حسینی آشنا می‌کنند. داستان کوچ خانواده حسینی از این قرار است: «شوروی که به افغانستان حمله کرد ما آواره شدیم... دست زن و بچه‌هام رو گرفتم اومدم ایران، کجا می‌رفتیم؟» آقای حسینی پدر خانواده این جملات را می‌گوید و اضافه می‌کند: «اون زمان مسئولان ایران گفتند ما همه مسلمونیم، ایرانی، افغان... ما هم اومدیم ایران...». خانواده آقای حسینی از قدیمی‌های این محله است. آقای حسینی در این سال‌ها با کارگری زندگی‌اش را تامین کرده: «از وقتی اومدم ایران کارگری کردم، ولی بیمه ندارم. تو این سن و سال هم باید کار کنم.»

آقای حسینی افغانستان پیش از جنگ را اینگونه توصیف می‌کند: «ما اونجا کشاورزی می‌کردیم. باغ انگور داشتیم، کلی محصول داشتیم. الان دیگه خونه‌ای نیست که بخوایم برگردیم.» طاهره‌خانم مادر خانواده است. او نیز از زمانی که به ایران آمده در خانه ایرانی‌ها نظافت کرده و دستمزد اندکی هم گرفته. حالا، اما کمردرد و پادرد او را خانه‌نشین کرده.

علیرضا پسر خانواده از قوانین و مشکلات می‌گوید: «یه پسر ۱۸ ساله ایرانی می‌تونه گواهینامه رانندگی بگیره، ولی یه افغانستانی تو همون سن بهش گواهینامه نمی‌دن.» می‌پرسم: «پس شرایط گرفتن گواهینامه برای شما چیه؟» علیرضا جواب می‌دهد: «خیلی قوانین سخت و عجیبی داره. مثلا شرط مهمش اینه که متاهل باشیم و دو تا بچه داشته باشیم. تازه اگه گواهینامه بدن! بعضی‌ها که ماشین دارن بدون گواهینامه می‌شینن پشت فرمون. اگه بخوان برن دنبال گواهینامه دردسر داره».

خدیجه خواهر علیرضا حرف‌های او را تأیید می‌کند. او از دردسر‌های نداشتن عابر بانک می‌گوید: «ما شماره حساب داریم، ولی کارت بانکی نمی‌دن، می‌گن شما ایرانی نیستین. من از سه ماهگی تو این محله زندگی می‌کنم چجوری ایرانی نیستم؟ حالا هم که کرونا اومده پول نقد قبول نمی‌کنند. تقصیر ما چیه؟».

تبعیض حتی در اتوبوس

«تو اتوبوس اگه یه افغانستانی رو صندلی نشسته باشه بعضی از ایرانی‌ها هستند که اعتراض می‌کنن. می‌گن باید بلند بشین ما بشینیم.» این جملات را هادی می‌گوید. او در ایران کار می‌کند و برای خانواده‌اش در افغانستان پول می‌فرستد. هادی از رفتار‌های بد بخشی از ایرانی‌ها با مهاجران گله دارد؛ «یه نونوایی بود که قبلا می‌رفتم. یه بار یه فردی اومد تا دید من اول صف هستم مجبورم کرد برم ته صف.» می‌گویم: «اعتراض نکردی؟» جواب می‌دهد: «چرا، فایده‌ای نداشت. شاطر هم با اون بود. هیچی بهش نگفت اول نون افراد دیگر رو داد بعد من رو. دیگه از اونجا نون نمی‌خرم.»

شریفه نیز تجربه‌ای مشابه با هادی دارد. شریفه در بامیان افغانستان به دنیا آمده و حالا ۵ سالی می‌شود که به‌خاطر شغل همسرش در شهرری سکونت دارد. «تو اتوبوس، مترو و مغازه همیشه اولویت با ایرانی‌هاست. خب ما هم داریم به همون اندازه پول می‌دیم چرا باید اینطوری با ما برخورد بشه؟»

برخی از مهاجران تبعیض را نه فقط در مترو و اتوبوس حتی در مکان‌های مذهبی نیز تجربه کرده‌اند. رحیم همان روز‌هایی که آمریکا به افغانستان حمله کرد وارد ایران شد. او خاطره نخستین باری را که به مسجدی در تهران رفت تعریف می‌کند؛ «مسجد خلوت بود، رفتم صف اول وایسم، یه آقایی اومد بهم تنه زد که یعنی برو عقب. ولی من نرفتم. دعوا شد. پیش‌نماز مسجد جدامون کرد. گفت می‌تونم تو صف اول نماز جماعت باشم.»

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

رنج مضاعف زنان مهاجر

شاید علت مهم مهاجرت مردان افغانستانی به ایران جست‌وجوی کار باشد، اما زنان افغانستانی به دلایل دیگری نیز به ایران آمده‌اند. آمنه یکی از آن زنان است. روز‌های کودکی او با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان همزمان شد. روز‌هایی که بیرون آمدن دختران از خانه به معنی مرگ بود چه برسد به درس و تحصیل.

آمنه از سختی‌های زنان افغانستانی صحبت می‌کند: «آن‌جا نمی‌ذاشتن زنان درس بخونند اینجا هم بعضی‌ها می‌گن شما برای چی می‌خواین درس بخونید؟» یکی دیگر از زنان مهاجر این محله حمیده است. حمیده فقط ۲۴ سال سن دارد، اما اگر سنش را نمی‌گفت صورت چروک و آفتاب‌سوخته‌اش من را به یاد زنان ۴۰ ساله می‌انداخت. او تا ۱۲ سالگی در هرات زندگی کرده است. او می‌گوید: «تو خانواده ما نمی‌ذاشتن دختر مدرسه بره. ۱۲ سالم بود که شوهر کردم و اومدم ایران. دوست دارم اینجا درس بخونم، ولی کلاس‌های سوادآموزی برای اتباع نیست.»

حمیده حالا ۵ فرزند دارد و دوست دارد حداقل آن‌ها درس بخوانند. سهیلا دوست حمیده حرف‌های او را تأیید می‌کند. سهیلا از نظر ظاهری شباهتی به افغانستانی‌هایی که در ایران می‌شناسیم ندارد. این زن میانسال چشم‌های درشت و پوستی تیره دارد و از قوم تاجیک افغانستان است. او می‌گوید: «دهات ما خیلی رسم نیست زن بیرون از خونه کار کنه و پول دربیاره. اینجا هم تا می‌فهمن ایرانی نیستم می‌گن مرد‌های ایرانی هم بیکارن. اون وقت تو دنبال کاری؟» سهیلا، اما ایران را دوست دارد، زیرا مجبور نیست مثل روستای خودشان برقع بپوشد. سهیلا درباره وضعیت حجاب در افغانستان می‌گوید: «شهر‌های بزرگ مثل بامیان زن‌ها راحت‌تر لباس می‌پوشن، مانتو و روسری، ولی شهر‌های کوچک و روستا‌ها اگه چادر و برقع نپوشی اذیت می‌کنن، حرف پشت‌سر اون زن درمیارن».

بازماندگی از تحصیل

مهاجران کشور همسایه تا سال‌ها از حق تحصیل در ایران محروم بودند. عاقله، زن جوانی است که با او هم‌کلام می‌شوم. او در زمان کوچ به ایران آنقدر کوچک بوده که خاطره‌ای از افغانستان به یاد ندارد. عاقله از روز‌هایی می‌گوید که درس خواندن اتباع ممنوع بود: «سال ۷۶ که من کلاس اول بودم با مامانم رفتیم مدرسه، ثبت نامم نکردن، هر چی مامانم التماس کرد، اسم منو ننوشتن. مامانم گفت پول هم می‌دم فقط بذارید بچه‌ام درس بخونه. ولی اون موقع نمی‌ذاشتن افغانستانی‌ها تو مدرسه درس بخونن. من اون سال موندم خونه. صاحبخونه‌مون ایرانی بود. بچه‌های اون رفتن مدرسه، ولی من بیسواد موندم.»

این سرنوشت خیلی از دانش‌آموزان افغانستانی در آن سال‌هاست. البته مهاجرانی نیز بودند که پنهانی درس می‌خواندند. عاقله از خانمی می‌گوید که آن سال‌ها بی‌سر و صدا به چند نفر از بچه‌های افغانستانی درس می‌داد: «من ۱۱ سالم بود که شنیدم یه خانمی به اتباع درس میده. با ترس و لرز می‌رفتیم خونه اون خانم. اگه می‌فهمیدن درس می‌خونیم اذیت می‌کردن، اونجا در حد خوندن و نوشتن یاد گرفتم. دیگه هم نشد ادامه بدم.»

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

با اینکه در سال ۱۳۹۴ طبق حکم مقام معظم رهبری اجازه تحصیل رایگان به همه دانش‌آموزان افغان داده شد، اما در عمل مدارسی هستند که تخلف می‌کنند و از آن‌ها شهریه می‌گیرند. پسرِ حواگل دوم ابتدایی است. حواگل درباره شرایط ثبت‌نام پسرش می‌گوید: «پارسال یه مدرسه دولتی رفتیم گفتن باید شهریه بدین. گفتیم چطور از ایرانی‌ها شهریه نمی‌گیرین. گفتن اونا فرق دارند اتباع باید شهریه بدن». به اینجای صحبت که می‌رسد اشکی از گونه حواگل سرازیر می‌شود: «خانم ما دیگه اتباع نیستیم من ایران به دنیا اومدم و خودم رو ایرانی می‌دونم. ولی ایرانی‌ها هنوز می‌گن برو شهر خودت. من اینجا رو دوست دارم افغانستان رو هم دوست دارم. ولی دیگه نمی‌شه برگردم...».

وقتی دانش‌آموزان عادی برای ثبت‌نام در مدارس ایران این مشکلات را دارند واضح است که کودکانی با شرایط ویژه مشکلات جدی‌تری دارند. مریم‌خانم مادر یکی از این بچه‌هاست. پسر او سندرم‌داون است. پیگیری‌های مادر برای ثبت‌نام پسرش در مدارس کودکان استثنایی نتیجه نداد تنها به یک دلیل: ایرانی نیست!

گلایه افغان‌های ایران؛ تبعیض ممتد از مترو تا مسجد

دانش‌آموزان مهاجر حتی اگر در مدارس ایران درس هم بخوانند، اما همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. علی یکی از همین دانش‌آموزان است. او می‌گوید: «پارسال معلم ریاضی‌مون به ما می‌گفت برای چی میاین مدرسه، کلاس‌های ما رو شلوغ می‌کنید. ما جا برای بچه‌های خودمون هم نداریم! علی ادامه می‌دهد: «تو اون کلاس ما ۵ نفر بودیم. ۳۰ نفر بقیه ایرانی بودند.»

از علی، مریم و دیگر اهالی محله خداحافظی می‌کنم و فکر می‌کنم واژه مهاجر برای افغانستانی‌هایی که سال‌هاست ساکن تهران هستند مناسب است؟ آیا بسیاری از ساکنان فعلی تهران خود زمانی مهاجر نبوده‌اند؟ آیا محل تولد همه ساکنان ایرانی فعلی تهران، این شهر است؟ پس چرا آن‌ها که امروز تهران را وطن خود می‌دانند نمی‌توانند مهاجرانی از کشور دیگر را در کنار خود قبول کنند؟

یه پسر ۱۸ ساله ایرانی می‌تونه گواهینامه رانندگی بگیره، ولی به افغانستانی تو همون سن گواهینامه نمی‌دن. می‌پرسم: «پس شرایط گرفتن گواهینامه برای شما چیه؟» علیرضا جواب می‌دهد: خیلی قوانین سخت و عجیبی داره
شاید علت مهم مهاجرت مردان افغانستانی به ایران جست‌وجوی کار باشد، اما زنان افغانستانی به دلایل دیگری نیز به ایران آمده‌اند. آمنه یکی از آن زنان است. روز‌های کودکی او با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان همزمان شد؛ روز‌هایی که بیرون آمدن دختران از خانه به معنی مرگ بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طالبان دست نشانده روس ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه آمریکاست

      • بدون نام

        الان افغانستان از ایران خیلی بهتر شده کمتر از ده سال دیگه مثل اروپا میشه اگه ایران دوباره طالبان صلاح نده البته که داره این کار میکنه دنیا هم فهمیده

      • بدون نام

        این مشکلات برای خود شهروندان ایرانی هم به نوع دیگری هست . انگار خاک مذلت و بدبختی پاشیدند روی نسل ایران بزرگ . افغانی ، تاجیک ، ایرانی . ما همه متعلق به ایران شهر بزرگ هستیم . راه هم ، اتحاد ، برگشتن به اصالت خودمون و شستن خرافات از ذهن و فکرمون هست .

      • بدون نام

        خب اگه این تبعیض نژادی نیست پس چیه؟؟؟؟!!!!
        صد روزه که مردم آمریکا بر علیه تبعیض نژادی قیام کردن..و اخبار هرشب همینو نشون میده اونوقت توی کشور خودمون تا دلتون بخواد تبعیض داریم

      • شهروند

        ما خودمون هم یه جور نژاد پرستی داریم انجام میدیم.

      • بدون نام

        ۱۰:۲۶
        افغانستان تحریم نیست آینده اش روشنه ولی نه ده سال دیگه سلاح رو هم از خود آمریکا و آلمان تا پاکستان‌بهش میدن ایران کمترین همکاری رو داره ولی شما هم از ناچاری و اضطرار اومدید و حالا اینجا عده ای باهاتون بد رفتاری میکنن به شخصه شرمنده ام

      • بدون نام

        اصلا ما بدیم برگردن کابل افغانی ها

      • مجله برترینها

        درود کاربر ۱۰:۳۴باید امپراتوری پارس احیا بشه

      • بدون نام

        افغانستان هزار برابر این هم پشتش باشن چیزی نمیشه چون تحجر و تعصب و حماقت خیلی توش ریشه کرده مخصوصا از نوع مذهبی
        الان ایران ازادی المان براش باشه باز هم المان نمیشه چون مردمش تحجر و سنت و مذهب دارند افغانستان هم به همین منوال فقط دوز تحجر بیشتر هست

      • بدون نام

        افغان های عزیز بدون ویزا و حتی بدون پاسپورت اومدن ایران هیچ کشوری فرد بی ویزا را راه نمیده ولی این دوستان اومدن و ماندن و توقعاتی دارند
        نمیشه گفت میخام کشور مستقل باشم و افغانستان باشم ولی ایران بهم خدمت بدهد
        یه زمان کشورشون جنگ بود ما اینجا پناهشون دادیم
        ولی الان جنگ تموم شده باید برگردن
        یا برن کشور دیگری

      • ابله نباش

        افغانستان مثل اروپا میشه؟ قاه قاه.افغانستان اصلا زیرساخت نداره.اکثر مردمش شبیه قرن هشت هجری زندگی می کنند. طلبان هم سنی اند و از پشتونها.ایران ربطی به طالبان نداره

      • بدون نام

        افغانستان الان با توجه آمریکا بهشون بهتر از ایران شده برگردین مملکت خودتون

    • بدون نام

      ان شااله با ظهور منجی موعود همه تبعیضها و قضاوتهای نادرست ازبین خواند رفت
      ما ایرانیا عادتای بدمون زیاده
      یکی از عادتای بدمونم فضولی تو کار همدیگس تاجایی ک به موی رنگشده و یا رنگ نشده هم کار داریم
      شما افغانهای عزیز ک جای خود دارین همنوع جان

      پاسخ ها

      • محسن

        هر چی دوست داری منتظر بمون

      • بدون نام

        فقط ایران وایرانی وتمتام

      • بدون نام

        بشین تا بیاد

      • بدون نام

        ان شاالله

      • بدون نام

        ان شاء الله

      • رحیم

        کسی نامه فدایت شوم برایشان نفرستاده
        الان کلی طلبکارن از نظام
        عده زیادیشونم در دزدی و قتل دست دارن
        شبکه های اجتماعی هم پر است از توهین افغان ها به ایران و ایرانی

    • مهسا

      مشکل اینها این نیست که افغانی هستند یا اینکه مهاجرند.مشکلشون نداشتن اوراق هویت هستش که اون هم طبیعیه مثلا برای داشتن گواهی نامه یا ثبت نام مدرسه نیاز به مدارک شناسایی باشه. این مساله هم به شهروندان ایرانی ربطی نداره. مثلا مدیر مدرسه نباید کسی رو که اوراق هویت نداره ثبت نام کنه این قانونه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش برن کشور خوشون، ....

      • بدون نام

        جدا؟به شهروندان ایرانی ربطی نداره؟دولت و مجلس ایران از رای مردم آمریکا فعالیت میکنند؟این که شما یاد گرفتید رای بدید و مسئولیت هیچی حتی مسئولیت رای خودتون رو قبول نکنید ولی انتظار دارید دولتی که از شما و با رای شماست مسئولیت قبول کنه مشکل خودتونه

      • بدون نام

        کاربر 10:28 کاش شما هم نری آمریکا و اروپا و دیپورت بشی و بگی رفتار با ایرانیا خوب نیست.

      • بدون نام

        ۱۲:۰۲
        من از این رفتار ایرانیا شرمندم اما مهسا هم درست میگه ...
        آیا یه ایرانی الان بصورت غیر قانونی وارد افغانستان بشه و بدون پناهندگی اونجا زندگی کنه و حتی ویزای افغانستانم نداشته باشه آدم حسابش میکنن؟؟؟
        اتباع افغانستان بصورت غیر قانونی بدون ویزا و پاسپورت وارد ایران شدن و بعد از ورود هم وارد کمپهای پناهندگی نشدن ... نمیشه هر کی خواست از مرز غیر قانونی وارد بشه بعد بخاطر اینکه ۵ سال اینجا غیر قانونی زندگی کرده بشه شهروند ایران ... کجای دنیا این روال هست؟
        وقتی افغان نه ویزا داره، نه پاسپورت نه پناهندگی گرفته، خب هیچ هویتی نداره خیلی طبیعیه نه کارت بانکی بدن بهش نه گواهینامه و نه جایی ثبت نام بشه ...

    • مهسا

      این مسایل و ناکارآمدی ها بخش بزرگیش برمیگرده به بی کفایتی سفارت افغانستان و عدم مذاکرات و درخواست تسهیلات حقوقی برای مهاجرانشون. البته خود مهاجرت غیر قانونی هم خیلی مساله پذیرفته شده ای نیست برای هیچ کشوری. این مطلب هم که توی مترو و نانوایی و ... مشکل دارند ، تنها مربوط به مهاجران افغانی در ایران نیست. هر مهاجری که متفاوت باشه از نظر ظاهری و نژادی، قطعا و متاسفانه در تمام دنیا روبرو هست با چنین مشکلاتی. این از مشکلات مهاجرته هرچندکه منصفانه نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهسا امریکا کاندا المان ووو اروپا ایامهاجر نداره چقدر اکثریت البته زندگی مرفعی دارن دیگه تو هر خانواده یا اطرافمون هستن کسانی که رفتن

      • بدون نام

        دقت کنید که بعضی از اینها در ایران به دنیا آمدند و اوراق هویتی صادر نشده.مهاجرت غیر قانونی همه جا خلاف قانون هست و محرومیت داره اما کسی که در ایران به دنیا اومده که خودش مهاجرت غیر قانونی نکرده.اگر پدر و مادرش مهاجر غیر قانونی باشن هم گناه پدر به پای فرزند نوشته نمیشه.

        در ثانی دولت تکلیف مهاجران غیر قانونی رو مشخص کنه.اگر قرار نیست اخراج بشن مجوز کار و زندگی بده .نه اخراج میکنه و نه مجوز میده،نمیشه که.

      • بدون نام

        نه امریکا نه کانادا نه استرالیا هیچکدوم رفتار درست با مهاجر غیر قانونی ندارند
        گذشته از این کشورها با توجه بع وضعیت اقتصادی و غیره تعیین میکنند مهاجر پذیر باشند یا خیر
        ایران برای مردم خودش مونده چه کنه انتظار دارید برای مهاجر فرش قرمز پهن کنه منی که تهران هستم میگم اگر تهران ظرفیت مهاجرت داره اون اهوازی و سیستانی بیچاره مهاجرت کنه که مردم همین مملکته اگر پول هست خرج همین ها بشه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

      • بدون نام

        دولت اخراج میکنه اما دوباره میریزند تو مملکت اگر میتونستیه راه بدون بازگشت پیدا کنه که کوتاهی نمیکرد
        خوب حالا که تکلیفتون مشخص شد حاضرید بدون بازگشت ایران رو ترک کنید

    • بدون نام

      خیلی وحشتناکه خدا ما رو ببخشه که اینقدر تبعیض قایل میشیم ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاوان ظلم رو میدیم همان طور که الان داریم تاوان میدیم

      • بدون نام

        خب بهشون ظلم نکنید و تبعیض قائل نشید
        ظلم میکنید و بعد میگید خدا ما رو ببخشه؟
        ناخوشی دارید؟

    • sh

      نویسنده محترم تهران یکی از شهرهای ایران است ایران وطن ما ایرانی هاست هر کجای آن زندگی کنیم ایرانی هستیم و دارای حقوق برابر با سایر هموطنان ایرانی، با همه احترام به اتباع افغانستان مهاجر کشور دیگر در همه دنیا شهروند درجه 2 خواهد بود چه بخواهند چه نخواهند موخره مقاله شما توهین به ایران و ایرانی است متأسفم

      پاسخ ها

      • یک هموطن ایرانی

        اونایی که میگن مهاجر درجه ۲ و فلانه
        ولی یادتون باشه فقط افغانستانی ها نیستن که مهاجرن خود ایرانی های عزیز هم در کشور های دیگر مهاجر هستند

      • بدون نام

        آرنولد شواتزنگر متولد کشور اتریش و قهرمان آمریکا و 2 دوره فرماندار ایالت کالیفرنیا آمریکا.فرمودید مهاجرین همه جا درجه دو هستند؟

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      هر کی برق میگیره ما را چراغ موشی

    • محمد علی

      واقعا مایه تاسفه که ایران در رده ی کشور های نژاد پرست دنیا فکر کنم بعد از عربستان و هند قرار داره، ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کامنت گذاشتم منتشر نکردن من ایرانیم ولی حق با شماست ایران به طور پیش فرض حتی به اقوام هم نسبتهایی میدن و متهمشون میکنن دیگا جه توقعی میشه از رفتارشون با افغانها داشت

    • بدون نام

      برن کشور خودشون

    • آهو

      یه تجربه شخصی
      وقتی بچه بودم چنتا خانواده افغانی پشت خونه ما بودن که بچه های اینا تو سن کم کار میکردن اما مدرسه راشون نمیداد.چون بابام معلم بود همیشه میومدن دم در اسرار میکردن.تنها کاری که از دستمون بر اومد این بود که کتابای منو بهشون میدادیم عصر ها بابام مجانی بهشون درس میداد.بعد یه مدت ما از اون منطقه رفتیم و از اونا خبر نداشتیم تا اینکه همین چند وقت پیش فهمیدیم باباشون مرده و خودشونم با داییشون رفتن المان و الان اونجا دارن درس میخونن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا جالب اینه که بعضی از مهاجرین ایرانی میرن آلمان.اما اگه بهشون بگی آلمان اجازه تحصیل به افغان ها میده پس ایران هم اجازه بده میگن نه برن کشور خودشون.خب تو هم نرو آلمان بمون کشور خودمون ایران

      • بدون نام

        ۱۲:۲۶
        همه نژادپرست نیستن بخاطر تفاوت وضع اقتصادی ایران و آلمان میگن البته نباید بگن برن کشورشون چون افغانها هم آزادن هرجا بخوان زندگی کنن ولی واقعا ایران برای خود ایرانیها هم جای زندگی نیست دیگه چه برسه به افغانها

      • بدون نام

        آلمان به تو چه ربطی داره؟ فقط در مورد کشورت افغانستان حرف بزن .ایران کشور ماست

      • بدون نام

        ۱۲:۲۶
        مشتی مهاجرت غیر قانونی هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست
        ۹۹٪افغانهای ایران برای مهاجرت نه ویزا گرفتن نه پاسپورت دارن و نه پناهندگی گرفتن ... همون آلمانم که جنابعالی میگی اگه هیچ کدوم ازین سه تا رو نداشته باشی آدم حسابت نمیکنه ...
        نمیشه هر کی از راه رسید از مرز رد شه بعد پناهنده نشه، ویزا و پاسم نداشته باشه بهش شناسنامه ایرانی بدن ... کجای دنیا این مرسومه که داری میگی ؟
        من خودم توی دانشگاه همکلاسی افغان داشتم ، من بدی ندیدم ازش واقعا ولی باید قانون ایرانو رعایت کنن، مهاجرت مشقت داره نه راحتی، اون بنده خدا حتما یا پناهنده شده بود یا ویزا داشت ... این افغانهایی که میگن هیچ جا راهمون نمیده هیچ مدرک هویتی ندارن، مدیر مدرسه با چی بچه رو ثبت نام کنه آخه؟

    • بدون نام

      چقدر ایرانی امریکا اروپا زندگی میکنه اکثریت مرفع هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانی قاچاقی که نرفته اکثرا ادم های باسواد و نابغه هستند نه ...

      • بدون نام

        کاربر 20:31
        تو توهمی شما؟! اینهمه ایرانی تو کمپ های پناهندگی از ترکیه بگیر تا استرالیا! اینهمه واضحات رو نمیبینید و انگار میکنید؟
        تعداد خیلی خیلی زیادی از ایرانیهایی که در دهه های اخیر رفتن اروپا، از طریق غیر قانونی رفتن اتفاقا

      • بدون نام

        مرفع؟؟

      • بدون نام

        ۱:۳۹
        اون ایرانیایی که جنابعالی داری میگی، غیرقانونی میرن ولی بعدش میرن تو اردوگاه پناهندگی، سختی اردوگاهو تحمل میکنن بعد چند سال شهروندی اون کشورو میگیرن ...
        افغانهایی که میان ایران اول وارد روستاهایپ میشن، چند سال اونجا کار میکنن، بعد میان شهر ... نه دوره پناهندگی گذروندن، نه ویزا دارن، بعد توقع دارن مثل یه ایرانی باهاشون رفتار بشه، برن اردوگاه پناهندگی، پناهندگیشونو بگیرن، بعد بشن هموطن من منتها میخوان اینجا مثل یه ایرانی باهاشون رفتار بشه، هر وقتم حال کردن برگردن کشورشون در حالی که اگه پناهنده بشن دیگه خبری از بازگشت به افغانستان نیست ...

    • بدون نام

      والا اینا خیلی ناز دارن! وضعشونم از ایرانی ها خیلی هم بهتره،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا همه بدن فقط تهرانیا خوبن اونام که بالای ۷۰ درصد ترکن

      • مبین

        مشخصه نفست از جای گرمی بلند میشه

      • بدون نام

        والا

    • شریف

      واقعا در حق افغانستانیها در ایران ظلم میشه ، افغانها در ایران قاچاق حساب میشن نه میتونن برگردن نه بمونن !!

    • شریف

      ما دوست داریم همه دنیا برابر و برادر باشن ولی در عمل خیر

    • ن

      خیلی از ایرانیها خیلی نژاد پرستند اصلا فکر انسانیت نیستند

    • بینوا

      برن کشورای دیگه ماخودمون کارنداریم افغانی برووو

      پاسخ ها

      • مبین

        باشه ... اون رفت تو هم فردا سر کار میری ..

    • لیلا

      شمایی که میگی مهاجر های درجه 2 هستن نباید بهشون احترام بزاریم جزو افرادی با عقل کم حساب میشی همه ما انسانیم هیچ فرقی با هم نداریم

    • بدون نام

      افغانهایی که بخاطر تبعیضهای ایران رفتن که خوشبخت شدن راحت شدن بعضیهاشون رفتن و بعضیاشون دارن میان

    • ferri

      یادمون باشه اگر دسیسه انگلیسیها نبود افغانستان هم جزئی از ایران بود، آیا راضی هستید با خودتان رفتار تبعیض آمیز و توهین آمیز شود؟ افغان هم ایرانیست،هیچ فرقی با یک اصفهانی یا خوزستانی ندارد.

      پاسخ ها

      • ملایر

        دقیقا... اینایی که تبعیض قائل میشن مثل اعرابی هستن که ایران روفتح کردن

      • بدون نام

        شانس آوردی بعضی ایرانیان غیور به شما فحاشی نکردند و این قدرت عظیم فلسفی-علمی خودشون رو نشون ندادن

      • مبین

        کاملا درسته ..این عزیزان هم خون و هم زبون ما هستند

    • بدون نام

      این همه جوانانمان برای مقابله با داعش و طالبان شهید شدند حالا اونا حقشو از ما می خوان

    • فردوسی

      همه نخبه هامون دارن میرم اونوقت به جاش یه مش پناهنده می یان

    • بدون نام

      رحم کنیم تا خدا بهمون رحم کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من رحم کردم و رحمی ندیدم

    • درخشان

      مقاله ی عالی .... ظرفیت داشتن چیز خوبیه ...حالا خوبه از سراسر دنیا مهاجرنداریم وانقدرمغروریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اصلا کشور مهاجرپذیری نیستیم.اینها هم جنگ زده هایی اند که به زور خودشونو به ما تحمیل کردند

    • بدون نام

      تبعیض نژادی وبدرفتاری با کشورهم زبان ازبدترین رفتارهای قرون وسطاییه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قرون وسطا اینطوری نبود
        قرون وسطا یک خراسان بود با مردمش
        این جریانات مال دوره جدیده

    • بدون نام

      ایرانی جماعت کانادایی آلمانی و آمریکایی نیست اینقد رنج دیده زخم دیده دیگه تو مهاجر نمک نباش به کشور خودت برگرد

    • مجید

      مسله اینه که ما همیشه نوشدارو را بعد از مرگ سهراب تجویز می کنیم .اگه از همان ابتدا که مهاجرین عزیز پاشون رو تو ایران گذاشتن قوانین مصوب وبرنامه مدون در جذب یا نگهداری مهاجرین داشتیم هیچ گونه سوتفاهمی بوجود نمی امد .مثلا در مورد اقامت .اجازه کار .تحصیل .ازدواج دادن شهروندی .این مشکل اغلب کشورهای توسعه نیافته است ربطی به ثروت ندارد در کشورهای خلیج فارس با اینکه ثروت زیادی دارن اما یک مهاجر همیشه اتباع درجه چندم حساب می شه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اصلا شرایط گرفتن مهاجر نداریم.اشتباه گرفتی

    • بدون نام

      کسی که میگه امریکایی ها سیاپوست هارو زجر میدن درسته این کار بده چون اونا تو کشور خودشون هستن. ولی افغانی ها چی اونا که کشور دارن بابا برن دیگه خودشون کشور داره گوشی تو افغانستان پنجاه هزار تومن ماست.

    • بدون نام

      اگه افغانستانی ها نمیرن کشورشون ما میریم خسته شدیم به خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیر پیش

    • بدون نام

      بابا کشتید ما رو یا بیرون کنید یا ایرانی حساب کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانی که حساب نمیکنن چون الان تو همین ۸۵ میلیون هم موندن بیرون کردن هم خود افغانها نمیخوان گناه دارن در هر صورت چه بیرون کنن چه ایرانی حساب نکنن ولی توان دادن تابعیت هم ندارن

      • بدون نام

        بیرووون

    • بدون نام

      به خدا اگر من رییس جمهور بودم زمین و زمان رو بهم میزدم که ایران رو دوباره باهم متحد کنم اگر ایران دوباره با تمام کشور های همسایش یکی شه امریکا کی هیچی کل جهانم حریفش نمیشه عربستان و اسرائیل نژاد پرستو تو یه لحظه میزدم . البته من کشور های همسایه رو به خاک و خون نمیکشیدم بلکه برا هدف اصلی ایرانیان(افغان ها- تاجیک ها- آذربایجان هاو.......) امادشون میکردم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه نمیبینی تاجیکستان محل ایران نمیذاره
        الان ایران میخواد عضو پیمان شانگهای بشه تاجیکستان مخالفه، میخوای اونوقت مارو متحد کنی؟ توهم نادرشاه زدیا

    • بدون نام

      من این حرفارو از سر نژادپرستی نمیزنم ولی واقعا ۸ میلیون و خورده ای (فقط آمار رسمی)مهاجر فقط ازیه کشور،خیلی جالب نیست.از طرفی هیچکدوم نه سوادخاصی دارن،نه مهارتی و نه ثروتی.فقر و فلاکتشونو میارن تو این مملکت.ماخودمون کم بدبختی نداریم.انشالا هردو کشور ازاین همه مصیبت راحت بشن و مردم نفس بکشن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این آمار رسمی رو از کجا آوردی مهندس؟

    • بینام

      خطاب به دوستان ملایر ومحمدعلی :الان جمعیت عربستان حدود سی میلیون هست که تواین جمعیت نزدیک ۱۵ میلیون فقط اتباع آفریقا یی تبار داره که در نگاه اول فکر میکنید عربن اما خودشون اعتراف میکنن که اغلب سودان ویا سومالی هستند به خدا قسم الان ایرانی ها خیلی نژاد پرست تر از عرب هستند عرب فقط واسه ایرانی نژاد پرست میشه اما ایرانی واسه همه نژاد پرسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منفی زدم چون نمیدونی اون آفریقایی تبارها چند صد سال بعنوان برده عربستانی ها بودن و چه بلاهایی که سرشون نیومد

      • بدون نام

        ۱۷:۴۱
        همون آفریقایی تبارهایی را که چندصد سال در عربستان و امریکا برده بودند و بلا سرشون اومده دعوت کن یک ماه در ایران زندگی کنند و ببین چند نفرشون دعوتت را قبول میکنند. اونوقت حساب دستت میاد که اوضاعتون چقدر داغونه. کور خود و بینای دیگران

      • بدون نام

        ۲۰:۲۰
        من بالاتر کامنت گذاشتم در دفاع از افغانها ضمنا تهرانی هم نیستم که کور خود و بینای دیگران باشم تو خود ایرلن تو هرمزگان چند صد ساله آفریقایی تبارها زندگی میکنن عقده هات از تهران و برخورد مردم تهرانو سر بقیه خالی نکن

      • بدون نام

        عربها تفاوتی با آفریقاییها ندارند.در ضمن در جنوب ایران هم کلی آفریقایی تباره

    • مبین

      هم وطنان عزیز افغان بسیار مردمان زحمت کش و خون گرمی هستن! بنده با این که در محل کارم برخورد داشتم باهاشن ولی بشدت دوست شون دارم ارادت خاصی دارم بهشون ش! امیدوارم شرایط نابسامان کشورم که زیر دست مسئولان نالایق میباشد بر طرف بشه وشادی به زندگی های این عزیزان برگرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی سرت رو بریدند و گذاشتند روی سینه ات اونوقت بیشتر به محاسن عزیزان پی میبری

    • علیرضا

      شرمندم. فکر نمیکردم ما ایرانی ها هم بتونیم اینقدر سخیف، فکر و عمل کنیم.!
      افغان ها مردمانی پاک و شریف و درست هستند و همه باهم برابریم.

    • بدون نام

      من خودم افغان هستم
      میدونم مشکلات اقتصادی برای همه هست هم ایرانی هم افغانی اما انداختن همه مشکلات گردن مهاجرین بی ‌انصافیه
      اللهم عجل لولیک الفرج

    • مهرزاد

      اون چیزی هایی روکه نبایدازمامیگرفتن گرفتن مبارکشون باشه.میگن یه شاعر بوده بنام سعدی گفته بنی آدم اعضای یکدیگرند....قاب کردن سردر سازمان ملل بعدمااینجا بامردم قطعه جداشده ازکشورمون بااین‌همه اشتراکات قومی فرهنگی دینی مذهبی هنوزبه آنها توهین میکنیم .ولی اونها درهشت سال جنگ برای مابعنوان فریضه جنگیدن هم کلاسی من شهیدشد.سپاه فاطمیون چشم امید رهبری ودست راست حاج قاسم درنبردباداعش هستند.خجالت هم خوب چیزی آدم نظرات بعضی ها رو میخونه ازشرم عرق به پیشانی اش می نشیند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما با مردم‌ پیوسته به کشورتون چه برخوردی دارید با قزوینیا ، شمالیا ، اصفهانیا ، مشهدیا که حالا توقع دارید با اونا برخورد دیگه ای بشه ؟ اول با مردم پیوسته به کشور خوب برخورد کنید و تهمت کثافتکاریها و خساست و ...خودتون و به قزوینی و اصفهانی و شمالی و مشهدی نزنید بعد به فکر مردمان جدا شده بیفتید اونم افغانها که سابقه نسل کشی دارن تو ایران

      • بدون نام

        سعدی نگفته بنی آدم اعضای یکدیگرند
        سعدی گفته بنی آدم اعضای یک پیکرند
        در همین بحبوحه که عرق شرم بر پیشانیت نشسته بیزحمت ده بار این مصرع را پیش خودت تکرار کن:
        بنی آدم اعضای یک پیکرند

      • بدون نام

        این مهمانان عزیز بسیار شرف دارن به برخی هموطنان

      • بدون نام

        ۱۷:۵۵
        نترس
        نسل کشی افغانیا به پای نسل کشی سایپا و ایران خودرو نمیرسه
        اگه افغانیا سیصد سال پیش نسل کشی کردند الان سایپا و ایران خودرو هر روز مشغول نسل کشی هستند

      • بدون نام

        ۲:۲۹
        تو و امثالت بایدم این و بگید جمعیتتون بیشتر بشه اون نسل کشی تکرار میشه نسل کشی سایپا و ایران خودرو هم سرجاش

    • منصور

      طبق قانون اساسی تحصیل رایگان فقط برای ایرانیهاست نه غیر ان

    • محمد

      گزارش کاملا"یک طرفه است چون بندگان خدا ظلم دیدن ناراحتن حق دارن ولی مردم ایران هم همچین نگاهی ندارن کارگر ایران وافغان کنار هم بدون مشکل کار میکنندو اینکه مگه ماکارگر ایرانی همه بیمه داریم بحق ماهم ظلم شده چه رسد به این بزرگواران.

    • بدون نام

      با این کامنتهایی که میبینم فکر کنم خواننده های قدیمی سایتتون رفته اند و افراد دیگری جاشون اومده اند. قبلا خیلی راحت میشد ایرانیها و افغانیها رو به جون همدیگه انداخت اما الان انگار سطح فکرها نسبت به قبل یه مقداری بالا رفته :((

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عوضش افغانها دارن توهین میکنن

    • بدون نام

      بابا دیگه نمی تونیم پذیرای پناهنده باشیم چون خودمون گشنه ایم. چغدر می گیرید دست از سر این مردم و مملکت بردارید. همیشه هم ما بدهکار ایناییم نمی دونم چرا. بابا ما خودمون گرفتاریم دیگه لطفاً برید مملکت خودتون را آباد کنید.همه جوره از سوبسید نان و برق و آب و گاز و حمل و نقل و ... استفاده می کنید بدون یک ریال مالیات بعد اعتراض هم به برخورد بد می کنید. بابا دیگه نمی دونم چی بگم. البته تقصیر شما نیست تقصیر مسئولان مملکت خودمون است...

    • بدون نام

      من نژاد پرست نیستم ولی یه سوال دارم من دارم مالیات میدم یه افغانی میده؟

    • بدون نام

      میشه لطفا برین تو لواسون پرن

    • سعید

      اتفاقا در ایران بهترین رفتار را با افغانی ها دارند،دستمزدهایشان به موقع پرداخت میشه،اگر برعکس بود و شما به عنوان ایرانی بروید به افغانستان، آن وقت میفهمید که افغانی ها در کشور خودشان خیلی بدتر با ایرانی ها رفتار می کنند

    • سعید

      شما افغانی ها خیلی شانس آورده اید که در ایران هستید،مردم ایران با گذشت و نجیب و مهمان نوازند، شما اگر میرفتید ترکیه تازه میفهمیدید تبعیض یعنی چی،‌آن ها حتی به ساکنان بومی آنجا مثل ارامنه رحم نکردند و مورد نسل کشی قرار دادند، خدا رو شکر کنید که در ایران،کسی به اخراج و پاکسازی شما فکر نمیکند

    • احسان

      اخه ما که حق و حقوق خودمون نمی تونیم بگیریم بیجا می کنیم درباره افغانیا حرف میزنیم جمع کنن برن کشورشون مردم ما خودشون هزارتا مشکل دارن دیگه نمیتونن جور ایناروهم بکشن

    • بدون نام

      هیچکدومتون راه حل مناسبی ارائه ندادید
      بهترین راه حل این معضل اینه:
      خدایا خودت فلان کن
      فلان کن خدا
      فلان کن
      ال کن
      بل کن

    • بدون نام

      بخاطر این که دانش آموز افغانی تو مدرسه زیاد بود مجبور شدم بچمو بزارم مدرسه خصوصی با هزینه زیاد
      حالا افغانی از خدمات مدرسه دولتی استفاده می کنه من ایرانی نمی تونم از این خدمات استفاده کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج