مکری: سینما به دید ما نسبت به تاریخ شکل می‌دهد
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
دکتر استرکی_1
دکتر ولدخانی_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر ولدخانی_3
دکتر استرکی_3
اپیلاسیون نانا 3
اپیلاسیون نانا 4
دکتر استرکی_4
دکتر ولدخانی_4
اپیلاسیون نانا 2
دکتر ولدخانی_2
دکتر استرکی_2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۱۰۳۵۱۳۸
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۵۸۷
با نمایش فیلم «جنایت بی‌دقت» در جشنواره فیلم ونیز، کارگردان شهرام مکری از آن به‌عنوان فیلمی رئالیستی با ترکیبی از سورئال یاد کرد.
خبرگزاری مهر: با نمایش فیلم «جنایت بی‌دقت» در جشنواره فیلم ونیز، کارگردان شهرام مکری از آن به‌عنوان فیلمی رئالیستی با ترکیبی از سورئال یاد کرد.
 
شهرام مکری فیلمساز ایرانی پس از نمایش فیلمش «جنایت بی‌دقت» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با رادیو داخلی جشنواره صحبت کرد.
 
شهرام مکری: سینما به دید ما نسبت به تاریخ شکل می‌دهد
 
مصاحبه شهرام مکری درباره فیلم «جنایت بی‌دقت» در جشنواره فیلم ونیز:
 
* چند جمله درباره فیلم بگویید.
 
این فیلم درباره داستانی آشنا برای ایرانی‌هاست و آن داستان در مورد روزی است که یک تراژدی در تاریخ ایران اتفاق افتاده. چند نفر به یک سینما رفتند و آن را آتش زدند و آن سینما پر از جمعیت بود.
 
فیلم به این سیاهی نیست که در خلاصه داستان می‌گویم، ولی دارد به واقعه نگاه می‌کند با تطبیقی با امروز ایران.
 
* این داستان تکرار تاریخی را تعریف می‌کند و تکرار تاریخی در سینما را تعریف می‌کند.
 
به علاوه اینکه گفتید، یک تکرار در دل خود موقعیت دارد اتفاق می‌افتد. هم تاریخ دارد تکرار می‌شود هم تکرار تاریخ را در سینما می‌بینم و آن فیلم صامتی که اول فیلم می‌بینید خیلی داستانی شبیه این داستانی است که ما داریم می‌گوییم و همین تکرار را در میزانسن‌ها می‌بینید. ما هر بار در میزانس‌ها به موقعیت‌ها تکراری برمی‌خوریم. در میزانسن‌ها و دیالوگ‌ها تکرار را می‌بینیم.
 
* پس بنابراین سینما می‌تواند شکل دیگری به دید ما نسبت به تاریخ بدهد
 
امیدوارم همین طوری باشد. سینما همیشه این امکان را به ما می‌دهد که لحظات طلایی تاریخ را یا تراژدی‌های بزرگ تاریخ را جور دیگری ببینیم. تغییراتی که گاهی سینماگرها درباره مستندات تاریخی می‌دهند، یعنی اتقاقاتی که می‌دانیم افتاده اما آنها جور دیگری نشانش می‌دهند همیشه همین است.
 
* این سوال آخر است. درباره نحوه و استایل کار شما. اینجا فقط رئالیتی کار نکردید کمی با مکالمه‌ها بازی کردید و کمی به سورئالیسم رسیدید.
 
ایده اولیه که در ذهنم بود این بود که با یک لایه اولیه هایپررئالیستی شروع کنم ولی هر چه قدر جلو می‌روم تماشاچی فکر کند در این چیز خیلی رئالیستی، دارد یک اتفاق فراواقعی هم می‌افتد. نتوانیم خیلی راحت به عنوان یک فیلم رئال یا سورئال تعریفش کنیم. هر بار که می‌خواهیم تعریفش کنیم فیلم فرار کند از این تعریف. همه تلاشم این بود که این کار را بکنم.
 
* پس حالا من مجبور می‌شوم یک سوال دیگر بپرسم. این رئالیسم می‌تواند یک تله باشد برای بعضی‌ها؟
 
می‌دانی از این گفت‌وگو خیلی خوشحالم و می‌توانیم تا فردا بنشینیم و حرف بزنیم و من خیلی استقبال می‌کنم. آره سینمای ایران خیلی وابسته است به مفهوم رئالیسم و فیلم‌هایی از سینمای ایران در دنیا خیلی دیده شدند که پوسته رئالیستی‌شان را حفظ کرده‌اند و بله خیلی موافقم از این تعبیر که به کار می‌بری که می‌توانیم رئالیسم را تله‌ای فرض کنیم که تماشاگرمان را در آن به دام بیندازیم.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
استخدام_1
شیرآلات زمانی_1
سفیر بار ساقدوش_1
سفیر بار ساقدوش_3
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
شیرآلات زمانی_4
استخدام_4
سفیر بار ساقدوش_4
سفیر بار ساقدوش_2
استخدام_2
شیرآلات زمانی_2
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
کلینیک فرشته_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
دکتر عارفی - فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
کیان برنا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
پارسیس_فوتر ساختمان
کلینیک النا_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر