جاباما
۱۰۳۶۹۳۹
۶۶ نظر
۵۰۰۹
۶۶ نظر
۵۰۰۹
پ

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

«نگرانی ما درباره ۱۴۰۰ با توجه به اینکه در انتخابات مجلس مشارکت پایینی نسبت به مشارکت‌های گذشته داشتیم، موضوع مشارکت را به عنوان یک دغدغه داریم و امیدواریم با بسترسازی‌های مناسب و با مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری افزایش دهیم.» این سخنان وزیر کشور است در ابتدای شهریور یعنی زمانی که ۹ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده!

روزنامه آفتاب یزد: «نگرانی ما درباره ۱۴۰۰ با توجه به اینکه در انتخابات مجلس مشارکت پایینی نسبت به مشارکت‌های گذشته داشتیم، موضوع مشارکت را به عنوان یک دغدغه داریم و امیدواریم با بسترسازی‌های مناسب و با مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری افزایش دهیم.» این سخنان وزیر کشور است در ابتدای شهریور یعنی زمانی که ۹ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده!

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

زنگ هشدار درباره بی‌میلی مردم نسبت به شرکت در انتخابات در اسفند 98 زده شد وقتی کمترین میزان مشارکت را در ادوار بعد از انقلاب شاهد بودیم و گفته شد در کلان شهرها این میزان قابل نبوده است! انتخابات میان دوره‌ای که همین هفته گذشته تقریبا با کمترین درجه اهمیت خبری برگزار شد نیز پازل دلسردی مردم را تکمیل کرد. خبرگزاری ایرنا در این باره نوشته است:« برجسته‌ترین مسئله در بین این آمارها کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات است. به‌طوری‌که ۴حوزه از ۱۰ حوزه‌ای که در آنها انتخابات برگزار شد، مشارکتی زیر ۱۰ درصد و تک‌رقمی داشتند.»

دلایل کاهش مشارکت

درباره اینکه چرا پیش‌بینی می‌شود در 1400 مشارکت پایینی را شاهد باشیم دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز معتقد است مشکلاتی که بر اثر نبود احزاب قوی در کشور رخ می‌دهد، انتقاد و اعتراض مردم را به دنبال دارد. این انتقاد با مشارکت نکردن در انتخابات نمود پیدا می‌کند و امیدوارم دلایل این نارضایتی به گوش مسئولان برسد. به گفته وی، دولت سخنگو دارد، اما پاسخگو، نه. در هفته دولت هر روز با افتتاحیه‌ها و طرح‌های جدید مواجهیم، اما چرا کسی به کنترل گرانی کالاها توجهی ندارد؟ گرانی یکی از مسائل مهمی است که مردم را نسبت به دولت دلسرد کرده و باعث بی‌اعتمادی می‌شود. به گفته این عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز، در قانون اساسی ما در مورد احزاب صحبت شده که می‌توانند با برگزاری جلسه، جذب عضو و معرفی نیروهای جدید، روی کار آمده و برخی از مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند؛ اما در عمل با توجه به خاطرات تلخ تجربه شده، توجهی به احزاب نمی‌شود و به همین دلیل است که با مردمی سیاست زده مواجه هستیم که در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می‌کنند، اما حاضر به تعاملات سیاسی بیشتر نیستند.

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز معتقد است دلیل بخش اعظمی از نگرانی میزان مشارکت مردم در انتخابات به عملکرد مسئولان بر می‌گردد؛ اگر آن‌ها به شعارهای داده شده عمل می‌کردند، مردم به حضور در انتخابات تشویق می‌شدند. به گفته وی، با ارائه گزارش عملکرد مسئولان به مردم و دخیل کردن آن‌ها در امور کشور، مردم خود را در آینده کشور سهیم دانسته و نسبت به آن بی‌توجه نخواهند بود. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید که تریبون داران در صدا و سیما و فضای مجازی باید اهمیت حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را یادآور شده و بستری مناسب برای انتخابات فراهم کنند.

محمدرضا خباز،فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه معتقد است: « به نظر می‌رسد که یک تغییر نگرشی در کشور به وجود آمده است. به این معنی که در گذشته همه ارکان و شخصیت‌های نظام بحث مشارکت حداکثری را با عنوان یک آرمان و ارزش تلقی می‌کردند یعنی همه تلاش خود را می‌کردند که میزان آرای ماخوذه افزایش پیدا کند تا به این وسیله به دنیا علامت داده شود که مردم پای نظام، انقلاب و ارزش‌های خود ایستاده‌اند. اما از یکی، دو انتخابات گذشته به نظرمی‌رسد که این ارزش کمرنگ شده است. در انتخابات گذشته عده‌ای حتی شروع به بیان آن کردند و گفتند که نیازی به انتخابات حداکثری نیست.»

از جمله چهره‌هایی که تا کنون آشکار و پنهان اعلام کرده‌اند نیازی به مشارکت حداکثری وجود ندارد حمید رسایی است. در آخرین مورد نیز حسین الله کرم درباره ۱۴۰۰ خطاب به اصلاح‌طلبان گفته «در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکنید؛ انتخابات درون گروهی است.» محمد صادق کوشکی تحلیلگر اصولگرا نیز به تازگی به شکلی شفاف‌تر به این موضوع پرداخته است. او اظهار داشت: حساسیت نسبت به پر شور برگزار شدن انتخابات در دموکراسی خیلی معنی ندارد. در واقع ذهنیت موجود از مشارکت این است که رای دادن حق مردم است و هیچ کس را نمی‌توان به خاطر استفاده نکردن از حق‌ خود مذمت کرد. به همین خاطر مردم هم می‌توانند از این حق‌شان استفاده کنند یا استفاده نکنند.

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: دقیقا به همین دلیل است که اگر در کشوری مثل فرانسه از کل واجدین رای مثلا ۳۵ درصد در انتخابات شرکت کنند، نه عیبی برای حکومت قلمداد می‌شود، نه به عنوان یک مشکل نگرانی به وجود می‌آورد و نه مردم را به دلیل رای ندادن مذمت می‌کنند. یعنی اینطور می‌گویند که مردم حق انتخاب حاکمان‌شان را دارند و اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندهند، اینطور نیست که درباره آن تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاسی و اجتماعی را مطرح کنند و دنبال این بروند که چرا اکثریت جامعه به رای دادن ترغیب نشده است.

چرا دموکراسی‌های غربی مشارکت پایینی دارند؟

با این حال در مباحث علوم سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا در کشورهای لیبرال دموکرات همچون فرانسه یا آمریکا میزان مشارکت بالا نیست و در بهترین حالت حدود 50 درصد است، تحقیقات و نظرسنجی‌های مختلفی انجام شده است. تئوری پردازان در نهایت به این پاسخ رسیده‌اند که در کشورهای دموکراتیک اساسا خیال مردم تا حد بالایی از ساختار تصمیماتی حکومت آسوده است، آنها می‌دانند چه رای بدهند چه ندهند چارچوب احزاب و افرادی که در قالب احزاب وارد می‌شوند از شایستگی‌های نسبی برای اداره کشور برخوردار هستند و کشور دچار افت و خیز‌های ناگهانی و شدید نمی‌شود! در واقع به همین دلیل است که در آمریکا چه حزب جمهوری خواه باشد چه دموکرات، در فرانسه چه مکرون باشد چه فرانسوا اولاند یا ژاک شیراک زندگی مردم به یک باره با بحران روبه رو نمی‌شود و همه این دولت‌ها سطحی از ثبات را برای مردم خواهند داشت. در چنین شرایطی طبیعی است که برخی مایل نباشند در انتخابات شرکت کنند چرا که در هر صورت امنیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها تضمین است.

در ایران اما اوضاع متفاوت است، حضور هر فرد در راس قوه مجریه می‌تواند با خودش طوفان‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به همراه بیاورد یا در مواردی می‌تواند در مقابل این طوفان‌ها بایستد. در چنین شرایطی عموما مردم به دلیل نگرانی از امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود وارد عرصه انتخابات می‌شوند! باید توجه کرد که در اینجام امنیت به معنی امنیت جانی نیست! حالا اما تحولات دولت روحانی موجب شده تا این انگیزه در ایران برای شرکت در انتخابات کاهش یابد. بعد از عملکرد فاجعه بار محمود احمدی‌نژاد مردم برای ثبات خود به روحانی و اصلاح‌طلبان روی آوردند با این حال وقتی نتیجه عملکرد این طیف نیز شرایط فعلی است طبیعتا جامعه به این نتیجه رسیده است که چه در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشد چه حداقلی، مسئولان از تامین امنیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها عاجز هستند و این درواقع دلیل دلسردی مردم در انتخابات اخیر بوده که دغدغه وزیر کشور برای 1400 نیز شده است.

بنابراین ماهیت مشارکت پایین در کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا با ایران کاملا متفاوت است. در شرایطی که امروز شاهد دلار 27 هزار تومانی و سکه 13 میلیونی هستیم، و حتی اقلام خردی مانند تخم مرغ و کره تبدیل به چالش می‌شوند اساسا اقناع مردم برای شرکت در انتخابات دشوار است! وقتی حسن روحانی کلید به دست در تلویزیون حاضر شد و گفت قفل‌ها را می‌گشاید و رونق اقتصادی ایجاد می‌کند و چنین شد نفر بعدی قرار است چه کار کند اگر تنها به دنبال وعده باشد و برنامه‌ای عملی را شاهد نباشیم؟!

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

اولویت مطالبات مردم باشد نه امیال مسئولان

برای بررسی بیشتر موضوع و چگونگی امکان ایجاد انگیزه در مردم برای مشارکت حداکثری با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو کردیم. داریوش قنبری به «آفتاب یزد» گفت:«دغدغه میزان مشارکت در واقع ریشه در گذشته دارد و دلسوزان کشور و نظام پیش‌از این هشدارهای زیادی در این رابطه داده بودند که برخی رفتارها موجب دلسردی و کاهش انگیزه مردم می‌شود اما مورد توجه قرار نگرفت تا به اینجا رسیدیم که گفته می‌شود در شهری مانند کرج در انتخابات میان دوره‌ای اخیر با وجود دو میلیون واجد شرایط رای اما کاندیداهایی با حدود ۲۰ هزار رای برنده می‌شوند!

آمارها وقتی با ادوار گذشته مقایسه می‌شود قابل باور نیست در بعضی از مناطق افرادی با کمتر از ۱۰ هزار نیز وارد مجلس شده‌اند!» او افزود:«ارزیابی وضعیت فعلی و دلایل کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد جامعه را می‌توان با فاکتورهایی مانند انباشته شدن مطالبات از گذشته و احساس اینکه مسئولین نسبت به خواسته‌های آنها کم توجی می‌کنند مورد بررسی قرار داد. از طرف دیگر نبود یک انتخابات کاملا رقابتی و احساس اینکه کاندیداهایی که در عرصه هستند همگی از یک تفکر هستند و فرقی بیت نامزدها نیست نیز عامل دوم کاهش میل مردم به حضور در انتخابات بوده است به هرحال انتخابات معنا و مفهوم مشخصی است و در واقع به معنی رقابت تفکرات، برنامه‌ها و اندیشه‌های مختلف در عرصه‌ای است که مردم این فرصت را داشته باشند با توجه به اولویت‌هایی که دارند تفکر و برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند.» این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد:«به عنوان نمونه در این انتخابات اخیر اکثریت کاندیداها از یک جریان خاص بودند و در نتیجه برای مردم خیلی تفاوتی نداشت که به اصطلاح «تقی» برنده شود یا «نقی»، مهم تفکر بود که همگی در این زمینه دیدگاه‌های مشترکی داشتند.»

پیامد‌های مشکلات اقتصادی در انتخابات ۱۴۰۰

از او پرسیدیم در شرایط حاضر و با توجه به چالش‌های پیش روی مردم چگونه می‌توان انگیزه مشارکت را در مردم ایجاد کرد و اساسا چنین اراده‌ای در میان مسئولین دیده می‌شود؟، قنبری پاسخ داد:«قطعا دولت، مجلس و سایر بخش‌ها باید در ابتدای امر این موضوع را مورد توجه قرار دهند که ایجاد انگیزه لازم برای مردم برای حضور در انتخابات بسیار ضروری است با توجه به اینکه تهدیدات خارجی وجود دارد مشارکت بالا نیازی است که موجب تضعیف تهدیدات می‌شود و نظام برای مقابله با عوامل بیرونی به آن نیاز دارد بنابراین لازم است در فرایند قابل قبولی مسئولین در ابتدای امر موانع عدم تحقق مطالبات مردم را تشریح و تبیین کنند و به اطلاع جامعه رسانده شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:«در این مدت باقی مانده از عمر دولت و همینطور طرح‌ها و لوایحی که مجلسی‌ها بررسی می‌کنند خواسته‌ها و مطالبات مردم را باید مورد توجه قرار دهند نباید مسئولان خود را از مردم بی‌نیاز ببینند، مردم خواسته‌های جدی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتمای دارند و این خواسته‌ها را سال‌ها در انتخابات بیان کردند،

هر رایی که به صندوق ریخته می‌شود، زبانی دارد، خواسته و مطابه‌ای دارد، صرفا زینتی نیست هرچند برای تزئین و پز دادن برخی هم خوب است اما پیام دارد، مطالبه است، بیان سلیقه اداره کشور است، نوعی چه باید کرد و چه نباید کرد است.» قنبری در پایان گفت: «مسئولان به خوبی آگاه هستند که خواسته‌های مردم چیست و به راحتی می‌توانند تشخیص دهند چه اقداماتی را باید انجام دهند، بنابراین باید در عمل نیز اولویت‌های مردم در راس قرار گیرد و مسئولان تلاش نکنند امیال خود را به خواسته‌های مردمی اعمال کنند هرگونه تلاش برای دستکاری مطالبات مردم بی‌نتیجه است. اگر قرار است برای 1400 شاهد تغییری در مشارکت باشیم از همین حالا لازم است اولویت مردم بر امیال مسئولان غلبه یابد در غیر این صورت باید شاهد بی‌اعتمادی روز افزون باشیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رای بی رای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوشبختانه اصلاح طلبها رای نمیدن.البته در انتخاب قبلی هم با سختی تحریمیها رو با خودشون همراه کردند خ خ خ خ

      • بدون نام

        یک نفر با بیست تا‌ آی پی میاد منفی میده

      • بدون نام

        به کور دشمنان ایران رای میدهیم تا همه دسیسه های خارجی و داخلی نقش بر آب بشه

      • بدون نام

        من طرفدار اصلاح طلبا نبودم هیچوقت ولی دیگه هیچوقت هم در انتخابات شرکت نمیکنم

    • رضا

      آقای احمدی نژاد
      کار را باید به شما سپرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد کوروش زمان ما بود

      • بدون نام

        الزایمر گرفتین یا 91 به دنیا نیومده بودین هنوز؟

    • بدون نام

      رای نمیدیم حتی به قیمت اخراج باشه

    • بدون نام

      رای بی رای

    • برژینسکی

      با این بلایی که دولت جناب کلیدساز بر سر مردم بینوا آورد مطمئنا درصد مشارکت مردم خیلی بیشتر خواهد بود جز این اگر فکر کنید یعنی بعد از 40 سال رفتار سیاسی مردم ایران را نشناخته اید
      به این بهانه که با تغییر دولت وضعیت درست خواهد شد مردم به پای صندوق های رای می روند
      شک نکنید هر چقدر سخت تر بشه اوضاع مردم مطیع تر خواهند بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فاز نده خدا نکنه

      • بدون نام

        برعکس...مردم رای نخواهند داد و اصولگرایان خیلی خوشحالند که چه رای بدن چه رای ندن رییس جمهور ما سرکار میاد....ولی باید بترسن از روزی که صبر مردم تموم بشه و پرتشون کنند جایی که عرب نی انداخت....

      • فری

        مردم گول زدن چه دوره هاشمی
        چه خاتمی
        چه موسوی یا کروبی که شانس اومد وسط
        الانم شیخ حسن
        فقط مشکل از اونا نیست اونا داره کارشون میکنن
        مشکل مردم پینوکیو ما هستندکه پشت سرهم گول میخورن
        ادم بشیم بهتره تا رای ندادن

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      نبود احزاب قوی! اتفاقا بودن احزاب قوی در اختلاس و مال مردم خوری دلیلش هست. خودتونو دست کم نگیرید خیلی قوی هستین خخخ

    • Reza

      رای بی رای

    • بدون نام

      اون ممه رو لولو خورد
      #رای -بی-رای
      مملکت را نابود کردین
      بعد توقع دارید رای بدن
      خجالت هم خوب چیزیه

    • بدون نام

      تا به حال اینهمه که مشارکت بوده چه گلی به جمال مردم زدین یکبار هم پائین باشه ! مردم رو تبدیل به سیاهی لشکر کردین ! تا دیروز هر اتفاقی که می افتاد جناح رقیب برای سرکوفت و نیش و کنایه زدن به مردم می گفتن که خودتون انتخاب کردین ! همین مجلس رو هم هر چند با مشارکت کم باز هم همین مردم انتخاب کردند چرا تا به حال حتی یک سوال از رئیس جمهور و یا وزرا نشده که چرا وضعیت اقتصادی اینقدر اسف باره ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای استخدام در وزارت نفت گمرک وزارت اقتصاد بانک مرکزی وزارت خارجه وزارت کار و وزارتخونهای پول دراور ،استخدام چه عرض کنم کیسه خودشون و بچهشون رو میدوزند بعضیها

    • بدون نام

      فقط ملت برای رای طبلیقات میخوایین خوب مسلمان اخه تحریم هستیم درست کلی ماشین تو انبارها هست برای چی امدی دو نرخی کردیش الا نتونی جلوش بگیری برای ارز طلا همینطور مسکن که فقط عدم مدیرت باعث این همه گرانی شده زمین تو ایران فراوان داریم اهن تولید داخله سیمان همینطور کار گر داخلی فقط فقط نداشتن مدیریت یا به عمد دست داشتن مدیران تو اختلاسات باعث این عهمه مشکلات ملت شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افتتاح این همه طرح ومیلیارهای تومان هزینه برای این افتتاح ها چه سودی برای مردم وکشورداشت و دارد اگر منظور در دراز مدت است پس در این چهل یک سال انقلاب این همه طرح افتتاح شد چرا از نظر اقتصادی روی زندگی مردم تاثر نگذاشت چرا فقیر فقیرتر شد وثروتمند ثروتمندتر کجا کار مملکت می لنکد. مدیران نالایق یا جنگ ودعوا ودخالت در امور کشورهای دیگر باعت از هم گسختگی اقتصاد بیمار ایران شده مردم کی قراره طعم شیرنی انقلاب را بچشند انقلاب یعنی دگرگونی وایجاد اوضاع بهتر از قبل پس چه شد اون همه وعده وحید.

    • بدون نام

      فقط ملت برای رای طبلیقات میخوایین خوب مسلمان اخه تحریم هستیم درست کلی ماشین تو انبارها هست برای چی امدی دو نرخی کردیش الا نتونی جلوش بگیری برای ارز طلا همینطور مسکن که فقط عدم مدیرت باعث این همه گرانی شده زمین تو ایران فراوان داریم اهن تولید داخله سیمان همینطور کار گر داخلی فقط فقط نداشتن مدیریت یا به عمد دست داشتن مدیران تو اختلاسات باعث این عهمه مشکلات ملت شد

      پاسخ ها

      • kak

        حکومت دزدان ادمه دارد ......

    • بدون نام

      رای بی رای، تازه وزیر کشور نزدیک انتخابات از خواب بیدار شده

    • بدون نام

      اولا شرکت درانتخابات بااین وضع گرانی وبی توجهی مسئولین بااین همه اختلاس دزدی وفاصله طباقا قلع قمع کوچکترین اعتراض جز گناه کبیره محسوب میشود فردای قیامت باید پاسخگو باشند

    • رها

      کاش بدونی مردم دیگه نمی ترسند رای بی رای

    • بدون نام

      هیچ وقت رای ندادم باز نمیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت کردم منم هینکارو می کنم

    • س.ا

      رای به چی بدیم به ادامه بدبختی و گرانی و تورم و حسرت داشتن زندگی معمولی که حق شهروندی است ولی نداریم فقط داریم ما قشر متوسط روز به روز فقیر تر میشیم .همون پولدارهای از خدا بی خبر بهتون رای بدن ،برای ما بیچاره ها فرقی نمیکنه روال همونه فقط آدم عوض میشه!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        دقیقا!

    • بدون نام

      بعضی ها دنبال دشمن تراشی اند که از این راه نان میخورند..وای به ان رو زی که اینجو ر ادما و یافردی از طیف انان رئیس .جمهور شود....باریس جمهور معتدل است این شد وضع ملت.. وای به روزی که تندرو ها وارد شوند..خدا به این ملت رحم کند..

    • بدون نام

      به خدا هرکی بخواد رای بده ازبی عقلیشه کم تحقیر شدیم ازدولت روحانی ازمن بپرسن میگم همشون سروته یه کرباسن من یکیشم اصلا رای نمیدم دیگه. مشکلات اقتصادیمو بخوام بنویسم سه تومار کمه.

    • بدون نام

      دشمن ما همین هایی هستن که ما انتخاب مبکتبم

    • علی ن

      هر وقت نیاز های اولیه مارو برطرف کردن
      من مشارکت میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رای چه کار کرده اند ما رای بدهیم کشور رانابود کردند

      • بدون نام

        تاوقتیکه کمک به سوریه ولبنان ویمن .عراق ودیگری باشد.بهیچوجه مردم رای نخواهندداد
        چونکه اگررای بدهندموجب پشیمانیشان خواهدبود
        بنابرااین رای بی رای.چونکه

    • علی

      رای نمی دیم

    • بدون نام

      رای بی رای

    • حامی

      رای بی رای

    • بدون نام

      وقتی رییس جمهور هیچ کاره است یادتون رفته زمان احمدی نژاد قهر کرد رفت خونه نشست چرا چون رییس جمهور هیچ کاره است دستور جایی دیگه میاد خودشونم لطف کنن رییس جمهور رو تایین کنند

    • اکبراورعی

      ازدروغ گفتن به مملکت دست بردارید مردم خسته شدند

    • بدون نام

      به سکه 12 میلیونی و دلار 26000 و دنا پلاس 550 میلیونی و مسکن بی صاحب رای نمیدهم همین مرگ تدریجی کافیست
      رای بی رای
      بعدی بدتر از قبلیها

    • رضا

      چنان با سیاست ترس بکشونن ملت رو پای صندوق که نفهمی از کجا خوردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من که عمرا رای نمبدم

      • بدون نام

        دیگه عمرااا من رای بدم

    • بدون نام

      اللهم عجل لولیک الفرج

    • بدون نام

      آمار سازی کاری ندارم که برای اینا

    • بی نام

      رای بی رای

    • علیرضا

      نزدیک انتخابات که شد با ترفند ارزونی موقت مردم رو میکشونن پای صندوق و بعدش دوباره اجناس رو سه برابر میکنن قیمتش ! این ترفند 40 ساله دولتمردان برای کشوندن پای صندوق رای هست !

    • بی نام سوخته دهیه 40

      نظر11.8عالی ودرست احسن

    • بدون نام

      من که رای نمیدم

    • بدون نام

      با رای دادن و رای ندادن ما چیزی عوض نمیشه
      ولی اگه آرامش خاطر میگیرید رای ندید

    • م

      دم انتخابات شاهد این اتفاق ها خواهیم بود :
      جمع شدن گشت ارشاد
      زمزمه های رفع فیلتر تلگرام
      ارزان شدن دلار
      ارزان شدن میوه و مواد غذایی و مسکن
      چند تا صحبت از ادمای نظام مبنی بر : بی حجاب ها هم حق دارن
      تبلیغات فراوان علیه یه کاندید که اگه بیاد اینترنت رو فیلتر میکنه . پس برین به ائن یکی رای بدید
      و ملت طبق معمول پای صندوق و از فرداش در حال غر زدن

    • بدون نام

      رای بی رای

    • بدون نام

      #رای_بی_رای

    • farshid

      اینا میخوان از گروه هایه سیاسی دیگر مثل احمدی نژاد و خاتمی برای رای جمع کرد رای از مردم استفاده کنن .من رای نمیدهم

    • نتیجه مشارکت مردم

      دولتهای شهید رجایی .موسوی .هاشمی خاتمی ونیمه اول روحانی که همراه با ملت بود اوضاع نرمال بود..نیمه دوم روحانی که رنگ اصولگرایی .گرفت اوضاع هشداری وقرمزشد نمیایندگان فعلی مجلس که ازراه رسید .ازقرمز هم رد شد طوریکه تخم مرغ هم ازقرمز رد ترشد.

    • بدون نام

      مگه قرار رای بدیم

    • بدون نام

      علت اینکه ترامپ اینقدر صاف وا ی می ایسته وسرش رو بالا میگیره به قیمت( دلارش )در ایران مینازه...کی بشه مسئولبن ماهم بتونن (ریال) نشون بدن سر شون بالا بگیرن ودیگه خجالتو بذارن کنار...

    • بدون نام

      متاسفانه بعضی از مردم معنی دولت رو نمیدونن..همه سازمانها و نهادها در یک کشور حکومت را تشگیل میدن ودر همه امور مسئولند

    • بدون نام

      باروند فعلی برای رای هم نمیتونن چیری رو ارزون کنند مگر باتهدید

    • بدون نام

      الان من دارم تلاش میکنم کرونا نگیرم
      شما به فکر انتخابات نه ماه بعدی؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      رای نمیدم چون از برکات دولتها چیزی عایدم نشد جز فقر ومشکلاتش برای خانواده ام همین بوده دیگی که برایم نپزد کله ی سگ توش بپزد

    • عمو جواد

      جواد ظریف : ما خودمان انتخاب کردیم
      ای روزگار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج