جاباما
۱۰۳۸۵۱۶
۳۳ نظر
۵۰۵۸
۳۳ نظر
۵۰۵۸
پ

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

مهدی نصیری نویسنده کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» در برنامه زوایه شبکه چهار سیما درحالی صراحتا از مخالفت خود با «حجاب اجباری» روی آنتن زنده تلویزیون پرده برداشت.

برترین‌ها: مهدی نصیری (متولد مهرماه ۱۳۴۲ در دامغان فرزند آیت‌الله حاج شیخ محمد نصیری للردی) چه مسیری را طی کرده که در توئیتر هم به قول خودش «عده‌ای از دوستان انقلابی و حزب‌اللهی‌اش» به او گفتند «تو تغییر کرده‌ای» و در پاسخشان نوشته: «انگار تغییر ویروس کروناست که باید از آن فرار کرد. البته نفس تغییر نه مثبت است و نه منفی. بستگی به جهت تغییر دارد. امیدوارم تغییراتم که سیری حداقل بیست ساله دارد مستدل و قابل دفاع دینی و عقلی باشد.»

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

مهدی نصیری البته یک سال پس از آغاز همکاری‌اش با روزنامه کیهان در قم، عضو شورای سردبیری و از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ مدیرمسئول و سردبیر کیهان شد؛ پس از آن تا سال ۱۳۷۹ ماهنامه «صبح» را منتشر کرد؛ در سال ۱۳۸۰ معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور شد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان رایزن فرهنگی در کشور امارات به این کشور رفت و سال ۱۳۸۸ به ایران برگشت. ماهنامه «سیاحت غرب» به صاحب امتیازی مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما در قم را سردبیری و فصلنامه معرفتی - اعتقادی «سمات» را منتشر کرد.

مهدی نصیری نویسنده کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» در برنامه زوایه شبکه چهار سیما درحالی صراحتا از مخالفت خود با «حجاب الزامی» روی آنتن زنده تلویزیون پرده برداشت که طرح چنین دیدگاهی، صرفا به این خاطر دور از انتظار نبود که در قاب شبکه ۴ سیما مطرح می‌شد؛ بلکه بیان این مواضع از سوی تحلیلگر و نویسنده‌ای، چون مهدی نصیری هم خود از نکات عجیب این برنامه کم‌نظیر تلویزیون ایران بود.

مهدی نصیری در این برنامه گفت: اجازه دهید که من بحثم را با این حادثه تاریخی شروع کنم که اسدالله علم، وزیر دربار شاه چهل سال بعد از کشف حجاب رضا شاه یک سفر به شیراز و دانشگاه پهلوی می‌رود و در آنجا با پدیده عجیبی مواجه می‌شود و آن حضور تعدادی از دانشجویان با حجاب و بعضا با چادر بود. خیلی نگران شد.

حالا ما چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده «شل‌حجابی» یا بعضا گرایش به «بی‌حجابی» مواجه هستیم و از این جهت نگران شده‌ایم. این نشان می‌دهد که مساله حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد، کاری که رضا خان می‌خواست انجام دهد. نه با این الزام می‌شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترشش داد بلکه باید دانست که حجاب از مقوله التزام و باور است، از مقوله امر قلبی است.

من در این برنامه نمی‌خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می‌خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال‌هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم.

بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۴ داشته است، بیشتر از ۷۰ درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی می‌افتد... باید ببینیم ایجاد دو قطبی در جامعه به کجا انجامیده است. جامعه به دو بخش نزدیک به سلیقه حاکمیت و یک بخش که با سلیقه حاکمیت فاصله دارد، تقسیم شده است.

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

واکنش‌های توییتری به مناظره‌ی تلویزیونی درباره‌ی «حجاب اجباری»

سراج میردامادی: ‏هرچند نفس برپایی مناظره آنهم در تلویزیون آنهم چنین موضوعی بسیار کار پسندیده‌ای بود، اما جایگزینی واژگان "حجاب الزامی، حجاب ملتزم" بجای "حجاب اجباری، حجاب اختیاری" حکایت از نوعی عدم صداقت با مخاطبین داشت. در هر صورت سخن جناب آقای مهدی نصیری بسیار منطقی و حرف دل اکثریت مردم بود.

مهدوی‌زادگان: مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زاویه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملاً عرفی گرایانه حرف می‌زد و صریحاً بر تعطیلی احکام اسلام نظر می‌داد که این حرف بدعت است. تقریباً از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف می‌زند و در تندروی تغییر نکرده است

محمد کشوری: ‏عجیب‌تر از گفته‌های ‎نصیری در برنامه دیشب زاویه، این برداشت‌های عجیب از صحبت اوست. یعنی فهم یه صحبت [که در ساحت اندیشه و مقام بحث و مناظره میتواند درست یا نادرست باشد]اینقدر سخته؟ حداقل کلامش رو درست نقل کن بعد نقد کن.

مسعود بهنود: ‏‎مهدی نصیری در دهه اول ما را به تمامی به دار زد. با قلم تند و نگارش تند، فرمان قتل همه چیز و نوعا همه ما را صادر کرد، اما اینک یک مسلمان زلال است، و رویکردش نه از خشم و هیاهوگری، بلکه باور می‌کنم.

محسن مهدیان: ‏ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ ‏مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.

مهدی نصیری در یادداشتی در پاسخ به نقد محسن مهدیان نوشت: قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد.

شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که ۶۰ تا ۷۰ درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی‌کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال‌تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد.

من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می‌توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند.

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

مهدی نصیری که برخی او را سلف حسین شریعتمداری کیهان می‌دانند و معتقدند سنگ‌بنای کیهان امروزی از زمان نصیری در این روزنامه نهاده شد، این سال‌ها مواضعی اتخاذ کرده که به مذاق هم‌جناحی‌هایش ناخوش می‌آید.

نصیری ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ در بیست‌و پنجمین سالگرد درگذشت مهندس مهدس بازرگان در توئیتی نوشت: «اکنون که مهندس بازرگان را در بافت و سیاق «عصر حیرت» بازخوانی و تحلیل می‌کنم، احساس می‌کنم در تمام این سال‌ها در نقد نظری و معرفتی او جانب انصاف را رعایت نکرده‌ایم. / غفر الله لنا و له»

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

و در توئیت دیگری یادآوری کرد: «رهبر انقلاب از جمله کسانی بود که انصاف را در مورد بازرگان رعایت کرد و در پیام تسلیت ایشان آمده: بازرگان از جمله پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی با زبان و منطق و شیوه نوین بود و از این رهگذر بی‌شک دارای شأن و ارزش بخصوص بود. (۷۳.۱۱.۵)»

نصیری روز دوم تیر ۹۹ نیز پیشنهاد داد: «به عنوان کسی که به مرحوم مهندس مهدی بازرگان نقد فکری و سیاسی دارم، نامگذاری خیابانی را در تهران به نام این چهره معاصر، اقدامی شجاعانه، سنجیده و خیرخواهانه در جهت تقویت دیانت مردم، تداوم جمهوری اسلامی و وحدت ملی می‌دانم.»

او سال گذشته نظر مشابهی را درباره مصدق مطرح کرده بود: «دولت دکتر مصدق نفت را ملی کرد و با کودتایی آمریکایی ساقط شد و ما بار‌ها به حق از این دخالت امپریالیستی علیه آمریکا استفاده کردیم. اگر مانند آیت‌الله کاشانی بزرگراه یا خیابانی را هم به نام مصدق می‌کردیم تضعیف انقلاب اسلامی بود یا تقویت آن؟»

توئیت دیگرش که این اواخر منتشر کرد باز اشاره به نامگذاری‌ها دارد: «طرح دوفوریتی تغییر نام مهرآباد به شهید سلیمانی یعنی تقدم انقلابی‌گری بر عقلانیت. تبدیل افراطی نام‌هایی که اقشار بیشتری را زیر یک چتر گرد می‌آورد به نام‌های انقلابی و حتی دینی به تعمیق دوقطبی خسارت‌بار اجتماعی موجود در کشور می‌انجامد. نتیجه، تضعیف بیشتر انقلاب و دین خواهد بود.»

نصیری با اشاره به عده‌ای که در مخالفت با بازرگان تاکید کرده: «هیچ اشکالی ندارد کسی با امام و هر شخصیت غیرمعصوم دیگر، در این موضوع و یا هر موضوع دیگر اختلاف فکری و تحلیلی داشته باشد و بازرگان را به گونه‌ای دیگر تحلیل کند همان‌طور که دقیقاً این امر در مورد رهبری انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای رخ داده از بازرگان با تعبیر عجیب «از پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی با زبان و منطق و شیوه نوین» یاد کرده است. (پیام تسلیت به مناسبت درگذشت بازرگان)»

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

او با انتشار کتاب «عصر حیرت» و توئیت‌های جنجالی‌اش بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب

منابع: تاریخ ایرانی، روزنامه اعتماد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها تا جوان اند بسیار افراطی اند وقتی پیر شدند تفریطی میشن.یا از این ور بوم می افتند یا از اون ور بوم.به هیچ اظهار نظرشون هم اعتباری نیست

      پاسخ ها

      • بابک.ب

        قرار نیست آدم از روزی که به دنیا میاد تا
        روزی که از دنیا میره با طرز فکر مشابه و
        باورهای قبلی زندگی کنه.
        انسان برای رشد معنوی بدنیا آمده و هر روز
        باید به دنبال حقیقت باشه تا کاملتر بشه.
        چرا اینقدر از تغییر آدمها تعجب میکنید .
        کسی که تا آخر عمرش بدون تغییر درونی
        و رشد معنوی زندگی کنه در واقع مانند ربات
        میماند که طبق برنامه ریزی قبلی و داده های گذشته عمر میگذارند و بدون تکامل
        روحی و معنوی از دنیا میرود

      • بدون نام

        یسفر تشریف تو ببر ترکیه ببین شاید هشتاد صد مردمش حجاب کامل کامل دارن برو یاد بگیر ببین چه کردن که مردم خودشان حجاب کامل را انتخاب کردن نه بزور

      • بدون نام

        پولاشون و میگیرن از دولت خوب که بازنشسته شدن و خوردن و بردن برای جلب توجه این حرفارو میزنن

    • بدون نام

      امثال زائری و نصیری فکر می کنند اگر حجاب آزاد بشه تعداد زنهای محجبه زیاد میشه که سخت در اشتباهند چون جوامع تحت تاثیر رسانه های غربی راه بی دینی پیش گرفتند

    • مهدی

      دلیل این تغییر همون 4 سال زندگی تو اماراته

    • رسول

      من هم با این حرف که اگر حجاب اجباری نبود، اکنون وضعیت نرمال تری در خصوص حجاب داشتیم موافقم. حجاب اجباری، باعث یک جبهه گیری منفی در ذهن افراد در خصوص حجاب شده و این مساله موجب شده که کسانی که شاید در شرایط عادی حجاب را انتخاب می کردند، به سمت بدحجابی و بی حجابی تمایل پیدا کنند.

      پاسخ ها

      • مادر شاغل

        من چادری هستم و اعتقاد قلبی خودم بوده نه اجبار خانواده ولی با حجاب اجباری خیلی مخالفم باید فرهنگ سازی درست انجام بدیم تا انتخاب آگاهانه جوان را مشاهده کنیم

      • بدون نام

        من هم مثل شما مادر شاغل عزیز یک زن محجبه با انتخاب خودم و در همه شرایط هستم و با نظر شما کاملا موافقم. ...

      • بدون نام

        من هم با این حرف موافقم که هرچقدر کشور منزوی تر می گردد فرافکنی ها هم افزایش میابد

    • بدون نام

      خوب مگه دروغ گفته مردم دین گریز شدن کسی به مسائل شرعی اهمیت نمیده اونی که میگه فقط پوشش ظاهری خانمها تغییر کرده ولی مردم هنوز دین مدارن سخت در اشتباه هست اکثر خانمها ناخن کاشته لاک زده دارن پس نشون دهنده اینِ که به شرعیات اهمیت نمیدن ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتی خانمهایی که حوضه درس میخوانند در کارهای روزمره با مانتو هستند چون سختتشون با چادر مدیرها ومعاونها اکثرا در خارج از محل کار مانتویی هستند در محل کار حجاب چادر براشون اجباری دلخواه وانتخاب خودشون نیست تا کی خودتون را فریب میدید عروسها وخانمها ودختران خیلی از مسئولین محجبه وچادری نیستند

      • بدون نام

        برید دوتا سئوال شرعی سیوال کنید از مردم ببینید چی بلدند بپرسید مرجع تقلیدشون کیه

      • بدون نام

        اون زمان شاه بود که انقد مدیریت خوب بود مردم فکر کردن دیدن همه چی دارن فقط به شرعیاتشون بی توجهی می شه ریختن تو خیابونا انقلاب کردن‌ وگرنه الان چیزای واجب تری هست که ذهنمون رو به خودش درگیر کنه مثل کار، درآمد متناسب با قیمت ها و تورم خونه .

      • بدون نام

        خدا شما رو هم شفا بده با این دغدغه هاتون

    • بدون نام

      حالا چرا انقدر حرص می خورند؟

    • بدون نام

      همتون سرتاپا یه کرباسید ...

    • بدون نام

      اون اوایل همه جوگیر شده بودن لگد مینداختن. الآن که سنشون بالاتر رفته و شور جوونی جاشو به تفکر و منطق داده پی به ظلم و جفایی که در حق مردم کردن، بردن.حالا یه سری هاشون هنوز به خاطر منافعشون سکوت کردن. بعضیا هم مثه این آقا اعتراف کردن. البته ما فراموش نخواهیم کرد! به وقتش..

    • بدون نام

      هر کاری که زور بالا سرش باشه درست نیست من خودم تو خیابون وقتی خانومی را میبینم که چادر سر کرده اصلا بدم نمیاد چون خودش میخواد که چادر سر کنه وهر خانومی رو هم ببینم بی حجابه بدم نمیاد چون اونم حق داره ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا حرفایه ادم سانسور میکنید

    • بدون نام

      آخر الزمان است دیگر..
      بی دینی و بی اعتقادی به دستورات خدا و قرآن..
      حجاب حکم صریح قرآن است..
      ولاغیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر حجاب اختیاری است (با توجه به حکم صریح اسلام) میتوان در موردباقی احکام نیز اختیار را مد نظر قرار داد و اگر کسی بر خلاف اون عمل کرد مستوجب عقاب و تنبیه نباشد ، مثل شرب خمر، معاشرت با نامحرم و حتی ز.ن.ا
        یک بوم و دو هوا نمیشه یا همه یا هیچکدام

      • .......

        دین فقط تو چادر زنها خلاصه شده هروقت مشغولیتی نبود بحث حجابو پیش میکشن تا مردم خوب سرگرم بشن

      • بدون نام

        در اصل دین اجبار نیست ( لااکراه فی الدین ) چه برسد به فرع آن . این رو بفهم و درک کن .

    • بدون نام

      الآنم می‌خوام با بحث حجاب مردم رو پای صندوق رای بکشند.کور خوندین. مردم کلا شمارو نمیخوان.بحث بحث حجاب نیست بلکه مشکل خیلی پیچیده تر از حجاب است...

    • بدون نام

      هرچیزی اجباریش مخرب کسی که یه انتخاب اگاهانه میکنه تا آخر پاش وایمیسه ولی وقتی خود آدم انتخاب نکنه فرق داره

    • محسن

      چرا تغییر برای ما اینقدر سخته شاید یه زن بی حجاب باشه و تصمیم بگیره با حجاب بشه این بده ؟؟ به این باور رسیده که حجاب مصونیت هست.
      و برعکس این موضوع هم هست شاید کسی باشه که به ارزش حجاب باور نداره و به این باور نرسیده که حجاب مصونیت هست نباید اعتقادات خودمونو به کسی تحمیل کنیم .
      حجاب خیلی خوبه ولی نه اجباری در آینده پیامد خوبی نداره این رویه. کسی که عفت اسلامی داشته باشه توی خراب ترین نقطه دنیا هم باشه باز پاکدامن میمونه چه مردش و چه زنش

    • بدون نام

      بقیه این اقایان همچشم خودشونو بستند وواقعیت رامی دانند ولی حماقت بیش از حد مانع شده که این مسئله را درک کنند

    • بدون نام

      متاسفانه در جامعه ای زندگی میکنیم که هر وقت در حل مشکلات لاینحل تو گل می مونیم بحث حجاب رو میکشیم وسط تا ذهن خودمون و مردم رو از اون مشکل منحرف کنیم همیشه همینطور بوده تا بحثی پیش میاد که انقلاب رو به چالش بکشه بحث حجاب میاد وسط به خداوند متعال قسم که گناهانی از دید ما پنهان هست که ریشه زده و نهاد انسان رو به فساد کشیده که اصلا نبود حجاب چنین فسادی رو به دنبال نخواهد داشت ای کاش یه نگاهی به دور و بر بندازیم هر حکومت و کشوری که تو حجاب گیر کرده در

    • بیمانند

      هیچ چیزیش به صورت اجباری خوب نیست نه حجابش نه اسلامش.انسانها آزاده به دنیا اومدن.

    • بدون نام

      با راه های خشن و غیر منطقی خواستند (عفاف) و پوشش را که یک موضوع عقلی و فرهنگی هست را پیش ببرند علاوه بر این که تازه باعث خشم عامه و جری تر شدن عده ای شدند کار و کاسبی برای افرادی درست کردند که الان تنها هویت شون مخالفت با حجابه.
      الانم اگر حجاب ازاد بشه باید سالهای ابتدایی شاهد یک وضعیت افراطی باشیم تا به مدت شاید 10 سال اون عقده ای که به وجود اوردید تخلیه بشه و شاید یک وضعیت نرمال مثل ترکیه یا اروپا داشته باشیم

    • بدون نام

      با راه های خشن و غیر منطقی خواستند (عفاف) و پوشش را که یک موضوع عقلی و فرهنگی هست را پیش ببرند علاوه بر این که تازه باعث خشم عامه و جری تر شدن عده ای شدند کار و کاسبی برای افرادی درست کردند که الان تنها هویت شون مخالفت با حجابه.
      الانم اگر حجاب ازاد بشه باید سالهای ابتدایی شاهد یک وضعیت افراطی باشیم تا به مدت شاید 10 سال اون عقده ای که به وجود اوردید تخلیه بشه و شاید یک وضعیت نرمال مثل ترکیه یا اروپا داشته باشیم

    • رضا

      اونجایی که آقای محسن مهدیان داره در مورد امضای رای اکثریت صحبت میکنه باید ازش بپرسم که آیا زمان رای گیری جمهوری اسلامی ایران به مردم ایران راجب آرمانهای انقلاب کامل توضیح داده بودن یا که فقط شعار مجانی شدن آب و برق باعث شد 98 درصد رای مثبت جمع کنن؟؟؟
      مسلماٌ اگر اونموقع در مورد حجاب اجباری صحبت میشد 98 درصد رای منفی میدادن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج