۱۰۴۵۱۱۵
۱۴ نظر
۵۲۲۵
۱۴ نظر
۵۲۲۵
پ

سرطان کلیه، دردی که شجریان را از پا انداخت

متاسفانه روز قبل به تاریخ ۱۷ مهر، استاد شجریان به علت سرطان کلیه در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفتند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب به بحث سرطان کلیه و علائم این بیماری بپردازیم.

برترین‌ها: متاسفانه روز قبل به تاریخ ۱۷ مهر، استاد شجریان به علت سرطان کلیه در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفتند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب به بحث سرطان کلیه و علائم این بیماری بپردازیم. باما همراه باشید.

سرطان کلیه، دردی که شجریان را از پا انداخت

تومور سرطانی کلیه یکی از موذی‌ترین تومور‌ها هستند که در اغلب مواقع علیرغم انتشار به مناطق دیگر بدن، هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند و در اغلب موارد به صورت اتفاقی و در بررسی‌ها و چکاپ کلیه با سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می‌شوند. متاسفانه سرطان کلیه یکی از ۱۰ سرطان شایع است و اغلب، مردان بالای ۵۰ سال را گرفتار خود می‌کند.

در ادامه شایع‌ترین علائم سرطان کلیه را به شما معرفی می‌کنیم. درصورت مشاهده‌ی هرکدام از این علائم هرچه سریع‌تر به پزشک مراجع کنید.

کم خونی

کم خونی یکی از تظاهرات بالینی بسیار شایع سرطان کلیه است و در یک سوم افرادی که دچار سرطان کلیه هستند تشخیص داده می‌شود. کلیه به تولید یک نوع پروتئین می‌پردازد که باعث تحریک تولید گلبول‌های قرمز در مغز استخوان می‌شود. در سرطان کلیه کاهش سطح تولید این پروتئین باعث می‌شود که تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش پیدا کند در مقابل در برخی از بیماران به طرز قابل توجهی سطح گلبول‌های قرمز افزایش پیدا می‌کند و این امر به افزایش سطح تولید اریتروپویتین توسط سلول‌های سرطانی کلیه ارتباط دارد.

درد پهلو

درد معمولاً در قسمت کمر پهلو یا شکم به وجود می‌آید و می‌تواند از یک درد تیر کشنده تا یک درد خفیف متغیر باشد. درد در پهلو که بدون هیچ گونه آسیب دیدگی خاصی به وجود آمده باشد باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. حدود ۴۰ درصد از افرادی که دچار سرطان کلیه هستند در طول دوران بیماری دچار درد خواهند شد، اما با بروز علائم و نشانه‌های بیماری درد پهلو کمتر جلب توجه می‌کند.

وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار از علائم شایع سرطان کلیه است. در حال حاضر فقط حدود ۱۰ درصد از افرادی که دچار سرطان کلیه هستند با علائم و نشانه‌های کلاسیک از قبیل وجود خون در ادرار، درد پهلو و وجود توده در پهلو مواجه می‌شوند و در صورتی که فرد دارای این علایم باشد تومور انتشار یافته است. در این شرایط ادرار می‌تواند کاملاً خونی باشد یا صورتی پررنگ یا صورتی کمرنگ دیده شود و یا حتی ممکن است فقط زیر میکروسکوپ ذرات خون در آن تشخیص داده شود.

وجود توده در پهلو و کمر یا شکم

وجود توده در پهلو و کمر یا شکم در تعداد زیادی از افرادی که سرطان کلیه دارند مشاهده شده است که البته امروزه در مقایسه با گذشته کمتر به عنوان علائم و نشانه‌های اولیه سرطان جلب توجه می‌کند. در صورتی که هرگونه توده در این ناحیه به وجود آمده است حتی اگر تصور می‌کنید که یکی از توده‌های شایع چربی است که با بالا رفتن سن به وجود آمده است باید آن را نادیده نگیرید و فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

خستگی

سرطان کلیه، دردی که شجریان را از پا انداخت

احساس خستگی در افرادی که دچار سرطان کلیه هستند بیشتر دیده می‌شود. خستگی حاصل از سرطان در مقایسه با خستگی‌های عادی می‌تواند عمیق باشد و اغلب با گذر زمان بدتر خواهد شد و اصلا شبیه آن دسته از مواردی نیست که شما خسته هستید و با نوشیدن یک فنجان قهوه یا خواب شبانه بهبود پیدا می‌کنید.

کاهش بی دلیل وزن بدن

کاهش بی دلیل وزن بدن یکی از علائم شایع سرطان کلیه است که معمولاً فرد طی مدت ۶ ماه تا یک سال ۵ درصد از وزن بدن خود را از دست خواهد داد. به عنوان مثال کاهش قابل توجه وزن بدن بدون رژیم گرفتن یا ورزش کردن یک علامت هشدار دهنده است و باید به طور دقیق بررسی کند، زیرا شما قصد کاهش وزن را نداشته‌اید. علاوه بر سرطان کلیه عوامل و بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که با این روش آن‌ها ارتباط دارند و هر فردی که بدون دلیل دچار کاهش وزن شده باشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتها که با یا بدون سوء هاضمه همراه است یکی از علائم شایع سرطان کلیه محسوب می‌شود. این افراد احساس می‌کنند که نه تنها گرسنه نیستند بلکه به سرعت احساس سیری خواهند کرد.

سوء هاضمه

سوء هاضمه سندرومی است که با کاهش وزن، کاهش اشتها و کاهش حجم عضلانی توصیف می‌شود. سوء هاضمه علاوه بر آن که یکی از علائم سرطان کلیه است به طور مستقیم عامل مرگ و میر در ۲۰ درصد از افرادی که دچار سرطان هستند به همین دلیل فردی که دچار سوء هاضمه است باید توسط پزشک ارزیابی شود.

بالا بودن فشار خون

کلیه به تولید هورمون‌هایی می‌پردازد که در تنظیم فشار خون نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بالا بودن مداوم فشار خون می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های سرطان کلیه باشد و در مقابل بالا بودن فشار خون به صورت مداوم می‌تواند باعث آسیب دیدگی کلیه شود.

تب

تب یکی از علائم شایع سرطان کلیه است که می‌تواند به صورت مداوم باشد یا به شکل مقطعی رخ دهد، اما معمولاً بدون علائم و نشانه‌های عفونت رخ خواهد داد. در صورتی که تب هیچ گونه دلیلی نداشته باشد باید فرد فوراً به پزشک مراجعه کند.

قرمز شدن صورت

قرمز شدن صورت با گرمای پوست و حتی سوزش صورت گردن یا دست و پا همراه است یکی از علائم نشانه‌های بالقوه سرطان کلیه محسوب می‌شود. انواع مختلفی از سرطان‌ها در بروز قرمز شدن پوست صورت نقش دارد و سرطان کلیه یکی از آن‌ها محسوب می‌گردد. در صورتی که این مشکل در کنار سایر علائم و نشانه‌ها به وجود آمده باشد باید به آن‌ها توجه کرد.

تورم در مچ پا و ساق پا

سرطان کلیه، دردی که شجریان را از پا انداخت

کلیه نقش مهمی را در تنظیم تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن بر عهده دارد. سرطان کلیه و و سایر بیماری‌های کلیوی می‌تواند باعث بروز اختلال در این فرایند شوند و منجر به احتباس مایعات و بروز تورم در پاها، مچ پا و ساق پا شوند.

سرفه با بالا آوردن خون

سرفه و بالا آوردن یکی دیگر از علائم سرطان کلیه است که درصورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت سرطان کلیه چیست؟

طبق تحقیقات به‌عمل آمده، هنوز دلیل قطعی برای ابتلا به سرطان کلیه پیدا نشده است. اما عواملی وجود دارد احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد. عواملی مانند:

سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرطان کلیه را دو برابر می‌کند. کشیدن سیگار برگ هم می‌تواند عاملی برای ابتلا به سرطان کلیه باشد.

اضافه وزن: اضافه وزن مفرط باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کنند.

مرد بودن: مرد بودن یکی از عواملی است که افراد را در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار می‌دهد. براساس آمارها، مردان دو برابر زنان به سرطان کلیه دچار می‌شوند.

ابتلا به بیماری‌های پیشرفته کلیوی: ابتلا به بیماری‌های پیشرفته کلیوی هم در دچار شدن به سرطان بی‌تأثیر نیست. مثلا اشخاصی که به‌دلیل توقف عملکرد کلیه‌ها دیالیز می‌شوند، در بلندمدت در معرض ابتلا به سرطان هستند.

دارو‌های مسکن: استفاده‌ی بیش‌ازحد از دارو‌های مسکن بدون نسخه و با نسخه در بلندمدت می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

قرار داشتن در معرض برخی از مواد شیمیایی: قرار داشتن در معرض برخی از مواد شیمیایی مانند آزبِست، کادمیوم، بنزن، حلال‌های شیمیایی یا برخی از انواع علف‌کُش‌ها نیز احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

مشکلات جسمانی ارثی: دچار بودن به مشکلات جسمانی ارثی مانند بیماری فون‌هیپل-لیندو (VHL) یا کارسینوم پاپیلاری کلیه می‌تواند موجب ابتلا به سرطان شود. بیماری فون‌هیپِل-لیندو نوعی اختلال ارثی است که باعث تشکیل تومور‌های بدخیم در بدن افراد مستعد می‌شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا یکی از عوامل خطرزا برای سرطان است که پزشکان هنوز نمی‌دانند خود این وضعیت موجب سرطان می‌شود یا دارو‌هایی که برای رفع آن استفاده می‌شوند.

سرطان کلیه، دردی که شجریان را از پا انداخت

سابقه‌ی بیماری در خانواده: وجود سابقه‌ی بیماری در خانواده به‌ویژه در خواهر و برادر‌ها امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

درمان سرطان کلیه

چند راه وجود دارد، که پزشکان می‌توانند درمان سرطان کلیه را انجام دهند. بهترین راه برای انتخاب درمان بستگی به وضعیت سرطان و دست اندازی آن به اطراف و وضعیت سلامتی و جسمانی شما می‌باشد و همینطور بستگی به عوارض درمان دارد. به هر حال انتخاب درمان شامل:

  • عمل جراحی سرطان کلیه که تمام سرطان خارج می‌شود.
  • استفاده از بعضی دارو‌ها که مقاومت شما برای مبارزه با سرطان را بالا ببرد.
  • استفاده از بعضی درمان‌ها که نیاز‌های سرطان را هدف قرار دهد، مثل پروتئین و عروق خونی سرطان
  • از بین بردن تومور با امواج خنک کننده
  • بسیاری از انواع سرطان‌ها با اشعه یا شیمی درمانی یا هردو درمان می‌شوند که معمولا این روش درمانی مناسب نبوده، ولی بعضی پزشکان هنوز با استفاده از این روش و از بین بردن علائم بیمار در صورتی که سایر درمان‌ها موثر قرار نگیرد به آن اکتفا می‌کنند.

اگر شماهم اطلاعات و تجربیاتی درباره‌ی این بیماری دارید باما به‌اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایا آدمی وهزار درد

      پاسخ ها

      • عیار

        خدا تمومش کنه به هر دو صورت

    • مردم

      ۸۰ سال... نکنه می خواست پسر عموی حضرت نوح بشه؟ تازه میگید زود مرد! ۸۰ سال شاید هم بیشتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان خیلیا هستن دارن میرن تو ۱۰۰ سال هنوزم ول کن نیستن

      • بدون نام

        والا

      • بدون نام

        شخص به این بزرگی...وقتی مردم چنین منظور اینه که شخص به این بزرگی خیلی زود داره از دنیا میره...گاهی اوقات سن چیزی نیست که مهمه، گاهی کم اهمیت ترین چیز زمانه
        دنیا نباید همچین کسی رو از دست میداد...

    • بدون نام

      لعنت به سرطان سه تا از اعضای خانوادم درگیر این بیماری منفور هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا سلامتی بشون بدهد ان شااله

      • بدون نان

        خدا به همه سلامتی بده انشاالاه خوب میشن

    • علی

      به نظرم مصرف بالای گوشت قرمز. هم تاثیر گذاره و همچنین چاقی و کم تحرکی

    • بدون نام

      بد دردریه بسیار درد وحشناکی داره و بی حالی زیاد مدتی درگیر بودم خدا نصیب هیچ کس نکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با آرزوی سلامتی

    • .....

      پیوند کلیه رو چرا تو درمان نام نبردی؟ چرا نرفته تو صف پیوند که کلش و برداره راحت بشه؟!

    • بدون نام

      الکل! البته بعضیا قبول ندارن که زیاد مهم نیستند چون سرطان کارشو میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج