۱۰۴۵۴۳۳
۴۸ نظر
۵۰۴۴
۴۸ نظر
۵۰۴۴
پ

سربازیِ ما، سربازیِ آن‌ها؛ بقیه دنیا چه می‌کنند؟

درحالی که سربازی در کشور ما ۲۴ ماهه شد نگاهی داریم به سربازی در دیگر کشور‌ها که از ۲۱ هفته تا ۱۱ سال هم سربازی اجباری دارند.

روزنامه خراسان - ناصری: خدمت مقدس سربازی همواره یکی از دغدغه‌های جوانان هر کشوری است. دورانی که جوانان برای دفاع از مرز و بومشان لباس سربازی به تن می‌کنند. به تازگی هم رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیرو‌های مسلح، خبر داده از آغاز آذر امسال، مدت خدمت سربازی در ایران در مناطق عادی بومی ۲۴ ماه و در عادی غیربومی ۲۱ ماه خواهد بود.

۲۴ ماه شاید برای ما به چشم برهم زدنی تمام شود، اما برای جوانی که هر روز چوب خط می‌کشد تا خدمتش تمام شود ۲۴ ماه بسیار زیاد است. با این حال به لحاظ اهمیت موضوع خدمت سربازی که همواره از دغدغه‌های جوانان وافراد فارغ التحصیل هرجامعه‌ای است به مقایسه اهمیت وشرایط خدمت سربازی در چند کشور مختلف دنیا پرداخته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سربازیِ ما، سربازیِ آن‌ها؛ بقیه دنیا چه می‌کنند؟

اولین سربازی اجباری مدرن

از قرن‌ها پیش، مسئله نیاز به «سرباز» برای تامین امنیت و تقویت ارتش، در ایران و دیگر کشور‌ها یک چالش برای همه دولت‌ها محسوب می‌شده و راه حل‌های متعددی برای آن آزموده شده است. یکی از معروف‌ترین این راه‌حل‌ها، ایده «سرباز اجباری» بوده که شکل «مدرن» آن نخستین بار در دوره انقلاب فرانسه و در سال ۱۷۹۸ به کار گرفته شد تا نخستین جمهوری جهان مدرن بتواند با این طرح، از خود در مقابل حملات پادشاهی‌اروپایی دفاع کند.

فرانسه با این اقدام، به ارتش بزرگ و قدرتمندی دست پیدا کرد که ظاهرا با هزینه‌ای اندک برای دولت این کشور به دست آمده بود و در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی اواخر قرن هجدهم، امتیاز بزرگی برای دولت برخاسته از انقلاب این کشور به شمار می‌رفت. طی سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۳، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار مرد فرانسوی به ارتش این کشور فرستاده شدند که در مقابل ارتش‌های حرفه‌ای، اما چند ۱۰ هزار نفری دیگر دولت‌های اروپا، قدرت ویران‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذاشتند. ناپلئون با استفاده از قدرت نظامی اجباری توانست «ارتش سلطنتی پروس» را شکست دهد تا ایده سربازی اجباری در دیگرکشور‌ها نیز به تدریج در قرن نوزدهم به کار گرفته شود.

کشور‌هایی با ۱۸ ماه به بالا سربازی اجباری

در بین کشور‌های جهان حدود ۱۱ درصد سربازی اجباری بالای ۱۸ ماه دارند که کشور ما هم یکی از آن هاست. با این حال تعداد این کشور‌ها ۲۴ کشور است.

کره شمالی: در میان تمامی کشور‌های جهان، طولانی‌ترین مدت خدمت سربازی را دارد. در این کشور، مردان ۱۱ سال و زنان ۷ سال به خدمت اجباری می‌روند.

مصر: مدت خدمت هر مرد مصری بنابر میزان تحصیلاتش از ۱۴ تا ۳۶ ماه است. اخراجی‌های دبیرستان‌ها باید ۳۶ ماه (۳سال) خدمت کنند. دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بنابر میزان تحصیلات خود کمتر خدمت می‌کنند. اما افرادی که سن شان از ۳۰ بگذرد دیگر مناسب ارتش تلقی نمی‌شوند و باید جریمه پرداخت کنند به همین دلیل برخی از مصری‌ها برای این که از خدمت فرار کنند به کشور‌های خارجی می‌روند تا سن شان از ۳۰ بگذرد. آن‌ها در کنار ۵۸۰ دلار جریمه نقدی از استخدام در نهاد‌های رسمی منع می‌شوند.

اریتره: مردان و زنان جوان و ازدواج‌نکرده باید ۱۸‌ماه خدمت ملی نظامی را سپری کنند. با این حال، خدمت سربازی در این کشور گاهی چندین سال طول می‌کشد و حتی در مواردی به‌طور نامحدود ادامه می‌یابد. براساس گزارشی که عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده، سیستم سربازی در این کشور گاهی به سیستم کار اجباری تغییر ماهیت می‌دهد. شرایط سربازی در این کشور چنان وحشتناک است که یکی از دلایل اصلی فرار شهروندان اریتره به خارج از این کشور است.

کره جنوبی: این کشور که از نظر فنی همچنان در جنگ با کره شمالی است، سیستم سختگیرانه خدمت ملی سربازی دارد. همه مردانی که از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشند، باید ۲۱‌ماه در نیروی زمینی، ۲۳‌ماه در نیروی دریایی یا ۲۴‌ماه در نیروی هوایی خدمت کنند. با این حال، شهروندانی که در رویداد‌های ورزشی به موفقیت برسند از این قانون معاف هستند.

سربازیِ ما، سربازیِ آن‌ها؛ بقیه دنیا چه می‌کنند؟

سوریه: خدمت سربازی برای تمام مردان سوری اجباری است. در سال ۲۰۱۱ میلادی بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور فرمانی صادر کرد که براساس آن، مدت خدمت سربازی از ۲۱ ماه به ۱۸‌ماه کاهش یافت. کارگران دولتی که از سربازی فرار کنند با خطر از دست‌دادن شغل خود مواجه می‌شوند. به گزارش عفو بین‌الملل افرادی که از سربازی در سوریه فرار کنند، به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شوند.

کشور‌های دیگر از جمله ترکمنستان، ارمنستان، ونزوئلا تاجیکستان، بورکینافاسو، تایلند، ترکمنستان، سنگاپور، سودان، سومالی، ویتنام و ... هم بین ۱۸ تا ۲۴ ماه سربازی اجباری دارند.

سربازیِ ما، سربازیِ آن‌ها؛ بقیه دنیا چه می‌کنند؟

کشور‌هایی با کمتر از ۱۸ ماه سربازی اجباری

در ۱۱ درصد از کشور‌های دیگر هم سربازی اجباری وجود دارد، اما زمان آن یک سال یا کمتر است.

سوئیس: در سوئیس، خدمت سربازی برای مردان ۱۸ تا ۳۴ ساله اجباری است. در سال ۲۰۱۳، اکثریت مردم در این کشور در همه‌پرسی لغو خدمت اجباری سربازی شرکت و با آن مخالفت کردند. این سومین بار بود که سربازی در این کشور به رفراندوم گذاشته می‌شد. خدمت اولیه ۲۱ هفته طول می‌کشد و در ادامه آن، سربازان باید آموزش‌های نظامی سالانه ببینند. افرادی که به خدمت نظامی اعتراض دارند می‌توانند مدتی در امور غیر نظامی مشغول به خدمت شوند. قانون سربازی اجباری شامل حال زنان نمی‌شود، اما آن‌ها می‌توانند به‌صورت داوطلبانه به سربازی بروند.

برزیل: سربازی در این کشور برای مردان ۱۸ ساله اجباری است و بین ۱۰ تا ۱۲‌ماه طول می‌کشد؛ البته معافیت‌هایی به دلایل پزشکی وجود دارد. اگر کسی در دانشگاه تحصیل کند، سربازی او به تعویق می‌افتد. به سربازان در برزیل حقوقی کم، غذا و جای خواب در سربازخانه‌ها تعلق می‌گیرد؛ همین موارد انگیزه خوبی به شهروندان فقیر در این کشور می‌دهد که برای خدمت سربازی ثبت نام کنند.

فنلاند، آذربایجان، روسیه، تایوان، ترکیه و ... از دیگر کشور‌هایی هستند که در آن‌ها خدمت اجباری زیر ۱۲ ماه اجرا می‌شود.

سربازی در دیگر کشور‌ها

جدای آن چه نوشتیم کشور‌هایی هستند که صرفا به صورت نظامی غیر مسلح سربازی دارند که به نوعی به کار اجباری شباهت دارد. هفت کشور آنگولا، اسپانیا، قبرس، استونی، الجزایر، بلاروس، لاتویا با این روش خدمت سربازی دارند.

۱۴ کشور هم سربازی انتخابی دارند و معمولا بین ۱۸ تا ۳۲ ساله‌ها می‌توانند انتخاب کنند که مایل هستند به سربازی بروند یا نه. کشور‌هایی مانند اندونزی، تایلند، مالزی و سنگال، اما در این میان بیشتر کشور‌ها که ۱۲۳ کشور می‌شود سربازی اجباری ندارند و فقط از نیرو‌های داوطلب استفاده می‌کنند کشور‌هایی مثل آرژانتین، کانادا، امارات، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا، مقدونیه، کویت، آلمان و ...

سربازیِ ما، سربازیِ آن‌ها؛ بقیه دنیا چه می‌کنند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاءالله همه جوانان وطن در پناه خداوند باشن ...

    • فامیل دور

      قدیم میگفتن هرکی میره سربازی مرد میشه اما الان ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کره شمالی رو

      • بدون نام

        با کار کردن مرد نمیشه شد؟

    • بدون نام

      منبع این خبر کجاست..؟
      خیلی از این کشورهای نام برده مدتهاست که خدمت سربازی رو لغو کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه میشه خدمت رو حذف کرد؟ اونم تو کشور ما که هر لحظه امکان جنگ وجود داره

      • بدون نام

        میتونن کاری کنن که دیگه امکان جنگ نباشه

      • بدون نام

        بعله که میشه....نیروی نظامی باید تخصصی باشه...منتها تو مملکت ما سرباز حکم نیروی کار مفت رو داره...هروقت نیروی کادری هر کاری داشته باشه سربازا رو به خط میکنه...اسباب کشی نقاشی خونه بیل زدن باغچه، درس دادن به بچه های سرهنگ

    • بدون نام

      متاسفانه سربازی الان یکی از بسترهای اشاعه فساد است. بجز فاکتورهای منفی اقتصادی، خانوادگی و..... که داره.

    • بدون نام

      حقوق یک سرباز در سوئیس ۲۰۰۰ دلار است

    • بدون نام

      کاش وضعیت شغلیشونم میگفتین چون این کشورا بر خلاف ما دیگه جوونا از بابت شغل و درآمد نگرانی ندارن ولی کشور ما یک جوون تازه بعد از سربازی باید کلی بگرده شغل پیدا کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      برای ما هم باید 12 الی 15 ماهش بکنند به هیچ کس هم معافی ندهند کسی که مشکل دارد براش 2 سال به تعویق بندازند. 21 ماه ستمه
      مدتش کم تر بشه، یه چیزی به افراد یاد بدهند که نفر بعد خدمتش تو یک حوزه مربوط به سربازی مثل سرباز صفر تازه وارد نباشه به کسی هم امریه و معافیت و مامور به سازمان و ... ندهند
      خودم 19 ماه خدمت کردم یکی از دانشگاه های تاپ تهران هم خوندم ولی خیلی از دوستام یا الکی معاف شدند یا پول دادن یکی براشون پروژه انجام داد اینا استفادش رو کردن

    • رحمت

      امارات هم خدمت سربازی اجباری داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امارات سربازی اجباری داره!!!! چیزی نمیدونی دربارش حرف نزن خوب

      • احمد

        بله. ظاهرا تو نمی دونی حرف می زنی!!
        امارات هم سربازی داره...
        دوست من اونجا کار می کرد. یه موقعی به پول ایران با 16 میلیون می شد خرید...

    • بدون نام

      سربازی باید ۱۲ ماه باشه ولی با آموزش واقعی شامل :
      سحرخیزی ، البته نه ساعت ۴ صبح (واقعا منطقی تر)
      ورزش و تناسب اندام و امادگی جسمانی و توانایی های دفاعی
      سوادآموزی ، در صورت نیاز سرباز
      حتی یاد گیری مقدماتی یک حرفه
      واکس زدن کفش های افسرها ، خورد کردن مداوم غرور بچه ها ، تنبه های فردی و جمعی ، نگهبانی از سطل زباله،پارتی بازی های وحشتناک و کلی چرت و پرت دیگه که هیچ تناسبی با واقعیت های سربازی نداره. فقط نیروی کار و البته حمال مفت نیاز دارن نه سرباز

      پاسخ ها

      • یک کادری پیمانی سابق

        شما اگر به آیین نامه انضباطی آشنا بودید خیلی از این اقدامات سلیقه ای رو می تونستید انجام ندید و قبول دارم که در عمل خیلی هاش هم انجام میشه و چاره در تحمل است
        ولی بخشی از ضعف هم از خودتون بوده
        شما اگه اون 2 سال رو در اداره ایکس استخدام بودید و اعتماد به نفس و آشنایی به قوانین نداشتید بدتر از این با شما می شد و شاید خودخواسته انصراف می دادید
        برای همین میگن سربازی مرد شدن است

      • بدون نام

        اتفاقا ادم شدیدا قانونمندی بودم و به همین خاطر مشکلات زیادی برای خودم پیش میاوردم....ماه ها پاسداری و حتی بازداشت به خاطر اینکه استنباط کرده بودن حرفام بوی اشوب میده. حرف تون درسته ولی نه اینجا

    • بدون نام

      شما اصلا سربازی ایران با بقیه کشور ها رو مقایسه نکن
      جوون ایرانی امروز داره با دلار ۴۰ هزارتومنی سروکله میزنه انصاف نیست سربازی هم اینجوری رو اعصابش باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته.
        اگه اینجا سوئیس بود من خودم شخصا ده سال با جون و دل خدمت میکردم

    • بدون نام

      شما که انقدر گزارشای خوب خوب بلدید تهیه کنید...!!!!یه گزارشم تهیه کنید ببینیم حقوق سربازا تو کشورای دیگه چقده...خورد و خوراکشون چیه؟لباس چی میپوشن؟

    • گمنام

      سلام. تو را خدا کاری کنید سربازی فقط ۳ ماه بشه یعنی فقط اموزش، و امور دیگه مثل نگهبانی و غیره که جزو آموزشی نمیشه را به نیروهای مسلح که استخدام نظام هستند بسپارید.

    • امیر

      حداقل در اون کشور ها وقتی میری سربازی قیمت پراید 15 تومن نیست و وقتی برگردی بشه 150 تومن،

    • بدون نام

      اطلاعات الکی است. بعضی از کشورهایی که نام بردین سالهاست خدمت سربازی ندارند

      پاسخ ها

      • احمد

        تو دیگه رسما رد دادی دوست من...
        خخخ/ کلا همه چی رو می بری زیر سوال!
        عجب. خوبه عصر رسانه ها است.
        یه سرچ ساده بزن بعد بیا اظهار فضل کن.

    • بدون نام

      كجاي اين كشور به كشورهاي حسابي مي ماند كه سربازيش مشابه باشد.

    • حسام

      کاش اشتغال شونم اجباری بود.

    • ali

      تاسف بخاطر همه چیز این مملکت
      جوان ایرانی چه دست آوردی میتونه توی زندگیش داشته باشه
      جز افسردگی و بیماری و بی عدالتی و پایمال شدن حق و حقوقش
      جوان های تحصیلکرده ی بیکار افسرده رو که ادم میبینه
      جیگر ادم اتیش میگیره
      سربازی و جدیدا افزایش مدت زمان اون هم یک درد عمیق اضافه بر دردهای دیگر

    • بدون نام

      من الان ۱۶ ماهه خدمتم و قسم میخورم سربازی اصلا اون چیزی نیست که عموم مردم تصور میکنن ، تمام چیزایی که دیدم و تجربه کردمو تو یه جمله خلاصه میکنم "سربازی جای آدم حسابیا نیست" این که میگن مرد میشی هم مزخرفه، خیلی باید هنر کنی معتاد یا خلافکار نشی
      که حتی در اون صورتم دیگه اعصاب سالمی برات نمی‌مونه
      متاسفم برای کسایی که به یه پسر بی اعصاب و کم حوصله میگن مرد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا با حرفت موافقم
        من آخر ۹۷ ترخیص شدم... جام خوب بود ولی یه فرمانده گیره ما اومد تو اون مرکز معروف بود به اعصاب خرد کن سرباز ...
        من قبل از رفتن به سربازی زیر دست اون شمر یه طراح بودم برای خودم، از شر اون که خلاص شدم دیگه دوزار از اعصاب و روان و خلاقیت قبل خدمت برام نمونده ...
        ایشالا هر جا هست آب خوش از گلوش پایین نره ...
        حرفتو من تجربه کردمخدمت خیلی جای فاسد و کثیفیه ...
        ایشالا زودتر ترخیص شی

    • FARDIN

      ماشالا رهبر سوئیس که همیشه ودر هرلحظه به فکر مردمشه
      من سوئیس زندگی میکنم وبسیار راضی هستم اینجا حرف اول رو مردم میزنن وهمیشه مردم در رفاه هستند کاشکی این همه خوشی ها نصیب مردم سرزمینم بشه

      پاسخ ها

      • محمد

        تو سوییس زندگی میکنی اما با آی پی ایرانی..برو خدا شفات بده

      • احمد

        چوپان دروغگوی فضای مجازی هم شناسایی شد!
        با آی پی ایران؛ سوئیس؟؟؟؟
        فقط میشه گفت: خخخخخ

      • بدون نام

        رهبر سوییس؟؟!!

      • بدون نام

        فخرایی که میخواستی بفروشیو فروختی
        منتهایادت باشه دیگه با آی پی ایران نیای کامنت بذاری

    • بدون نام

      وقتی دور تا دور کشور جنگ و ناامنیه باید اجباری باشه . در جریان باشید خدمت تو سوییس هم اجباریه.فقط میشه مدتش رو کم کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انقدر ساده نتیجه گیری نفرمایید. مسئله پیچیده تریه.

      • بدون نام

        تو اصلا بلدی سویس رو به انگلیسی بنویسی که اینجارو باهاش مقایسه میکنی؟

    • بدون نام

      بیچاره مردم کره شمالی اصن وقت میکنن زندگی کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونجا که اصن دموکراسی معنی نداره...مردم تو اون کشور چیزی از خودشون ندارن همش به اسم دولته

    • بدون نام

      در کره جنوبی پسر رئیس جمهور هم که باشی باید خدمت سربازی بری الان همه سلبریتی های کره دو سال سربازی باید برن و رفتن معافیت و این چرت و پرت ها هم ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ربطی به سلبریتی ملبریتی نداره ... بیا اینجا من دهتا آدم معروف تر از اون جوجو سوسولا نشونت بدم که همه رفتن سربازی و حتی تو جنگم بودن ...
        البته به نظرم اون پسرای کی پاپو نباید ببرن خدمت چون اونجا سوهان ناخن و مداد چشم نیست که به آرایشاشون برسن و ناخناشونم زرت و زرت بر میگرده ...

    • بدون نام

      دوسال علاف کردن بچه های مردم بدای بیگاری کشیدن ، کجای دنیا متهم دستبند بدست تحویل جوون ۱۸ ساله میدن ؟

    • بدون نام

      آمریکا رو از قلم انداختین مقصر اصلی سربازی رفتن ایرانیها آمریکاست

    • بدون نامتر

      سلام از سربازی36ماهه اسرائیل برای مردان وزنان نگفتی، خدا میداند چرا...

    • محمود

      نميدونم چه اصراريه جووناي ايراني بايد به روش صد سال پيش سربازي برن؟! الان مشكل مردم بيكاريه اينا جووني رو كه شغل داره دو سال ميبرن نگهباني بده و بيگاري كنه بعد از دو سال وقفه دوباره بياد دنبال كار بگرده! سربازي بايد يه چيزي بهشون ياد بده مثلا يه حرفه به كسايي كه كاري بلد نيستن و آماده شون كنه واسه بازار كار

    • خرمی

      تا سال ۷۵ خدمت ۲۴ ماه بود که قوانینی امد تا ۱۸ماه کاهش داد و حالا قرار هست دوباره ۲۴ ماه بشود جای هیچ تعجبی ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج