جاباما
۱۰۵۱۵۶۶
۱۱ نظر
۵۴۹۶
۱۱ نظر
۵۴۹۶
پ

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

در این مطلب قصد داریم چند مواد غذایی که در از بین بردن چربی شکمی موثر هستند را به شما معرفی کنیم.

مجله علم ورزش - رعنا رنجبر: برای اکثر افراد ۹۰% از میزان چربی بدن آن‌ها را چربی زیر پوستی تشکیل می‌دهد، چربی که بافت نرمی دارد و به راحتی می‌توان آن را بین انگشتان خود گرفت و درست زیر لایه پوست ما قرار دارد. ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی مانده از چربی کل بدن را چربی داخل شکمی یا چربی احشایی می‌نامند. این چربی‌ها بیشتر چربی شکمی نامیده می‌شوند، چون در داخل فضای شکم و اطراف احشا قرار گرفته‌اند. در ادامه با ما همراه شوید تا در خصوص این چربی و غذا‌هایی برای کاهش چربی شکم توضیح دهیم.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

مواد غذایی برای کاهش چربی شکم

حبوبات

تحقیقی که در مجله تغذیه در سال ۲۰۱۲ چاپ شد، ۷۹ خانم دارای اضافه وزن و چاق یائسه شده به مدت ۱۲ هفته از رژیم غذایی محدود که شامل تمامی دانه حبوبات یا حبوبات تغلیظ شده اختصاص داده شده بود، شرکت کرده بودند.

اگر چه هر دو رژیم غذایی گروه‌ها از نظر میزان کالری مساوی بوده و کاهش مشابهی از نظر وزن داشته‌اند، اما گروهی که همه حبوبات را مصرف کرده بودند به نسبت گروهی که از این رژیم استفاده نکرده بودند، چربی شکمی بیشتری را از دست داده بودند. برای فواید مشابه، حبوبات تغلیظ شده مانند: نان سفید، برنج، جو، برنج قهوه ای، نان‌ها و غلات‌های صد درصد یا کامل می‌باشد.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

بلوبری

یک فنجان بلوبری تنها ۸۵ کالری دارد این میوه جز منابع غنی آنتی اکسیدان است که در کاهش التهاب، بهبود کنترل گلوکز و مقاومت انسولینی بسیار کمک کننده است که همه‌ی این خواص به طور مستقیم بر روی کاهش چربی شکم تاثیر می‌گذارند. آن‌ها را به صورت تازه و یا یخ زده خریداری کنید و از آن‌ها در اوت میل، ماست، سالاد و یا از خوردن آن‌ها به عنوان یک میان وعده لذت ببرید.

آوکادو

آوکادو یکی از میوه‌های مغذی است که هر نصف فنجان آن دارای ۵ گرم فیبر و ۷ گرم چربی‌های اشباع نشده سالم برای سلامت قلب است. گذاشتن آوکادو روی نان تست برای صبحانه باعث بالا رفتن قند خون و سطح انسولین خون شما مانند بسیاری از غذا‌های پر از قندی که معمولا برای صبحانه استفاده می‌شود، نمی‌گردد.

بالا رفتن سطح انسولین در خون یکی از دلایل تجمع چربی در ناحیه شکم است. همچنین آوکادو غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد التهابی دارد که از بدن در مقابل التهاباتی که در اثر چربی احشایی ایجاد می‌شود، محافظت می‌کند.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

سویا

سویا و دیگر حبوبات مانند (لوبیای سیاه، عدس و نخود) دارای مقادیر بالایی فیبر محلول، نشاسته مقاوم و یک پروبیوتیک که از باکتری‌های روده تغذیه می‌کنند، هستند. پروبیوتیک‌ها بعد از سوختن، اسید‌های چربی تولید می‌کنند که باعث ساختن لایه‌ی انعطاف پذیری روی روده می‌شود که از ورود ذرات التهابی به روده جلوگیری می‌کند.

نشاسته‌های مقاوم همچنین نقش مهمی را در احساس سیری ایفا می‌کنند به این نحو که باعث تقویت احساس سیری می‌شوند و حساسیت انسولینی را بالا می‌برند. سویای داخل غلاف (Edamame سویای نارس پخته شده) پخت سریع و راحتی دارد فقط کافی است که به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده شوند سپس آن‌ها را آبکشی کنید و از خوردنشان لذت ببرید.

کاهش چربی شکم با غذا‌های تخمیر شده

سالم نگه داشتن روده فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد، که شامل هضم بهتر مواد غذایی، بهبود سلامت ذهنی، جلوگیری از سرطان و حتی کاهش وزن است. ترکیب باکتری‌های روده بسیار منحصر به فرد است و در تولید هورمون‌های تنظیم کننده اشتها و حساسیت به انسولین نقش دارد.

بدن خود را با غذا‌های تخمیر شده غنی از پروبیوتیک مانند کومبوچا، کیمچی، کلم ترش تازه، کفیر ساده یا ماست یونانی تغذیه کنید تا سلامتی روده را بهبود بخشد، کاهش وزن بالقوه، کاهش التهاب و تنظیم اشتها را انجام دهد که همگی بر تجمع چربی شکم تأثیر می‌گذارد.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب سرشار از امگا ۳، مانند ماهی سالمون به افزایش هورمون آدیپونکتین که یک هورمونی است که دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است و با تنظیم سطح گلوکز در جریان خون به کاهش التهاب کمک می‌کند. ماهی سالمون سرشاز از دو ماده EPA و DHA است که دو نوع فعال از امگا ۳ هستند. دیگر ماهی‌های چرب مانند ساردین نیز به کاهش وزن کمک می‌کنند.

تخم مرغ و کاهش چربی شکم

تخم مرغ داری مقدار بالایی پروتئین (۶ گرم در هر تخم مرغ)، کالری پایین (۷۸ کالری در هر تخم مرغ) است. مصرف پروتئین باعث احساس سیری می‌شود و نیازمند انرژی بیشتری برای هضم در بدن نسبت به کربوهیدرات و چربی است و باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود.

همچنین بدن برای ساخت و ترمیم عضلات به پروتیئن نیاز دارد. تمام این خواص پروتئین در کاهش وزن و همچنین کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

چای سبز

ممکن است کاتچین موجود در چای سبز (آنتی اکسیدان‌های قوی مرتبط با این نوشیدنی محبوب) باعث تغییر مثبت میکروبیوم روده و جلوگیری از هضم و جذب کربوهیدرات شود. یک مطالعه در ژورنال تغذیه اثر ترکیب نوشیدن چای سبز با ورزش در طی ۱۲ هفته نشان داد افرادی که چای سبز می‌نوشیدند ۷ ٪ چربی بدن کمتری نسبت به افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کردند، دارند.

کاتچین‌ها همچنین به کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به سلول‌های سالم می‌شوند، کمک می‌کنند.

سیب زمینی شیرین

از لحاظ غلظت کاروتنوئید، سیب زمینی شیرین در رده بالای جدول قرار دارد. طبق مطالعه اخیر منتشر شده در مجله تغذیه، کاروتنوئید‌ها دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌های رنگی، قرمز، نارنجی و زرد رنگ روشن هستند که با میزان چربی کل بدن رابطه معکوس دارند. سیب زمینی شیرین همچنین منبع غنی از پروبیوتیک و نشاسته مقاوم است.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

میوه‌ها و سبزیجات برای کاهش چربی شکم

به نقل از نشریه سلامت هاروارد رژیم غذایی که باعث کاهش چربی شکم می‌شود، باید بر استفاده از میو‌ها و سیزیجات تأکید داشته باشد. منبع غنی شده از آب و فیبر که انرژی به بدن نمی‌دهد، اما احساس سیری را افزایش می‌دهد، راه‌های مفیدی را برای جذب مواد غذایی افزایش داده، از پرخوری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند برای دریافت انرژی کمتر از غذا‌های اصلی، یک فنجان برنج یا ماکارونی با سبزیجات خرد شده را در دستور غذایی مورد علاقه خود جایگزین کنید. مخصوصا سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر که شامل: شلغم پخته شده، کلم پیچ، جوانه کلم بروکلی، نخود فرنگی، هندوانه، گوجه فرنگی و همچنین گلابی و سیب‌هایی با پوست تازه می‌باشد.

آجیل

با جایگزین کردن چربی اشباع نشده به جای چربی ترانس و اشباع شده در رژیم غذایی می‌توانید به کاهش چربی شکم کمک کنید. در حالی که چربی‌های ترانس و اشباع شده، مشکلات سیستم قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، چربی‌های اشباع نشده برای سلامت قلب در نظرگرفته می‌شوند.

کلینیک کل ولند بیان می‌کند، اگر چه آجیل‌ها انرژی زیادی دارند، اما مصرف متوسط و روزانه آن‌ها به جای استفاده از منابع چربی ناسالم، می‌تواند به افزایش کلسترول سالم، بدون افزایش وزن کمک کند. یک اونس غذا برابر است با ۲۴ بادام، ۱۵ آجیل برزیلی یا متوسط، ۳۵ بادام زمینی و ۱۵ گردوی نیمه می‌باشد.

خوردنی‌هایی برای از بین بردن چربی شکمی

حرف آخر

از بین بردن چربی شکمی باید در اولویت باش، زیرا خطر بیشتری برای بیماری‎های قلبی و سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا و التهاب را به همراه دارد. علاوه برداشتن فعالیت منظم بدنی (داشتن یک برنامه پیاده روی می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند) تمرکز بر مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی و کاهش غذا‌های فراوری شده با قند بسیار مهم است.

ترکیب غذا‌های ضد التهاب مانند زغال اخته، پروتئین‌های با کیفیت (تخم مرغ و ادامام) چربی‌های سالم از آووکادو و ماهی‌های چرب، همراه با غذا‌های دوست‌دار روده (کیمچی و چای سبز) و نشاسته‌های مقاوم مانند سیب زمینی شیرین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و همچنین چربی شکمی را کاهش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بلوبری از کجا باید بگیریم؟

      پاسخ ها

      • کوروش

        بلوبری همون تمشک

      • میکا

        خب چرا چیزی رو که نمیدونی میگی؟ بلوبری همون تمشکه اخههههه؟

      • دکتر

        از میوه فروش های خاص. شمال شهر تهران پیدا میشه.

      • دکتر

        با تمشک هم زپین تا آسمون فرق داره. اطلاعات غلط ندین

      • محمد

        بلوبری همون توت است که تحصیلاتشو ادامه داده و مثل توت علاف خيابون ها نبوده

    • بدون نام

      طرز فکر عجیبیه !
      چی بخوریم لاغر شیم!

      پاسخ ها

      • دکتر

        هیچی

    • محسن

      چه غذاهایی، مردم این روزها نون وماست هم پیدانمیکنندبخورند شما غذاهای افسانه ای نام میبرید دلتون خوشه پدرجان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس اینهمه شکمای گنده با ماست اینقدر شده

    • ر.ق

      100گرم بلوبری 250/000 تومان هستش.
      تواین وضع برم بلوبری بخورم.
      تا چربی آب بشه.
      کوفته میخورم خو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج