جاباما
۱۰۵۲۴۰۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

حواشی پرتعداد سعادتمند؛ گل‌به‌خودی ادامه‌دار

احمد سعادتمند در دورانی که مدیرعامل استقلال بود کم برای تیمش حاشیه ایجاد نکرد.

روزنامه وطن امروز: احمد سعادتمند در دورانی که مدیرعامل استقلال بود کم برای تیمش حاشیه ایجاد نکرد. هنوز اتفاقات پیش از دیدار فینال جام حذفی روح و روان هواداران استقلال را آزار می‌دهد؛ جایی که با سفر مدیرعامل پیشین به ایتالیا و مذاکره با استراماچونی، استقلال وارد چالش و حاشیه‌ای خودساخته شد. اتفاقاتی که به قیمت از دست رفتن یک جام تمام شد تا فرهاد مجیدی سرمربی وقت آبی‌ها لب به گلایه و انتقاد از مدیریت بگشاید.

در شرایطی که استقلال با فرهاد مجیدی داربی نیمه‌نهایی جام حذفی را برده بود و در آستانه قهرمانی جام حذفی بود، به یکباره صحبت از مذاکره با استراماچونی شد. سعادتمند در ابتدا بارها خبر مذاکره را تکذیب کرد و گفت تنها برای گرفتن تخفیف از استراماچونی به ایتالیا سفر کرده است. پس از اینکه استقلال قهرمانی را از دست داد، بلافاصله مدیرعامل پیشین استقلال صحبت از آغاز مذاکرات دوباره با استراماچونی کرد. رسانه‌های ایتالیایی نیز بارها مطالبی منتشر کردند که مدیرعامل وقت استقلال برای بازگشت استراماچونی با او از چند وقت پیش مذاکره کرده بود. اقدام بدموقع سعادتمند آسیب‌های زیادی به استقلال و هوادارانش وارد کرد؛ از دست دادن قهرمانی و مخدوش کردن ذهن هواداران برای بازگشت سرمربی‌ای که میانه فصل استقلال را ترک کرده بود.

سعادتمند در زمان حضورش در استقلال بارها وعده درآمدزایی داده بود و حتی به همین دلیل قرارداد با کارگزار قبلی را نادیده گرفت و قراردادی جدید با کارگزاری دیگر منعقد کرد.

سعادتمند ۲۴ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگویی با اشاره به قرارداد با کارگزار جدید گفت: باشگاه استقلال با توجه به بزرگی و جایگاهش در آسیا و دنیا باید قراردادهایی ببندد که منافع باشگاه در آن تأمین شود. به همین دلیل در مذاکرات متعدد با چندین شرکت معتبر داخلی و جلسات پی‌در‌پی، شرکتی را انتخاب کردیم که در اهلیت، توانمندی اقتصادی، صداقت و راستی‌آزمایی‌اش به نتیجه رسیدیم. بابت تنظیم قرارداد ۴-۳ جلسه تخصصی با واحد حقوقی وزارت ورزش و شخص وزیر و معاونت قهرمانی داشتیم و بند به بند این قرارداد مورد کار کارشناسی و حقوقی قرار گرفت و به تایید عزیزان رسید.

مدیرعامل پیشین استقلال همچنین گفته بود: به هواداران تبریک می‌گویم، چون احساس می‌کنم اسپانسر و در واقع کارگزار باشگاه می‌تواند در موفقیت‌های پی‌در‌پی استقلال اثرگذار باشد و ما بتوانیم به سمتی برویم که کادر فنی و بازیکنان و هواداران هر کدام در آرامش کار خودشان را انجام دهند. من این را به هواداران نوید می‌دهم که اتفاقات خوبی در پیش است.

اقدام به فسخ قرارداد با کارگزار توسط سعادتمند نشان می‌داد که نه‌تنها مطالعه‌ای صورت نگرفته بود، بلکه پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این کارگزار کمک مالی چندانی به استقلال نکرده است که اگر این کار انجام می‌شد استقلال تا آخرین لحظه درگیر صدور مجوز حرفه‌ای نبود و امروز پنجره نقل و انتقالاتی‌اش هم باز بود.

سومین موضوع، تمدید قرارداد با بازیکنان پیش از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود. در آن مقطع، سعادتمند به جای مذاکره در باشگاه، همه را به هتل فرا می‌خواند. نمایش‌های او برای تمدید قرارداد با بازیکنانی چون وریا غفوری، روزبه چشمی، فرشید اسماعیلی و... این تصور را به وجود آورد که استقلال حداقل پس از چند سال با کمترین خروجی وارد مسابقات آتی خواهد شد اما چشمی راهی ام‌صلال شد و نهادهای نظارتی نیز وارد بحث قراردادها شدند. احمد مددی، سرپرست باشگاه استقلال نیز اعلام کرد که قراردادهای بازیکنان بالاست و باید بازنگری شود.

مسأله دیگر، خروج ارز بدون مجوز توسط سعادتمند به قطر است. مدیرعامل پیشین استقلال بدون داشتن مجوز قصد خارج کردن ارز از ایران را داشت که توسط عوامل فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل نداشتن مجوز، اجازه بردن ارز داده نشد.

عدم پرداخت مطالبات شفر و بسته شدن پنجره نقل ‌و انتقالات، بر جای گذاشتن بدهی‌های چند میلیاردی، ملاقات دوباره با هوادار به اصطلاح متمول خارج‌نشین و... از جمله اقدامات سعادتمند در زمان مدیریت در استقلال است. همه این موارد نشان می‌دهد که سعادتمند در دوران مدیریتش کم برای استقلال مشکل ایجاد نکرده و حالا هم که رفته با همان دست‌فرمان به کارش ادامه می‌دهد. ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کرد که سعادتمند بارها گفته بود استقلال صاحب ۲ زمین باکیفیت تمرین و سالن بدنسازی مجزاست اما امروز می‌بینیم که زمین تمرینات استقلال کیفیت پایینی دارد و اجازه حضور آبی‌پوشان در سالن وزنه مورد اشاره او نیز داده نشد! اگر چه نقدهای زیاد، جدی و اساسی به هیأت‌مدیره فعلی استقلال وارد است اما سعادتمند که بارها خودش را یک استقلالی معرفی کرده است، بهتر نبود حال که استقلال با توجه به فعالیتش در نقل و انتقالات و انتخاب سرمربی به ثبات موقت رسیده، آرامش را از این باشگاه نمی‌گرفت؟ آیا بهتر نبود مدیرانی که از صندلی مدیریت باشگاه دور می‌شوند، یک بار هم که شده خودشان را نقد کنند؟ چرا سعادتمند درباره مواردی که در بالا مطرح شد و همچنین چگونگی هزینه شدن ۱۰ میلیارد تومان حرفی نزده و نمی‌زند؟ ۱۰ میلیاردی که وارد حساب استقلال شد و گفته می‌شود هنوز مشخص نشده که این پول کجا هزینه شده است.

وزارت ورزش حالا که می‌خواهد بعد از اخراج سعادتمند و رسول‌پناه برای این ۲ تیم «مدیر» انتخاب کند، به دلیل آنکه از سال‌ها قبل تدبیری برای پرورش مدیران کارآمد نداشته به بن‌بست رسیده است. در حالی که استقلال طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات مدیریتی زیاد با مشکلات پرتعدادی مواجه بوده و با نرسیدن به یک قهرمانی خون به دل هوادارانش کرده است، پرسپولیس هم که شرایط بهتری داشت با بی‌تدبیری وزارت ورزش به سرنوشت آبی‌پوشان دچار شد و در انتظار انتخاب مدیرعامل است. استقلال و پرسپولیس که میلیون‌ها هوادار دارند با بی‌تدبیری وزارت ورزش در بی‌ثباتی به «ثبات» رسیده‌اند و کمتر مقطعی را سراغ داریم که اوضاع مدیریت این ۲ باشگاه آرام و بی‌حاشیه باشد.

در حالی که وزارت ورزش در تلاش است بتواند به وضعیت مالکیت این ۲ باشگاه سروسامان دهد و سهام آنها را وارد فرابورس کند اما تا آن زمان این ۲ باشگاه به مدیرانی نیاز دارند که بتوانند امور را اداره کنند و وارد لیگ بیستم شوند. در این میان وزارت ورزش تلاش زیادی کرده است تا برای استقلال یک مدیر قوی و کارآمد پیدا کند اما هر چه تلاش کرده به جایی نرسیده و با «قحطی» مدیر مواجه شده است. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای مدیران این باشگاه رخ داده و سرنوشتی که برای آنها رقم خورده به مدیرانی که توانایی و دانش و اعتبار دارند این هشدار را داده که عاقبت خوشی نخواهند داشت و همان اعتبارشان را هم از دست خواهند داد.

به همین خاطر مدیرانی که می‌توانند تأثیرگذار باشند و طبیعتا هم باید از خارج ورزش به باشگاه استقلال بیایند، تمایلی برای قبول مسؤولیت در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ندارند، چرا که سابقه و اعتباری که تاکنون کسب کرده‌اند با وضعیت فعلی این ۲ باشگاه به خطر خواهد افتاد. نکته ناراحت‌کننده و تأسف‌آور این است که با بی‌تدبیری وزارت ورزش که در دهه‌های گذشته مالک استقلال و پرسپولیس بوده، از بین بازیکنان و پیشکسوتان این ۲ باشگاه فرد یا افرادی برای مدیریت تربیت نشده‌اند و اصلا وزارت ورزش به این موضوع مهم فکر هم نکرده است. به همین دلیل است که در شرایط فعلی این وزارتخانه درباره هیچ کدام از پیشکسوتان ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به اطمینان نرسیده است که می‌توانند اوضاع مدیریتی باشگاه را سروسامان دهند.

قحطی مدیر برای این ۲ باشگاه کار را به جایی رسانده است که وزارت ورزش ناچار است برای انتخاب سرپرست سراغ افرادی برود که در خواب هم نمی‌دیدند در استقلال و پرسپولیس مسؤولیت بگیرند. اما وقتی اوضاع بحرانی می‌شود و چاره‌ای برای وزارت ورزش نمی‌ماند، سراغ افرادی می‌رود که در لیگ دسته سوم هم مدیرعامل نبوده‌اند اما ناگهان نفر اول یک تیم پرطرفدار می‌شوند. حاصل این بی‌تدبیری و کج‌سلیقگی را در ماه‌های اخیر در ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس شاهد بوده‌ایم.

مدیرانی که به جای پیش بردن وضعیت این ۲ باشگاه به سمت حرفه‌ای شدن، کوه مشکلات مالی را بزرگ‌تر و با افزایش رقم قراردادها و پرداخت نکردن مطالبات خارجی‌ها، وضعیت این ۲ تیم را بحرانی‌تر کرده‌اند. باید دید وزارت ورزش که در انتخاب‌های گذشته‌اش شکست خورده و مدیرانی را انتخاب کرده که به اعتبار این ۲ باشگاه لطمه زده‌اند، در روزهای دلهره‌آور نزدیک به شروع لیگ و تحت فشار هواداران چه افرادی را برای مدیریت سرخابی‌ها انتخاب خواهد کرد. ترس از تکرار اتفاقات گذشته توسط مدیران منتخب وزارت ورزش، اوضاع را برای این وزارت دشوار کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج