جاباما
۱۰۵۴۸۵۲
۱۲۱ نظر
۶۶۳۵
۱۲۱ نظر
۶۶۳۵
پ

شغل: زنِ خانه‌دار، مهارت: مهر و ماه، سرنوشت: انزوا

خانه‌داری یکی از شغل‌هایی است که تعداد قابل‌توجهی از زنان ایرانی به آن اشتغال دارند، اما این شغل باوجود زحمت‌های زیادی که دارد از هیچ دستمزد مستقیمی برخوردار نیست و زنان خانه‌دار به‌طور کامل به همسر خود و گاه فرزندانشان وابسته هستند.

توسعه ایرانی - ریحانه جولایی: خانه‌داری یکی از شغل‌هایی است که تعداد قابل‌توجهی از زنان ایرانی به آن اشتغال دارند، اما این شغل باوجود زحمت‌های زیادی که دارد از هیچ دستمزد مستقیمی برخوردار نیست و زنان خانه‌دار به‌طور کامل به همسر خود و گاه فرزندانشان وابسته هستند.

این موضوع باعث شده است که خانه‌داری به شغلی پرزحمت و بی‌آینده تبدیل شود.

خانه‌داری و نگاه سنتی جامعه به آن

تصور اشتباهی که در فرهنگ ما وجود دارد، این است که گمان می‌شود زنان خانه‌دار افرادی بیکار هستند. درحالی‌که اگر فقط نقش تربیت کودکان را در نظر بگیریم، می‌توان گفت سالانه هزینه‌های بسیاری صرف تعلیم و تربیت کودکان در مدارس می‌شود. بخش وسیعی از این آموزش‌ها مخصوصاً در سنین کمتر، توسط مادر در خانه انجام می‌شود.

شغل: زنِ خانه‌دار، مهارت: مهر و ماه، سرنوشت: انزوا

متأسفانه کار خانگی زنان هیچ‌گاه پایانی ندارد. افراد خانه‌دار حقوق و اجرتی بابت کار خود دریافت نمی‌کنند؛ چراکه در جامعه خانه‌داری شغل محسوب نمی‌شود. هرچند در قانون مفهوم «نفقه» به همین دلیل وضع‌ شده است. همه زنان خانه‌دار کم‌وبیش با مشکل کارهای یکنواخت روزانه در خانه روبه‌رو هستند. کارهایی مانند نظافت، آشپزی، خرید، رسیدگی به امور بچه‌ها، مهمان‌داری و...، این‌ها کارهایی هستند که جوامع سنتی جزو وظایف و نقش‌های زنان می‌دانند.

هرچند امروزه خانه‌داری، از شکل سنتی آن فاصله گرفته و زندگی مدرن شهری از جهاتی از رنج‌های آن کاسته است؛ بااین‌حال بسیاری از امتیازات عاطفی و منزلتی آن را نیز ربوده تا جایی که بسیاری از زنان خانه‌دار، خانه‌داری را شغلی پرزحمت، یکنواخت و کم اثر تلقی می‌کنند. امروزه در بیشتر کشورها، زنان خانه‌دار افراد فعالی به شمار می‌آیند، اما متأسفانه نوع فعالیت، میزان انرژی و ارزش اقتصادی کار زنان ایرانی روشن نیست. ازاین‌رو بر اساس تحقیقات علمی، باید ارزش اقتصادی کار زنان در خانه محاسبه شود.

بسیاری از افراد به‌ویژه خانواده‌های سنتی بر این باورند که خانه‌داری وظیفه زنان است. به گفته جامعه‌شناسان در جامعه‌شناسی، نظریه منابع نسبی در تقسیم وظایف خانگی مطرح می‌شود. این نظریه بیان می‌کند که توازن قدرت در سمت آن شریک زناشویی است که منابع بیشتری در ازدواج داشته باشد. هریک از شرکای ازدواج که منابع بیشتری را در رابطه زناشویی داشته باشند، دارای قدرت بیشتری هستند.

ازآنجاکه مردان در رابطه زناشویی نوعاً بیشتر کسب درآمد می‌کنند، لذا قدرت بیشتری داشته و بیشتر می‌توانند چانه‌زنی کنند، درنتیجه آن‌ها می‌توانند بیشتر به فعالیت‌هایی که مدنظر خودشان است، بپردازند. همین موضوع آن‌ها را از کارهای تکراری خانه خلاصی می‌دهد. طبق نظریه ایدئولوژی جنسیتی، نحوه نگرش نسبت به نقش‌های جنسیتی عامل تعیین‌کننده در تقسیم‌کار خانگی است. زن و شوهرهایی که نگرش تساوی‌طلبانه دارند، به همان نسبت نیز تقسیم‌کار برابرتری خواهند داشت. در نقطه مقابل هرچقدر که ایدئولوژی جنسیتی زوجین سنتی‌تر باشد، مردان کمتر در کار خانگی مشارکت می‌کنند.

برخی دیدگاه‌ها ماهیت خانه‌داری را یکنواخت و غیرعادلانه می‌دانند، از سوی دیگر تصور می‌شود که خانه‌داری وظیفه‌ای است برای خانم‌ها که در منزل انجام می‌دهند و همین امر موجب افسردگی؛ وسواس؛ احساس اضافه بودن، بی‌هدفی و پوچی؛ عدم رضایتمندی از زندگی زناشویی و ... زنان خانه‌دار می‌شود

احساس ناخوشایندی که زنان خانه‌دار را رنج می‌دهد

حرف دل بسیاری از زنان خانه‌دار این است که کسی نگاه مثبت و تأثیرگذاری به کارهای انجام‌شده آن‌ها در خانه ندارد. این حس برای زنانی که زمانی به فعالیت‌های اجتماعی و خارج از خانه مشغول بوده‌اند و حالا بنا به دلایلی ازجمله بیکاری و تعدیل نیروهای اخیر یا تولد فرزند در خانه‌مانده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

گذشته از این چند سال پیش که بخش عمده زنان شاغل نبودند، احترام و توجه به زنان خانه‌دار بیشتر بود و حالا به دلیل افزایش زنان شاغل، زنان خانه‌دار احساس بی‌ارزشی می‌کنند و معتقدند حمایت‌های کمتری از آن‌ها صورت می‌گیرد. برخی دیدگاه‌ها ماهیت خانه‌داری را یکنواخت و غیرعادلانه می‌دانند، از سوی دیگر تصور می‌شود که خانه‌داری وظیفه‌ای است برای خانم‌ها که در منزل انجام می‌دهند و همین امر موجب افسردگی؛ وسواس؛ احساس اضافه بودن، بی‌هدفی و پوچی؛ عدم رضایتمندی از زندگی زناشویی و ... زنان خانه‌دار می‌شود.

شغل: زنِ خانه‌دار، مهارت: مهر و ماه، سرنوشت: انزوا

افسردگی، بیماری رایج زنان خانه‌دار

در جامعه کنونی زنان با دو معضل روبه‌رو هستند؛ زنان خانه‌داری که تمام تلاش و انرژی خود را صرف خانواده، همسر و کودکان کرده‌اند و خود از رشد و بروز استعدادهای ذاتی‌شان و جامعه از پتانسیل وجودی آنان محروم مانده است و زنان شاغلی که هم‌زمان بار خانه‌داری و اشتغال را به دوش کشیده‌اند و درنتیجه درگیر فشارها و آسیب‌های روحی و جسمی زیادی شده‌اند.

زنان خانه‌دار نسبت به موقعیت و نقش خود احساس نارضایتی دارند. علت آن این است که نگاه مثبت تأییدکننده‌ای نسبت به زحماتشان در خانه دریافت نمی‌کنند. مهم‌ترین چالش و مسئله‌ای که زنان خانه‌دار با آن مواجه می‌شوند، افسردگی است. آن‌ها ممکن است، تحت‌تأثیر عواملی مانند فشارهای روانی ناشی از توقعاتی که در ایفای نقش خانه‌داری از آنان می‌رود، کم‌اهمیت شمردن کار آن‌ها و عدم توجه و قدردانی نسبت به فعالیت‌های آنان در منزل و... دچار دلسردی از زندگی زناشویی و به‌تبع آن دچار روزمرگی و افسردگی شوند.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، افسردگی بیماری رایج در میان زنان است. در ایران هم شیوع اختلالات خلقی به‌ویژه در بین زنان، بیش از سایر اختلالات گزارش ‌شده است. یکی از دلایل افسردگی زنان این است که در کارهای خانه پاداش کافی دریافت نمی‌کنند و یا به دلیل داشتن فرزند خردسال از معاشرت با دیگران محروم هستند. برعکس زمانی که در پایگاه اجتماعی بالاتری اشتغال دارند، کمتر از افسردگی رنج می‌برند.

چالش دیگری که زنان خانه‌دار با آن مواجه هستند، پایین بودن کیفیت زندگی آنان است. درک فرد از موقعیت خود در زندگی در بستر فرهنگ، سیستم ارزشی جامعه، اهداف، انتظارات و معیارهای هر فرد را کیفیت زندگی می‌نامند. حال با توجه به این تعریف، کیفیت زندگی از دیدگاه افراد در موقعیت‌های مختلف متفاوت بوده و به رضایت فرد از زندگی خود برمی‌گردد.

همین‌طور رضایتمندی از روابط زناشویی در زنان شاغل بیشتر از زنان خانه‌دار است. زنان خانه‌دار گاه با مقایسه خود با زنان شاغل درگیر سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند اما از آن حیث که زنان خانه‌دار فاقد شبکه‌ و فضاهای اجتماعی برای طرح مسائل خود هستند، به نظر می‌رسد که بسیاری از مسائل مربوط به آن‌ها به‌صورت نامرئی و پنهان باقی می‌ماند. این مسئله به‌نوبه خود می‌تواند، زمینه‌های ناامیدی، افسردگی، سرخوردگی و احساس فروتری را برای آن‌ها فراهم سازد. این مسئله می‌تواند در میزان کیفیت زندگی و تلقی آن‌ها از سطح کیفیت زندگی‌شان مؤثر باشد.

تقسیم‌کار جنسیتی که زنان را به کارهای خانه موظف می‌کند، یکی از بنیادی‌ترین شیوه‌هایی است که با آن نابرابری جنسیتی در جوامع استقراریافته است

شغل: زنِ خانه‌دار، مهارت: مهر و ماه، سرنوشت: انزوا

خانه‌داری کاری تحمیلی، ملال‌آور و طاقت‌فرساست

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس اما معتقد است خانه‌داری کاری بی‌ارج و بی‌اجر است که به زنان تحمیل‌شده؛ به گفته او ترکیب «زنان خانه‌دار»، چنان عادی و جاافتاده که گویا خانه‌داری وظیفه ازلی و ابدی زنان است و زنان با چنین وظایفی زاده می‌شوند. این در حالی است که تقسیم‌کار جنسیتی که طی آن وظایف خانگی به زن محول شده، ساخته ‌و پرداخته جامعه است و ارتباطی با ویژگی‌های طبیعی زن و مرد ندارد.

به عقیده این جامعه‌شناس تقسیم‌کار جنسیتی که زنان را به کارهای خانه موظف می‌کند، یکی از بنیادی‌ترین شیوه‌هایی است که با آن نابرابری جنسیتی در جوامع استقراریافته است. در تقسیم‌کار مبتنی بر جنسیت، چون کارخانگی که بر عهده زنان است، کم‌ارزش و بی‌اهمیت به‌حساب می‌آید و کاری که مردان به‌مثابه نان‌آور خانواده انجام می‌دهند حیاتی و مهم است، بنابراین مردان واجد حقوق بیشتری نسبت به زنان می‌شوند.

اگرچه محافظان وضع موجود می‌کوشند برای تداوم نظم مستقر جنسیتی، زنان خانه‌دار را با ادبیات تعارف‌آمیز مورد تفقد قرار دهند، اما واقعیت آن است که کار خانگی مجموعه‌ای پایان‌ناپذیر از وظایف بی‌ارج و بی‌اجر، تکراری، مداوم، ملال‌آور و درعین‌حال طاقت‌فرساست که زنان را از بام تا شام مشغول می‌کند. ماهیت چنین وظایفی به‌گونه‌ای است که امکان خلاقیت و خودشکوفایی در آن محدود است و ازاین‌رو زنان را به افسردگی و ناامیدی و احساس استیصال می‌کشاند.

خانه‌دار بودن فرصت اشتغال زنان را از بین می‌برد

خانه‌دار بودن زن عموماً به معنای فقدان فرصت اشتغال است. از همین روست که در جامعه‌ی ما که فرصت اشتغال زنان اندک است و متناسب با افزایش تحصیلات و مهارت‌آموزی فضای کار برای زنان وجود ندارد، تعداد زنان خانه‌دار تحصیل‌کرده نیز در حال افزایش است.

علاوه بر این چون کارخانگی کار تولیدی نیست و درواقع کار بدون مزد است، زنان خانه‌دار از استقلال اقتصادی محروم و به لحاظ مالی وابسته به مردان هستند که همین وابستگی مالی، به تبعیت بی‌چون‌وچرای زن از مرد مشروعیت می‌بخشد و خود منشأ بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی زنان است. سایه فرهنگ مردسالاری و میراث نامیمون آن یعنی تقسیم‌کار جنسیتی که خانه‌داری را به‌عنوان وظیفه‌ای زنانه تثبیت کرده چنان سنگین است که حتی بسیاری از زنان شاغل نیز از وظایف خانگی رهایی ندارند و مجبورند علاوه بر کار بیرون از خانه، کارهای خانگی را نیز انجام دهند که درواقع متحمل رنج مضاعف و خستگی و فرسودگی می‌شوند.

در آخر اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از زنان به‌اجبار و نه از روی میل به امور خانه رسیدگی می‌کنند. باید یادمان بماند که خانه‌داری وظیفه‌ای زنانه نیست، و تحمیل چنین وظیفه‌ای به زنان غیرمنصفانه و ناعادلانه است. برای رهایی زنان از وظایف خانگی لازم است تقسیم‌کار مبتنی بر جنسیت حذف شود و وظایف سنگین خانه‌داری با اجتماعی شدن این شکل از کار و نیز مشارکت مردان از دوش زنان برداشته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا برای خودم و زنان خانه دار متاسفم.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قانون طبیعت میگه زنان خانه داری و مردان بیرون خونه گرچه بعضی وقتا هردوتاش هم میشه انجام داد

      • بدون نام

        من خانه دارم با فرزندان بی دغدغه توی خونه از صبح تا شب فعالم. هر روز یک چیز تازه یاد میگیرم و زندگی برام لذت بخشه.

      • بدون نام

        من الان که در آستانه 40 سالگی هستم، دچار افسردگی شدم، چون شدیدا پشیمونم که چرا خانه دارم. هر چند خودم کمترین سهم رو توی انتخابش داشتم ولی خیلی پشیمونم که چرا با اون همه استعداد، الان با این همه مشکلات اقتصادی نمیتونم هیچ کمکی به اقتصاد خانواده کنم

      • بدون نام

        عزیزان نمیشه یک نفر هم مادر هم همسر و هم دختر عالی خانواده باشه همزمان منشی کارمند و فروشنده ی کاربلد باشه.زن خانه دار ملکه است. زن خانه دار اصلی ترین و مهم ترین فرد جامعه است

      • بدون نام

        متاسف باش :/

      • میتی۷۷

        مرد خونه اگر مرد خوبی باشه میتونه به خانمش عزت نفس و اعتماد بنفس بده.. من خودم۲۲سالمه و خانه دارم..خداروشکر وضع مالیمون خوبه و همسرم مرد با درک و محترمی هست،حتی بهم حس استقلال داده، تو کارتم واس خودم همیشه پوله.. البته منم سواستفاده نمیکنم. ولی ترجیح میدم روح و جسم خودمو خسته نکنم و تو خونه واسه خودم خانمی کنم

      • بدون نام

        همیشه پای یک مرد در میان است

      • بدون نام

        بیسواد از قانون طبیعت حرف نزن

      • بدون نام

        واسه من متاسف نباش فقط واسه خودت متاسف باش لطفا

      • بدون نام

        زن خانه دار بازنده س

      • بدون نام

        چرا برعکس نظر نویسنده من معتقدم زنانی که بیرون از خانه کار می کنن تحت فشار هستند
        زنان خانه دار ملکه هستند
        زنان شاغل مانند حمال باید هم کار بیرون هم داخل خونه رو انجام بدن
        بچه های خود رو به هر محیط امن وناامنی بسپارن و تحت فشارروحی کار و.....

      • بدون نام

        ۱۱۲۵
        خواهر من چرا افسردگی بگیری شما دینتو انجام دادی با تربیت بچه یا بچه هات سرتم بگیر بالا.امیدتم به خدا باشه

      • بدون نام

        ۱۵۴۰
        دقیقا.تازه تو شرایطی که شما گفتی هیچ کدوم درست انجام نمیدن.نه تربیت فرزند.نه امورات منزل.نه کار بیرون که اصلا اناتومی جسمی و روحیشون جواب نمیده

      • بدون نام

        اقا همچین زنان شاغل رو از زنان خانه دار جدا کردین، انگار ن انگار ک زن شاغلم وظیفه خانه داری داره به مراتب سخت تر. من خودم یزمانی متاهل و شاغل بودم.. یکسالی میشه شغلمو رها کردم چون از لحاظ ذهنی و جسمی واقعا رنجور و بیچاره بودم، ب عنوان کسی که تجربه هردوشو داره اگه ازدواج موفقی دارید انقدر خودتونو پیرحمال نکنید، عالم و ادمم ازتون طلبکار میشن.من الان مطالعه میکنم ب خودم میرسم واقعا روحیم شاده، البته ک همسر خوبی هم دارم واسه پولم بهش التماس نکردم و نمیکنم خودش پول میریزه حسابم، کلا پول منو اون نداره و بهم احساس بانو بودن داده. ازش ممنونم

      • بدون نام

        کاربر بالایی الان خانوم وکیلا و دکترا و ...اینا حمالن؟!کم حسادت کن

      • بدون نام

        قانون طبیعت کی گفته؟یه چیزی دوس داری قانونش نکن

      • بدون نام

        زن خانه دار اسیر شوهره اگه شوهر پولشو نده کاری نمیتونه بکنه اگه شوهرش دست بزن داشته باشه معتاد باشه زن خونه دار باید بسوزه و بسازه ولی زن تحصیل کرده که دستش تو جیب خودشه استعدادش کشف شده هم خوشحال تره هم قدرت اینو داره از حق خودش دفاع کنه. البته همه مردها بد نیستن ولی آدم نباید فک کنه با نشستن تو خونه ملکه میشه اتفاقا برعکس میشه عین یه زندانی

    • بدون نام

      الاهی هیچ ماشینی بی ضبط نباشد
      هیچ خانه ای بی زن نباشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشالا هیچ تراکتوری بی بوق نباشه
        هیچ خونه ای بی مرد نباشه

    • بدون نام

      خونه دار داریم تا خونه دار. یه عده ای خودشون و همسراشون وضعیت مالی خوب دارن واسه چی برن سر کار وقتی میتونن وقتشونو صرف باشگاه و کلاس و تفریح کنن. با سالهای سابقه کار میگم ترجیح میدادم به جای سر و کله زدن به یه مشت کارفرمای نوکیسه اوسکول تایممو بزارم برای رسیدن به هدفام. ولی تو طبقه ضعیف و متوسط فرهنگ و طرز فکر اکثر اقایون اینه که ما نوکر زرخریدشونیم هم باید پولمونو تقدیمشون کنیم هم مثل خدمتکار اسباب اسایشونو فراهم کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زن هاشونم همین طرز فکر رو در مورد آقایون دارن

      • درخشان

        درسته

      • فامیل دور

        حرف شما درسته .. جبر زمانه است که باعث شده پسرا دنبال دختر شاغل باشن.. خود من از کسانی بودم که مخالف شاغل بودن زن بودم اما الان اگه برم خواستگاری فقط زن شاغل میگیرم.. اره اگه منم درامدم ماهانه 10 میلیون بود ترجیح میدادم زنم خانه دار باشه و بره باشگاه و بخودش برسه.. مسلمه که زنی که بیشتر به خودش میرسه به همسرش هم همانطور میرسه.. حالا شما مقایسه کن با خانم شاغلی که تازه 5-6 عصر میرسه خونه خسته و عرق کرده دیگه حوصله ای برای رسیدن به شوهرش براش باقی نمی مونه..

      • بدون نام

        همون زنهای خونه داری که شوهر پولدار دارن هم وابستگی کامل به مرد دارن و بدون شوهرشون نمی تونن از پس نون شبشون بربیان. آدم وابسته، ناکامله، ضعیف و حقیره

    • بدون نام

      منظورتون كلفتي بي جيره مواجيب و ٢٤ ساعت مردهاي بي چشم رو ايراني كه اخرشم هم بجاي تشكر طرف رو كلفت حساب مي كنند ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته که همه شون اینجوری نیستن

      • بدون نام

        شما تو همچین خونواده و فک فامیل داغونی پروش یافتی حقم داری انقدر گستاخ باشی
        منک یه خانم خانه دار شوهرم منو رو سرش میشونه

      • بدون نام

        تازه زمانیکه تو مشغول کلفتی هستی اون توی کافه داره به عشقش گل رز میده و از دستای لطیفش تعریف میکنه :)))))

      • بدون نام

        اگر کارهای خونه رو برای رضایت خدا وتربیت فرزندانی خوب انجام بدی مطمئنا موفق خواهی بود
        بسته به زاویه نگاهت داره

      • بدون نام

        دست بردارین واقعا فکر میکنین مشکل اینه که زن خانه دار باشیم یا نباشیم ؟مشکل اینه که زنیم ؛ این جنس فرقی نداره کجا باشه از همون‌بچگی تا آخر عمر توی اجتماع و محیط خونه درد زن بودن رو حس میکنه ...هزار تا آقا بالاسر هم داره...به خودتون بیاین...شاید جایی نگیم ولی همیشه اعماق وجودمون بهش ایمان داریم

      • بدون نام

        شما خودت زدی تو سر خودت.. وقتی یه خانم رو اینجور توصیف میکنی چ توقعی از بقیه داری.. مطمعن باش تا وقتی به خودت احترام نزاری هیچکس بهت احترام نمیزاره.. لایقت همون کلمه کلفت جیره خواره

      • بدون نام

        هر چقدر هم توی خونه خانومی کنی و بچه هات و بخوای
        درست تربیت کنی مردی که قدر ندونه و طلبکار هم هست و فکر میکنه زن کلفتشه باعث سرخوردگی و افسردگی زن میشه تو این خونواده ها هیچ بچه ای و هیچ عضوی روح و روان سالمی نخواهد داشت و به جایی نمیرسه

    • بدون نام

      هر زن خانه داری که دیدم افسرده بوده این زنگ خطر برای کل جامعه است چون این افسردگی به همه خانواده منتقل میشه اما بنظر من عدم داشتن استقلال مالی خطرناکترین بخش زندگی زنان خانه داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اطرافیان شما شاید.. اما من خانه دارم و عاااشق زندگیم هستم و احساس ملکه بودن دارم

      • بدون نام

        کار کردن خانوم ها اشتباهه هر جور حساب کنی

      • بدون نام

        متاسفانه خانمهای خانه دار به خاطر راحت طلبی بدترین ظلم رو در حق خودشون میکنن، فکر میکنن خوبه بشینن تو خونه و پیشرفت اجتماعی نداشته باشن. تو میانسالی میفهمن چه کلاه گشادی سرشون رفته

    • بدون نام

      مامانم خیلی خوبه ولی بابام قدرشو نمیدونه، خیلی دلم به مامانم میسوزه:(

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم همین حسو دارم. یه بار نمیگن دستت درد نکنه. میگن مگه کوه کندی

    • بدون نام

      من ده ساله شاغلم ولی الان که ازدواج کردم دیگه دوس دارم خانه دار باشم و به خودم و زندگیم برسم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند وقت که تو خونه نشستی و حساب بانکیت خالی شد و برای خرید ی مانتو روسری مجبور شدی کلی سخنرانی کنی تا اخر چهار قرون بهت بدن اونوقت حال و احوالت دیدن داره

      • بدون نام

        دوست عزیز گفتم دوس دارم ولی معلومه که شرایطش ندارم :)

      • بدون نام

        زنی که خرج داره ارج داره.. زنی ک سیاست بلد باشه بلده چجور هم خانمی کنه هم عزت نفس داشته باشه، اونوقت میبینی همسرش چجور خانمشو طلا میگیره
        با حمالی کردن بیرون از خونه هیچ خانمی ملکه نشده!!

      • بدون نام

        وقتی تو میانسالی و پیری برای یه لقمه نون دستت جلوی بچه هات و شوهرت دراز بود، اون موقع متوجه میشید که آدم وابسته چه ظلمی به خودش میکنه

    • بدون نام

      وقتی به زحمتی که مادرم برام میکشه و من بابتش غیر از تشکر هیچ کاری براش نمیتونم بکنم ناراحت میشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :(من هم همینطور

    • بدون نام

      خیلی گناه دارن زنان خانه دار چون کار خونه تمومی نداره من خودم کارمندم ولی شیفت بعدیم تو خونه شروع میشه و کاملا می تونم درکشون کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خیلی از اینکه خانه دارم رنج می کشم من عاشق کار بیرونم
        از اینکه دستم تو جیب خودم نیست خیلی اذیتم دوست دار
        برم‌تو اجتماع

      • بدون نام

        زنان شاغل بیشتر گناه دارن... چون عالم و ادم ازشون طلبکاره.. بعدم مگه کار خونه چیا هست؟ یه خانم خونه دار خیلی راحت میتونه ب کارای خونه و خودش برسه

      • الهه صبوری

        والا منک شاهانه دارم زندگی میکنم.استراحت و تفریحم به راهه
        همسرم داریمم اوکیه
        خیلی بهتر از زمانیه ک شاغل بودم، چون روحیم ریخته بود بهم اون زمان

    • بدون نام

      زن تو خانه نابود میشه احساس می کنه فراموش شده ...هیچ کس ارزش کاری که انجام میدی رو نمی دونه...چقدر با عشق غذا می پزی و در عرض ده دقیقه خورده میشه و کسی تشکرم نمی کنه..هنوز ظرفهای ظهر رو جمع نکردی باید بفکر شام باشی...ی وسیله میخوای بخری باید صدتا توجیه بیاری که این وسیله رو لازمش داری...سر و کله زدن با بچه رو که دیگه نگو نابودت میکنه سر اخر اقات میگه این چه طرز تربیت بچه است همه کارهای بدشون مال مامانه اخلاقهای خوبم ب بابا و طایفه اونا کشیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودتون خواستین-زوری که نبوده ازدواجاتون

      • بدون نام

        خب عروس نمیشدیم چه گور مرگمون می کندیم موضوع بیکاریه که شدیم زن خانه دار عجب کاری داریم هی میگن چرا عروس شدید

      • بدون نام

        هر کس با یه امید و آرزویی ازدواج میکنه وقتی میبینه عمرشو گذاشته تو خونه و کسی اهمیت نمیده افسرده میشه

      • بدون نام

        باید بپذیریم که کارِ خانه یک کار خدماتیه و همه جای دنیا افرادی که شغل خدمات انجام میدن (مثل نظافت-پرستاری- آشپزی غیر حرفه ای و...) هم درآمد پایینی دارند و هم احترام اجتماعی پایین. زنها باید خودشون رو ارزشمندتر از اون بدونن که کار خدماتی خانه داری رو به عنوان شغلشون انتخاب کنن

    • مریم بانو

      خونه داری خیلی سخته ..مخصوصا اگه دوتا بچه قد و نیم قد داشته باشی .از صبح تا اخر شب فقط بریزن و بپاشن و..تازه باید معلمشون هم باشی تو اوضاع کرونااا... یکی هم نیست قدر بفهمه..خسته اممممم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کنم این برترین ها حسودی خانمهای خانه دار و میکنه این طور نوشته که اونها از راه به در ک ن

      • بدون نام

        برای رضای خدا کار کن خودش پاداشتو میده

    • بی نام

      احسنت به برترینها که این مقاله راگذاشت حرف دل اکثر خانمها ست.

    • بدون نام

      فمنیست ودیگرهیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الکی بحث فمنیست رو پیش نکشید همونجور که زنها مشکل دارن مردها هم مسایل خودشونو دارن و کسی هم انکار نکرده

      • بدون نام

        فمنیس= انسانیت
        از اینکه آدمها حقوق انسانی داشته باشن زورتون میاد؟

    • بدون نام

      من کار مندم الان سه شیفت کار میکنم شوهر م با کلک پو لامو میگیره پس ناراحت نباشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب گول نخور پولتو نده بهش:|

      • بدون نام

        بی عرضه ای

      • بدون نام

        خوبه خودت میدونی پس چطور کلک میزنه!بعدش هم کسیکه سه شیفت کار میکنه حتما به کار خونه نمیرسه ،خب مرد هم میگه پولتو خرج خونه کن.بالخره همه چیز با هم بدست نمیاد

    • بدون نام

      بهترين راه تجرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو تورو حضرت عباس.

      • بدون نام

        منم موافقم نباید ازدواج کنیم. به هیچ شکلش

    • بدون نام

      خانه داری پراهمیت ترین کار ممکنه، چون همه نوع کار هست در ۲۴ ساعت شبانه روز، ولی مزخرفترین کار ممکنه حتی اگر درامد واقعی داشته باشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقیقت رو بپذیرید که خانه داری یک کار خدماتیه و کارهای خدماتی مثل نظافت - پرستاری بچه - آشپزی غیر حرفه ای و ... در هیچ جای دنیا نه مهمند و نه پول و احترام توشون هست. شما دو تا خدمتکار تمام وقت برای خونه ات بیار که همۀ کارا رو بکنن، به نظرت کارشون خیلی با اهمیت و تخصصی میاد؟ پول زیادی بهشون میپردازی؟ در جامعه احترام بالایی دارن؟ جواب همۀ این سئوالا یک "نه" بزرگ هستش.

    • بدون نام

      جامعه از پتانسیل وجودی زنان خانه دار محروم ک نمانده هیچ،بلکه بخاطر تربیت با کیفیت ترشون برای فرزندان، و ورود این بچه های سالم به جامعه، کشوری امن تر و سالمتر خواهیم داشت.این نقش کمی تو رشد یه جامعه است؟!
      یا بخاطر آرامشی که به همسر میدن(که مهره خدمت به جامعه س)
      از طرفی بعضی از شاغلها، شغل با کیفیتی ندارن که بگن داریم از عمرمون درست استفاده میکنیم
      مفید بودن به تاثیرات با کیفیت و ارتقاء علم و شخصیت خودت و دیگرانه، نه به شغل و موقعیت اجتماعی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زن خودش میتونه مهره خدمت به جامعه باشه-نیازی نیسبچه یا شوهری تقدیم کنه که مهره خدمت باشه! خودش میتونه دانشمند مهندس کارآفرین و ...باشه

      • بدون نام

        این حرفا تو این دوره زمونه دو قرون ارزش نداره. لازم نیست حتما بچه بزایی که برای جامعه با ارزش باشی. همین که بتونی سر کاری بری و استعدادت و دنبال کنی و درآمدی داشته باشی خودش خیلیه

      • بدون نام

        تحقیقات زیادی انجام شدن و نشون میدن که بچه های زنان شاغل، عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارن در بزرگسالی، و احتمال موفقیتشون بالاتره . در کل احتمال اینکه زنان شاغل، بچه های مفیدتری به جامعه تحویل بدن خیلی بالاتره (البته مسلما کلی کثال نقض وجود داره ، ولی این رو بدونید که تحقیقات درباره اکثریت صجبت میکنند )

    • بدون نام

      در دنیا اقتصاد زنان خانه دار جزیی از تولید ناخالص ملی حساب میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله ولی سهم خیلی ناچیزی داره خانه داری. چرا؟ چون مولد نیست. یک کار خدماتیه و کارهای خدماتی سطح پایین رو نمیشه با مشاغل مولد و جریان ساز مثل مشاغل بخش صنعت مقایسه کرد

    • بدون نام

      تنهایی هم آزار دهنده است. وقتی بچه ها بزرگ میشن و دنبال درس و تفریح خودشون میرن، مادرای خونه دار تنها میشن و احساس بی هدفی و پوچی میکنن. اگر کسی از وضع مالی خوبی برخوردار باشه خودشو با فعالیتهای مختلف سرگرم میکنه (باشگاه، استخر، هنر، ...) اما کسایی که وضع مالی خوبی ندارند (اکثریت فعلی جامعه) تنها و رنجور میمونن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انتخاب خودشونه نوش جان
        خیلی خانوما موقع ازدواجم که خواستگاری میخواس کار نکنم و من جواب رد میدادم بهم متلک مینداختن که بشین خونه خانووووومیتو کن
        بیا اینم خانوووومیتون:)))))))

      • بدون نام

        یعنی فکر می کنی اینکه ما خانه دار شدیم همسرمون نمی زاره بریم سرکار؟نه اتفاقااز خداشم هست کوووووووو کار کار کار
        کار نیست

    • میم

      من ۷ ساله ازدواج کردم قبل از ازدواج مدرس زبان بودم انواع و اقسام کلاسها و تفریحا رو میرفتم بعد عاشق شدم و فکر کردم دنیا به آخر میرسه اگه باهاش ازدواج نکنم بعد که ازدواج کردم به خاطر شرایط مالی شوهرم مجبور بودم از همه ی تفریحاتم بزنم حتی حق تدریسم رو هم دو دستی میدادم بهش بعدم بهم خیانت کرد منم افسردگی گرقفتم و فک کردم بچه دار بشم روحیه م خوب میشه بچه دار شدم و از شغلم انصراف دادم الانم از صبح تا شب توی خونه م با یه بچه کوچیک نه تفریحی نه سرگرمی هیچی افسردگی گرفتم اما آقا همه چیش به راهه برای خودش میره سر کارش باشگاهش و میره و ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسیرتو از اول اشتباه رفتی همچنانم داری اشتباه ادامه میدی

      • بدون نام

        بخشیدن خیانت اشتباه ترین حرکت یه زنه. خیلی خطا کردی

      • بدون نام

        خب چکار می کرد ؟می رفت طلاق می گرفت؟!که صدتا صاحب سر پیدا کنه صدتا فضول باش پیدا کنه...که ی پیر بیارن بگن تو مطلقه ای بیا زن این پیری شو ..تو زندگی چاره ای نداری باید ببخشی وقتی مجردی خیلی راحت می گی نه بااااید طلاق بگیره

      • بدون نام

        من 27سال این کار را کردم در بست و تمام وکمال حرف گوش کردم همه کار برای زندگی بهتر انجام دادم تا دوتا از همسر وچهار تا از بچه ها و بقیه خوردم الان تمام تلاش خود را برای نگه داشتن سرم میکنم تا کسی از مشکلات من با خبر نشه و سر پا بمونم

      • بدون نام

        هر جا جلوی اشتباه رو بگیری خوبه. الان که هنوز راه داری ، جلوی این مسیر اشتباهت رو بگیر. اون بچه طفلکی مادر ضعیف و وابسته میخواد چکار آخه؟

    • بدون نام

      اشتباه زن ایرانی ازدواج با مرد ایرانیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ی مردا بد نیستن
        همون طور که همه ی زنها خوب نیستن

    • بدون نام

      بدبخت تر از زن خانه دار وجود نداره -کارگر مفت تنهاااااااااای بی اندازه
      خسره الدنیا و الاخره

      پاسخ ها

      • دانیال

        به خاطر آدم هایی مثل تو

      • بدون نام

        کسی که خودش انتخاب میکنه یک کارگر خدماتی و وابسته باشه رو چه میشه بهش گفت؟

    • بدون نام

      پدرم همیشه به من میگفت که زن به خصوص تو جامعه ایرانی باید دستش تو جیب خودش باشه حتی اگه شغلی با درآمد کم پیدا کرد تا لازم نباشه برای خریدن هرچیزی به چند نفر التماس کنه و مجبور بشه به زندگی مشترک به اجبار تن بده
      من که واقعا ممنونشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میدونی کلا حرف خیلی از مردهای ایرانی همینه!! چشمشون به دوهزار حقوق زنشونه و حاضرن با یه زن ده سال بزرگتر از خودشون ولی حقوق بگیر ازدواج کنن،اگر پول از زن بیچاره نکنن، بهترین حالتش اینه که دیگه هیچ خرجی ب زن نمیده.. در صورتی که زن نیاز به توجه و حمایت و هدیه از طرف مردش داره هرچند خود زن بی نیاز باشه

    • شاغله خانه دار

      یک زن شاغل خانه داری هم می کنه حقوقشم خرج زندگی میشه ....اینا از همه مظلوم ترن والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عوضش با موقعیت پایین بهشون نگاه نمی کنن و میدونن که دستش به جایی بند و از نقطه ضعف نمی تونن برخورد کنند

    • بی نام

      الان دورکاری و مشاغل خانگی خیلی بیشتر شده ، اگر کسی نمیتونه بیرون از خانه کار کنه میتونه تو خونه مشغول کسب وکار خودش باشه ، شاید درامد خیلی زیادی نداشته باشه ولی حس مفید بودن به خانمها میده ، تا صحبت کار بانوان میشه همه یاد کارمندی و پشت میز نشینی هستن ، و به نظرم اگر زنان خانه دار یاد میگرفتن در کنار کارهای روزمره و خانه وقتی برای علایق و اهداف خودشون بزارند اینقدر دچار سرخوردگی و افسردگی نمیشدن

      پاسخ ها

      • q

        وقت برای علایق گذاشتن پول میخواد !
        اگه پول باشه حتی خانه دار بودن هم جذاب میشه

    • بدون نام

      خانم خانه دار شروع کن مطالعات هدفمند و دنباله دار داشته باش ، فیلمهای روز و پرمحتوا دنبال کن نه فیلمهای زرد ، زبانهای مختلف یاد بگیر ، هنری که دوست داری یاد بگیر ، برنامه نویسی و تولید محتوا اگر ادامه بدید به درامد هم میرسید شاید کم باشه ولی حس مفید بودن دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفیدترین افراد جامعه زنان خانه دار هستند

    • فامیل دور

      خانه داری زنان بسیار باارزشه و اون چیزی که مدنظر من بوده اینه که همسرم خانه دار باشه چرا که اشتغال زنان چوب دوسر سوخته براشون.از یه طرف مانع اشتغال اقایون میشن و با توجه به کم بودن کار تو جامعه ما ممکنه اون اقایون مدتهای زیادی بیکار بمونن و از طرف دیگه به دلیل بیکار بودن اقایون ازدواج خود همین دخترای شاغل به تاخیر میفته چراکه ازدواج یه مرد بیکار با یه دختر شاغل غیرطبیعی اما برعکسش طبیعیه.. این نسخه ایه که اگه تو جامعه رعایت میشد به نفع همه بود..

    • بدون نام

      فرهنگ ایران فرهنگ مرد سالاره؟
      یمن یه گرافیستم ... هر روز دارم سایتای دیوار و ... رو نگاه میکنم برای کار ... همشون گرافیست خانوم میخوان ...
      چرا مساواتو توی خدمت سربازی نگاه نمیکنین؟ فقط بلدین حرف بزنید ...
      چرا نگاه نمیکنید زن اگه بره سر کار مرد طبق قانون نمیتونه ازش بخواد حقوقشو تو خونه خرج کنه؟

    • طلا

      من خانه دار بودم سر کار هم هستم
      خانه داری خیلی خیلی سخته بدون کمکی
      سر کار که هستی رو حیه ات خیلی خوبه حس خوبیه با پول خودت چیزی بخری کار مهمی انجام بدی
      متاسفانه مردای ما درک نمیکنن چه تاثیر شگرفی برای خانمها داره کار کردن و احساس استقلال برای خود خانواده هم انرژی مثبت اثر میذاره صددرصد

    • .

      خانه داری چیز بدی نیست تربیت فرزند گاه شوهر زیر دست مادر خانواده هست حال اگر هر دو بیرون کار کنند اعصابی برای تربیت و آرامش تو خانواده نیست اگر کار زن تو خانواده پاره وقت باشه خوبه ولی اگه وقت برای خانه نباشه همون بهتر ازدواج نکنن یا بچه نداشته باشن چون خونه دیگه خونه نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        like

    • .

      این متن داره مادر بودن و خانه داری رو زیر سوال میبره اگر مرد خانواده خوب باشه چه زن خانه دار باشه چه بیرون کار کنه برای زن خوبه منظورم احترامه

    • بابایی

      جامعه مردسالار همین دیگه
      زندگی برای یه خانم تو جامعه ایران یه کابوسه

    • خسته از قرنطینه

      اگر زن و مرد در این خصوص به یک تعاملی برسند خیلی خوب است اما متاسفانه عموما تعریف درستی از ازدواج ندارند و عمده تعهد و مسئولیت میفته رو دوش خانم ها در صورتی که آقایون آزادانه زندگیش می کن که خوب خیلی سخته برای یه خانم
      این که جامعه ما آدمها رو مجبور می کنه خوب خیلی تلخه کسی که ازدواج می کنه چون مرده دلیل نمیشه که هیچ کاری نکنه و فکر کنه اربابه

    • بدون نام

      نصیحتی که به خانمهای خونه دار میکنم اینه هر ماه شده یه ذره حتی یه ذره برای خودتون پس انداز کنید و اگه بیمه نیستید حتما خودتون رو بیمه تامین اجتماعی کنید.

    • علیرضا

      شماخانومهای شاغل به خاطراینکه دوتاجنس بخرید منت کسی رو نکشید
      حاضرهستید بجه های نااهل و بی تربیت به حامعه تحویل بدید
      متاسفم براتون درود بر زنان خانه دار

    • بدون نام

      خانم یا آقای جامعه شناس داغتر از آش خانمها خود راضیند و بهتر جامعه ات را خوب بشناسی بعد حرف بزنی بیرون از خانه کار کردن برای خانمها خیلی هم سختر از خانه داربست و با روحیه اسلامی خانمهای ایرانی سازگاری ندارد تازه اگر می خواهی حق حقوقی برای آنها قرار بدی اسلام خود خیلی بهتر از تو حق برای آنها قرار داده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یک زن خانه دارم بعد از بیست سال زندگی شوهرم تازه لطف کرده ماهی چندغاز به حسابم میریزه!! این حرفو به همجنسات بزن برادرم. اسلام گفته زن تو خونه ت قاشق جا به جا کرد باید حق الزحمه ش رو بدی حق شیرش و... کیه که رعایت کنه؟ کی؟

    • Stranger

      مدتیه دارم مجردی زندگی میکنم واقعا الان سختی های خانه داری رو درک میکنم. به نظرم همه ی آقایونی که به نظرشون رسیدگی به کارای خونه ساده است لازمه که مدتی رو تنها زندگی کنن تا نظرشون عوض بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ممنون برادرم خدا خیرتون بده که بدون تعصب حرف حق زدی

    • بدون نام

      بانوان در ایران از کمترین حقوق انسانی برخوردارن.زنان خانه دهر که دیگه اصلا به چشم نمیان.

    • بدون نام

      من خودم مرد هستم. توافقي از همسرم جدا شدم. خونه نداشتيم و هزينه هاي زندگي مثل اجاره خونه خيلي زياد شده بود. ولي همسرم تا وقتي خونه بوديم از هيچ چيزي كم نگذاشت. با اين كه بيرون كار ميكرد ولي خونه هميشه مثل دسته گل بود. بهترين دستپخت بهترين سليقه. الان كه همه چيز تموم شده فكر ميكنم شايد واقعا اون زمان اونقدر كه بايد ازش تشكر نكردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوباره رجوع کن ...

    • خانم

      من۵۲سالمه توزندگیم بجه هام برام مهم بودن که درسخون باشم الان هم یکیش دکتر ودومی مهندس شده توخونه هم خیلی رسیدگی کردم تا وسایل خونم هم شیک وبا کلاس باشه برای ازدواجشان آبرومند باشه اما الان هزار جور مریضی آمده سراغم برای کسی هم خیلی مهم نیست که جی سرم بیاد ابن هم از خانه داری من وتلاشم هیج کس قدر دان نیست همین فقط خودم خوشحالم که تونستم ابرو مند باشم والگو برای فامیل همین برام مونده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم حدودا 40 سالمه هم ناراحتی استخوان و مفصل گرفتم هم ناراحتی قلبی... هیچ کس حالیشم نیست

      • بدون نام

        فامیل اصن نمیدونه تو وجود داری.برا بچه هات و شوهرت مهم نیستی برا اونا باشی؟زندگیت به هیچ رفت

    • ناشناس

      الان دیگه هیچ دختری کار خونه نمیکنه این برای نسل قدیم بود الان باید منتشون رو بکشیم

    • بدون نام

      زندگی آسون نیست .سخته
      چه باشوهر چه بی شوهر
      چه ایران .چه خارج ازایران.
      چه فقیر باشی چه غنی
      چه پیر باشی چه جون
      کلامن کسی ندیدم راضی باشه...
      چون انسان کمال طلبه...
      فقط باید به بی نهایت برسه....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج