جاباما
۱۰۵۵۳۹۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل:

قوه قضائیه آمریکا به ترامپ یا بایدن وابستگی ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: قوه قضائیه امریکا مستقل است و هیچ وابستگی نه به آقای بایدن و نه به آقای ترامپ دارد و اگر قوه قضائیه امریکا به این نتیجه برسد که تقلب صورت گرفته است حتما آرا را ابطال می‌کنند و با همدیگر شوخی ندارند.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد دانشگاه گفت: قوه قضائیه امریکا مستقل است و هیچ وابستگی نه به آقای بایدن و نه به آقای ترامپ دارد و اگر قوه قضائیه امریکا به این نتیجه برسد که تقلب صورت گرفته است حتما آرا را ابطال می‌کنند و با همدیگر شوخی ندارند.

دکتر مهدی نجف‌زاده در گفت‌وگویی در خصوص تشدید اعتراض کاندیداها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا اظهار کرد: من فکر می‌کنم که تنها در جریان شمارش آرا مسائلی مانند تهییج کردن وجود دارد. در دوره‌های مختلف هم این مساله وجود داشته است که کاندیداهای مختلف اعتراض خود را انجام می‌دهند تا نظارت بیشتری داشته باشند و این به منزله تمرد نیست. سیستم رای‌دهی و سیاسی امریکا به گونه‌ای است که اعتراضات خارج از محدوده قانونی تقریبا امکان‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: مساله‌ای که اکنون آقای ترامپ از نظر روندی مطرح می‌کند، درست است. کسانی که به صورت حضوری رای دادند بیشتر جمهوری‌خواه بودند و آرا پستی بیشتر به سمت بایدن گرایش دارد. آقای ترامپ درحقیقت می‌خواهد کاری کند که مشخص شود که آیا این روند آرا پستی دقیق بوده است یا نه، همه این‌ کارها به این دلیل است که مشخص شود که روند رای‌دهی در پروسه قانونی انجام شده باشد برای همین اعتراضات خود را بیان می‌کنند تا دادگاه بررسی کند و نتیجه را اعلام کند.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در مجموع این اقدامات خارج از چهارچوب قانون نیست و تلاشی است تا در چهارچوب قانونی از آرا مردم صیانت کنند و بنابراین من فکر می‌کنم که خارج از روند قانونی اتفاق خاصی نخواهد افتاد و به محض این‌که به وکلای آقای ترامپ ثابت شود که شیوه رای دادن درست بوده است آن‌ها هم خواهند پذیرفت.

نجف‌اده در مورد تلاش ترامپ برای کشاندن کار به دیوان عالی عنوان کرد: مساله همان است که ببینند آیا جریان شمردن آرا به نحوی بوده است که در این دعوای حقوقی کار به دیوان عالی بکشد و این دیوان نظر بدهد؟ و تمایل آقای ترامپ به این مساله است. من فکر می‌کنم که اگر شکایت‌ها در مراحل دادگاه‌های ایالتی حل شود به این مرحله نمی‌رسد مگر این‌که آرا خیلی بهم نزدیک باشد و چالش‌های شمردن رای‌ها به گونه‌ای باشد که دادگاه‌های ایالتی نتوانند تصمیم بگیرند یا منازعه در حدی فرا رود که کار به دیوان عالی کشیده شود.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه امریکا مستقل است و هیچ وابستگی نه به آقای بایدن و نه به آقای ترامپ دارد و اگر قوه قضائیه امریکا به این نتیجه برسد که تقلب صورت گرفته است حتما آرا را ابطال می‌کنند و با همدیگر شوخی ندارند. این یک فرایند ۲۰۰ ساله است که برای یک شخص آن سیستم را نابود نمی‌کنند در واقع توانش را هم ندارند.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در زمان آقای الگور و بوش نیز آرا به شدت بهم نزدیک بود و آرا مردمی هم به سمت آقای الگور بود که این مساله می‌توانست به یک بحران بزرگ تبدیل شود ولی این اتفاق نیافتاد چرا که قوه قضائیه حرف آخر را در چنین شرایطی می‌زند و بازیگران سیاسی در سیستم رای‌گیری خیلی قدرت ندارند.

نجف‌زاده در مورد احتمال وقوع تقلب در انتخابات امریکا گفت: این‌که برخی بگویند تقلب در سیستم رای‌گیری ایالات متحده امریکا نهادینه است به این خاطر است که شناخت کافی از آن ندارند. تقلب در این سیستم نمی‌تواند نهادینه باشد و دلیل آن هم قوه قضائیه مستقل است. حتی اگر گفته شود یک نفر رای غیرقانونی در یک ایالت داده است، دادگاه آن را هم بررسی می‌کند.

وی بیان کرد: ایالات متحده امریکا در واقع ۵۲ کشور است و کار بسیار سخت است و حتی در بخشی از این ایالت‌ها آقای ترامپ هیچ نفوذی ندارد چرا که فرماندار دموکرات است و حال در این‌جا که آقای ترامپ به این شرایط برخی ایالت‌ها و برگزاری انتخابات در آن‌ها نقد وارد کرده است با استقلال قوه قضائیه امریکا جبران می‌شود و اجازه اجحاف نمی‌دهد.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد عدم حمایت یک‌پارچه حزب جمهوری‌خواه از آقای ترامپ تصریح کرد: از چهار سال گذشته مشخص شده بود که انگار به نوعی حزب جمهوری‌خواه در یک بازی انجام شده برای معرفی وی قرار گرفته بود. اکنون مقایسه که می‌کنیم که می‌بینیم آقای اوباما تمام قد در آن سمت ایستاد و برای آقای بایدن تبلیغات کرد اما آقای ترامپ از بخشی از حزب جمهوری‌خواه همراهی نداشته است.

نجف‌زاده افزود: در واقع بخشی از جهت‌گیری‌های آقای ترامپ حزبی نبوده است و حزب جمهوری‌خواه در دوره‌های بعد احتمالا با انتخاب کاندیدایی که کاملا جهت‌گیری حزبی داشته باشد این نقیصه خود را جبران کند و این مساله‌ای که اکنون در حزب جمهوری‌خواه اتفاق افتاده است در آینده حل خواهد شد.

بایدن تصمیم‌گیری‌ها را به عرصه حزبی خواهد کشاند

وی اضافه کرد: بایدن کاملا یک شخص حزبی است و من فکر می‌کنم که قدرت تصمیمی‌گیری زیادی ندارد و مسائل را به عرصه حزبی خواهد کشاند و حتی ممکن است فرایند تصمیمی‌گیری‌ها طولانی‌تر شود و این مساله برای ما از این جهت مهم است که ما نباید فکر کنیم که بایدن می‌آید و اقدام خاصی را در مورد ایران انجام می‌دهد، این اتفاق نخواهد افتاد آقای بایدن کاملا در فرایند حزبی تصمیمی خواهد گرفت و حتی توانایی غیر از این را هم ندارد.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد شکل‌گیری شکاف سیاسی در امریکا و منتج شدن آن به شکاف اجتماعی خاطرنشان کرد: چنین شکاف سیاسی‌ای در ایالات متحده امریکا از ابتدا وجود داشته است و این‌ها دو طیف متقابل با ایدئولوژی‌های متفاوت هستند. حزب جمهوری‌خواه محافظه‌کارتر است و بر مساله خانواده، مذهب و دولت تاکید بیشتری دارد ولی حزب دموکرات بیشتر گلوبالیست است. در مجموع چنین تفاوت‌هایی همیشه در ایالات متحده امریکا جد داشته است و این زمینه یک منازعه بلند مدت را فراهم نمی‌کند و باعث دوباره شدن جامعه نمی‌شود.

نجف‌زاده در مورد عملکرد رسانه‌های امریکا گفت: رسانه‌های گروهی در ایالات متحده امریکا در مدیریت افکار عمومی نقش دارند و آن‌ها بیشتر گرایش‌های دموکراتیک دارند و مخالفان سرسختی برای آقای ترامپ بوده‌اند و آقای ترامپ هم رفتار خوبی با این رسانه‌ها نداشت و آن‌ها را دروغگو خطاب می‌کرد. این رسانه‌ها نگاه سیستماتیک دارند و کسانی مانند ترامپ که از خارج سیستم و چهارچوب آمده است شاید نتواند در میان رسانه‌های گروهی قد علم کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج