۱۰۵۵۵۸۰
۸ نظر
۵۰۵۳
۸ نظر
۵۰۵۳
پ

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

برخی از اتومبیل‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی به‌قدری خوب طراحی شده‌اند که حتی امروز هم زیبا به‌نظر رسیده و جزء زیباترین خودرو‌هایی هستند که تاکنون در جاده‌های جهان در حال تردد بودند.

وب‌سایت خودرونویس - امین نقی زاده: اگر در فرهنگ لغت آکسفورد بدنبال معنای واژه کلاسیک بگردیم؛ خواهید دید که این کلمه به عنوان یک اثر هنری با استاندارد‌های بالا و ارزش‌های ماندگار تعریف شده است. ناگفته پیدا است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی، خودروسازان در تلاش برای رسیدن به بالاترین استاندارد‌های زیبایی بوده و یکی از اهداف آن‌ها را باید تولید محصولاتی دانست که تا سال‌ها مورد احترام بوده و اوج شکوه و زیبایی خودرو‌های با اصالت باشند. اکنون برخی از خودرو‌های یادشده میلیون‌ها دلار ارزش داشته و از جملۀ اقلام کلکسیونی مهم در صنعت خودروسازی هستند.

برخی از برند‌ها به لطف کلاسیک‌های خود، تبدیل به افسانه‌ای در میان سایر خودروسازان جهان شده‌اند. دهه ۱۹۵۰ میلادی دوره طلایی طراحی اتومبیل بوده و در این دهه شاهد ساخت اتومبیل‌هایی با خطوط زیبا و مهیج بودیم.

برخی از اتومبیل‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی به قدری خوب طراحی شده‌اند که حتی امروز هم زیبا به نظر رسیده و جزء زیباترین خودرو‌هایی هستند که تاکنون در جاده‌های جهان در حال تردد بودند.

فورد تاندربرد

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

فورد برای پاسخ گفتن به رقیب سنتی خود که به تازگی اولین کوروت را رونمایی کرده بود؛ دست به کار شده و در سال ۱۹۵۴ و در جریان نمایشگاه خودروی دیترویت، برای اولین بار مدل دو درب تاندربیرد را معرفی کرد. اتومبیل مزبور از توان پیشرانه V۸ با قدرت ۱۹۳ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. حداکثر سرعت تاندربیرد ۲۴۱ کیلومتر در ساعت بود که این رقم برای دهه ۱۹۵۰ میلادی خیلی بد به نظر نمی‌رسید!

این اتومبیلِ پُر زرق و برق، آغازگر دوران تولید اتومبیل‌های اسپرت در کمپانی فورد بود. تولید این خودرو برای کمپانی آمریکایی فورد بسیار سودآور بود؛ زیرا آن‌ها در سال نخست عرضه تاندربیرد موفق به فروش ۱۶۱۵۵ دستگاه از آن شدند.

مازراتی A۶GCS/۵۳

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

این مازراتی زیبا و خیره کننده توسط پینینفارینا طراحی شد و در سال ۱۹۵۴ و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی تورین به بازارِ جهانی معرفی شده بود. در این اتومبیل از پیشرانه ۲ لیتری با توان ۱۷۰ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۳۴ کیلومتر در ساعت بود. خودروی A۶GCS/۵۳ یک اتومبیل مسابقه‌ای واقعی بوده و براساس مازراتی ۱۹۵۲ که در مسابقات Mille Miglia حضور داشت ساخته شد. مدل ۱۹۵۲ سقف نداشت و در هنگام ریزش شدید باران مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد؛ بنابراین مشتریان مازراتی که بدنبال شرکت در مسابقات مزبور بودند؛ خواهانِ ساخت اتومبیلی با سقف بوده و به همین خاطر مازراتی هم با تولید A۶GCS/۵۳ به خواسته آن‌ها احترام گذاشت. محصول نهایی مازراتی یکی از زیباترین اتومبیل‌های تولید شده توسط یک کمپانی ایتالیایی است.

ب ام و ۵۰۷

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

بی‌ام‌و ۵۰۷ رودستری فوق‌العاده بوده و از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ به تولید رسید. این اتومبیل تنها یک هدف استراتژیک داشت! رقابت با مرسدس‌بنز SL۳۰۰ فوق سریع که برای بازار ایالات‌متحده آمریکا ساخته شده بود. در این اتومبیل حیرت‌انگیز از پیشرانه ۳.۲ لیتری V۸ با توان ۱۵۰ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۰۱ کیلومتر در ساعت بود. متاسفانه بی‌ام‌و ۵۰۷ نسبت به اتومبیل‌های رقیب بسیار گران قیمت بوده و به همین خاطر تنها ۲۵۲ دستگاه از آن به فروش رسید. قیمت این محصول در زمان عرضه ۹ هزار دلار بود؛ یعنی دو برابر قیمت تاندربیرد و جگوار XK۱۵۰.

شورلت کوروت (C۱)

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

کوروت اولین اتومبیل تولید شده توسط خودروساز آمریکایی شورلت با بدنه فایبرگلاس است. این اتومبیل با ظاهر منحصر به فرد خود، برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه نیویورک معرفی شد. کوروت مزبور یکی از زیباترین اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی است که تاکنون ساخته شده است.

کوروت C۱ از توان موتور شش سیلندر خطی با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن به ۱۷۳ کیلومتر در ساعت می‌رسید. امروز نسخه ۱۹۵۳ این خودرو را باید یکی از نادرترین مدل‌های کوروت در جهان دانست؛ زیرا شورلت تنها ۳۰۰ دستگاه از آن را به تولید رسانده بود.

آلفارومئو جولیتا اسپایدر ولوچه

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

این اتومبیل هم یکی دیگر از شاهکار‌های طراح افسانه‌ای خودروها، پینینفارینا است. جولیتا برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و در سال ۱۹۵۶ آلفارومئو نسخه اسپایدر ولوچه مدل جولیتا را معرفی کرد.

جولیتا اسپایدر ولوچه از پیشرانه‌ای چهار سیلندر و خطی با توان ۹۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن ۱۸۱ کیلومتر در ساعت است. این اتومبیل دو نفره و پُر زرق و برق، چابکی و زیبایی بی مثالی داشته و آلفارومئو تنها ۲۷۹۶ دستگاه از آن را به تولید رسانده است. جولیتا اسپایدر ولوچه را باید نشانی از موفقیت قاطعانه کمپانی آلفارومئو دانست؛ زیرا به عنوان یکی از بزرگترین خودرو‌های ایتالیایی که تاکنون ساخته شده؛ همیشه مورد احترام بوده است.

پورشه A۳۵۶ اسپیدستر

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

پورشه A۳۵۶ اسپیدستر همان گونه که از نامگذاری آن می‌توان فهمید؛ بسیار سریع است. این خودرو منحصر به فر از پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری و مجهز به سیستم خنک کاری هوا برخوردار بود. پورشه A۳۵۶ اسپیدستر تنها ۶۰ اسب‌بخار قدرت دارد؛ اما حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل را باید یک پیروزی مطلق دانست؛ زیرا قیمت آن بسیار کمتر از رقبا بوده و تنها با پرداخت ۲۹۹۵ دلار می‌توانستید آن را خریداری کنید. پورشه A۳۵۶ اسپیدستر از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ تولید شده و به لطف طراحی و ظاهر منحصر به فرد خود به اتومبیلی بی‌عیب و نقص در میان خودرو‌های کلاسیک تبدیل شده است.

فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا از پیشرانه V۱۲ با توان ۲۶۰ اسب‌بخار استفاده کرده و حداکثر سرعت آن ۲۴۱ کیلومتر در ساعت است. ارقام مزبور کافی است تا به ما بفهماند که با یک فراری بسیار خاص روبرو هستیم. این اتومبیل در مسابقات استقامت افسانه‌ای Tour De France درخشیده و برنده ۳ عنوان در مسابقات اتومبیلرانی در سال ۱۹۵۷ است.

فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا نمونه‌ای منحصر به فرد بوده و ترکیب زیبایی و قدرت را می‌توان در آن دید. به همین دلیل در حال حاضر یکی از گران‌ترین اتومبیل‌های ساخته شده در جهان را باید فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا دانست. در یک حراجی که در سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود؛ یک دستگاه فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا مدل ۱۹۵۶ با قیمتی بالاتر از ۱۳ میلیون دلار فروخته شد.

آستون مارتین DB۴

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

این اتومبیل جد مشهورترین اتومبیل جیمز باند، یعنی مدل DB۵ است. مدل ۱۹۵۸ آستون مارتین DB۴ کلاسیک مجهز به پیشرانه شش سیلندر ۳.۷ لیتری با توان ۲۶۶ اسب‌بخار بود. حداکثر سرعت اتومبیل مزبور ۲۲۵ کیلومتر در ساعت است. آستون مارتین DB۴ آغازگر روند ساخت خودرو‌های زیبا، برازنده و قدرتمند بود. حروف D و B به دیوید براون اشاره دارد؛ مردی که آستون مارتین را در سال ۱۹۴۷ خریداری کرد و هدایت آن را برعهده گرفت تا امروز تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان جهان شود. مدل DB۴ یک شاهکار واقعی بود.

فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

فراری جسارت این را داشت که از مدل ۲۵۰ جی‌تی برلینتا خارق‌العاده الهام گرفته و یک اتومبیل به یاد ماندنی را معرفی کند. فراری مدل ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر را ساخت و نظر همه را به خود جلب کرد. فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر خودرویی دو نفره و مجهز به پیشرانه V۱۲ با توان ۱۴۰ اسب‌بخار بود و حداکثر سرعت آن ۲۴۵ کیلومتر در ساعت است.

این اثر هنری در سال ۱۹۵۷ معرفی شد و در دو نسخه LWB و SWB عرضه شده است. در مجموع کمپانی فراری تنها ۱۰۵ دستگاه از مدل ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر را به تولید رسانده است.

مرسدس بنز ۳۰۰SL

۱۰ خودرو کلاسیک زیبا در دهه ۱۹۵۰

مرسدس بنز ۳۰۰SL یک شعر زیبا و تجلی کمال و وقار در مهندسی و طراحی اتومبیل است. این کوپه در سال ۱۹۵۴ در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. بنز ۳۰۰SL با الهام از مرسدس W۱۹۴ ساخته شده بود که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۵۲ به رقابت می‌پرداخت. در ۳۰۰SL از موتور ۳ سیلندر و ۳ لیتری با توان ۲۱۵ اسب‌بخار استفاده شده و حداکثر سرعت آن ۲۴۹ کیلومتر در ساعت است.

این اتومبیل چهار پای زیبایی بود که نظر همه را به خود جلب می‌کرد؛ چون تنها نکته مثبت ۳۰۰SL موتور قدرتمند آن نبود. درب‌های گالوینگ ۳۰۰SL چهره‌ای منحصر به فرد به این شاهکار بخشیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تکنولوزی 70 سال قبل هنوز ما نتونسیم به همون داون برسیم چیزی در حد همون بنز هفتاد سال پیش تولید کنیم

    • احمد شوقی

      پراید سلطان جاده ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخ..بقیه کمپانی ها باید بیان اپشن های پراید ببینن. و یاد بگیرن

    • بدون نام

      کاش انقدر امنیت داشتیم که میشد با اینا تو خیابون تردد کنیم

    • بدون نام

      فکر کنید چقدر امنیت داستن و دارن که با این ماشینا تردد میکنن بعد اونوقت ما تو ماشین دربسته هم دزد میاد دنبال گوشیامون

    • بدون نام

      فقط پرایدخودمون اینها ماشین نیستند
      گاری هستند

    • بدون نام

      اولی و اخری از زمان خودشان بیست سال جلوترن!!!!

    • بدون نام

      دومی و اخری اشتب شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج