۱۰۵۷۰۸۶
۱۱ نظر
۵۰۲۱
۱۱ نظر
۵۰۲۱
پ

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی‌ها را به فنا داد

«فابینگ» یکی از عوارض استفاده از تلفن‌همراه است که روابط اجتماعی، شخصی و حتی زن‌و‌شوهری افراد را تهدید می‌کند.

روزنامه خراسان - صادق جهانی: «دارم با تو صحبت می‌کنم، حواست به من هست؟»، او حتی بعد از شنیدن این جمله هم حاضر نمی‌شود سرش را از روی گوشی‌اش برگرداند و می‌گوید: «حواسم هست، بگو دیگه!» احتمالا شما هم این روز‌ها با چنین افرادی مواجه شده‌اید، حالا آن فرد می‌تواند همکارتان باشد، رئیس‌تان، همسرتان، دوست‌تان یا .... در این بین، شما هم وقتی از سرکار خسته به منزل بر می‌گردید و سر میز یا سفره شام، مدام سرتان در تلفن همراه است و با کلمات مبهم به همسر یا فرزندتان پاسخ می‌دهید، گرفتار اختلال فابینگ شده‌اید.

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی‌ها را به فنا داد

«اِما سپپلو» روان شناس دانشگاه‌های استنفورد و ییل و نویسنده کتاب «مسیر خوشبختی» در همین باره می‌گوید: «یکی از پژوهش‌های اخیر ما نشان داد که بیش از ۱۷ درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور دیگران و هنگام صحبت با آن‌ها دزدکی تلفن‌شان را چک می‌کنند. تقریباً ۳۲ درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ می‌کنند.»، اما این اختلال چیست، چه عوارضی دارد و راه‌های جلوگیری از فابینگ شدن چیست؟

فابینگ یعنی‌چه؟

فابینگ به عملی گفته می‌شود که افراد در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه می‌کنند. این اختلال که یکی از عوارض استفاده بیش از حد از دنیای مجازی است، کلیت و کیفیت زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته متخصصان سلامت روان، فرد مبتلا به این بیماری آن‌قدر غرق در تلفن‌همراه خود می‌شود که اطرافیان خود را از یاد می‌برد و به جای این‌که نگاه و توجه او، معطوف به اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان باشد و لحظاتی را در حضور واقعی با دیگران به سر ببرد، صرفا به قاب چند اینچی موبایل و اتفاقات درون آن خلاصه می‌شود و روزی می‌رسد که دیگر هیچ‌فردی را در کنار خود نمی‌بیند و اگر کسی هم دور و برش باشد، آن‌ها هم به او بی‌توجه خواهند بود.

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی‌ها را به فنا داد

آیا شما هم یک فابینگی هستید؟

فردی که همزمان در حال مکالمه با دو نفر است، یکی با تلفن و دیگری با مخاطب رو به روی خود که به احتمال زیاد هم هیچ یک از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی‌دهد و هر دو را ناقص به پایان می‌رساند، به اختلال فابینگ مبتلا شده است. همچنین فردی که در موقعیت‌های اجتماعی با تلفن‌همراه خود مشغول می‌شود، مثلا هنگام صرف وعده غذایی، گوشی را کنار بشقاب خود قرار می‌دهد یا در جمع دوستان و خانواده، مدام وسوسه می‌شود تا گوشی‌اش را چک کند، او هم به فابینگ مبتلا شده است.

فردی هم که بدون چک کردن تلفن اش نمی‌تواند صبحانه، ناهار یا شام را به پایان برساند، یک فابینگی است و این عامل، نشانه‌ای از دلهره و ترس از دست دادن پیام یا پستی در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. از موارد مطرح شده نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین نشانه مبتلایان به این بیماری نگاه‌های پیاپی، دزدکی و بی‌حدواندازه به تلفن‌همراه در هنگام تعامل و ارتباط با دیگران است.

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی‌ها را به فنا داد

با عوارض فابینگ آشنا شوید

به عنوان اولین عارضه ممکن است دیگران هم با شما مقابله به مثل کنند که البته این کار به ضرر خودشان هم تمام می‌شود و آن‌ها نیز با ابتلا به این عارضه خود را از لذت حضور و همنشینی با دیگران محروم می‌کنند و شاید هم به علت بی‌توجهی‌تان به آن‌ها ارتباط عاطفی و کلامی خود را با شما کم کنند و شما را در فهرست سیاه خود قرار دهند.

همچنین فابینگ در بلندمدت باعث آسیب به عواطف فردی، اجتماعی، خانوادگی و زناشویی می‌شود، به طوری‌که ارتباطات انسانی در برخی موارد رنگ قهر و خشونت به خود می‌گیرد. در ضمن، پدران و مادرانی که این راه را در پیش می‌گیرند، به جای آن‌که ساعاتی را در منزل به گفتگو، همنشینی و دورهمی با فرزندان اختصاص دهند، این شیوه را به فرزندان شان هم منتقل می‌کنند و فرزندان با الگوبرداری نامناسب از آن‌ها به این کار عادت و زندگی شبانه‌روزی خود را صرف گشت و گذار در دنیای مجازی می‌کنند.

۳ راه برای جلوگیری از ابتلا به فابینگ

غذای‌تان را بدون تلفن بخورید!

غذای تان را بدون این‌که تلفن‌همراه کنارتان باشد یا به آن دست بزنید، میل کنید یا تلفن‌تان را در حالت «دور از دسترس»، «پرواز» و «سکوت» قرار دهید. با تنظیم گوشی‌تان روی این حالت‌ها، هنگام معاشرت، استراحت و غذاخوردن پیامی دریافت نمی‌کنید یا متوجه پیام نمی‌شوید. اگر هم پیام و تماسی دریافت کردید، محترمانه به مخاطب‌تان بگویید بعد از صرف ناهار و شام و در یک زمان مناسب‌تر پاسخ گوی او هستید.

فابینگ یا چگونه موبایل، دورهمی‌ها را به فنا داد

تلفن را از دسترس خود دور کنید

بعضی از ساعات روز، فاصله فیزیکی‌تان را با این وسیله بیشتر کنید مثلا آن را در اتاق و کشوی میز و جیب‌تان قرار دهید یا این‌که در زمان ارتباط با دیگران، هر وقت آن را چک کردید، دوباره حتما همان‌جا بگذارید و برگردید، این رفت و برگشت‌ها و طی کردن مدام این راه باعث می‌شود به مرور خسته شوید و از مراجعه دوباره به گوشی‌تان صرف نظر کنید.

خود را به چالش بکشید

در برخی موارد، تلفن خود را هنگام دریافت پیام و تماس دیگران، جواب ندهید و بعد از پایان همنشینی و مصاحبت با دیگران و لذت بردن از حضور در جمع خانواده، به مخاطب پیام و تماس‌تان بگویید که در آن لحظه امکان پاسخ گویی نبود یا طبق قراری با آن‌ها زمان خاصی را برای تبادل پیام در نظر بگیرید.

نکته پایانی

یادمان باشد اگرچه تلفن‌های هوشمند می‌توانند کار‌های بسیاری را برای ما انجام دهند، اما یک کار را نه تنها نمی‌توانند انجام دهند بلکه ممکن است بر آن تاثیر منفی بگذارند و آن حفظ روابط ما با افرادی است که دوست‌شان داریم.
برای نوشتن این مطلب از سایت عصرایران کمک گرفته شده است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساسان

      پدر فرتوت ۶۲ساله و بازنشسته ام چند وقت دیگر زخم بستر میگیرد چون بیکار و الاف است و در فضای مجازی است و نمیدانم چرا کور نمی شود اینقدرکه به صفحه موبایل خیره میشود

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        حرفاتون کاملا درسته اما لحنتون کمی تنده.. پدر منم چسبیده به تلویزیون و تا حالا 50 بار جومونگ و دختر تو اشپزخونه رو که اسمشم نمی دونم نگاه کرده و خراب شده تلویزیون هنوز یه کانال پخشش تموم نشده میزاه یه کانال دیگه...

      • بدون نام

        آقا ساسان لحنتون اصلا مناسب نیست کسی که در موردش حرف می زنید پدرتون می باشد

      • بدون نام

        البته كه اين لحن در مورد پدر به هيچ وجه قابل تاييد نيست ولي به پدرها هم حق بديد. در فيلمها ميبينيم كه زماني پدربزرگها با گلها و گياهان باغچه حياط خونه سرشونو گرم ميكردن. الان ديگه تو آپارتمان 70 متري با چي سرشونو گرم كنن؟ به قول يكي از بازنشسته ها ميگفت تو زمان بازنشستگي زمان كش مياد و هر كار ميكني نه روز به شب ميرسه نه شب به روز.

    • سترا

      کاش فرهنگ استفاده از موبایل و فضای مجازی بالا بره متاسفانه عواقبش بیشتر از فوایدش شده

    • بدون نام

      من فقط از یوتیوب استفاده میکنم مفیدترین برنامه

    • mohamad

      همسر من به شدت با موبايل مخالف است معتقد است در زمان بيكاري يك ساعت ديگر فضاي مجازي باشي اشكال ندارد توي دورهمي اصلا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همسر شما مشکل دارد به پزشک مراجعه شود

      • بدون نام

        همسر شما اختلال دارد به پزشک مراجعه کند

      • بدون نام

        همسر شما مشکل دارد به پزشک مراجعه کند

    • فامیل دور

      موبایل برای بعضیا به شدت اعتیاد یا بهتره بگین عادت اوره.. بخصوص افرادی که اهل چت هستن.. حالا یا چت با دوستان یا گروهای چت...
      بدبختیشم اینه که چون همیشه موبایل در دسترسه بنابراین به این برنامه ها بصورت همیشگی دسترسی دارن و همه جا بهش میپردازن..
      حالا تلویزیون یا دیدن فیلم اعتیاد کمتری داره چون نیازه که طرف واقعا سرش خلوت باشه و یه دستگاه لپتاپ یا تلویزیون میخواد
      به نظر من بخصوص برای بچه ها تا دانشگاه باید ساعت مشخص استفاده از این وسایل در نظر گرفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج