جاباما
۱۰۶۱۰۳۹
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

روزنامه نزدیک به قالیباف پشت نمکی درآمد

روزنامه صبح نو ارگان تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در همین رابطه در گزارش خودش نوشت: چند روز قبل آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات فقط منجر به انتشار مقالات شده‌است، از این روند گلایه کرد.

روزنامه صبح نو ارگان تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در همین رابطه در گزارش خودش نوشت: چند روز قبل آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات فقط منجر به انتشار مقالات شده‌است، از این روند گلایه کرد.

به دنبال انتشار نامه استعفای درضا ملک‌زاده از وزارت بهداشت و درمان، جریان‌های سیاسی کشور به سرعت به جبهه‌گیری درباره این اتفاق پرداختند. اصولگرایان پشت سعید نمکی در آمدند و در مقابل، جریان اصلاحات به نوعی از انتقادهای ملک زاده نسبت به مدیریت وزیر بهداشت حمایت کردند.

روزنامه صبح نو ارگان تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در همین رابطه در گزارش خودش نوشت: چند روز قبل آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات فقط منجر به انتشار مقالات شده‌است، از این روند گلایه کرد. همین مساله سبب شد تا جمعه‌شب، دکتر رضا ملک‌زاده پس از هفت سال فعالیت در سمت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با انتشار نامه‌ای از سمت خود استعفا کند اما اینکه در برهه حساس مواجهه با کرونا و در آستانه هفته پژوهش، چگونه چنین اتفاقی رخ داد و اینگونه در وزارت بهداشت تضارب آرا دیده‌شد، موضوعی است که شاید ریشه آن نه فقط در صحبت‌های وزیر بهداشت بلکه در ماه‌های گذشته باشد. در ماه‌های گذشته شدت حجم هجمه‌ها نسبت به ملک‌زاده بالا گرفت، به‌طوری که به عنوان مثال در مقطعی دکتر موید علویان، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله ؟عج؟ انتقادهای جدی به معاون تحقیقات وزارت بهداشت داشت و این گلایه‌ها را رسانه‌ای کرده و در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا گفت: «متولیان پژوهش در کشور به مسائل اخلاقی در پژوهش توجه نمی‌کنند. برنامه‌هایی که طی این سال‌ها در حوزه پژوهش کشور اجرایی شده‌، بار منفی داشته‌اند. طی سال‌های گذشته بیشترین تعداد مقالات برگشتی از مجلات خارجی را داشته‌ایم؛ یعنی مقاله‌ای در نشریه‌ای منتشر می‌شود و بعد نشریه اعلام می‌کند که این مقاله قلابی است و مقاله بازپس فرستاده می‌شود.

ایران بعد از چین بیشترین تعداد مقاله ردشده را دارد.» البته پس از طرح این موضوعات، از سوی روابط عمومی معاونت تحقیقات نیز توضیحاتی دراین‌باره منتشر شد. اما انتقادات مطرح‌شده نسبت به ملک‌زاده و عملکرد او فقط به افرادی که در حیطه سلامت فعالیت داشتند، خلاصه نمی‌شود. در دوران شیوع کرونا و در فروردین سال‌جاری، از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام شد که ایران با ۱۲ تیم پژوهشی به کارآزمایی بالینی بزرگ سازمان بهداشت جهانی روی چهار دارو برای درمان کرونا پیوسته است.

چندی بعد نیز از سوی ملک‌زاده، اخباری مبنی بر موفقیت ایران منتشر و عنوان شد که در مطالعه همبستگی «کارآزمایی بالینی برای درمان کووید۱۹» سازمان بهداشت جهانی که با همکاری ۳۰ کشور از ۶ منطقه جهان در حال انجام است، ایران موفق به بیشترین مشارکت بیماران شده؛ موضوعی که اگرچه در ظاهر می‌توانست خبری مثبت تلقی شود اما در نهایت با انتقادات متعدد همراه شد و حتی رییس‌جمهور سابق کشور با انتشار یک فایل مصاحبه ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد، درباره این مساله به انتقاد پرداخته و اظهار‌کرد: «متاسفانه مقاماتی بودند که در یک پروژه تحقیقاتی بهداشت جهانی، یکسری داروها را که آنها می‌خواستند آزمایش کنند، آنطور که من اطلاعات گرفتم در کل دنیا ۱۱هزار نمونه را کشورها حاضر شده بودند روی مردم‌شان آزمایش کنند اما از این میان، ۳۵۰۰ مورد در ایران آزمایش شد و من شنیدم فردی که مسوول بوده، بابت این موضوع قرارداد بسته و پول گرفته است! یعنی چیزی که آنها خودشان می‌گویند هیچ تاثیری نداشته و می‌خواهند تازه آزمایش کنند، شما به ایران می‌آورید و بعد به‌عنوان یک کار تحقیقاتی قرارداد می‌بندید، اطلاعات مردم ما را می‌گیرید و به آنها می‌دهید، یک دارویی را تجویز می‌‌کنید و بعد بابت آن پول هم می‌گیرید؟»

اما گویی با آمدن کرونا، بازار حاشیه‌های ملک‌زاده رونق گرفته و انتقادات علیه او فقط به یک یا چند مورد خاص خلاصه نشد. در این میان یکی از این حواشی نیز به داستان شرکت دارو‌‌سازی منتسب به او و ساخت داروهای کرونایی مربوط می‌شود.

پس از تمام این صحبت‌ها اخیرا وزیر بهداشت نیز به‌یکباره به انتقادی تند و صریح از وضعیت تحقیقات سلامت پرداخته و حتی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به نام دکتر ملک‌زاده، عنوان کرد: ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. بنده به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت انتقاد دارم. اگر نامه بنده به دکتر ملک‌زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید، در آن ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نگرفته است. در این میان می‌توان این سوال را طرح کرد که اگر معاونت تحقیقات در برهه حساس شیوع کرونا تا این اندازه جای نقد داشته، چرا وزیر بهداشت تاکنون سکوت کرده است؟ بر این اساس
به نظر می‌رسد این اختلاف‌نظرها از مدت‌ها قبل وجود داشته و حالا فقط به صورت رسانه‌ای درآمده است.
سیاسی‌کاری در میدان بهداشت و درمان

اما استعفای معاون وزیر بهداشت مورد حمایت چهره‌های اصلاح طلب قرار گرفت که نشان داد به نظر می‌رسد این اقدام با حمایت‌های سیاسی بیشتری مواجه خواهد شد. چه آنکه مصطفی معین، رئیس شورایعالی نظام‌پزشکی در یادداشتی انتقاد آمیز نسبت به سعید نمکی وزیر بهداشت نوشت: اخلاق و رفتار و تدبیر مدیریتی آقای وزیر، یکی از علل اصلی تداوم امواج مهیب کرونا و کشتار گسترده کادرهای پزشکی، پرستاری و عموم ملت و نیز استعفای آقای دکتر ملک‌زاده، معاون دانشمند تحقیقات و فناوری و مشاور محترم وزیر، آقای دکتر نوبخت، نایب‌رییس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا، بوده است!

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: با توجه به اظهارات ناصواب اخیر وزیر بهداشت و سپس نامه صریح معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه و استعفای وی، قطعا تداوم این مدیریت در شرایط کرونایی به سود کشور و مردم نیست و باید مدیریت این وزارتخانه متحول گردد به نحوی که مورد حمایت افکار عمومی و جامعه پزشکی شود. چه بهتر که خودشان استعفا دهند. همین اظهار نظرها و نیز حمایت‌های همه جانبه فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب از ملک‌زاده در فضای مجازی نشان می‌دهد که گویا اظهارات نمکی در ماه‌های گذشته پیرامون محقق نشدن بودجه مصوب صندوق توسعه‌ملی و اینکه اگر تحت فشار قرار بگیرد لب به سخن باز خواهد کرد مورد خوشایند دولت نبوده و حالا با پروژه استعفای یک معاون بنا بر این است که وزیر مجبور به استعفا شود تا برای روزهای بعد هم حرف و حدیثی باقی نماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به روباه گفتند شاهدت کیه ، گفت دُمم

    • بدون نام

      احتمالا زمان شهرداری قالیباف ودر گیر ودار واگذاریها ارتباطی بینشان بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج