۱۰۶۳۳۱۷
۲۴ نظر
۵۰۰۱
۲۴ نظر
۵۰۰۱
پ

آزمایش؛ کارخانه‌ای که به انباری تبدیل شد

کارخانه آزمایش که روزگاری تامین کننده محصولات لوازم خانگی مردم بود به انبار نگهداری مواد فروشگا‌ه‌های شهرستان مرودشت و کارخانه‌های اطراف تبدیل شده است.

ایلنا: هنوز هم در خانه اغلب خانواده‌هاى ایرانى حداقل یک محصول از کارخانه آزمایش وجود دارد، اما این برند پس از ۶ دهه براى همیشــه به تاریخ پیوست و با اخراج تمــامی کارگرانش،عملا به ســوله‌ و محلى براى نگهدارى اموال دیگران تبدیل شد‌ه است.

چندى پیش علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز و زرقــان در باره آخرین وضعیت کارخانه آزمایش گفت: در حال حاضر در حوزه انتخابى بنده، کارخانه آزمایش که عمرى را به تولید یخچال سپرى کرد، امروز تعطیل و به آغل گوســفندان مبدل شــده است. اما این خبر توسط رشــیدى نماینده مردم مرودشــت، پاسارگاد و ارســنجان رد شــد. این نماینده مى گوید: صحبــت هاى یکى از نماینده هاى شــیراز در رابطه با تبدیل کارخانه آزمایش مرودشــت بــه طویله، واقعیت نــدارد و صاحبان کارخانه و مدیران مجموعه در ســال هاى گذشته بیشتر سوله هاى آزمایش را به انبار دارى و دپو کردن بعضى از اقلام اجاره داده اند.

کارگران آزمایش به حق‌شان نرسیدند

جــلال رشــیدى کوچــى با بیان اینکــه متاســفانه مجموعه آزمایش در ســال هــاى گذشــته ماهیتــش را از دســت داده اســت، ادامه مى دهد: در جهت چرایى و ارزیابى وضع فعلــى مجموعــه آزمایش بــه اتفاق دیگــر نمایندگان موضــوع تحقیــق و تفحــص را دســتور کار قــرار داده ایــم.

عضو مجمــع نمایندگان اســتان فارس مى افزایــد: اگرچــه مجموعــه آزمایــش بعــد از واگذارى به بخــش خصوصى باید بیشــتر رونق مــى گرفت اما متاســفانه این اتفــاق رخ نداد و روز به روز به ســمت تعطیلى رفت، به طورى که بیشتر کارگران این مجموعه نتوانستند به حق و حقوقشان دست پیدا کنند.

آزمایش؛ کارخانه‌ای که به انباری تبدیل شد

نماینده مردم مرودشــت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس بیان مى کند: در گذشــته روزانه حدود دو الى ســه هزار نفر در کارخانه آزمایش فعالیت مى کردند و جمعیتى بالغ بر 5 هزار نفر در شهرســتان مرودشــت ارتــزاق مى شــدند، بنابرایــن تعطیلى ایــن مجموعه خسارت هاى زیادى را به تمام بخش ها وارد کرد.

رشیدى با اشاره به اینکه موضوع کارخانه آزمایش یک موضوع ملى است، مى افزاید: در حال حاضر چرایى و ارزیابــى تعطیلــى مجموعه به کمیســیون اقتصادى ارجاع داده شده است که همواره امیدواریم این تحقیق و تفحص به صحن ارجاع و با آرای نمایندگان در دســتور کار قــرار گیرد تا در ادامه بتوانیم اتفاقات کامل از نحوه واگذارى آزمایش و تعطیلى آن را به صورت شــفاف به مردم اعلام کنیم.

نماینده مردم مرودشــت، پاسارگاد و ارســنجان در مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصى در موضــوع واگذارى به فکر رونــق کارخانه ها نبودند ادامه مى‌دهــد: نباید فراموش کــه بخش خصوصى و افرادى که اقدام به دریافت مجموعه ها و کارخانه هاى اســتان از طریق اصل 44 قانون اساســى کردند بیشتر بــه دنبال ارزش افزوده زمین و فروش اقلام و وســایل کارخانه ها بودند.

نماینده مردم مرودشــت، پاســارگاد و ارسنجان در مجلس با اشــاره به اینکه افــرادى که باعث نابودى کارخانــه آزمایــش شــدند بایــد پاســخگوى عملکرد نامناســب خود باشــند، خاطر نشــان مــى کند: طبق اطلاعاتى که به دســت بنده رسیده، مسئولان کارخانه یک ژنراتور تولید برق 12 ســیلندر کــه توانایى تامین برق یک شــهر 50 هزار نفــرى را دارد را با قیمتى بالغ بر کیلویى 3 هــزار تومان معادل آهن قراضه به فروش رسانده اند.

مجموعه آزمایش کامل نابود شده است

فرمانــدار ویــژه شهرســتان مرودشــت بــا بیان اینکه قطعــا نماینده شــیراز خودش باید پاســخگوى صحبتــش مبنى بــر طویله شــدن کارخانــه آزمایش باشــد، مى گوید: حدود 20 ســال اســت که کارخانه آزمایــش به دلیل نداشــتن هیچ تولیــدى از بین رفته اســت.

صاحبان کارخانه ها به پریزهای برق هم رحم نکردند

رهــام پیکــرى در گفت و گــو با ایلنا با اشــاره به اینکــه در حال حاضر مجموعــه آزمایش در شهرســتان مرودشت کامل نابود شده است، مى افزاید: متاســفانه مالکان کارخانه در ســال هاى گذشته تمام اموال این مجموعه حتى ســیم هاى داخل پریز را هم به فروش رسانده اند.

او با بیان اینکه در شرایط فعلى کارخانه آزمایش به یک خرابه تبدیل شــده است، مى افزایــد: مالکان کارخانه آزمایش انبارهاى این مجموعه را به فروشگاه هاى افق کورش و ... اجاره داده اند.

پیکــرى با بیــان اینکه در حال حاضــر مجموعه آزمایــش در اختیــار هیئت مدیره ایــن مجموعه قرار دارد، مــى گوید: طبق گفته مالکان کارخانه، در ســال گذشــته تمام حقوق کارمندان و پرسنل این مجموعه تســویه شــده اســت.

فرماندار مرودشت ادامه مى دهد: کارخانه آزمایش پس از فوت مرحوم آزمایش، به ســازمان بیمه بازنشســتگان واگذار شــد و در ادامه ایــن مجموعه به گروه پیام فروخته و در نهایت در حال حاضر در اختیار چند نفر به عنوان بخش خصوصى قرار دارد.

پیکرى در ادامه با اشــاره به اینکه چندین بار تلاش ما جهت ورود سرمایه گذار به این مجموعه بى نتیجه ماند، مى گوید: متاســفانه مســئولان این کارخانه اجازه ورود سرمایه گذار را ندادند.

او بــا اشــاره به اینکــه در حال حاضــر مالکان کارخانه یکى از ســوله هاى 6 هکتــارى آزمایش را به شــرکت بستنى میهن اجاره داده اند مى افزاید: مالکان آزمایش تعدادى دیگر از ســوله هاى مجموعه آزمایش هم به انبار مرکزى جنوب کشــور فروشگاه افق کورش اجــاره داده‌اند، بطــورى که تعدادى از این ســوله ها هم در اجاره تولید کننــدگان کارخانه هاى رب گوجه منطقه است.

بعید است آزمایش مجددا بتواند به عرصه تولید بازگردد

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه بعید است این مجموعه مجددا بتواند به عرصه تولید بازگردد، ادامه مى دهد: بى شــک به دلیل نابود شدن تمام تاسیســات کارخانه دیگر مجموعه آزمایش نمى توانــد فعالیت کند و تنها صنایع جایگزین در این بخش توانایى فعالیت دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بچه فردوس

      هدف قدرتهای بزرگ هم همین بود تبدیل نشدن ایران به ژاپن خاور میانه که به هدفشون رسیدن افسوس،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی کارخانه تولید نداشته باشه چه فرق می کنه طویله باشه یا انبار یا متروکه

      • بدون نام

        تو شهرستان مرودشت کارخانه آزمایش، کارخانه چرم سازی چرمینه،مجتمع صنعتی گوشت فارس تعطیل شد

    • بدون نام

      چه کسانی مقصر اصلی هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارخانه کیوان همدان زمانی هزار نفر کارگر داشت فروختن به بخش خصوصی پولشو آقازادها بردن خارج کارگران اخراج شدن الانم یه مخروبه ازش مونده نمیدونم این واگذاریها چطوره که به هیج جا پاسخگو نیستن

    • بدون نام

      آی بابا توی این چند ده کل کشور نسبت به کشورهای همسایه به یک ویرانه تبدیل شده

    • سرگردان

      چشم دل سیاستمردان اقتصادی روشن.
      لینم مثل ارج و ... شد

    • سرگردان

      چشم دل سیاستمردان اقتصادی روشن.
      لینم مثل ارج و ... شد

    • ارش

      واقعا هیچ جای دنیای مدیران به این خلاقی نداریم کارخونه رو تبدیل به طویله کردن درود بر شما

    • محمد

      خدا لعنت کنه به سازمان های دولتی که با چشم طمع به زمینهای با ارزش کارخانه آزمایش کار خانه را ورشکست و کارگران را اخراج کردند تا به امیال شوم خود دست پیدا کنند

    • حاج اکبر

      تمام کارخانه های کشور به متروک یا انبار تبدیل شدن حتی شهرک های صنعتی بخش خصوصی دنبال آن است سرمایه خود را زیاد کند با چوب خراج به به کارخانه های که با رانت بازی می خرند

    • بدون نام

      لعنت برکسی که این کارخانه معظم را له نابودی کشانید

    • گلی

      ایران
      ویرانم

    • بدون نام

      شده محل احتکار

    • ایران آزاد

      واقعاًبسی تاسف است ! این اثرتحریم نیست بلکه بی تدبیری یه مشت به اصطلاح مسئول که فقط وقت رای گرفتن جولان میکنند! حتی دردوران جنگ همه این کارخانه تولیدداشت به کجارسیدیم

    • الی

      موقعی که شهردار بشه منصور جعفری دیگه از این بهتر نمیشه

    • نامی

      مدیریت یه مشت نامدیر حاصلی جز این نداره و فقط خرابی به بار آورده واسه این مملکت هیچکسم نیست بازخواست کنه اینارو !

    • بدون نام

      شما ی تحقیق میدانی کن چرا به جای توسعه صادرات این محصول که خط تولید داشتیم مخروبه شد مثل الکترو آما با تولید ۲۰۳ سه نوع محصول صنایع فلزی با ۳۰۰۰ هزار نفر پرسنل در شاد آباد تهران کارخانه ارج کارخانه هپکو نساجی گیلان نساجی چیت ری کارخانه آزمایش کارخانه های دباغی گوسفندی کارخانه چرم سازی و ...

    • شریفات

      تاسف،پس رفت

    • بدون نام

      حیف و صد حیف

    • بدون نام

      قبل از ایجاد شبکه برق سراسری ، برق به صورت محلی با ژنراتورهای که اکثرا مال چک یا آلمان بودند و در اصل موتور کشتی های قدیمی بودند تعمیر میشد . بعد از ایجاد شبکه سراسری برق اکثر این ژنراتورهای به صورت مجانی واگذار شد . من وارث یکی از آنها در محل کارم بودم یکبار که مجبور به روشن کردنش شدیم صرفنظر از مصرف ۴۰۰ لیتر گازوئیل در ساعت بعد از چند ساعت کار ترکید ، با مکانیک صحبت کردم گفت خرج تعمیرش ۴ برابر ارزشش است

    • بدون نام

      اگر نوک دماغ مبارک را نیدیدید کارخانه بزرگتر از ازمایش وجودداشت بنام ارج با تولید بالا و ،،،،، اون چی شد ، البته مثل بقیه ، تولید میخواهیم چکار ، چین هست برادر

    • بدون نام

      مقصر اصلی کشور ایران ایت که مدام تجریم ویک دوست در دنیا برای خودش نگذاشت،،،،،

    • بدون نام

      تمان کارخانجات واگذار شده به خاطر زمینشان به از ما بهتران واگذار شد لعنت به حامیان خصوصی سازی دروغین تحقیق کنید پول انرا هم نداده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج