۱۰۶۳۷۱۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

«بلینکن»، طرفدار بازگشت فوری به برجام است؟

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه دولت بایدن (که به تازگی از سوی نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شده است)، در حال برنامه ریزی بر سر نحوه مواجهه با پرونده‌های حساس در حوزه سیاست خارجی آمریکاست.

نامه نیوز: "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه دولت بایدن (که به تازگی از سوی نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شده است)، در حال برنامه ریزی بر سر نحوه مواجهه با پرونده‌های حساس در حوزه سیاست خارجی آمریکاست.

بلینکن به خوبی می‌داند که روز‌های آسانی در پیش رو نخواهد داشت: ترامپ با خروج از بسیاری از پیمان‌های بین المللی و هزینه سازی در نقاط مختلف جهان و ایجاد منازعات دامنه دار با دیگر بازیگران جهانی، قدرت مانور دولت بایدن برای مواجهه فوری با همه این موارد را شدیدا محدود ساخته است. ضمن آنکه شیوع گسترده کرونا در آمریکا، تشدید بحران‌های اقتصادی (که اکثرا ناشی از بروز کرونا است) و دو قطبی سیاسی شدید ایجاد شده در این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بایدن را ناچار می‌سازد تا بخش اعظمی از تمرکز خود را صرف حوزه "سیاست داخلی" کند.

«بلینکن»، طرفدار بازگشت فوری به برجام است؟

بلینکن ماراتن با سوزان رایس و کریس کونز را برد!

در هر حال، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۳ آذر (۲۳ نوامبر) آنتونی بلینکن را رسما به‌عنوان وزیر امور خارجه بعدی این کشور معرفی کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ، همچنان بر تقلب در انتخابات اصرار دارد و از پذیرش نتایج انتخابات سه نوامبر خودداری می‌کند. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، آنتونی بلینکن ۵۸ ساله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، به‌عنوان قائم مقام وزارت خارجه و نفر دوم این وزارتخانه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ فعالیت کرد.

پیش از آن، وی معاون مشاور امنیت ملی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود. وی همچنین در دوره‌ای به سمت مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا رسید. پیش از این گزینه‌هایی مانند سوزان رایس و سناتور کریس کنز نیز برای این پست مطرح شده بودند. با این حال بایدن در نهایت ترجیح داد "بلینکن" را در این سمت منصوب کند. دلیل بایدن برای انتصاب بلینکن، تا حدودی مشخص است! وزیر خارجه جدید آمریکا فردی است که ارتباطات گسترده‌ای از قبل با بایدن داشته و سالهاست از نزدیک با سبک کاری وی آشناست.

تجربه ۴۰ ساله در حزب دموکرات!

بلینکن فردیست که از سال ۱۹۸۰، یعنی زمانی که حدودا ۱۸ سال داشته است، در حزب دموکرات فعالیت داشته است؛ بنابراین، وی حضوری طولانی مدت در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات آمریکا دارد. وی با بسیاری از مقام‌های سابق امنیت ملی که خواستار سرمایه‌گذاری مجدد در دیپلماسی آمریکا و تعامل جهانی هستند هماهنگ است.

بلینکن از جمله افرادیست که معتقد است باید "سلطه طلبی آمریکا" را در ذیل شعار‌های "چندجانبه گرایانه" پنهان کرد! به عبارت بهتر، ادعای وی مبنی بر پایبندی به چند جانبه گرایی در نظام بین الملل، واقعی به نظر نمی‌رسد! در هر حال، اگر در نهایت بلینکن، وزیر امور خارجه در دولت بعدی آمریکا شود، یکی از مهمترین موضوعاتی که روی میز کار وی قرار دارد، نحوه برخورد با ایران است. برخی رسانه‌های آمریکایی از وی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های پرنفوذ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نام می‌برند.

بازگشت مشروط به برجام!

"آنتونی بلینکن"دقیقا به مانند "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی دولت جدید آمریکا معتقد است که هرگونه بازگشت واشنگتن به برجام، باید معطوف به دو مولفه باشد: یکی " بسط توافق هسته‌ای به موضوعات منطقه‌ای و موشکی" و دیگری " دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران در برجام از طریق حذف یا اصلاح بند غروب آفتاب"! به عبارت بهتر، بلینکن نیز به مانند بایدن و دیگر دموکرات‌هایی که در ظاهر سخن از "اصالت برجام" می‌زنند، توافق فعلی را "تمام شده" قلمداد کرده و صرفا در صورتی آن را می‌پذیرد که برجام به مثابه زیربنا یا مقدمه‌ای برای انجام توافقات محدود کننده و بازدارنده دیگر علیه ایران تلقی گردد. ضمن آنکه بلینکن معتقد است باید استراتژی "فشار حداکثری ترامپ" را در مجرایی دیگر به نام "استراتژی فشار هوشمندانه" علیه ایران هدایت کرد. او، بایدن و سالیوان هر سه معتقدند که باید از فشار‌های حداکثری موجود علیه ایران، به عنوان یک "اهرم فشار" علیه کشورمان بهره بگیرند.

بلینکن این موارد را در مواضع قبلی خود نیز بیان کرده است. وی در ماه اوت گذشته در مجمع امنیتی "آسپن "و در پاسخ به این سوال که اگر بایدن رئیس جمهور شود در مقابل ایران چه برخوردی خواهد داشت گفت: «اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و طولانی‌تر شدن آن تلاش می‌شود.»

وی سپس تاکید کرد که در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می‌کند و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته‌ای را مستحکم‌تر و طولانی‌تر کنند. بنابراین، "بازگشت بدون قید و شرط به برجام"در دستور کار بلینکن و سالیوان (تیم سیاست خارجی بایدن) قرار ندارد. آنچه مسلم است اینکه بلینکن در این مسیر، هم پوشانی مطلق و کاملی با تروییکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) خواهد داشت و بازی تاکتیکی آمریکا در قبال برجام را با آن‌ها هماهنگ خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج