جاباما
۱۰۶۷۱۱۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حواله پول به حساب فرزندان خارج‌نشین با رمزارز؟

تحریم‌ها و حضور ایران در فهرست سیاه FATF، چالش‌هایی را برای نقل و انتقال پول ایجاد کرده که زندگی مردم عادی را هم نشانه رفته، از جمله مشکلات موجود، دردسر خانواده‌ها برای واریز پول به حساب فرزندان آنها در خارج از کشور است؛ آیا می‌توان از بیت‌کوین به این منظور استفاده کرد؟

تجارت نیوز: تحریم‌ها و حضور ایران در فهرست سیاه FATF، چالش‌هایی را برای نقل و انتقال پول ایجاد کرده که زندگی مردم عادی را هم نشانه رفته، از جمله مشکلات موجود، دردسر خانواده‌ها برای واریز پول به حساب فرزندان آنها در خارج از کشور است؛ آیا می‌توان از بیت‌کوین به این منظور استفاده کرد؟

حرف از مشکلات موجود در مبادلات بین‌المللی که می‌شود، ذهن‌ها به سمت چالش‌هایی می‌رود که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند. اما این روزها مردم عادی نیز از کمانه‌های تحریم‌ها و حضور در لیست سیاه FATF در امان نمانده‌اند.

خانواده‌های زیادی در گذشته از طریق صرافی‌ها برای فرزندان خود در خارج از کشور پول حواله می‌کردند اما در ماه‌های گذشته، حساب برخی از دانشجویان ایرانی در کشورهای مختلف مسدود شده یا سخت‌گیری‌ها بانک‌های خارجی، کار انتقال پول را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

اکنون این پرسش برای برخی به وجود آمده است که آیا می‌توان از ظرفیت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، برای انتقال پول به حساب‌های خارجی استفاده کرد؟

انتقال ممکن است اما…

سعید خوشبخت، کارشناس حوزه بلاک‌چین در پاسخ به این پرسش تاکید می‌کند انتقال رمزارز ساده‌ترین مرحله کار است؛ موضوع مهم این است که آیا امکان تبدیل آن به پول نقد و ورودش به اقتصاد کشور مقصد، وجود دارد یا خیر.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: هیچ محدودیتی در مورد انتقال هر میزان رمزارز از جمله بیت‌کوین وجود ندارد. در واقع ویژگی رمزارزها همین است که به راحتی می‌توان هر مبلغی از آنها را از هر نقطه به نقطه دیگری از جهان منتقل کرد.

خوشبخت می‌افزاید: موضوع اصلی، قوانین کشورهای مقصد برای تبدیل رمزارزها به پول رایج و انتقال مبلغ آن به حساب دریافت‌کننده است.

این کارشناس حوزه بلاک‌چین ادامه می‌دهد: قوانین کشورها در این مورد با یکدیگر فرق دارد؛ حتی بسته به اینکه فرد دریافت‌کننده، شهروندی کشوری را دریافت کرده باشد یا فقط در آنجا زندگی می‌کند نیز شرایط متفاوت است.

خوشبخت، تاکید می‌کند انتقال رمزارز ساده‌ترین مرحله کار است؛ موضوع مهم این است که آیا امکان تبدیل آن به پول نقد و ورودش به اقتصاد کشور مقصد، وجود دارد یا خیر

نگرانی شبکه بانکی از پولشویی

خوشبخت می‌گوید: برخی از کشورها ممکن است ملاحظاتی را در مورد موضوع پولشویی داشته باشند. در واقع، بانک‌های کشور مقصد در مورد منشا پول از افراد تحقیق می‌کنند. به ویژه اینکه شبکه بانکی در بسیاری از کشورها در مورد رمزارزها شک و شبهه دارند.

او می‌افزاید: مبلغ انتقالی هم البته در این میان تاثیرگذار است؛ برای مثال انتقال معادل ۵۰۰ یا هزار دلار بیت‌کوین به حساب افراد، احتمالا شدنی است اما امکان دارد مبالغ بیشتر با چالش‌هایی مواجه شود.

این کارشناس حوزه بلاک‌چین ادامه می‌دهد: فردی که در کشور مقصد زندگی می‌کند باید قبل از انتقال پول، از بانکی که در آن حساب دارد در مورد این موضوع پرس‌وجو کند.

در ایران برای دریافت وجه معامله‌های خارجی به رمزارز مشکل بنیادی‌تری نیز وجود دارد؛ چرا که صادرکنندگان ناچار هستند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنند

کسب و کارها چه کنند؟

آیا فعالان اقتصادی نیز می‌توانند برای معامله با شریکان تجاری خود در خارج از کشور از از رمزارزها استفاده کنند؟ خوشبخت در پاسخ به این پرسش توضیح می‌دهد: همین ملاحظات در مورد معاملات تجاری نیز وجود دارد. شریک تجاری آنها باید مطمئن شود که امکان تبدیل رمزارزها به پول رایج محلی و ورود آن به چرخه اقتصادی کشور مقصد وجود دارد. بهترین منبع برای تحقیق در این مورد نیز بانک صاحب حساب است.

او می‌افزاید: در ایران برای دریافت وجه معامله‌های خارجی به رمزارز مشکل بنیادی‌تری نیز وجود دارد؛ چرا که صادرکنندگان ناچار هستند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنند، در واقع بدون اینکه دریافت بیت‌کوین ممنوع شده باشد، با وجود این قانون، امکان دریافت آن در معاملات وجود ندارد.

نقش موثر اتاق‌های مشترک

خوشبخت با اشاره به اینکه اقتصاد ایران می‌تواند از ظرفیت رمزارزها بهره‌مند شود، می‌گوید: اگر فعالان اقتصادی بخواهند تک تک پرداخت‌های خارجی خود را از طریق بیت‌کوین انجام دهند، هم با چالش تهیه حجم بالایی از این رمزارز مواجه می‌شوند و هم باید ریسک نوسانات قیمتی آن را بپذیرند. به همین دلیل در عمل امکان‌پذیر نیست.

او می‌افزاید: برای استفاده از ظرفیت رمزارزها در تجارت خارجی، می‌توان میزی را به این منظور در اتاق‌های مشترک بازرگانی تعریف کرد که با تسلط بر قوانین دو کشور، به فعالان اقتصادی برای انجام برخی از مبادله‌ها از طریق رمزارز کمک کنند.

مجموع تهاتر و تسویه با رمزارز

این کارشناس حوزه بلاک‌چین ادامه می‌دهد: افراد می‌توانند بخشی از معاملات روزانه خود را با تهاتر میان صادرات و واردات و مابه‌التفاوت آن را با رمزارز انجام دهند. در واقع برای مثال از بیت‌کوین، برای تسویه تعدادی معامله استفاده کنند؛ نه فقط یک مورد. چرا که در حالت دوم ریسک نوسانات قیمتی، افزایش می‌یابد.

برای استفاده از ظرفیت رمزارزها در تجارت خارجی، می‌توان میزی را به این منظور در اتاق‌های مشترک بازرگانی تعریف کرد

خوشبخت تاکید می‌کند: بهتر است مراکز تصمیم‌گیر در این مورد سراغ تصویب قانون و تعیین مجوز هم نروند؛ چرا که این موضوع باعث حساسیت جهانی روی موضوع مبادلات بیت‌کوینی می‌شود و می‌تواند این امکان را از کشور سلب کند.

به گفته او، بهتر است اتاق‌های بازرگانی مشترک برای تسهیل موضوع به این امر ورود کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج