۱۰۶۷۳۷۶
۴ نظر
۵۰۴۱
۴ نظر
۵۰۴۱
پ

نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا

نوام چامسکی فیلسوف، زبان‌شناس، مورخ و منتقد سیاسی و اجتماعی است که او را مهمترین متفکر زنده در جهان امروز می‌دانند.

برترین‌ها: نوام چامسکی نویسنده، زبانشناس و فیلسوف آمریکایی متولد هفت سپتامبر ۱۹۲۸ است. او در خانواده‌ای یهودی و روس‌تبار متولد شد. پدر او آموزگار زبان عبری بود و در رشته خودش هم بسیار شناخته شده بود. مادر نوام هم در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کرد.
نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا
چامسکی در دوران کارشناسی به شدت تحت تاثیر روش‌های زبان‌شناسی ساختاری بود و از همان دوران هم نظریاتی درباره زبان‌شناسی ارائه می‌کرد. نظریه معروف وی دستور زایشی- گشتاری است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چگونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت. مقالات و کتاب‌های نوام چامسکی آغازگر پژوهش‌های نوینی در عرصه روان‌شناسی زبان شد.
روزنامه نیویورک تایمز، او را برجسته‌ترین متفکر زنده جهان نامیده است. نظرات او در علم زبان شناسی، انقلابی بر پا کرد و عنوان پدر زبانشناسی نوین را برایش به همراه داشت.
از سال ۱۹۵۵ در موسسه فن آوری ماساچوست (آم آی تی) به تدریس و پژوهش مشغول بوده و هم اکنون هم به عنوان استاد بازنشسته در این دانشگاه معتبر دنیا فعالیت می‌کند.
چامسکی از چهره‌های برجسته فلسفه تحلیلی و از پیشگامان مطالعه در زمینه علوم‌شناختی محسوب می‌شود که بیش از ۱۰۰ جلد کتاب در ارتباط با موضوع‌هایی همچون زبان‌شناسی، جنگ، سیاست و رسانه‌های جمعی تألیف کرده است.
نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا
نظریاتش در زمینه چگونگی یادگیری زبان در کودکان، علاوه بر زبان شناسی بر علومی، چون روانشناسی، ریاضیات و حتی علوم کامپیوتر تاثیر گذاشته است.
در کنار مطالعات دانشگاهی، در حیطه سیاست و اجتماع، چامسکی یک سوسیالیست آنارشیست رادیکال است و به خاطر انتقاد‌های تندش از سیاست خارجی دولت آمریکا، به خصوص سابقه مبارزاتی‌اش در دهه ۶۰ میلادی علیه جنگ ویتنام شهرت جهانی دارد. سخنرانی‌های پیوسته او درباره وقایع جاری جهان معمولا با ازدحام هزاران دانشجوی طرفدارش همراه می‌شود.در اینجا بعضی از اظهار نظر‌های او درباره سیاست داخلی آمریکا، برجام و همه گیری ویروس کرونا را با هم مرور می‌کنیم.
یکی از مهمترین سخنان چامسکی، پیش از انتخاب شدن ترامپ به رییس جمهوری آمریکا بود. عنوان کرد که درست نمی‌دانیم ترامپ چه تفکراتی دارد. مطمئن نیستم که خودش هم تفکراتش را بداند. او کاملا قادر است در آن واحد حرف‌های ضدونقیض بزند.
نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا
اما ایدئولوژی او مؤلفه‌های تقریباً ثابتی هم دارد؛ البته اگر بشود چنین چیزی را درباره او گفت. یکی از آن مؤلفه‌ها این است: تغییرات آب‌وهوایی در حال وقوع نیست. او گفته است: فراموشش کنید. این برای بشر صدای ناقوس مرگ است. او خطاب به جوانان گفت‌، با مشکلاتی مواجه خواهند شد که در ۲۰۰هزار سال تاریخ بشریت سابقه نداشته است.
چامسکی همواره با سیاست‌های نظامی آمریکا مخالفت کرده است و عنوان می‌کند که آمریکا هیچ سرکشی و سرپیچی موفقیت‌آمیزی را به خصوص در منطقه خاورمیانه نمی‌پذیرد و به همین دلیل هم سیاست‌های نظامی در این منطقه در قبال عراق، افغانستان و ...را دنبال می‌کند.
چامسکی معتقد است که حمله به ایران یکی از عناصر برنامه بین‌المللی آمریکا برای نمایش قدرت خود است تا از این طریق بر هر سرپیچی یا مبارزه‌طلبی موفقیت‌آمیزی در برابر ارباب جهان خط پایان بکشد. دلیل اصلی اینکه آمریکا ۶۰ سال کوبایی‌ها را زجر داد، همین بود.
نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا
وی در همین خصوص می‌گوید: در آمریکا، ایران مرتباً به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهان تصویر می‌شود. در افکار عمومی جهان، اما بزرگترین تهدید برای صلح جهان خود آمریکاست، اما رسانه‌های آزاد از مردم آمریکا در مقابل اخبار ناخوشایند محافظت می‌کنند!
چامسکی در گفت وگویی که با پل جی در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۷ میلادی داشت از سیاست‌های هسته‌ای ایران دفاع و عکس‌العمل ایران را در برابر عدم پایبندی کشور‌های غربی به تعهداتشان، طبیعی تلقی کرد. او همچنین در مصاحبه‌ای که با روزنامه تهران تایمز در ۱۵ آوریل ۲۰۰۹ میلادی داشت به صراحت سیاست‌های یک‌بام‌ودوهوای آمریکا درباره حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی انتقاد کرد.
بازی‌های جنگ‌طلب مدعی اند که توافق برجام به اندازه کافی همه مسایل را دربرنمی‌گرفت، اما برای حل این مشکل راه‌حل‌های ساده‌تری وجود دارد. سرراست‌ترین راه‌حل حرکت به سمت تبدیل خاورمیانه به یک منطقه خالی از سلاح هسته‌ای است؛ راه‌حلی که دولت‌های عرب، ایران و گروه ۷۷ (اعضای سابق جنبش عدم تعهد) قویاً مدافع آن هستند.
همچنین چامسکی در خصوص تهدید رژیم صهیونیستی و برنامه هسته‌ای ایران معتقد است که ایران تهدید کننده امنیت جهانی نیست و فشار‌ها و تهدید‌های رژیم صهیونیستی در شرایطی که این رژیم خود مجهز به سلاح هسته‌ای است به هیچ وجه قابل قبول نیست.
نوام چامسکی؛ یک روسی‌الاصلِ یهودی علیه آمریکا
نوام چامسکی درباره همه گیری کرونا اظهار کرد که با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه در دسترس قرار داشت، قابل پیشگیری بود و در اکتبر ۲۰۱۹ نیز یک مانور شبیه سازی شده گسترده در خصوص یک همه گیری احتمالی توسط مرکز جان هاپکینز با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد گیتز برگزار شد.
وی افزود، با این وجود «هیچ اقدامی صورت نگرفت و این بحران با خیانت نظام سیاسی (آمریکا) که به اطلاعاتی که از آن آگاه بود، توجه نکرد، وخیم‌تر شد. به گفته او، کشور‌ها در مواجهه با کرونا رویکرد‌های متفاوتی داشته‌اند و برای مثال در اروپا، آلمان ظرفیت تشخیصی مناسبی در اختیار داشت و می‌توانست بسیار خودخواهانه عمل کند و به دیگر کشور‌ها کمک نکند و این در حالی است که کشور‌های دیگر این بحران را نادیده گرفتند و بدترین آن‌ها انگلیس و از همه بدتر آمریکا بود».
چامسکی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت: یک روز می‌گوید «بحرانی در کار نیست، این بیماری مثل آنفولانزا است». روز بعد می‌گوید «این بحرانی وحشتناک است و از همان اول این را می‌دانستم»
او با تشبیه ترامپ به «دلقکی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است» گفت: ما به سمت مرز فاجعه پیش می‌رویم که بسیار وخیم‌تر از هر چیزی است که تاکنون در تاریخ بشریت پیش آمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مات

      عمو جو تو اگه بزرگترین دانشمند و فیلسوف و هرچی تاریخ هم باشی صدات و حرفات بع گوش غرب زدهای ایرانی نمیرسه و نمیره،خدا بهت چقدر صبر داده تاحالا دوام اوردی ،امیدوارم به من ما هم بده ،نه اینکه حل بشع بلکه فقط بتونیم مثل تو بگذرونیم ،دمت گرم برای صادق بودنت ،

    • عبدالرحمن

      نوام چامسکی بنظرم حتی الفبای سیاست را هم نفهمیده لذا بهتره در این مورد اظهار فضل نفرمایند!

      پاسخ ها

      • آنتی بنفش!

        فقط تو فهمیدی، تو بفرما.

    • ناشناس

      عاشقشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج