آداب تماس گرفتن با جناب حافظ در شب یلدا
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
شیرآلات زمانی_1
لاله زار مال_1
ادیب_1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_3
شیرآلات زمانی_4
ادیب_4
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
اپیلاسیون نانا 2
شیرآلات زمانی_2
لاله زار مال_2
ادیب_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۱۰۷۱۴۲۰
۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
۱۴۳۵
دکتر اسماعیل آذر از روش صحیح شرح و تفسیر غزلیات دُردانه ادبیات فارسی می‌گوید.

خراسان: حافظ شاعر آدم‌های معمولی و غیرمعمولی است. اغلب ما تجربه تفأل زدن به دیوان غزلیات این شاعر بزرگ را داریم و سال‌های سال، شب یلدا و عید نوروز را کنار دیوان حافظ گذراندیم.

گاه در میان این تفأل‌‌ها، به تفسیرهایی عجیب با شروع «ای صاحب فال...» برمی‌خوریم که پیش‌بینی‌های عجیبی در آن صورت گرفته است. به طور مثال در آن نوشته‌شده شما در آینده صاحب دو فرزند می‌شوید و سفر به دور دنیا دارید! به بهانه آخرین شب یلدای قرن، با دکتر اسماعیل آذر، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی، درباره این تفسیرها و شخصیت حافظ گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مطلب خواهید خواند.

تفسیر‌های فال حافظ را جدی نگیرید

دکتر اسماعیل آذر، حافظ را شاعر پیچیده‌ای می‌داند که تفسیر اشعارش به‌راحتی ممکن نیست. او در این‌باره می‌گوید:«حافظ پیچیده‌تر از آن است که برخی زیر شعرهایش چیزی که در ذهن‌شان متصور می‌شوند، به عنوان تفأل یا محصول آن بنویسند. اگر کسی حافظ را نشناسد، به راحتی می‌خواند، چون نمی‌داند خوانش حافظ، اطلاعات و پشتوانه بسیار ژرفی لازم دارد؛ چه برسد به این‌که معنایش را درک کند و بفهمد در ذهن حافظ چه می‌گذشته است.

آداب تماس گرفتن با جناب حافظ در شب یلدا

این هرگز کار ساده‌ای نیست و کسی که این کار را می‌کند، باید متخصص این کار باشد، مطالعات فراوان داشته باشد و تازه، آن هم شاید بتواند بر آن مقام علمی باشد که چنین اظهارنظری کند. بنابراین، کلّ این نوشته‌هایی که زیر غزل حافظ به عنوان تفسیر تفأل می‌نویسند، مردود است.»

حافظ و نگاه به آینده

دکتر آذر معتقد است تفأل‌زدن، به‌طورکلی در فرهنگ ما حضور پررنگی دارد. او در این‌باره می‌گوید:«ما به طور عادی هم می‌گوییم حس ششمم خبر داد که این اتفاق می‌افتد. حس ششم، یعنی همان حسی که از آینده خبر می‌دهد و بیدار می‌شود و آن حس نسبت به آن‌چه در آینده هرکس ممکن است بگذرد، حساس می‌شود. روی‌هم‌رفته، تفأل به جز تفأل حافظ، پیشینه فراوانی در فرهنگ عامه ما و خرده‌فرهنگ‌ها دارد. به طور مثال، در روستایی در خوی، شب یلدا سه لباس شسته را روی بند پهن می‌کردند و اگر فردای آن روز، یکی از این لباس‌ها به زمین می‌افتاد، می‌گفتند سال سردی است و لباس گرم‌تری به تن می‌کردند.

این خرده‌فرهنگ‌ها، عزیز است و تفأل به حافظ هم بیشتر به این دلیل است که مردم می‌خواهند از آینده‌شان بدانند. حافظ شاعر ایهام است. ایهام یعنی جمله‌ای را طوری بگویید که چندنوع معنی از آن مستفاد ‌شود. پس کسی که حافظ می‌خواند یا دانای غزل حافظ است، یک برداشتی از خوانش غزل حافظ می‌کند و آن را سرلوحه نیت خودش قرار می‌دهد. من هیچ‌وقت سعی نکردم درباره این موضوع، سخن منفی بگویم. تفأل به حافظ هم کاری‌ است که رسم شده و حداقل این است که گروهی غزل حافظ را می‌خوانند و می‌شنوند. با این غرض، این کار ممدوح است.»

شماره حافظ را حفظ کنید!

حافظ جزو شاعران کلاسیک کشورمان است که جزئی از فرهنگ کشورمان شده است. دکتر آذر جایگاه حافظ را با ذکر مثالی این‌طور توضیح می‌دهد: «شما معمولا دفترچه تلفنی در گوشی همراهتان دارید. قبلا شماره‌ها را در کتابچه‌ای می‌نوشتید، ولی یک گروه شماره‌ها هست که آن‌ها را حفظ هستید. به طور مثال، خاله‌تان را که دوست داشتید، شماره‌اش را حفظ بودید. اگر یک مهمانی هم ترتیب بدهید، کسانی را دعوت می‌کنید که دوست‌شان دارید.

این‌ها را برای مثال عرض کردم. حالا مردم حافظ را دوست دارند؛ حافظ در ضمیر تاریخی و فرهنگی ایرانیان جای فراخی را برای خود باز کرده و به همین دلیل است که به دیوان غزلیاتش، تفأل می‌زنند و این قدر حافظ‌خوانی را دوست دارند. او غزلی دارد که در آن چنین می‌گوید: «صحبت حکام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جوی بو که برآید». در زبان فارسی، یلدا را به تاریکی می‌شناسند.

در این شب، جنگی می‌شود بین نور و ظلمت؛ یعنی میان دانایی و نادانی. نور پیروز می‌شود و ظلمت را مغلوب خود می‌کند و به همین دلیل، این شب را جشن می‌گرفتند و این یعنی پیروزی نور. این شب، با باورهای دینی ایرانیان هم، هیچ مغایرت و ضدیتی ندارد، چون معنایش معنوی و دوست‌داشتنی است. به همین دلیل، از دیرباز، شب یلدا را بهانه‌ای برای جمع شدن و حافظ‌خوانی می‌دانستند.»

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
سفیر بار ساقدوش_1
سفیر بار ساقدوش_3
دکتر نائبی_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
دکتر نائبی_4
سفیر بار ساقدوش_4
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
سفیر بار ساقدوش_2
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
اورانوس_فوترموبایل2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
تنورستان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی ثمین_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
تنورستان_فوتر
اورانوس_فوتر2
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
کلینیک النا_فوتر
پارسیان طب - فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
فنی آتل_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
قالیشویی بانو_فوتر