جاباما
۱۰۷۴۷۹۹
۲۲ نظر
۵۷۳۲
۲۲ نظر
۵۷۳۲
پ

هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود

جمشید هاشم‌پور ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد بود.

برترین‌ها: جمشیدهاشم‌پور متولد سال ۱۳۲۳ در تهران است. او در جوانی در ورزش‌های رزمی، چون ووشو فعالیت می‌کرد, او تا اواسط دهه ۶۰ با نام هنری جمشید آریا فعالیت می‌کرد.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
او پیش از انقلاب در چهار فیلم ایفای نقش کرد وی درباره ورودش به سینما در گفت‌وگویی با روزنامه سازندگی چنین گفت: «ورود من به سینما تصادفی و دور از انتظار بود. در زمان کودکی، پاتوق من و دوستانم در محله سلسبیل و در سینما خرم بود و در آنجا فیلم‌های متعددی را با بلیت ۶ ریالی تماشا می‌کردیم.
از دیدن فیلم بسیار لذت می‌بردم و حتما هفته‌ای دو سه بار را به سینما می‌رفتیم. اما اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که روزی بازیگر سینما شم و این مساله حتی در خیالاتم هم وجود نداشت. آقای حسن شریفی که مدیر تولید فیلم «جهنم سفید» بود من را دید و گفت می‌خواهی کار سینما انجام بدهی؟ من گفتم که بلد نیستم. ایشان من را پیش آقای خاچیکیان برد و من در فیلم «جهنم سفید» نقش یک بدمن را بازی کردم.»
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
پس از پیروزی انقلاب، هاشم پور کار خود را با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی آغاز کرد. بیان و نگاه نافذ او در کنار بدن ورزیده‌اش به گونه‌ای بود که هر ببیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌داد، او بازیگری است که توجه عموم مردم را به خود جلب می‌کرد ؛بازی درفیلم تاراج مساوی بود با نام زینال بندری.
بازی او در نقش «زینال بندری» در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود که جمشید هاشم‌پور را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد. زینال بندری با آن تیپ تبدیل به شخصیت ماندگار در سینمای ایران شد تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سال‌ها مخاطبان بسیاری را روانه سینما‌ها می‌کرد.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
تاراج که سیاست گذاران سینمایی وقت، اجازه تبدیل شدنش به الگوی سینمای حادثه‌ای را ندادند، با یک دهه تاخیر تبدیل به فیلم کالت، سینماگران، موسوم به بدنه شد. سال‌ها پس از آن، جمشید هاشم پور با سر تراشیده و در هیئت تیپ محبوب زینال بندری ستاره مورد علاقه مخاطب سینمای حادثه‌ای بود. این سینما ابتدا هم در تهران و هم در شهرستان‌ها پرمخاطب بود، ولی با گذشت زمان، طبقه متوسط شهری سلیقه اش را تحمیل کرد و اکشن‌هاسینما‌های شهرستان‌ها را محل فتح گیشه قرار دادند.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
جمشید هاشم پور با شمایل این قهرمان با سرِ تراشیده در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ رکن اساسی فیلم‌های عقاب‌ها، یوزپلنگ، افعی، قافله و پادزهر و ... بود. او ستاره سینمای ایران در این دهه بود.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
جمشید هاشم‌پور در گفتگو با روزنامه سازندگی درباره دوران ممنوع‌الکاری‌اش در دهه شصت گفت: «بعد از فیلم «یوزپلنگ» ساخته ساموئل خاچیکیان بود که ممنوع‌الکار شدم. چون یادم هست قبل از فیلم شایعه شده بود که هاشم‌پور قرار است ممنوع‌الکار شود و چون قرارداد این فیلم را بسته بودیم سریع کلید زدند و مرا جلوی دوربین بردند.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
بعد از ممنوع‌الکاری، من اقدامی نکردم و حتی ارشاد هم نرفتم که ببینم اصلا چرا ممنوع الکار شدم یا درخواست بدهم ممنوع‌الکاری‌ام را لغو کنند. حتی کسی به من خبر نداد ممنوع‌الکار شده‌ام. آن موقع کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها لیست بازیگران‌شان را می‌بردند ارشاد و به آن‌ها می‌گفتند هاشم‌پور فعلا نمی‌تواند کار کند. دلیل خاصی نداشتند فقط گفتند ایشان خیلی دارد پرواز می‌کند و مطرح می‌شود»
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
او با بازی در فیلم روز باشکوه دوباره به سینما بازگشت. وی در این باره به روزنامه سازندگی می‌گوید: «نقشی در روز باشکوه بود که در سینمای ایران عیاری نتواست بازیگری را پیدا کند که آناتومی و فرم بدنش به آن کاراکتر بخورد. نقش نماینده اشرف در یکی از استان‌ها بود باید خیلی ابهت می‌داشت بعد عیاری رفت ارشاد و با مسئولان صحبت کرد که چنین پرسوناژی دارم و بازیگری که مدنظرم باشد نمی‌توانم پیدا کنم شما هم بس کنید، ایشان به اندازه کافی متنبه شده است؛ سه سال و چهار ماه برایش بس است. اول گفتند یک ماه دیگر، ۲۰ روز دیگر و خلاصه عیاری آن قدر اصرار کرد تا بالاخره ممنوع الکاری مرا برداشتند.».
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
اما یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های او در آن دوران بازی در نقش مردی عرب در فیلم «مادر» ساخته زنده‌یاد علی حاتمی بود، او در این فیلم دیالوگ چندانی نداشت، اما حضور فراموش نشدنی داشت. سکانس رودرویی او با پسر بزرگ خانواده یکی از
خاطره‌ انگیزترین سکانس‌های فیلم است.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
جمشید هاشم‌پور از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبه‌هایش سینما را از سینما شروع کرده‌است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه‌هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه‌های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
در سال ۱۳۶۹ در نقش بازرس صدرالدین رکنی در فیلم «پرده آخر» تحسین منتقدان را برانگیخت. او به خوبی توانست بازرسی متفاوت و با آرامش خلق کند.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
هاشم پور دپیلم افتخار هفدهمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم هیوا رسول ملاقی پور دریافت کرد. پس از دریافت دیپلم افتخار، گزیده‌کار شد و سعی کرد در فیلم‌های خوب و متفاوت بازی کند.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
بازی بسیار خوب او در فیلم‌های آواز قو «سعید اسدی، ۱۳۷۹»، سفر به فردا«محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰»، قارچ سمی «رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۸۰»نشان از رویکرد سخت‌گیرانه هاشم‌پور دارد. او در این سال‌ها یک بازی تحسین‌برانگیز در فیلم مسافر ری «داود میر باقری، ۱۳۷۹» از خود به نمایش گذاشت. هاشم پور در دهه ۸۰ با بازی در فیلم واکنش پنجم«تهمینه میلانی» در نقش حاج صفدر توانست نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شود.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
همچنین بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد. نقش کوتاه او در فیلم کیفر بسیار گیرا و تأثیرگذار بود به گونه‌ای که برای تیزر تبلیغاتی عکس این بازیگر بر پرده‌های تبلیغات بود. هاشم‌پور در سال ۱۳۸۶ از پس نقش سنگینی در فیلم استشهادی برای خدا به‌خوبی برآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارهٔ فجر شد.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
او اخیرا در سریال آقازاده نقش حاج حسن بازی می‌کند نقشی که بی‌شباهت به اکبر طبری نیست. او درباره‌ی ویژگی های نقش حاج حسن به روزنامه سازندگی گفت: حاج حسن که من نقش آن را بازی کردم هم وجوه مثبت دارد و هم منفی . در مجموع سعی کردم آن چه کارگردان و نویسنده درباره این نقش می‌خواستند در کار اجرا کنم، فکر می‌کنم نقش را توانستم به خوبی از کار در بیاورم البته باز هم نتیجه کارم به نظر و سلیقه مخاطب بستگی دارد.
هاشم‌پور؛ جذاب بود، وقتی جذابیت مد نبود
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      ژنرال ابدی سینمای ایران و جهان سلطان جمشیداریا
      سلامت باشی مرد بزرگ
      رودستت نخواهد امد

      پاسخ ها

      • شاهین

        بیشتر فیلمهای جمشید هاشم پور شاهکار سینمای اکشن ایرانه
        حیف که کم دیده میشود حالا

      • بدون نام

        خوشتیپ سینما...عالی عالی

      • بدون نام

        دمش گرم عشق است جمشیدخان همه چیزش واقعی بودیک قهرمان واقعی ایام جوانی فقط فیلمی رانگاه می کردم که جمشیدخان توش بازی میکرد
        سینمای الان شده پاتق یه مشت بچه سسول که فقط بدردسیاهی لشکرمیخورندوقتی ادم قیافه جمشیدخان راتوفیلیم میبینه به وجدمیادیه احساس قدرتی بهش دست میده یادش بخیر خداحفظش کنه

    • بدون نام

      من ازش خوشم میاد.به نظرم از لحاظ فن بازیگری رابرت دنیروی ایرانه.امیدوارم تا زنده هست سالم و با نشاط باشه.

      پاسخ ها

      • .........یوس پوررمضانعلی.

        حیف دیگر.,,,,,,,,

    • بدون نام

      بله واقعا هم جذاب بود وسبک فیلم هاش بعد انقلاب خیلی نو بود و کلا سینما رو عوض کرد

    • بدون نام

      بیشترصداوسیمااستفاده کندوحیف است که بازی نکندوسریالهای پلیسی درنقش کارآگاه خوبه

    • مهرزاد

      هاشم پور يول برينر سينماي ايران از نظر فيزيكي و رابرت دونيروي سينماي ايران از نظر تنوع بازي است كه متاسفانه قدرش را كارگردانان ما ندانستند و سرمايه اي بود كه به خوبي استفاده نشد.

    • بدون نام

      فیلم آخرین بندر خیلی باحال بازی کرده بود.یادش بخیر یک زمانی فقط بخاطر اسمش میرفتیم سینما

      پاسخ ها

      • نوراله‌عربی

        جمشید‌اریا‌محمدعلی‌فردین‌بازیگران‌حرفی‌بودندبازیگری‌توخونشون‌بوددوست‌دارم‌ازنزدیک‌ببینمش

    • بدون نام

      هم جذاب و هم بازیگری عالی در پناه خدا باشد

    • نوراله‌عربی

      جمشد‌اریا‌نقش‌بازی‌نمیکرد‌نقش‌تو‌وجودش‌بودهردوفامیلش‌خوبه‌ولی‌به‌نظر‌من‌اریا‌‌بهش‌بیشرمیاد

    • بدون نام

      سرش سلامت

    • بدون نام

      رو دستش نمیاد شاه کاره

    • نجف زاده

      دمش گرم خاطرات خوبی یرای ما رقم زد

    • سعید

      یادش بخیر
      اون زمان به عنوان راکیِ ایرانی میشناختیمش. خاطرات خوبی باقی گذاشت. سمبل ابهت و مردونگی و شجاعت بود

    • طاهره

      یادش بخیر
      ویدئو فیلم هاشون نوبتی تو فامیل می چرخید همه دوسش داشتن

    • باران. آبادان

      جمشید آریا به نظرم یه جنتلمن تکرارنشدنی در سینمای ایرانه
      مقایسه امثال گلزار و رادان و ... ثابت میکنه قدیمیا خیلی خوب بلد بودند ابدی باشند. سلامت باشید جناب

    • بدون نام

      سلامت و پاینده باشی

    • امین

      عشق منی راکی ایران

    • حمید

      من به عنوان یه دهه شصتی از کودکی تا به حال عاشق جناب جمشید هاشم پور هستم. بازی در نقش حسن اوج هنر و درخشش این اسطوره سینما بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج