۱۰۷۵۱۷۷
۲۰ نظر
۵۰۶۰
۲۰ نظر
۵۰۶۰
پ

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

سریال قورباغه بعد از حواشی متعدد پخش شد، ساخته جدید هومن سیدی، مثل تمام کار‌های دیگرش یک برچسب مشخص دارد؛ ساختار عجیب و متفاوت.

برترین‌ها: قورباغه که در چند هفته‌ی اخیر زمان‌های متفاوتی برای انتشارش اعلام شده بود و حواشی‌ای هم در پی داشت در نهایت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی منتشر شد.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

تیتراژ آغازین سریال به شدت یادآور سریال‌ کارآگاهان حقیقی است. نمایش چهره‌ها و تصاویر تو در توی سکانس‌های مختلف در این چهره‌ها و موسیقی آرام و جذابی که در پس زمینه این تیتراژ وجود دارد، هر تماشاگری را یاد تیتراژ این سریال تاریک و کارآگاهی جذاب سالهای پیش می‌اندازد.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قسمت اول قورباغه «آفریقا» نام گذاری شده است که اشاره‌ای به اولین ساخته‌ی سینمایی هومن سیدی دارد. همچنین این قسمت برداشتی است آزاد از la Haine یا نفرت، فیلمی فرانسوی ساخته‌ی متیو کاسوویتس است همین برداشت آزاد است که زمزمه‌هایی را مبنی بر تقلیدی و کپی بودن قورباغه بر سر زبان‌ها انداخته است.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

داستان نفرت با بازی وینسنت کسل در نفش وینز و دو دوست دیگر یک روز بعد از شورشی منطقه‌ای در پاریس روایت می‌شود. شورشی بر علیه پلیس که منجر به گم شدن یک هفت تیر می‌شود و به دستان وینز و دوستانش افتاده است. این سه دوست که بیست و چهار ساعت از زندگی روزمره و گشت و گذارهای بی هدفشان را می‌بینیم، مرتبا خود را تحت نظر گشت پلیس و تفتیش می‌بینند. سکانس آغازین فیلم با مونولوگی از وینز شروع می‌شود و پایانش نیز همینطور است.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

باران نیلی در روزنامه ایران نوشت: «قورباغه» در همان قسمت اول این پیام را به مخاطب می دهد که با یک سریال متفاوت روبه روست؛ قصه اش عجیب و ساختارش از قصه حتی عجیب تر است. دوربین خیلی جاها دنبال بازیگران می رود و سکانس پلان هایی را به تصویر می کشد که دیالوگ وار پشت هم چیده شده اند. بازیگرها در قصه غرق شده اند و آ نقدر روان حرف ها را یکی پس از دیگری به هم می گویند که مخاطب حس می کند در یک قدمی اش بحثی در جریان است؛ انگار هیچ چیزی از قبل ضبط نشده و همه چیز در همان لحظه اتفاق می افتد.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

ساخته جدید هومن سیدی، مثل تمام کارهای دیگرش یک برچسب مشخص دارد؛ ساختار عجیب و متفاوت. تیتراژ، موسیقی، نحوه فیلمبرداری، دیالوگ ها، بازی ها و همه چیز در یک خط و مرزی قرار گرفته که با بسیاری از سریال های ایرانی فرسنگ ها فاصله دارد. قصه از جایی شروع می شود که مخاطب انتظارش را ندارد و بیشتر از آن در جایی تمام می شود که مخاطب انگشت به دهان می ماند با یک مشت ابهام و علامت سوال.»

فرهاد یلدا در روزنامه همشهری نوشت: «در قسمت اول قورباغه با سریالی مواجه شدند که گویی کاراکترهایش را از دل همان بچه‌های مغزهای کوچک زنگ‌زده به اکباتان فراخوانده است تا در گیرایی علف و سیگار و عقده، روایت جدیدی را آغاز کنند که خیلی‌ها منتظر تماشایش بودند. قورباغه در قسمت اول با دوربین روی دست شیطان و تکیه‌کلام‌های متعدد و شیطنت‌آمیز یک قتل را روایت کرد و یک دزدی برنامه‌ریزی‌شده و چندین دله‌دزدی را. هومن سیدی در ساخته‌هایش می‌کوشد به زبانی منحصربه‌فرد در روایت قصه آدم‌هایش دست یابد و هرچند مثلا در تجربه فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده برای این هدف به نتایج خوبی دست یافت اما لااقل در نخستین قسمت قورباغه هنوز دچار بلاتکلیفی است.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

استفاده از روش‌های تکراری جذب مخاطب برای قسمت‌های بعد نظیر به تصویر کشیدن قتل کاراکتر رامین با بازی صابر ابر هم شاید از آن تجربه‌های نه‌چندان موفقی باشد که بارها و بارها در سریال‌هایی با تم جنایی آزموده شده و حالا سیدی دوباره آن‌ را تجربه کرده است. درباره غافلگیری نخستین قسمت قورباغه اما هیچ‌چیز به اندازه موسیقی و ترانه پخش‌شده در میانه سریال جذاب نبود. در میانه سریال ناگهان صدایی آشنا و مدت‌ها خاموش خواند: «چک می‌زنم خوابم بپره» و این صدا وقتی با نام‌های تیتراژ مطابقت داده شد غافلگیری تکمیل شد. یاسر بختیاری یا همان یاس، رپر محبوب.»

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

اما قسمت دوم با نام «سگ‌ها را بکش» حتی کمی بیشتر از قسمت اول «آفریقا» هیجان زده‌تر به نظر می‌رسد. هیجان زدگی که در شروع میخکوب کننده است اما به مرور ضعف‌هایش را نشان خواهد داد.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

آرش پارسا پور در ویجیاتو نوشت: قسمت دوم قورباغه به معنای واقعی یک پسرفت حسابی است. بهانه‌هایی که سریال برای زنده ماندن شخصیت صابر ابر با خود به همراه دارد، بیش از هر چیز توهین به شعور مخاطبین است. سریال در این وادی هم سعی می‌کند منطقی جلوه کند و با دلایلی چون «غلطت خون بالا» و «قلب در سمت راست بودن» می‌خواهد بگوید که این کاراکتر نزدیک به ۲۴ ساعت پس از شلیک به کنار مغزش و قلبش زنده مانده است و هوشیاری خود را کاملا حفظ کرده است.

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

قورباغه پرحاشیه با ساختار کاملا عجیب و متفاوت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آیا تقلید از یک کار خوب بد است؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه کپی از یک سازه مهندسی یا صنعتیه؟

      • بدون نام

        چرا همیشه فکر می کنیم اثر هنری باید بی نظیر وبی مثل باشه؟

      • راد

        خوبه یک سریال متفاوت ببینیم قرار نیست همه ی سریالها تکراری باشه به هومن خسته نباشی میگم و ارزوی موفقیت بیشتر دارم

      • بدون نام

        دوست عزیزم هنر کپی بردار نیست نمیشه با مهندسی و پزشکی مقایسه کرد هنر خاص قشنگ هست و جذاب نه هنر کپی شده

    • کوئیک R

      آشغال محض حیف وقت بزاری واسه این فیلما

    • سحر

      الان یک عده سینه چاک و عاشق دلخسته هومن سیدی و صابر ابر و .... میان با نقدهاشون این سریال افتضاح (حیف کلمه افتضاح) را چنان تحلیل زیبا می کنند که از گفته خود پشیمان خواهید شد.

      والا تو مملکتی که همه کورکورانه بیسوادها را کرده اند، هنرمند دیگه توقع دارید هومن سیدی به شعور مخاطب احترام بذاره... فقط جای هنرمند بزرگوار بهاره رهنما در سریالش خالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا که تازه دو قسمت از این سریال اومده.اگه کسی خوشش نمیاد نگاه نمیکنه اونی ام که نگاه میکنه به خودش مربوطه ک به خاطر موضوع سریال میبینش یا بخاطر بازیگراش یا کارگردانش.اگه کپی ام درکار باشه بیشتر از همه به ضرر خود کارگردان تموم میشه تو کارهای بعدیش.پس انقد جلز ولز نکنید برای هرچیزی خوشت نمیاد نگاه نکن خوشت میادم طرفداری کورکورانه نکن به همین سادگی.

      • الهام

        بابا تو داری طرفداری کورکورانه میکنی چی میگی؟؟بدون نام ۱۵:۲۶ با توام.این همه برهان و دلیل درست آوردن تو باز داری خودتو میکشی واسه این دوزاری سازا؟؟؟ متاسفم واست

    • بدون نام

      کپی از نویسنده فرانسوی.بسیار زشت

    • محمد

      حتما تو قسمتای بعدی زنده موندن صابر ابر رو بیشتر توضیح خواهد داد ، دوقسمت اول در حال شخصیت پردازی بود، تکنیک کارگردانی ، فضای سریالهای جنایی خارجی ، در کل جالب نبود ،حالا حالاها کار داره تا بتونه قصه پردازی حرفه ای کنه تو فیلماش ،تو فیلمای سینماییشم خلا روایتی محسوسه ،یه جاهایی منطق کم میاره قصه رو ماورایی میکنه ، با ساختار تدوین و موزیک اینارو پوشش میده و ...

    • کاربر

      اصلا قصد دفاع ندارم اما باور کن اونایی که میان کامنت میزارن ای کپی و فلان حتی 30 ثانیه از فیلم la haine رو ندیدن و نمیتونن حتی ببینن... اینو میگم چون دیالوگ این فیلم نزدیک به 3 ساله روی پیج و واتساپ من هست و حتی یک نفر بهش واکنش نشون نداده .... و شخصا این سریال رو به سریال دل ترجیح میدم !
      و فکر میکنم کمی برای قضاوت این سریال زوده...

      پاسخ ها

      • حمید

        پس مشخصه سریال دل رو دیدی!خخخخخ
        پس چیزی واسه از دست دادن نداری

    • masi

      حالا چون اجازه پخش نمیدادن دنبال بهانه میگردن.آقا شما نگاه نکن ما میبینیم

    • رضا

      سالها جلوی رفقای فیلمسازم از هومن سیدی طرفداری کردم گفتم تازه اول راهه هویت خودشو پیدا میکنه دیگه کپی نمیکنه با این سریال حیثیت مون رو برد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خوبی

    • شیماع

      بنظرم فوق العادسسسسسسسسسسسسس

    • بدون نام

      تاسف به حال سینمای ایران سیدی هادی کارگردان بازیگر کپی کارش اند

    • ب

      چقدر غر می زنیم
      همین که بعد دل و عاشقانه و این مزخرفات یه سریال خوب داریم می بینیم یه کمی تعریف کنیم
      بعد پیشرفت با تقلید خیلی هم خوبه

    • الهام

      فاز اونایی که طرفداری کپی سازها رو میکنن من نمیفهمم..پول و سرمایه مملکت تلف میشه که کپی دست چندم یه فیلم یا سریال خارجی رو بسازن بعد شماها خودکشان کنین واسش؟؟در همین حده شان و شخصیتتون حتما.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج