۱۰۷۷۳۹۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ناظمی: در داوری هنوز نگاه جنسیتی وجود دارد

گلاره ناظمی از افتخارات فوتسال زنان ایران در سطح بین‌المللی است. داوری با سابقه قضاوت در جام ملت‌های اروپا که حالا از سوی سایت معتبر فوتسال پلنت در میان ۱۰ کاندیدای کسب عنوان بهترین داور فوتسال جهان قرار گرفته است.

روزنامه ایران ورزشی: گلاره ناظمی از افتخارات فوتسال زنان ایران در سطح بین‌المللی است. داوری با سابقه قضاوت در جام ملت‌های اروپا که حالا از سوی سایت معتبر فوتسال پلنت در میان ۱۰ کاندیدای کسب عنوان بهترین داور فوتسال جهان قرار گرفته است. ناظمی که توانایی‌های خود را بارها نشان داده، به دلیل قضاوت‌های اندکی که در سال گذشته میلادی انجام داده، شانس کمی برای خودش قائل است تا این عنوان بزرگ را به دست بیاورد. او در گفت و گو با ایران ورزشی از ناملایمت‌هایی می‌گوید که سال‌هاست با زنان انجام شده و البته نگاه جنسیتی که انگار تمام‌شدنی نیست.

انتخاب شما به عنوان یکی از 10 داور برتر سال فوتسال جهان، یکی از سوژه‌های اصلی ورزش ایران در روزهای اخیر است. می‌خواهم در این باره صحبت کنید.

سایت معتبر فوتسال پلنت سالانه در تمام پست‌ها از جمله داور، دروازه‌بان، مربی و بازیکن، اسامی ۱۰ فرد برتر را معرفی می‌کند. آنها بر اساس امتیازهایی که افراد حاضر در پست‌های مختلف به دست می‌آورند، ۱۰ نفر برتر را انتخاب می‌کنند و خیلی خوشحالم که نام من هم میان داوران قرار گرفته است.

فکر می‌کنید چقدر شانس دارید که عنوان بهترین داور فوتسال جهان را به دست بیاورید؟

با توجه به اینکه سال قبل مسابقات زنان را نداشتیم و به خاطر شیوع بیماری کرونا کمتر قضاوت کردم، بعید می‌دانم شانس زیادی برای تصاحب این عنوان داشته باشم. شاید اگر قضاوت‌های بیشتری انجام می‌دادم، می‌توانستم امیدواری بیشتری داشته باشم اما حالا اینطور نیست.

نکته جالب این لیست و افراد حاضر در میان برترین‌ها، حضور همزمان زنان و مردان است.

وقتی خود فیفا هم از ایران در هر زمینه‌ای نظرخواهی می‌کند، ابتدا نام مردان را می‌نویسند اما هیچ جای فیفا و در زمینه داوران این تلقی صورت نمی‌گیرد. می‌بینیم که زنان در لیگ قهرمانان اروپا هم قضاوت می‌کنند و اینطور نیست که در رنکینگ، افراد جداگانه قرار بگیرند. در ایران اما شاهد هستیم که اول مردان را مورد توجه قرار می‌دهند و نام آنها را در لیست می‌نویسند و بعد زنان.

چرا نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کنید؟

در این مورد و برای طرز قرارگیری داوران، باید کمیته داوران نظر بدهد و تصمیم بگیرد. آنها باید بگویند چه دلیلی دارد که مردان را به زنان ترجیح می‌دهند، حالا چه در فوتبال و چه در فوتسال. من واقعاً حرف خودم را نمی‌زنم، بلکه صحبت من کلی است. در فوتبال زنان داوران موفق و خوبی چون مهسا قربانی و انسیه مافی‌نژاد را داریم که اتفاقات ارزشمندی را رقم زده‌اند اما هرگز به آنها توجهی نمی‌شود. امیدوارم در ایران هم مثل تمام دنیا این نگاه جنسیتی برطرف شود و هر کسی را بر اساس توانایی‌هایی که دارد مورد توجه قرار بدهند.

می‌توانیم امیدوار باشیم که یک روز این برتری از بین برود؟

متأسفانه سال‌هاست که چنین شرایطی وجود دارد اما امیدوارم یک روز این موضوع حل شود و از بین برود چون کتاب قانون یکی است و هر کسی، چه زن و چه مرد باید وارد رقابت بشود و توانایی خود را نشان بدهد. قبلاً زنان فقط به عنوان کمک داور در رقابت‌ها حاضر می‌شدند اما حالا می‌بینیم که مسابقات با حضور داور وسط زن هم انجام می‌شود. اینجا اما چنین نگاهی وجود ندارد اما امیدواریم که همه چیز تغییر کند و توانایی‌ها، فارغ از جنسیت زن و مرد دیده شوند.

به شخصه آیا این توانایی را در خودتان می‌بینید که در رقابت‌های اروپایی سوت بزنید؟

در این مدت ابلاغی برای من نیامده اما تجربه قضاوت در جام ملت‌های اروپا را دارم و فکر نمی‌کنم مشکلی از این بابت داشته باشم. فقط کمی نیاز به حمایت است تا داوران زن ایرانی هم بتوانند پله‌های ترقی را آسانتر طی کنند و به مدارج بالاتر برسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج