تاثیرات نرخ ارز در بازار خودرو؛ ریزش نسبی قیمتها
در روزهای اخیر، ریزش نرخ ارز سبب شده تا قصه سرمایهگذاری بر روی خودرو به پایان خود نزدیکتر شود.
برترینها: در روزهای اخیر، ریزش نرخ ارز سبب شده تا قصه سرمایهگذاری بر روی خودرو به پایان خود نزدیکتر شود. باوجود کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته، ورود نرخ دلار به کانال ۲۲هزار تومان و انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمتها، موجب قفل شدن بازار و توقف معاملات خودرو در آغاز هفته جاری شد.
موج تازه ریزش قیمت در بازار خودرو با نزدیک شدن به زمان آغاز بهکار رئیسجمهوری جدید آمریکا و سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمتها شده، اما هنوز کمتر خریداری حاضر به پذیرش ریسک خرید خودرو است و همین موضوع به افت شدید معاملات در بازار خودرو منجر شده است. فعالان بازار میگویند: سیر نزولی نرخ ارز و چشمانداز مثبت معادلات سیاسی موجب شده اغلب مشتریان برای خرید خودرو دست نگه دارند. بهگفته فعالان صنفی تا زمانی که نرخ ارز در هر محدوده قیمتی برای مدت ۲ تا ۳ هفته تثبیت نشود، نمیتوان انتظار بازگشت مشتریان به بازار خودرو و رشد نسبی معاملات را داشت.
رشد عرضه و توقف معاملات خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو روز گذشته در گفتگو با همشهری افزایش مراجعه دلالان خودرو به مراکز خرید و فروش را ناشی از تلاش آنها برای فروش خودروهای دپو شده حتی به قیمتهای کاهشی فعلی دانست و گفت: شرایط کنونی بازار خودرو موجب شده، برخی که قبلا به قصد سرمایهگذاری وارد بازار خودروشده بودند، اکنون فروشنده باشند.
موتمنی افزود: خودروهایی که قبلا با نوسان نرخ ارز خریداری و دپو شده بود، اکنون در حال عرضه به بازار است، اما خریداری برای این خودروها نیست، زیرا تا هفته گذشته هم فروشنده و هم خریدار با دلار ۲۵هزار تومانی کنار آمده بودند و خرید و فروش در بازار خودرو تا حدودی راه افتاده بود، اما اکنون خریداران با انتظار برای دلار کمتر از ۲۰هزار تومانی، خرید نمیکنند. او افزود: مطرح شدن برخی احتمالات مانند آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران و کاهش تحریمها با روی کار آمدن رئیسجمهوری جدید آمریکا نیز به انتظارات کاهش بیشتر قیمت خودرو دامن زده و بازار خودرو بلاتکلیف است.
موتمنی شرط بازگشت مشتریان به بازار خودرو را تثبیت حداقل ۳ هفتهای نرخ ارز دانست و افزود: بازار خودرو از چهارشنبه هفته گذشته قفل شده و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، مشتریان واقعی برای خرید خودرو ریسک نمیکنند و دلالها نیز انگیزهای برای سرمایهگذاری در بازار خودرو ندارند. او افزود: بهنظر میرسد روند کاهش نرخ ارز ادامهدار خواهد بود؛ با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو خواهیم بود.
کاهش قدرت خرید افراد دلیل اصلی رکود بازار و افت قیمت خودرو
زاوه، کارشناس خودرو در این خصوص گفت: مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در اوایل پاییز، استقبال بازار از ریاست جمهوری مجدد ترامپ بود و شاهد بودیم رشد قیمتها در بازار شتاب بیشتری از تورم بخشی کشور داشت. با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاهش قیمتها شروع شد.
او ادامه داد: در دی ماه عرضه کاهش پیدا کرد و خودروسازان منتظر این بودند که قول ۳ ماهه شورای رقابت برای افزایش قیمت عملی شود، این کار صورت نگرفت و اکنون عرضه به بازار آغاز شده که کاهش قیمتها را به دنبال داشته است.
او در خصوص قیمت گذاری دستوری گفت: بخش زیادی از تورم کشور ناشی از برخورد دستوری در تعیین قیمتها است. تنها تولیدکننده و کاهنده تورم دولت است. هیچ دلال و واسطه گری نمیتواند در هیچ بخشی از اقتصاد تورم ایجاد کند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: با افزایش تورم، سهم کالاهای سرمایهای مثل خودرو در سبد خانوار کاهش مییابد. هرچه به انتهای سال نزدیک میشویم قدرت خرید مردم به شدت از قیمتها فاصله میگیرد و بازار دچار رکود میشود.
او ادامه داد: مهمترین دلیل کاهش قیمت خودرو، مکانیزم گسست قدرت خرید نسبت به قیمت آن است. پایین آمدن قیمت به ظاهر خوب است، اما افراد قدرت خرید ندارند و مازاد عرضه پیش میآید.
زاوه گفت: کاهش قیمت خودرو تقریبا ربطی به نرخ ارز هم ندارد چراکه پایه پولی و سیاستهای پولی تغییر نکرده است.
او در خصوص پیش بینی وضع بازار بیان کرد: در کل انقباض در اقتصاد کشور پیش میآید. کاهش قیمت مقطعی است، اما رکود به دلیل افت قدرت خرید مردم طولانی خواهد بود.
زاوه گفت: در اقتصاد کلان دولتها تصمیم نگرفته اند که ساختار بودجهای و ساختار نظام بانکی را اصلاح کنند. باید اقتصاد را به سمت بازتر شدن ببریم. در کوتاه مدت برای برداشتن فشار از بازار خودرو، باز شدن راه واردات میتواند راهگشا باشد.
پسلرزه ریزش قیمت ارز در بازار خودرو
نوسانات نرخ ارز در روز ۲۹ دی ماه سبب شده تا قیمت تمام خودروهای داخلی و خارجی تکانههای قیمتی را تجربه کنند به طوری که ظهر روز گذشته قیمت محصولات ایران خودرو در بازار بین یک تا ۱۰ میلیون تومان نسبت به ۲۷ دی ماه کاهش یافت و محصولات سایپا یک تا ۵ میلیون تومان ریزش نرخ را شاهد بودند.
این درحالی است که خریداران همچنان رغبتی برای خرید احساس نمی کنند و در انتظار ریزش بیشتر قیمت ها هستند و به نظر می رسد در صورت تداوم روند کاهشی در بازار ارز، توقع مشتریان برآورده شود.
قیمت محصولات ایران خودرو در بازار
نام خودرو | قیمت ۲۹ دی | میزان تغییر نسبت به ۲۷ دی |
سمند ال ایکس |
۱۷۳ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
سمند ال ایکس - ای اف ۷ |
۱۹۳ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
سمند ال ایکس - ای اف ۷ - دو گانه سوز |
۲۱۹ میلیون تومان |
۴ میلیون کاهش |
سورن |
۲۲۸ میلیون تومان |
یک میلیون کاهش |
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس |
۱۷۹ میلیون تومان |
یک میلیون کاهش |
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس - دو گانه سوز |
۱۸۱ میلیون تومان |
یک میلیون کاهش |
پژو پارس سال |
۱۹۸ میلیون تومان |
۷ میلیون کاهش |
پژو پارس دوگانه سوز |
۲۲۴ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
پژو پارس - اتوماتیک |
۳۰۰ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۷ - دنده ای |
۲۶۷ میلیون تومان |
۷ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۷ - پانوراما |
۳۰۱ میلیون تومان |
۸ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
۳۹۵ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۶ - تیپ ۲ |
۱۷۸ میلیون تومان |
۱۰ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۶ - تیپ ۵ |
۲۴۲ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۰۸ |
۸۸۰ میلیون تومان |
۱۰ میلیون کاهش |
رانا ال ایکس |
۱۹۸ میلیون تومان |
--- |
رانا پلاس |
۲۲۲ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
دنا تیپ ۱ |
۲۵۰ میلیون تومان |
۴ میلیون کاهش |
دنا پلاس توربو |
۳۳۵ میلیون تومان |
۱۰ میلیون کاهش |
دنا پلاس - توربو - اتوماتیک |
۴۱۲ میلیون تومان |
۶ میلیون کاهش |
رنو تندر ای ۲ |
۳۲۰ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
رنو تندر پلاس - اتوماتیک |
۴۳۰ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس - اتوماتیک |
۳۶۰ میلیون تومان |
--- |
هایما اس ۵ |
۵۴۵ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
هایما اس ۷ - توربو |
۶۷۵ میلیون تومان |
۱۰ میلیون کاهش |
سوزوکی ویتارا - اتوماتیک |
۹۳۵ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
پیکاپ فوتون دیزل |
۸۰۵ میلیون تومان |
۱۰ میلیون کاهش |
قیمت محصولات سایپا
نام خودرو | قیمت ۲۹ دی | میزان تغییر نسبت به ۲۷ دی |
پراید ۱۱۱ |
۱۲۲میلیون تومان |
یک میلیون کاهش |
پراید ۱۳۱ |
۱۰۲.۵ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
پراید ۱۳۲ |
۱۰۷ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
پراید ۱۵۱ |
۱۰۸.۵ میلیون تومان |
۳.۵ میلیون کاهش |
پراید ۱۵۱ - آپشنال |
۱۱۸ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
تیبا صندوق دار - آپشنال |
۱۲۳ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
تیبا ۲ |
۱۲۴ میلیون تومان |
۴ میلیون کاهش |
تیبا ۲ - پلاس |
۱۳۴ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
ساینا |
۱۳۰ میلیون تومان |
۳ میلیون کاهش |
ساینا - آپشنال |
۱۴۰ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
کوییک آر - دندهای |
۱۴۶ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
کوییک دندهای |
۱۴۱ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
آریو اتوماتیک |
۳۳۵ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
چانگان cs۳۵ |
۴۷۰ میلیون تومان |
--- |
کیا سراتو ۲۰۰۰ |
۷۷۰ میلیون تومان |
۵ میلیون کاهش |
وانت زامیاد دیزل |
۲۶۰ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
وانت زامیاد آپشنال |
۲۴۰ میلیون تومان |
۲ میلیون کاهش |
وانت زامیاد آپشنال دوگانه سوز |
۲۴۹ میلیون تومان |
۴ میلیون کاهش |
نظر کاربران
مسخره کردی خودتو ؟!! کجاش ریزشه ؟!!!
پاسخ ها
قیپت خودرو الکی بالا رفت ..من خودم نمونش بخوام الان یه خودرو بخرم با ۱۰۰میلیون هیچ انتخابی ندارم ..پس نمیخرم تا قیمت پایین بیاد ..امثال من زیاد .اون یه عده دلال رو نگاه نکنید . میخرن
لعنت به خودروساز داخلی
ارزان ترین خودرو پراید ۱۰۲ میلیون تومانی است!! اینم از مدیریت دولت اصلاح طلبان!!!
من رفتم با این خبرها با خوش خبری ماشین بخرم فروشنده ما تمسخر کرد گفت یخ فروش وسط تابستان یخ داشت و غم نداشت اینکه فولاد گفت برو تو همون خوش خبری باش
با این قیمتها ی خودرو دلار باز دوباره بالا خواهد رفت !
دولت چیزی که خودش داره ارزون نمیکنه فقط با حقه بازی میخواد داراییهای مردم را غارت کنه!
ودروهایی که بیش از 30 سال از تولیدشان گذشته و بجز تغییر چراغ جلو و عقب فرقی نکرده چرا باید با این قیمت های نجومی به مصرف کننده ایرانی تحمیل شود.مافیای خودرو در وزارت صمت یکی از عاملان اصلی این اجحاف است با این قیمت خودروهای کارمندی مثل 206 و ال90وپارس خودرو وغیره میشه در اروپا پژو 2008 مدل 2018 یا 2019 خرید. بی انصافی مسئولان کشور هم حدی داره.
هر روز دارن میگن قیمت خودرو نسبت به دیروز ۳ تا ۵ تومن ریزش داشته با این حساب وبا توجه صحبتهاومستندات اونا باید الان قیمت خوردروهاشون بین ۱۰ تا ۲۰ تومن قیمت داشته باشه......چقد دروغ
تا دلار ۱۱ تومن هرکی ماشین بخره قطعا ضرر کرده
برترینهای عزیز لطفا با نمایش این جداول غیر واقعی بیش از این از توده رنج کشیده مردم فاصله نگیر!!!!!
پاسخ ها
دقیقا.قیمتا پایین تر از ایناست
بله قیمتها حدودا از بازار ۱۵تا۲۰میلیون بالاتر
ادرس میدم برن بخرن
قیمت الن خیلی پایین تره سمند مدل90 تا یک هفته پیش 100 بود الان 80 هم میدن ولی مشتری نیست
هنوز قیمت ها بالاس
ساینا کوئیک 140 خخخخخخ
پاسخ ها
فقط اون کوئیک که نوشته شده پشت ماشین خخخ
من کارمند چقدر در ماه میتونم پس انداز کنم که مثلا بعد از 5 سال یا حتی ده سال کار کردن یه ماشین معمولی بخرم؟ چرا هیچ تناسبی بین درامدها و قیمتها وجود نداره؟؟؟؟
پاسخ ها
خوب نخر مگه واجبه ماشین داشته باشین زندگی لاکچری داشته باشین
والا بخدا احد راس ميگه خب چرا ماشين ميخواين كه زندگي لاكچري داشته باشين مگه الاغ چشه؟ برين الاغ سوار شين. توضيح اينكه احد مسافر زمان از دوران قاجار ميباشد و تصور ميكند داشتن يك پرايد معادل زندگي لاكجري است!!
دعوای درد گرونی نخریدنه اگه همه به باهم باشین متمعآ باشید قیمت پاین میاد اونیکه میره میخره فقط داره پاهاش رومیزاره رودوش هم وطن های خودش وبالامیره
پاسخ ها
هر کی بخره ضرر کرده دوستانه و دلسوزانه میگم.
خداوکیلی شورشو درآوردین .خودروسازهای زرنگ .مسعولین پپه
دلتونو به این حرفها خوش نکنید.اون موقع که دلار هزار تومن میرفت بالا ماشین فوری ۲۰ درصد میرفت روش ولی الان هزار هزار دلار ارزون میشه ولی نیم درصد میاد پایین.
پاسخ ها
قيمتها ديگه مدتهاست خودشونو از دلار جدا كردن و پايين اومدن دلار ربطي به قيمتها نداره و نبايد انتظار كاهش قيمتها به دليل افت دلار داشته باشيم. البته كه هنوز و همچنان افزايش قيمت دلار تاثير شگرف خودش را بر اوجگيري قيمتها از تخم مرغ گرفته تا ملك را خواهد داشت!!
این که کاهش نیست!!هروقت مثل بورس ریزش کرد انوقت میگن ریزش
هرکه در بورس وخودرو ومسکن سرمایه گذاری کرد درتله جمع آوری نقدینگی های سرگردان افتادند.بورس به کمتر از نهصد واحد وخودرو به کمتر از نصف قیمت فعلی خواهد رسید.
من که سال هاست نتونستم خودرو بخرم
این به ضرر خود دولت هستش
هرچه ارزان تر باشد به نفع دولت هستش
خودرو و مسکن و اجاره ها و غذای مردم باید ارزان باشد
این به نفع دولت است
قیمت ها حباب داره از بین بره خیلی قیمت میاد پایین
پراید از ۲۰ میلیون شد ۱۲۰ میلیون نگفتن قیمتش بالاست حالا یه میلیون اومده پایین میگن ریزش قیمت
هر کی می خواد بفروشه الان وقتشه وگرنه در آینده ضررش بیشتر هم خواهد شد. زیر قیمت بدین مردم بخرن و مشتری بشن. واردات خودرو آزاد بشه قیمتا بیشتر هم پایین خواهد آمد.
میوه پرتغال رو بیشتر از این خودروها قبول دارم. پرتغال رو می شه صادر کرد و ازش ارز وارداتی داشت ولی صنعت خودرو با این همه سرمایه گذاری و گذشت ۶۰ سال همچنان یک دستگاه صادراتی هم نداریم!!!!