جاباما
۱۰۸۲۶۴۵
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

علت پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات

سید محمد بحرینیان در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان مشارکت مردم را قربانی نکنید نوشت: بر خلاف جریان حامی دولت که مواردی از جنس نظارت استصوابی را دلیل پایین بودن مشارکت می‌دانند، متهم ردیف اول پایین بودن نرخ مشارکت در انتخابات مجلس قبل، عملکرد دولت است.

سید محمد بحرینیان در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان مشارکت مردم را قربانی نکنید نوشت: بر خلاف جریان حامی دولت که مواردی از جنس نظارت استصوابی را دلیل پایین بودن مشارکت می‌دانند، متهم ردیف اول پایین بودن نرخ مشارکت در انتخابات مجلس قبل، عملکرد دولت است.

فرض کنیم در انتخابات، نظارتی هم نبود و تمام نامزد‌ها امکان حضور داشتند. مثلا اگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس پیشین که مشکلی هم در تایید صلاحیت نداشت، نامزد می‌شد، نرخ مشارکت بالا می‌رفت؟ مردمی که از روی دلسردی پای صندوق نیامدند، با چه چیزی مشکل داشتند؟ با نبود عارف یا عملکرد عارف؟ با نبود فراکسیون امیدی‌ها و برجامی‌ها و حامیان دولت یا عملکرد این جریان؟

از عمر دولت بیش از ۷ سال گذشته و کمتر از ۷ ماه مانده است. در این مدت، انتظار چندانی هم از دولت نیست. در سال ۹۶ می‌گفتیم درختی که در ۴ سال میوه ندهد، پس‌ازآن هم ثمری نخواهد داشت و امروز، واضح‌تر است که درخت کم ثمر ۷ ساله، در این چند ماه هم راه به‌جایی نخواهد برد. هرگاه نرخ ارز بالا می‌رود و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد، می‌گویند مقصر اصلی تحریم است و آدرس کاخ سفید را می‌دهند و هرگاه نرخ ارز کاهش می‌یابد، تدبیر دولتمردان بوده و آدرس خیابان پاستور را می‌دهند! نمی‌شود مؤثرترین بازیگر در یک پدیده اقتصادی دو چیز باشد. آن‌ها که می‌گفتند اگر به ما رأی ندهید، دلار ۴ هزارتومانی، ۵ هزار تومان می‌شود، امروز کار را به‌جایی رسانده‌اند که تابلو‌های صرافی‌ها، اعداد ۳۰ و ۳۲ هزار تومان را هم به خود دیده است و تازه، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید اگر ما نبودیم، دلار ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان می‌شد. همتی گفته است که هدف ما، جلوگیری از ابرتورم ۱۲۰ درصدی بود که محقق شد! این در حالی است که خود او، در بهار ۹۹، اعلام کرد هدف تورمی ما برای امسال ۲۲ درصد است که البته، نرخ تورم در نیمه سال، از این عدد عبور کرد.

با وجود اقتدار روزافزون ایران اسلامی این روز‌ها آن‌قدر که دولتمردان ما گرای مذاکره با آمریکا می‌دهند، کشور‌های تحت اشغال با اشغالگران خواهان مذاکره نیستند. رئیس‌جمهور گفته است: «اگر طرف مقابل باصداقت به میدان بیاید این مسائل حل‌وفصل می‌شود، خیلی سریع هم می‌تواند حل شود و اصلاً هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد و بگویند به تمام تعهداتمان عمل می‌کنیم و شروع به عمل کنند ساعت بعد ما به همه تعهداتمان عمل می‌کنیم و این کاری ندارد». سخنگوی دولت می‌گوید «تمرکز ما در حال حاضر بر احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است» و وزارت خارجه ما، دقیقا در روزی که مسئولیت رسمی ترامپ تمام می‌شود، او و چند نفر دیگر از دولتش را تحریم می‌کند.

اگر می‌خواستند با این تحریم واقعا کنش سیاسی مؤثری داشته باشند، زمانش در دوره مسئولیت آن‌ها و پیش‌ازاین بود، تحریم امروز تنها ارسال پیام برای بایدن است. سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور هم همین معنا را تایید می‌کند که گفت: «او سیاست بلد نبود و برج‌ساز بود و همیشه سیاست را در همان وادی می‌دید و چیز دیگری سرش نمی‌شد، این‌هایی که جدید آمده‌اند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند.»

به‌هرحال ایرادی ندارد. این چند ماه هم بروید با آن‌ها که مسائل سیاسی را می‌فهمند مذاکره کنید و دیپلماسی لبخند را پیش ببرید. تاریخ این کشور، شمارا هم مانند پیشینیان قضاوت خواهد کرد؛ فقط امیدواریم قربانی ناکارآمدی شما، مشارکت مردم نباشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      به خاطر توطته دشمن هستش اصلا ربطی به خط فقر ده میلیونی و بورس و... نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف که کنتور نمیندازه شرکت نکردن ولی شما بگین 98 درصد آمدند کی بیکاره که بیاد تحقیق کنه مردم رو گرفتار نیازهای اولیه زندگی کردین که دیگه به این چیزا فکر نمیکنن

    • وحید. ش

      علت دروغ های مکرر جنابتان روحانی بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی و بقیه ازبالا تا پایین یکی هستید.

    • بدون نام

      بخاطر ناکارامدی مسئولین است.

    • بدون نام

      جریان نفوذ سانسورچی

    • بدون نام

      درختی که ۴۰ساله ثمر نداده ۴۰سال دیگه هم ثمرنخواهدداداین درخت بی ثمروبایدبکنی بندازی دور

    • بدون نام

      کاش ظریف انگلیسی بلد نبود.همه بدبختیهای ما این است که این آقا دوست دارد با خارجیها نشست داشته باشد وسوتی بدهد.و روحانی هم کیف کند.از کره شمالی یاد بگیرید.شجاعت دارد.این برجام جه سودی برای ملت داشته که دست بردار نیستید.این چند ماه دیگر را پشت میزهایتان در پاستور جلسه بگیرید وزمان را طی کنید تا انشالله یک فرجی برسد.انشالله رهبر انقلاب .مجلس.وقوه مقننه حواسشان به اینها باشد

    • بدون نام

      مشکل مملکت ما و مایه دلسردی مردم فقط یک کلمه است:
      تبعیض

    • بدون نام

      مقصر امریکاست . کلاه گذاشت سر مردم بیاید بورس . مقصر آمریکاست پراید شد ۱۰۰ میلیون ‌ . مقصر امریکاست همش دروغ گفت به ملت ایران چون اعتماد کردیم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج