جاباما
۱۰۸۳۵۰۵
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید به وکلا سپرده شود

اخیرا قوه قضاییه اهتمام ویژه ای برای الکترونیکی کردن ثبت و رسیدگی به پرونده های قضایی داشته و با راه اندازی دفاتر خدمات قضایی ،طرح هرگونه دعوایی منوط به ثبت در دفتر خدمات قضایی میباشد.

برترین‌ها: اخیرا قوه قضاییه اهتمام ویژه ای برای الکترونیکی کردن ثبت و رسیدگی به پرونده های قضایی داشته و با راه اندازی دفاتر خدمات قضایی ،طرح هرگونه دعوایی منوط به ثبت در دفتر خدمات قضایی میباشد.

خدمات این دفاتر نیز طیف وسیعی از خدمات حقوقی شامل ثبت انواع شکایت و دادخواست گرفته تا ثبت لوایح میباشد.

اما نکته حایز اهمیت آن است که انجام این خدمات نیاز به تخصص حقوقی داشته و جزو وظایف ذاتی وکلا میباشد حال آنکه قوه قضاییه امتیاز تاسیس این دفاتر را به غیر از وکلا سپرده است و اتفاقا به خاطر این که اشخاص صاحب امتیاز عمدتا تخصص و تجربه وکلا را ندارند دادخواست وشکوائیه های زیادی به مراجع قضایی ارسال می شود که بعضاً اشتباه و با نواقص حقوقی همراه هستند.

از این رو به لحاظ ضرورتهایی ذیل شایسته است قوه قضاییه امتیاز دایر کردن این دفاتر را صرفا به وکلای دادگستری واگذارنماید.

۱-ثبت شکایت وداد خواست جز مهمترین ارکان یک دعوی می باشد به نحوی که سرنوشت یک دعوی به نحوه طرح آن در قالب شکوائیه یا دادخواست بستگی دارد و لازم است که این مرحله زیر نظر وکیل انجام شود.

در حال حاضر رویه عرفی ثبت دادخواست و شکوائیه به این صورت است که اشخاص متقاضی فاقد دانش حقوقی و بدون وکیل به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و و از کاربر دفتر خدمات که عموما آشنایی تخصصی به مسایل حقوقی ندارند مشاوره میگیرند این رویه کاملا اشتباه است و راه حل آن سپردن این امور به وکلاست.

۲- وقتی این خدمات به وکلا واگذار شود مسوولیت صحت طرح دعوی آن هم بر عهده وکیل است و بر این اساس در صورت اشتباه در طرح دعوی می توان از وکیل مربوطه شکایت و حتی جبران خسارت را تقاضا نمود چون وکیل در مقابل متقاضی خدمات مسولیت و وظایف بین وکیل و موکل را دارد.

۳-از دیگر مزایای اختصاص این دفاتر به وکلا، ثبت صحیح دادخواست و شکواییه و لوایح می باشد و این کار باعث سرعت دادرسی می شود چون به کرات مشاهده می شود به علت نقص در ثبت شکواییه و دادخواست مرجع قضایی ناچار به صدور اخطار رفع نقص می باشد که این موضوع باعث طولانی شدن دادرسی می شود.

مرتضی محسنی، وکیل پایه‌یک دادگستری

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رسول نامدار

      بسیار عالی میباشد

    • بدون نام

      بله کم پول مفت می گیرند و مردم را تیغ می زنن حالا برای در آمد این مراکز جیب دوختن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج