۱۰۸۹۳۴۱
۶ نظر
۵۰۲۵
۶ نظر
۵۰۲۵
پ

فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف

این مطلب نگاهی فهرست‌وار به برخی هنرمندانی دارد که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، نگاهی همدلانه و همراه داشتند، مورد خاص فهرست بی‌گمان «مخملباف» است.

برترین‌ها : این مطلب نگاهی فهرست‌وار به برخی هنرمندانی دارد که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، نگاهی همدلانه و همراه داشتند، مورد خاص فهرست بی‌گمان «مخملباف» است.
رسول صدرعاملی
«رسول صدرعاملی» کارگردان سینما و تلویزیون همسفر آِیت‌الله خمینی (ره) در پرواز موسوم به انقلاب (پاریس - تهران) که در طول سه ماه حضور ایشان در فرانسه تنها خبرنگار ایرانی بود که گزارش‌ها و عکس‌هایش را در روزنامه «اطلاعات» می‌توانستیم مشاهده کنیم.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
«رسول صدرعاملی» با اشاره به دوران فعالیتش پیش از انقلاب به عنوان خبرنگار در روزنامه «اطلاعات» این‌گونه ماجرا را روایت کرد: من از سال ۵۲ تا ۵۹ خبرنگار روزنامه اطلاعات بودم. سال ۵۷، ۲۱ سالم بود و برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاهی در شهر مونت‌پلیه فرانسه به سر می‌بردم که خبر آوردند تلگرامی برایم رسیده، سردبیر اطلاعات از من خواسته بود برای تهیه گزارش به پاریس و نزد امام خمینی بروم. امام خمینی در پاریس در ساختمانی ۸ طبقه سکونت داشتند و به علت اعتراض همسایه‌ها به رفت‌وآمد زیاد ملاقات‌کنندگان با امام در این ساختمان، تصمیم گرفتند به نوفل لوشاتو بروند که من هم همراه ایشان رفتم.»
صدرعاملی بعدها در سینما حضور فعال داشت و دارد، «من ترانه 15سال دارم»، «دختری با کفش‌های کتانی» از جمله آثار اوست.
محسن مخلباف
روایت انقلابی‌گری مخملباف در دوران پهلوی و پس از انقلاب، جوانی را برای مخاطب تصویر می‌کند که نمونه‌ای از یک انقلابی پر شور، متعصب و آرمانگراست. وقتی پانزده ساله بود، در یک گروه چریکی فعالیت می‌کرد و دو سال بعد در جریان حادثه‌ای با حمله به یک پلیس شهربانی، او را خلع سلاح کرد، سپس دستگیر شد و به زندان افتاد و تا قبل از سال ۵۷ هم در زندان ماند.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
در سال سوم محکومیت مخملباف، انقلاب به پیروزی رسید و وی از زندان آزاد شد. از سال ۵۹ به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیوست. «مخملباف» در ابتدا فیلم‌هایی مذهبی و انقلابی مثل «دو چشم بی‌سو» و «بایکوت» ساخت.اورادیکال‌ترین قرائت را از انقلاب و انقلابی‌گری داشت، اما گذر زمان خط فکری او را عوض کرد و حتی در سال ۸۸ به نیروهای معترض انقلاب پیوست، ساخت فیلم‌هایی با محتوای متفاوت در خارج از کشور و موضع‌گیری‌های گاه و بیگاه سیاسی او را در نقطه مقابل خودِ دهه شصتی‌اش قرار داد.
محمد گلریز
«محمد گلریز»، از خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی است. «محمد گلریز» در خانواده‌ای رشد کرد که همگی اهل هنر و موسیقی بودند.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
پس از انقلاب و با ورود به رادیو به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد.«محمد گلریز» از همان دوران، قطعات بسیاری را اجرا کرد که اغلب آن‌ها جزو کار‌های ماندگار محسوب می‌شوند. معروف‌ترین آثار وی را می‌توان «خجسته باد این پیروزی» و «دریغا دریغا» نامید. او تقریبا برای هر مناسبت یک قطعه‌ی مناسبتی دارد، البته که در سالیان اخیر اثری از او نیست و همان موزیک‌های معمولا با تنظیم ساده و تک خطی تنها کارهای کارنامه اوست.
علی موسوی گرمارودی
«علی موسوی گرمارودى» در چندین ‏دوره در عرصه شعر و ادبیات کشور حضور مؤثر داشته است و از پیشتازان شعر مذهبى امروز شناخته مى‌شود.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
با پیروزی انقلاب اسلامی، «موسوی گرمارودی» به همراه «طاهره صفارزاده» کانون فرهنگی نهضت اسلامی را بنیاد نهاد.
حمید سبزواری
«حمید سبزواری» در عرصه شعر و ادب فعال بود که با سرود‌ها و منظومه‌های حماسی، هنر خویش را در مسیر انقلاب ۵۷ به خدمت گرفت.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
«حمید سبزواری» گزارشگر انقلاب است. او را برخی به عنوان پدر شعر انقلاب اسلامی ایران نام نهادند.
قیصر امین پور
«قیصر امین پور» یکی از برجستگان ادبیات انقلاب در میان شاعران معاصر فارسی است. «قیصر امین پور» هم به لحاظ مضامین عرفانی، انسانی و هم به لحاظ مضامین اجتماعی شاعر موفقی بود.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
«قیصر امین پور» که یکی از شعرای پیشتاز انقلاب است، البته در سال‌های اخیر شعرهای عاشقانه@ی او بیشتر مورد توجه نسل‌های جدید قرار گرفته.
رضا رویگری
قطعه «ایران ایران» یا «الله الله الله» یکی از ماندگارترین آثار موسیقایی دوران انقلاب اسلامی است که در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ با موسیقی «فریدون خشنود» و صدای «رضا رویگری» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
فرهنگی‌های انقلابی؛ از گلریز تا حتی مخملباف
«رضا رویگری» در هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب حوزه هنری در سال ۹۶ درباره قطعه «ایران ایران» عنوان کرده است: «آن زمان اصلا فکر نمی‌کردم این سرود، از استودیو خارج شود؛ زیرا همچنان حکومت پهلوی دوم روی کار بود. پیشنهاد خواندن این سرود را آقای خشنود، آهنگساز کار با من مطرح کردند. صدای من را شنیده بودند و می‌خواستند صدایی این ترانه را بخواند که قبلا شنیده نشده باشد و در عین‌حال با حال و هوای ملودی سازگار باشد. گویا به یکی دو نفر هم پیش از این پیشنهاد داده بودند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تا حتی مخملباف ! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

    • علی

      یکی از یکی بدتر

    • بدون نام

      گلریز چی میگه خواننده اصلی برادرشه گلپا

    • بدون نام

      صدر عاملی که تاریخ تحریف میکنه

    • بدون نام

      مخملباف که تغییر کرد کلا اصلا سیستم آموزش پرورش قبول نداشت خودش بچه هاش دیپلم هم ندارند همه رو برداشت برد اونور

    • بدون نام

      رویگری ای ایران رو خوند شاکی بود چرا هی سیمای میلی سو استفاده میکنه از خوندنش مثل شجریان که شاکی بود کاراش رو سیما بی اجازه پخش میکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج