جاباما
۱۰۹۶۵۷۷
۲۲ نظر
۶۵۲۰
۲۲ نظر
۶۵۲۰
پ

پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز

«پنجره» یکی از فیلم‌فارسی‌های مهم اقتباسی به کارگردانی جلال مقدم است که در سال ۱۳۴۹ ساخته شد.

برترین‌ها: «پنجره» یکی از فیلم‌فارسی‌های مهم اقتباسی به کارگردانی جلال مقدم است که در سال ۱۳۴۹ ساخته شد و «پنجره» اولین فیلم مشترک بهروز وثوقی و گوگوش است که در آن نقش‌آفرینی می‌کردند، از دیگر بازیگران شناخته شده فیلم، نوری کسرایی-ستاره سینمای دهه پنجاه- است که آغاز کار خود را در نقش «ترانه» در این فیلم داشت.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
فیلم درباره جوانی به نام سهراب سالاری (بهروز وثوقی) بود که برای کار از آبادان به تهران می‌رود و در کارخانهٔ عمویش مصطفی سالاری (محسن مهدوی) مشغول می‌شود. سهراب با دختری به نام ترانه (نوری کسرایی) آشنا می‌شود. ترانه آبستن است. سرپرست ترانه، اصغر ژیلا (حسن رضیانی) با نقشه سعی دارد سهراب را به عنوان پدر بچه جا بزند تا مخارج وضع حمل ترانه به گردن سهراب بیفتد. سهراب به دختر دوست خانوادگی عمویش (گوگوش) علاقه پیدا می‌کند، ولی ترانه مزاحم آن‌ها است.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
«پنجره» اقتباس آزاد مقدم بود از رمان بسیار معروف «یک تراژدی امریکایی» که پیش از این کارگردانان بسیار مشهوری مانند رابرت استیونس از روی آن آثار درخشانی مثل «مکانی در آفتاب» را ساخته بودند. دقت در این فیلم، تفکر و اعتقاد مقدم را نسبت به سینما روشن می‌کند؛ او که در شکل‌گیری فیلم‌های روشنفکرانه پیش از آن مشارکت جدی داشت، به‌عنوان کارگردان، طرفدار سینمای قصه‌گو با بهره‌گیری از بازیگران مطرح در کنار کارگردانی و شیوه روایت نامتعارف بود. منتقدان فیلم مقدم را بیشتر شبیه فیلم «یک تراژدی آمریکایی» ساخته جرج استیونس ارزیابی کردند تا کتاب درایرز. نکته‌ای که کمتر به آن توجه شد ساخت و پرداخت حرفه‌ای «پنجره» و میزان تسلط مقدم به عنوان کارگردان بر میزانسن بود. «پنجره» هم در مسیر سینمای میانه قرار گرفت و البته کمتر از انتظار فروخت.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
مقدم با کارگردانی «پنجره»، پنجره تازه‌ای را به این سینما گشود تا هوای تازه‌ای بر پستوی گرد و خاک گرفته و نمور این سینما دمیده شود. «پنجره»، مایل شدن مقدم به اقتضائات روز، با استفاده از ترانه‌های محبوب فضای شیک و‌تر و تمیز و موسیقی واروژانی تا حدودی تن دادن به سلیقه بازار و چاشنی رقص و آواز در ترکیب، میل همیشگی او به مایه‌های روشنفکری را نشان می‌داد هرچند به هر رو ساخته او از محصولات رایج، کاملاً متمایز بود.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
عنوان‌بندی و موسیقی «پنجره» نشانگر سلیقه خاص مقدم در ساختن فیلم‌هایی است که در ارتباط با مردم عادی کسب هویت می‌کند. موسیقی متن فیلم ساخته اسفندیار منفردزاده می‌باشد. در قسمتی از فیلم ترانه‌ای از عماد رام با سروده‌ای از شهیار قنبری نیز گذاشته شده است. در میان عوامل این فیلم نام امیر نادری در نقش عکاس دیده می‌شود. این کارگردان بزرگ سال‌های بعد و خالق شاهکار‌هایی مثل «دونده» تعریف می‌کند که در زمان فیلمبرداری «پنجره» بحث‌های طولانی و مفصلی با مقدم درباره سینما داشت.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
جواد طوسی درباره «پنجره» در بانی فیلم نوشت: یک نکته را باید در تداوم حضور حرفه‌ای جلال مقدم در سینمای موج نو آن زمان در نظر داشته باشیم که اگر بپذیریم که دو فیلم «پنجره» و «فرار از تله» شاخص‌ترین و قابل بحث‌ترین آثار کارنامه جلال مقدم در حیطه کارگردانی به شمار می‌آید، نقش تهیه کننده را نمی‌توان منکر شد. تهیه کنندگانی مثل علی عباسی در فیلم «پنجره» که فضایی برای فیلمسازی جوان و خوش فکری ایجاد می‌کند که در مواجه شدن با یک اقتباس ادبی یعنی داستان معروف یک تراژدی آمریکایی «تئودور درایزر» به یک ورسیون قابل قبول اینجایی دست پیدا کند و این اتفاق کمابیش می‌افتد.
باید گفت که فیلم «پنجره» بیشتر وامدار «مکان در آفتاب» جرج استیونس است، اما همانطور که اشاره کردم ما اینجا با یکسری بازی خوب (محوری و مکمل) مواجه هستیم. از طراح عنوان بندی آقای کیارستمی گرفته تا فیلمبرداری مثل نصرت‌الله کنی و آهنگسازی مثل اسفندیار منفرد زاده. تمام این‌ها توانسته فیلمی غیرمتعارف که لحن و اجرای خیلی صمیمانه دارد را رقم بزند. در عین حال که در یک نگاه واقع بینانه باید بپذیریم که «پنجره» جمع اضداد است. بخشی از این جمع اضداد بودن اصلا به روحیه و شخصیت جلال مقدم مرتبط می‌شود که این پارادوکس را همیشه در طول حیات هنری جلال مقدم و خلوت‌اش دیده‌ایم.
پنجره؛ پایان غم‌بارِ رویاپردازی‌های بهروز
یعنی آدمی که دوست صمیمی‌اش فرخ غفاری بوده، یکدفعه با اقشار فرودست جامعه هم کلام می‌شود و این‌ها می‌شود زمینه خلق آثاری مثل «پنجره» یا به خصوص فیلم «فرار از تله» که به عقیده من بهترین فیلم جلال مقدم محسوب می‌شود. در این فیلم بازی خوب بهروز وثوقی ستودنی است. این فیلم نشان می‌دهد که جلال مقدم چقدر خوب سینما را می‌شناسد و در یک روایت پردازی معقولانه می‌تواند این را به یک زبان مستقل خودش تبدیل کند، اما متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که یکی از استثنایی‌ترین افرادی که در سینمای ما قدرش شناخته نشده جلال مقدم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      فیلم فیلمهای قدیم نه الان زن با مانتو و چادر تو رختخواب میخوابه ادم حالش به هم میخوره از این فیلمهای اشغال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرم
        حیا
        غیرت

      • بدون نام

        حالا باز این که خوبه
        چند وقت پیش یک سکانس تهیه کرده بودند که زنه با مانتو روسری توی وان بود!!!
        یکی نبود بهشون بگه خب وقتی نمیتونید مگه مجبورید

      • زن

        در فیلمهای قدیمی زن یه ..... و با مردهایی که سن پدرش بودند هم بازی بوده.من ترجیح میدم زنهای لچک به سر ولی دارای عاملیت الان رو به اون زنهای مینی ژوپ پوش بی عاملیت که انگار برای خدمات جنسی به مرد آفریده شدند

      • بدون نام

        نه دلت میخواد حتما لخت نشون بدن مجبوری نگاه نکن

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        فیلمهای صحنه دار قدیم خوب بود؟ ....

      • ترجیحا بینام

        با وجود همه اون فیلمها مردم قدیم شرم و حیا و انسانیت بیشتری نسبت به همدیگه داشتن
        فسادی ک الان هس اون زمان نبوده ...
        این محدودیتها فقط و فقط بدتر کرده خیلی چیزها رو
        حتی خود بازیگران رضایت از وضعیت فعلی سینمای ایران ندارند
        اون زمان بهروز ، فردین و ....خیلیهای دیگه بودن ک هنوز که هنوزه اسمشون ماندگاره
        پس درود بر سینما و بازیگران قدیم

      • بدون نام

        همین که میگی فردین و وثوقی و اسم هیچ زنی در رده سنی اونها رو نمیاری مشخصه زن در اون سینما چی بوده .مساله فساد نیست مساله نگاه به زن

    • بدون نام

      فیلمهای قبل از انقلاب بیشتر ترویج بارداری قبل از ازدواج و میکرد و دختران جوان و تشویق میکرد که اگر میخوان با پسری ازدواج کنن ازش حامله بشن این اتفاق قبل و بعد از انقلاب افتاد اما اغلب به ازدواج ختم نشد

      پاسخ ها

      • یک هموطن

        کمی بیشتر مطالعه کن بعد نظر بده !

      • ...........

        عجب تحلیلی...

      • بدون نام

        در فیلمهای قبل انقلاب اصلا پسری وجود نداشت !!مردهای میانسال با دخترهای نوجوان بودند و زن فقط برای مسائل جنسی در فیلمها چپونده می شد و شخصیت و فردیت نداشت

    • بدون نام

      یادش بخیر فیلم فارسی، چه دورانی بود

    • بدون نام

      جالب بود اسم بهروز و گوگوش بدون استرس آوردین

    • بدون نام

      چرا اسم نویسنده های مقالات رو پایین نمی نویسید؟!
      عجب بهروز وثوق فیلمای خوب زیاد داشته ونمی دونستیم

    • جی جی

      ما که نبودیم ولی خاطراتش رو شنیدیم .. صفا صمیمیت سادگی .. انسانم آرزوست

    • بدون نام

      فیلمهای چرت قدیمی. وجدانا چند تا فیلم خوب اون موقع ساختن؟؟ اصلا موضوع همین فیلم معلومه محتواش چیه

      پاسخ ها

      • man

        یه بار تو تلوویزیون یکی ازرمننقدان سینما فرمود, سینمای قبل انقلاب چهل سال طول میکشید تا به سینمای روز دنیا برسه, اما سینمای بعد انقلاب هیچوقت به سینمای روز دنیا نخواهد رسید!

    • احسان

      فیلم های قبل انقلاب خیلی خیلی بهتربودن

    • بدون نام

      جلال مقدم از خیل کسانیست که قدر دانسته نشد همچنین فیلم پنجره عالی عالی عالی

    • بدون نام

      سینما فقط سینمای قبل انقلاب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج