۱۱۰۲۷۱۴
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

اتفاقا معتاد‌ها بیشتر کرونا می‌گیرند

دکتری ویروس‌شناسی و استادیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: مصرف موادمخدر با از بین بردن اولین خط دفاعی بدن، احتمال ابتلا به عوامل بیماری‌زا همچون کرونا را افزایش می‌دهد.

خبرآنلاین: دکتری ویروس‌شناسی و استادیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: مصرف موادمخدر با از بین بردن اولین خط دفاعی بدن، احتمال ابتلا به عوامل بیماری‌زا همچون کرونا را افزایش می‌دهد.

سمیه شاطی‌زاده ملک‌شاهی روز سه شنبه درباره تاثیر موادمخدر بر بیماری کووید۱۹ اظهار داشت: مصرف سیگار و مواد مخدر به تدریج با گذشت زمان سبب تضعیف ریه بیماران (معتادان) شده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون کرونا می‌کند.

وی افزود: در واقع، براساس مطالعات آماری، این مواد باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن شده و این سرکوب، ورود ویروس به بدن را تسهیل می‌کند و با تاثیرات سوء بر سیستم ایمنی، بیمار معتاد را مستعد مبتلا به پاتوژن (عوامل بیماری‌زا) نظیر باکتری و ویروس می‌کند.

استادیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس اضافه کرد: موادمخدر همچنین با از بین بدن اولین خط دفاعی بدن در برابر سلول‌های کشنده طبیعی و ماکروفاژها، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش خواهد داد.

مصرف موادمخدر و اثرات سرکوبی تنفسی

شاطی‌زاده ملک‌شاهی با اشاره به تاثیرات سرکوبی تنفسی موادمخدر ادامه داد: این مواد سرعت تنفس در ساقه مغز را کاهش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی در خون به طور کافی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این امر بیماران اعتیاد را دچار هیپوکسن می‌کند، پاسخگویی تنفسی مغز را تضعیف و این مساله مشکلات تنفسی بیماری کووید۱۹ را شدت می‌بخشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مصرف موادمخدر عمدتا از طریق استنشاق وارد بدن می‌شود و این امر نیز بیماران معتاد را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد، زیرا محل مصرف موادمخد هم می‌تواند آلوده باشد.

وی با اشاره به دلایل متعدد اقتصادی واجتماعی مصرف موادمخدر گفت: عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خدمات حمایتی، استفاده عمومی از موادمخدر، بی‌ثباتی در محل سکونت و وضعیت نامناسب بهداشتی و همچنین عدم رعایت اقدامات پیشگیرانه نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی توسط این جمعیت نیز خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

شاطی‌زاده ملک‌شاهی تصریح کرد: این افراد بنابر این دلایل همچنین از اقشار پرخطر (ناقل) و آسیب‌پذیر محسوب شده و غربالگری در این جمعیت باید با حساسیت شدیدی انجام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ********

      حرفاش غلطه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظر علمی حرفاش کاملا درسته

    • بدون نام

      ما که هنوز ندیدیم یک معتاد کرونا کرفته باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ندیدن دلیل بر نبودن نیست

    • بدون نام

      چرته! من خودم معتادم همه جا رفتم ،همه کار کردم ،ماسک و الکل استفاده نکردم،تا الان هم کرونا جرات نزدیک شدن به هم رو نداشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معتاد دروغ گو .

    • بدون نام

      چرا راست حرف نمیزنی اصلا شما یک فرد که فقط تریاک استفاده میکند پیدا کنید که کروناگرفته باشد

    • حسین خرمدین

      به خدا من یک معتاد کرونایی ندیدم تو بیمارستان کار میکنم یکسال بیشتر از آمدن این ویروس به کشور میگذرد از همکارانم تو بقیه بیمارستانها هم پرسیدم معتاد کرونایی نبوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین به تو ،پس چون کادر درمانی از الان شیره رو بذار تو برنامت

    • یه شهروند

      این که تا چه حد صحت داره از لحاظ علمی ، شاید خیلی تثبیت نشده باشه ، اما از لحاظ آمار میدانی توی همسایه و فامیل ها من هم ندیدم معتادی گرفته باشه . و شاید ویروس کمتر بتونه به dna آلوده به مورفین آسیب برسونه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج