تنگنا؛ از غربت و تنهاییهای علی آقا خوشدست
۲۹ فروردین سال، ۱۳۵۲ یازده سینما در تهران همزمان با ماه محرم، اکران تلخترین فیلم تاریخ سینمای ایران را آغاز کردند. «تنگنا» محبوبترین فیلم دوره اول فیلمسازی نادری میان منتقدان است.
برترینها: ۲۹ فروردین سال، ۱۳۵۲ یازده سینما در تهران همزمان با ماه محرم، اکران تلخترین فیلم تاریخ سینمای ایران را آغاز کردند. اما این فقط یک آغاز بود. اکران فیلم محدود و محدودتر شد. اکران «تنگنا» تمام شد. ۴۸ سال از عمر «تنگنا» میگذرد. نقطه اوج سینمای خیابانی دهه ۵۰ با نهایت تلخی و خشونت و احساساتگرایی که ترکیبی اغراقآمیز، اما تأثیرگذار را رقم زده است و محبوبترین فیلم دوره اول فیلمسازی نادری میان منتقدان است.

در یک سالن بیلیارد چند قمارباز حرفهای به بازی مشغولند. علی خوشدست و سه برادر؛ اکبر، حسن و نبی و چند نفر دیگر سرگرم بازی هستند و بر بازی نظارت دارند. سه برادر در آخرین دور بازی به علی خوشدست میبازند. آنها از پرداخت پول باخته خودداری میکنند. بین علی و دوستش رضا از یک سو و سه برادر نزاع در میگیرد. علی ناخواسته مرتکب قتل حسن میشود و دوسش پا به فرار میگذارد. خود او نیز میگریزد و دو برادر مقتول در تعقیب او در کوچه پس کوچه ها، زباله دانیها و خرابههای شهر روان میشوند..

علی خوشدست با بازی سعید راد تصویری کامل از یک نسل است، چیزی کم نمیگذارد و بلایی نیست که در فیلم سر این ضدقهرمان سینمای خیابانی نیاید. فضای چرک فیلم و ساختار بصری جالب توجهش آن را به نوآری ایرانی تبدیل کرده و موسیقی منفردزاده و در زمزمهی تلخ فریدون فروغی و آن تصاویر سیاه و تلخ جمشید الوندی در خدمت حس و حال افزاینده، اغراقی است که نادری در «تنگنا» آفرینندهاش بوده است.
روزنامه آسمان آبی در نقد فیلم «تنگنا» نوشت: «دیوار تنگنا را دست بلند حادثه میسازد و حادثه، چیزی جز اراده انسان نیست. انسان، که سلول دیوارهای زندان تنگ خویش است.» نوشته ابتدای فیلم «تنگنا»، کلید ورود به فیلم است و کل فیلم بهنوعی بر پایه این جملات است. اینکه اراده خود انسان است که عرصه را بر او تنگ میکند و جهانی به این بزرگی را به زندانی تنگ مبدل میکند. این مفهومی است که در تمام طول فیلم با آن سر و کار داریم. این نوشته ابتدایی فیلم، ما را به دیدن یک فیلم کوبنده امیدوار میکند و خوشبختانه «تنگنا» فیلمی است که با ضرباهنگ و ریتم قوی، داستان جذاب و گیرا و البته تصویرهای تلخ که تماشاگر را تا انتها به دنبال خودش میکشاند.

عنوان تنگنا روی نمایی از یک خیابان خلوت ظاهر میشود. در این صحنه دوربین روی سطح خیابان قرار دارد و به این ترتیب حسی از خفقان و تنگنا را به ما منتقل میکند که با نام فیلم و البته موضوعش هماهنگ است. فیلم برای تماشاگران ایرانی آنقدر جذاب نبود که بتواند بیش از یکهفته بر پرده سینما بماند، اما منتقدان از فیلم استقبال کردند. سینمادوستانی که در آن زمان در آغاز راه منتقد سینما شدن بودند، نوستالژی فیلم را با خود حمل کردند و تا امروز جایگاه این فیلم را در تاریخ سینما حفظ کردهاند. «تنگنا» با اینکه دومین فیلم امیر نادری بود و در زیرمجموعه سینمای بدنه آن زمان قرار میگرفت، اما در ساخت باز هم مهر نادری را داشت. کارگردانی که برای توضیح سکانس کتککاری به بازیگر در پشت صحنه خودش را میزد تا اجرای بازیگر مؤثرتر باشد و احتمالا واقعیتر.

سعید مروتی در همشهری نوشت: اگر فیلمهای سرخوشانه سینمای فارسی اغلب با وصال قهرمان و شادکامی و نمایش خوشبختی به پایان میرسیدند و در مواردی عبارت «خوش باشید» در پایانبندی فیلمها به چشم میخورد، محصولات موج نوی سینمای ایران دقیقا در نقطه مقابل ماجرا قرار داشتند. جریانی که از سال ۴۸ و با فیلمهای «قیصر» (مسعود کیمیایی) و «گاو» (داریوش مهرجویی) به رسمیت شناخته شد، نافش با تلخی بریده شده بود. برای این تلخی دلایل متعددی وجود داشت.

همه دلایل سیاسی، اجتماعی، فلسفی و زیباییشناسانه را میشود در یک جمله خلاصه کرد: فیلمهای موج نو قرار بود ساز مخالف کوک کنند. هم در نقطه مقابل سینمایی که بنگاه شادمانی به راه انداخته بود بایستند و هم در برابر سیستم قاهر پهلوی واکنش نشان دهند. فضای یأس و ناامیدی حاکم بر جریان روشنفکری تاثیرات خود را بر سینماگران متعلق به جریان موج نو میگذاشت. از سوی دیگر مرگ قهرمانانه میتوانست ریشههای شاخه حسی- غریزی موج نو را نمایان کند؛ اینکه این فیلمها از وسترنها و نوآرها تاثیر گرفته بودند و پایان تلخ و مرگ قهرمان، بخشی از ساختارشان بود.

نادری در پرسههای نومیدانهاش در ابتدای دهه ۵۰، سراغ آدمهای حاشیهای و دربهدری رفت که بیشتر شمایل ضدقهرمان را داشتند تا قهرمان. ناامیدی و یأس به عنوان تم محوری بسیاری از فیلمهای موج نویی دهه ۵۰، در ۲ فیلم اول نادری کاملا قابل مشاهده است. در «خداحافظ رفیق» (۱۳۵۰) خسرو (سعید راد)، ناصر (زکریا هاشمی) و جلال (جلال پیشوائیان) بعد از سرقت به جان هم میافتند و یکدیگر را از پا درمیآورند؛ و در «تنگنا» (۱۳۵۲) علی خوشدست این شمایل ماندگار ضدقهرمانهای سینمای خیابانی دهه ۵۰، در بیشتر دقایق فیلم در حال تلاش برای یافتن پول و فرار از تنگنایی است که در آن دچار شده. کشتهشدن علی خوشدست در انتهای تنگنا، با خشونت بیپرده و کمنظیرش، پایانی منطقی برای این آدم، با این خاستگاه و این ویژگیهای شخصیتی است.
تبلیغات متنی
-
سوپ اسفناج؛ سوپ مقوی و خوشمزه برای روزهای پاییز
-
اقدام تحسینبرانگیز صاحب یک سوپرمارکت در شیراز
-
حریف استقلال بدون حضور ۴ ستاره در تهران
-
این ۹ خوراکی خواب خوش را برایتان حرام میکند!
-
وضعیت عجیب رامین رضاییان در استقلال
-
آیا واقعاً با جوشاندن، نفخ حبوبات از بین میرود؟
-
رانندگی با یک پدال چیست؟
-
برخورد خاص حسین یاری با زینب سلیمانی در یک مراسم
-
عکس برنده نیکون ۲۰۲۵ از یک آفت کشاورزی!
-
عادات عجیب و غریب ۵ شخصیت مشهور فاش شد
-
ژست جذاب و دلبرای مونا فرجاد در عکس جدیدش
-
عمارت تیمورتاش؛ شکوه و زیبایی پشت نام «موزه جنگ»
-
عکس ۵۰سال قبل پارک ملت را ببینید!
-
قبل از عمل بینی این ۷ نکته را حتما بخوانید!
-
مقام ارشد نظامی عراق: ترجیح میدهیم افسران عراقی در ایران آموزش ببینند
-
وام بانکها به کارمندان خودشان محرمانه شد
-
هدف جذاب پرسپولیس در نقلوانتقالات نیمفصل
-
بازار شوهران کرایهای در این روزها داغ شده است
-
درآمد نجومی یک جراح قلابی در تهران فاش شد
-
درباره مهمانان متنوع مراسم ختم مادر مجید بنیفاطمه
-
با رضا عطاران، حتی مرگ هم خیلی تلخ و سخت نیست!
-
معمای آقا کریم؛ مردی که از او افسانه ساختند!
-
کلاه گشاد مجلس بر سر دولت برای رسوب افغانها در ایران
-
جزئیات حادثه جان باختن مادر و دانشآموز در کرمانشاه
-
وضعیت ستاره والیبال ایران بحرانی شد
-
پرونده خونین میثم امامی بسته شد
-
تصمیم غافلگیرکننده مدیران پرسپولیس درباره هاشمیان
-
گشتهای حجاب در این شهرستان فعال شدند
-
صداوسیما از احتمال حمله مجدد اسرائیل خبر داد
-
وزیر ارشاد پزشکیان ممنوع التصویر شد!
-
ایران، کابوس اف ۳۵ آمریکا را کپی کرد!
-
صداوسیما از احتمال حمله مجدد اسرائیل خبر داد
-
فرمانده نیروی تفنگداران دریایی آمریکا: جنگ بعدی در راه است
-
هفته مد ریاض، میزبان جورجینا رودریگز شد
-
نام سرمربی بعدی پرسپولیس تقریباً مشخص شد
-
آنجلینا جولی زیباتر از همیشه در فستیوال فیلم رم
-
قابی از رضا عطاران با فرشته زیبای سریال اجل معلق
-
پشت صحنه سکانس معروف سریال یوسف پیامبر
-
ستاره فوتبال: هرگز الکل را کنار نمیگذارم!
-
ستاره محبوب دهه هشتاد؛ ۴۰ساله شد
-
شش بازیکن پرسپولیس کار هاشمیان را یکسره کردند
-
دورهمی مادر و دختر مشهورِ سریال عشق ممنوع
-
اولین واکنش به خبر حمله آمریکا به نفتکش ایرانی
-
۵ ماده غذایی گیاهی برای داشتن شکم صاف
-
عراق: ایران شش پایگاه موشکی زیرزمینی ساخت
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
-
سالن های آرایش و زیبایی
-
پزشکان پوست و مو
-
آموزشگاه آشپزی در تهران
-
گالری پوشاک
-
اخذ ویزا
-
کاشت ناخن
-
محصولات پزشکی
-
تدریس خصوصی
-
مزون و شوی لباس
-
اعزام دانشجو
-
خدمات آرایشی و زیبایی
-
خدمات درمانی
-
مدارس
-
طلا و جواهر و زیورآلات
-
صرافی
-
محصولات آرایش و زیبایی
-
خدمات حیوانات خانگی
-
مهد کودک
-
مبلمان
-
سیسمونی و نوزاد
-
مراکز درمانی
-
پت شاپ
-
رستوران و تهیه غذا
-
تعمیرات مبل در تهران
-
خدمات تفریح و سرگرمی
-
پزشکان متخصص
-
باشگاه های ورزشی
-
فست فودهای تهران
-
سرویس خواب
-
موبایل
-
دکتر زنان در تهران
-
فروشگاه ها و لوازم ورزشی
-
کافی شاپ و سفره خانه
-
دکوراسیون داخلی
-
لوازم خانگی
-
دندانپزشکان
-
آموزشگاه ها
-
صنایع غذایی
-
تزیینات داخلی
-
خدمات منزل
-
دندانپزشکی کودک
-
آموزشگاه زبان در تهران
-
تشریفات و موسسه پذیرایی
-
خدمات ساختمان
-
فروش و خدمات خودرو
-
پزشکان زیبایی و لاغری
-
آموزشگاه موسیقی
-
خدمات مجالس
-
قالیشویی در تهران
-
سایر خدمات
-
جراحی بینی و زیبایی
-
آموزشگاه هنری
-
آتلیه عکاسی
-
آژانس مسافرتی و هتل
نظر کاربران
فرهاد اصغری کی بودی تو
و جالب اینکه اکثر آن نسل موج نو از تاثیر یافتگان کانون پرورش فکری بودند و بعدها به اشتباه خود پی برده و به آن اعتراف کردند .
چقد ماهه این سعید راد
خیلی آقایی سعید راد