جاباما
۱۱۰۶۱۲۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تیم ملی پرامیدی داریم

روز شنبه با بازی فولاد ایران مقابل العین امارات در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا این تورنمنت رسما برای تیم‌های ایرانی آغاز می‌شود.

روزنامه اعتماد: روز شنبه با بازي فولاد ايران مقابل العين امارات در مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان آسيا اين تورنمنت رسما براي تيم‌هاي ايراني آغاز مي‌شود. از روز ۲۵ فروردين نيز مرحله گروهي اين رقابت‌ها استارت مي‌خورد و سه تيم ديگر ايران يعني پرسپوليس، استقلال و تراكتور به مصاف رقبا مي‌روند. مرحله گروهي تا يازدهم ارديبهشت ادامه پيدا مي‌كند. در خرداد ماه هم شاهد برگزاري رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني قطر هستيم. تيم ملي ايران بايد براي صعود به دور بعد راهي منامه پايتخت بحرين بشود. در مجموع روزهاي پيش رو تا خردادماه، روزهاي بسيار حساس و پررقابتي براي فوتبال ايران است. روزهايي كه مي‌تواند سرنوشت چند سال آينده فوتبال كشورمان را به‌شدت تحت‌تاثير قرار دهد. موفقيت‌ باشگاه‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان و صعود ايران به دور دوم مقدماتي جام جهاني يك سكوي پرش خواهد بود و هرگونه نتيجه نگرفتن تبعاتي چند ساله مخصوصا براي تيم ملي به همراه خواهد داشت. به همين مناسبت و در آستانه اعزام باشگاه‌هاي ايران به ليگ قهرمانان آسيا گفت‌وگويي با فرزاد آشوبي بازيكن سابق تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال، تراكتور و تيم ملي ترتيب داديم.

شرايط تيم ملي را اين روزها چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

تيم ملي با وجود اينكه كار خيلي سختي در پيش دارد شانس بالايي دارد براي اينكه بتواند نتايج را به سود خودش رقم بزند و راهي دور بعد شود. هرچند ‌اي كاش كه شرايط ميزباني به اين شكل نمي‌شد و ما مي‌توانستيم در تهران از حق قانوني خودمان استفاده كنيم. حالا اين اتفاق به هر دليلي نيفتاده اما كماكان به اعتقاد من تيم پراميدي داريم.

به‌طور مشخص نظرتان در مورد بازي با سوريه چيست؟

به لحاظ نتيجه كه يك نتيجه خوب رقم خورد. ما بايد واقع‌بين باشيم و بدانيم براي بازي‌هاي رسمي نياز به سازماندهي بهتري داريم. همچنين نياز به تمركز بيشتر و درصد اشتباهات پايين‌تر براي رسيدن به موفقيت داريم. هم از اين باب كه واقعا كارمان خيلي سخت است و فرصت براي جبران نداريم و هم اينكه در بازي‌هاي رسمي شرايط متفاوت‌تر باشد. ولي در مجموع عملكرد تيم ملي بعد از مدت‌ها دوري از شرايط تمرين و مسابقه در بازي با سوريه قابل دفاع بود.

دو مساله هواداران تيم ملي را نگران كرده است. يكي احتمال نداشتن بازي رسمي تداركاتي تا شروع مسابقات انتخابي و ديگري عوض شدن مدام تركيب توسط سرمربي تيم ملي است. اين نگراني‌ها بجاست؟

اينكه ما تا بازي‌هاي رسمي بازي تداركاتي ديگري نداشته باشيم شرايط مطلوبي نخواهد بود. حتما قبل از ورود به مسابقات رسمي بايد مسابقه دوستانه را تجربه كنيم. اين خيلي مي‌تواند كمك‌كننده باشد. در مورد اينكه آقاي اسكوچيچ تركيب دلخواهش را نشناخته به اعتقاد من تركيب مي‌تواند تغيير پيدا كند. بسته به شرايط بازيكنان و كيفيتي كه در تيم‌هاي باشگاهي خودشان بروز مي‌دهند. ما بازيكناني در تيم ملي داريم كه حداقل در حال حاضر غيرقابل جانشين به نظر مي‌آيند. با اين حال در بعضي خطوط و برخي نقاط زمين بايد واقع‌بين باشيم و اعضاي كادر فني شرايط را هر هفته رصد كنند. ممكن است بازيكني در فرم بهتري قرار داشته باشد نسبت به رقباي خودش در آن پست.

مي‌توانيد برخي از اين بازيكنان بي‌جانشين را نام ببريد؟

بازيكنان غير قابل جانشين ما در خط حمله سردار آزمون و مهدي طارمي هستند. در خط دفاع به اعتقاد من محمد حسين كنعاني‌زادگان و شجاع خليل‌زاده در حال حاضر شرايط ايده‌آلي دارند. خيلي سخت است بخواهيم به تركيب اين دو بازيكن دست بزنيم. مهرداد محمدي در سمت چپ واقعا دارد خوب كار مي‌كند. در خط هافبك‌مان هم بازيكنان خيلي خوبي داريم. اما شايد خط هافبك جايي باشد كه مي‌شود با توجه به عملكرد بازيكنان نفرات متفاوتي را به تيم ملي دعوت كرد.

تيم ملي مدل اسكوچيچ چه فرقي با تيم ملي مدل ويلموتس كرده؟ ما با ويلموتس در بازي رفت به عراق و بحرين باختيم.

ما اصلا نبايد آقاي ويلموتس را لحاظ كنيم. مدت حضور ايشان آن‌قدر كوتاه بود و بازي‌هاي كمي در آن زمان انجام شد كه واقعا سخت است بخواهيم راجع به فلسفه و ايده ايشان براي بازي تيم ملي نظر بدهيم. اما مشخصا نسبت به زمان آقاي كي‌روش اين تفاوت قابل لمس‌تر است و بازي ما از يك بازي بسته به يك بازي توپ محور تغيير كرده. مي‌دانيم كه اين هم كار خيلي سختي است. اينكه ما در برخي لحظات و شرايط بتوانيم بازي را كنترل كنيم. در هر حال اين وجهه و تمايل در تيم ديده مي‌شود كه سعي در انجام بازي‌ مالكانه دارند. كار ساده‌اي هم نخواهد بود. اين بحث كرونا و شرايطي كه به وجود آمد فكر مي‌كنم خلل وارد كرده است. به هر حال اگر اين بيماري نبود و تيم ملي اردوهاي بيشتري داشت بازيكنان با فلسفه و ايده‌هاي آقاي اسكوچيچ بهتر مي‌توانستند هماهنگ شوند. به هر ترتيب فكر مي‌كنم انتخاب آقاي اسكوچيچ زماني كه انجام شد انتخاب منطقي و معقولي بود. با توجه به شناخت ايشان از فوتبال ايران و همين‌طور عملكرد فني كه در رقابت‌هاي ليگ برتر ما با باشگاه‌هاي مختلف داشتند.

از تيم ملي فاصله بگيريم. در آستانه رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا هستيم. شرايط پرسپوليس از نظر شما چگونه است؟

پرسپوليس به اعتقاد من با توجه به نفراتي كه در نيم‌فصل و پنجره نقل‌وانتقالاتي موفق شد به خدمت بگيرد مي‌تواند يك عملكرد مطلوبي را مجددا از خودش به نمايش بگذارد. هرچند بايد گفت كه واقعا سخت است كه ما بخواهيم صرف گذشته را مستمسكي قرار دهيم كه امروز هم بتوانيم راجع به پرسپوليس هم با قدرت صحبت كنيم و از نتيجه‌گيري اين تيم مطمئن باشيم. اما واقعيت اين است كه ساختار و شاكله خوبي كه حفظ شده و به خوبي هم تقويت شده باعث مي‌شود از نظر من بين تيم‌هاي خوب ايراني احتمال موفقيت پرسپوليس در اين مسابقات بيشتر باشد. ايده‌آل مي‌شود اگر پرسپوليس بتواند پس از سال‌ها تيمي باشد كه سنت‌شكني كند و ما را به قهرماني مسابقات آسيايي هم برساند.

ترس هواداران پرسپوليس گل نزدن مهاجمين اين تيم است. آل‌كثير ۶ ماه محروم بود، عبدي دروازه خالي گل نمي‌كند و مغانلو آن چيزي نشان نداده كه هواداران انتظار داشته‌اند.

در مورد شهريار مغانلو كه قطعا بايد صبورتر باشيم. او بازيكني است كه نيم‌فصل نخست هم در فوتبال پرتغال دقايق زيادي را بازي نكرد و طبيعتا از آن شرايط ايده‌آل روحي دور است. بايد منتظر باشيم و صبورتر نگاه كنيم در مورد كيفيت اين بازيكن. به خاطر اينكه او قبلا كيفيت و توانمندي‌اش را اثبات كرده است. پس مي‌تواند روزهاي خوبش را تداعي كند. من فكر مي‌كنم احتياج به زمان هست. در مورد مهدي عبدي و توپي كه مقابل دروازه خالي پديده نتوانست تبديل به گل كند، فكر مي‌كنم يك مقدار كيفيت زمين روي ضربه‌اي كه او مي‌خواست بزند تاثير گذاشت. حداقل توي تصاوير تلويزيوني مي‌شد ديد كه سرعت توپ روي آن چمن كيفيت مطلوبي نداشت. و اينكه ما بايد همه‌چيز را با هم در نظر بگيريم.

وقتي تيمي مي‌تواند با اين كيفيت فوتبال بازي كند و موقعيت‌هاي متعدد و خوبي روي دروازه حريفان خلق كند يعني كارش را به درستي انجام مي‌دهد. حالا در مبحث استفاده كردن از موقعيت‌ها بعضا اين اتفاقات مي‌افتد. اين روزها براي هر تيمي پيش مي‌آيد و موقعيت‌ها از دست مي‌رود. اما اين نمي‌تواند پايدار باشد. قطعا با هماهنگ‌تر شدن نفرات جديدي كه جذب شدند وضعيت بهتر مي‌شود. من حتي معتقدم مهدي ترابي هم يك نفر جديد است كه جذب شده. او ماه‌ها از پرسپوليس و اتمسفر تيم دور بوده و مجددا باقرار گرفتن در اين تركيب و تداعي كردن روزهاي خوب گذشته نيازمند زمان است. من فكر مي‌كنم گذر زمان شرايط را براي پرسپوليس خيلي بهتر خواهد كرد.

وضعيت استقلال چطور؟ آمدن فرهاد مجيدي به جاي فكري مي‌تواند به اين تيم كمك كند؟

انتخاب فرهاد مجيدي در اين برهه و زمان از فصل به اعتقادم انتخاب درستي بود. به اين خاطر كه مجيدي شناخت خيلي خوبي از نفرات تيم دارد و خود با خيلي از اين بازيكنان كار كرده است. اين خيلي كمك مي‌كند كه او بتواند ايده‌هايش را به تيم تزريق كند و آنها را مجاب كند كه اين تفكرات را در زمين پياده كنند. همان‌طور هم كه مي‌بينيم تغييرات حداقل تا الان كه بخش كوتاه‌مدتش را مي‌توانيم در نظر بگيريم مثبت بوده است. استقلال تيم بسيار پرمهره‌اي است. واقعا از لحاظ نفري معتقدم اين تيم كاملا مهياست و قابليت‌هاي زيادي دارد. اميدوارم كه فرهاد مجيدي در سومين تجربه آسيايي‌اش عملكرد مطلوب‌تر و بهتري با تيم استقلال به نمايش بگذارد. كار سختي است البته. به هر حال ما بايد با رقبايي بازي كنيم كه از لحاظ سخت‌افزار فرسنگ‌ها با ما فاصله دارند. ولي كيفيت بازيكنان ايراني، استعداد و تلاش‌شان خيلي اوقات مي‌تواند برهم زننده معادلات باشد. اميدوارم كه فرهاد مجيدي با استقلال روزهاي خوبي در آسيا تجربه كند.

همان‌طوركه دغدغه هواداران پرسپوليس گل نزدن مهاجمين است، در استقلال هم هواداران نبود يك هافبك بازي‌ساز مثل علي كريمي را حس مي‌كنند.

به هر حال علي كريمي بازيكني بود كه در مدت حضورش در استقلال، به ويژه تحت نظر آقاي استراماچوني عملكرد خيلي خيلي خوبي از خودش نشان داد. او واقعا يك بازيكن تاثيرگذار و شاخص در تركيب استقلال بود. اما حالا كه امروز اين بازيكن نيست،حالا اين تبديل به يك دغدغه بشود به نظر من نمي‌تواند خيلي مبناي منطقي داشته باشد. به اين دليل كه تيم ارجحيت دارد و بايد راهكارهايي انديشيده تا مشكلات بر طرف شود. اين راهكار مي‌تواند جذب بازيكن باشد يا تغيير روش. مي‌تواند جابه‌جايي نفرات يا هر عاملي كه به بهتر شدن شرايط كمك كند باشد. همه اينها مي‌توانند اتفاق بيفتند و كمبودها جبران يا لااقل كمرنگ ‌شود. من خيلي موافق اين بحث نيستم كه اگر يك بازيكن از تيم جدا شد آن تيم بايد دچار مشكلات بزرگ شود.

در مجموع موافق هستيد كه استقلال در اين پست مشكل دارد؟

من معتقدم استقلال بازيكنان خيلي خوبي دارد و خيلي به مشكل نمي‌خورد. قطعا بودن علي كريمي يا بازيكني هم‌تراز با او مي‌تواند كيفيت بيشتري براي تيم به ارمغان بياورد. اما فكر نمي‌كنم نبودش به شكلي باشد كه يك تيم را بتواند از روند خوبش دور كند. از نظر من اين دغدغه بزرگي نيست.

شانس دو نماينده ديگر ما يعني تراكتور و فولاد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

بايد ببينيم شرايط اين دو تيم به چه صورت مي‌شود. از الان خيلي سخت است در مورد شانس اين دو تيم حرف زد. قطعا هم فولاد و هم تراكتور نمايندگان شايسته‌اي براي فوتبال كشورمان خواهند بود. اما حقيقتا نتيجه گرفتن در مسابقات بين‌المللي بستگي بسيار بسيار زيادي به اين دارد كه شما چطور براي اين مسابقات مهيا مي‌شويد و بازيكنان با چه ميزان از تمركز و شرايط روحي - رواني در اين مسابقات قرار مي‌گيرند. من گفتم حداقل به لحاظ سخت‌افزاري فرسنگ‌ها فاصله داريم با رقباي خودمان و اين موردي است كه شايد درصدي روي كيفيت تيم‌هاي ما بتواند اثرگذار شود. در هر صورت اميدوارم شرايط به گونه‌اي پيش برود كه هر آنچه لازم است در زمان درست و مكان درست براي باشگاه‌هاي ما فراهم باشد تا تنها دغدغه مربيان و بازيكنان يك كيفيت و عملكرد فني مناسب باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج