بزرگترین سرقت هنری تاریخ، سوژه یک سریال شد
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
سفیر بار ساقدوش_1
ریزخور_1
لاله زار مال_1
کلاسینو_1
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_3
لاله زار مال_3
لاله زار مال_4
ریزخور_4
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
سفیر بار ساقدوش_2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
کلاسینو_2
ریزخور_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۰۸۴۹۹
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
۱۲۱۸
ماجرای سرقت ۵۰۰ میلیون دلاری از موزه‌ای در بوستون آمریکا، دستمایه ساخت یک مستند سریالی برای نتفلیکس شد.
خبرگزاری ایرنا: ماجرای سرقت ۵۰۰ میلیون دلاری از موزه‌ای در بوستون آمریکا، دستمایه ساخت یک مستند سریالی برای نتفلیکس شد.
 
بزرگترین سرقت هنری تاریخ، سوژه یک سریال شد
 
به گزارش روزنامه گاردین، در ساعات ابتدایی روز ۱۸ مارس سال ۱۹۹۰، دو سارق در لباس افسران پلیس طی ۸۱ دقیقه چند اثر هنری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را از موزه ایزابلا استوارت گاردنر دزدیدند و فرار کردند. این ماجرای یکی از بزرگترین سرقت‌های هنری در جهان است و یکی از پیچیده‌ترین معماهای تاریخ هنر. از آن زمان تاکنون سرنخ‌ها از مجموعه به سرقت رفته که شامل آثار هنرمندانی چون رامبرانت فان راین، یوهانس ورمیر، ادگار دگا و ادوار مانه بود، یا به بن بست رسیده و یا ناپدید شده‌اند. در این مدت مظنون‌های پرونده از دنیا رفتند و کارآگاهان مربوطه بازنشست شدند. با وجود جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین شده، تاکنون نه هیچکدام از این آثار پیدا شده و نه کسی در ارتباط با این پرونده دستگیر شده است.
 
با گذشت ۳۰ سال، ماجرای این دستبرد بزرگ در مستند چهار قسمتی نتفلیکس با عنوان این یک دستبرد است: بزرگترین سرقت هنری تاریخ (This Is a Robbery: The World’s Biggest Art Heist) به کارگردانی کالین بارنیکل جلوی دوربین می‌رود. عنوان مستند از جمله‌ای گرفته شده که یکی از سارقان در شب دزدی به ریچارد آبات، نگهبان موزه، گفته بود.  
 
این مستند سریالی که ساخت آن بیش از ۵ سال زمان برد، با استفاده از عکس‌های صحنه جرم، مدارک و شواهد موجود، مصاحبه با روزنامه‌نگاران و شخصیت های حقوقی درگیر و بررسی تئوری‌های مختلف،  به پرونده لاینحل دزدی از موزه ایزابلا استوارت گاردنر نگاه جامعی می‌اندازد.
 
بارنیکل با اشاره به هزاران هزار مدرک جمع‌آوری شده توسط پلیس، بازجویی‌های متعدد توسط پلیس فدرال آمریکا و تئوری‌های فراوانی که در این سال‌ها مطرح و مردود شدند، عبور از مارپیچ موزه گاردنر را شبیه به یک کاوش باستان‌شناسانه در تلاش برای پیدا کردن لبه‌های یک زیرخاکی توصیف کرده است.
 
بارنیکل و برادرش که از بومیان بوستون بودند و این پرونده سالیان سال کنجکاویشان را برانگیخته بود، از سال ۲۰۱۴ تحقیقات در این باره را آغاز کردند و در سال ۲۰۱۵ فیلمبرداری مستندشان را کلید زدند.
 
این مستند با اظهارات دو شاهد عینی آغاز می‌شود که می‌گویند در شب دزدی دو مرد را در لباس افسران پلیس بوستون در یک ماشین هاچ بک دیدند. پس از بازسازی این صحنه توسط تیم بازیگران، نوبت به سابقه سیستم هشداردهنده موزه می‌رسد که نشان می‌دهد سارقان سر راهشان گلچینی عجیب از آثار را از قاب بیرون می‌کشند؛ ۳ اثر از رامبرانت از جمله طوفان در دریای جلیل، تابلوی کنسرت یکی از ۳۶ اثر ورمیر، چند طرح اولیه از دگا و آثاری به قلم گوورت فلینک نقاش هلندی و مونه. سارقان در کمال تعجب از چند اثر هنری ارزشمند دیگر چشم‌پوشی کردند و در عوض یک گلدان چینی نسبتا ارزان قیمت را به همراه یک عقاب تزیینی برنز همراه خود بردند.  
 
بزرگترین سرقت هنری تاریخ، سوژه یک سریال شد
 
ابات که در زمان دزدی نگهبان شیفت شب موزه بود فردای آن روز دست بسته و با چشم‌بند به چشم توسط ماموران پلیس در تونل‌های زیر تالار هنر پیدا شد.
 
یکی از تئوری‌هایی که در این مستند مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که دو تن از همدستان کارملو مرلینو از اوباش معروف بوستون آن شب به موزه دستبرد زدند. در این تئوری هویت سارقان جورج ریسفلدر ۵۱ ساله و لئونار دیموزیو ۴۹ ساله معرفی شده‌ می‌شوند که هردو با گروه‌های مافیایی ارتباط داشتند و در سال ۱۹۹۱ یکی بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و دیگری بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. مرلینو نیز در سال ۱۹۹۹ به جرم سرقت توسط پلیس اف‌بی‌آی دستگیر شد و در سال ۲۰۰۵ در زندان درگذشت.
 
اف‌بی‌آی معتقد است آثار دزدیده شده در نهایت به رابرت گارانت سارق بانک رسید که او هم در سال ۲۰۰۴ از دنیا رفت. تنها کسی که احتمال می‌رود از جریان این دزدی خبر داشته باشد دیوید ترنر است که در سال ۱۹۹۹ همراه مرلینو دستگیر شد و در سال ۲۰۱۹ در سن ۵۲ سالگی از زندان آزاد شد. به گفته بارنیکل، ترنر درخواست همکاری در ساخت این مستند را رد کرده است.  
 
بارنیکل امید دارد مستندش در نهایت به بازگشت دستکم یکی از این آثار به قاب‌های خالیشان در موزه منجر شود.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
خرید باکس 1
شیرآلات زمانی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
ادیب_1
دکتر نائبی_1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
خرید باکس 3
ادیب_3
دکتر نائبی_3
عارفی_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
سوییچ ایران_3
خرید باکس 4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
شیرآلات زمانی_4
ادیب_4
سوییچ ایران_4
شیرآلات زمانی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
خرید باکس 2
ادیب_2
سوییچ ایران_2
دکتر نائبی_2
عارفی_2
تنورستان_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
کالازم_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی ادیب_فوتر
کالازم_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
کلینیک النا_فوتر
فنی آتل_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
پارسیس_فوتر ساختمان
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
آیلین_فوتر کاشت ابرو
تدبیرکالا_فوتر
شفا_فوتر
تنورستان_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
شاخه نبات_ فوتر