جاباما
۱۱۰۸۸۴۳
۴۱ نظر
۵۰۰۶
۴۱ نظر
۵۰۰۶
پ

روحانی: می‌خواستم دو وزیر زن انتخاب کنم اما...

رییس جمهوری گفت: یکی از معیارهای دین مبین اسلام این است که زنان در جایگاه متعالی انسانی خود قرار بگیرند.

خبرآنلاین: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در نشست با فعالان امور زنان و خانواده با اشاره به ارائه بخشی از فعالیت زنان جامعه در بخش های مختلف گفت: یکی از معیارهایی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم مد نطر قرار دادیم این بود که زنان، جوانان، اقوام و اقلیت‌های مذهبی در این دولت بتوانند فرصت و شرایط فعالیت را در جامعه داشته باشند.

اهم اظهارات او از این قرار است:

* شاید امروز یکی از شاخص‌هایی که برای هر حکومتی ذکر شود، این است که زنان در آن جامعه چگونه هستند؟ این یک سوال جهانی است؟ یعنی ما وقتی می‌خواهیم درباره یک تمدن، کشور، نظام و انقلابی بحث کنیم یکی از سوالات ما این است که در این جامعه زنان دارای چه شرایطی هستند؟ آیا فعالیت خانم‌ها آزاد است و فرصت لازم برای این که در آن جامعه استعداد، دانش و هنر خود را بروز دهند، آزاد است.

* ممکن است در جامعه‌ای خانمی هم باسواد و استعداد و هنرمند باشد و هم مفید در جامعه باشد اما این فرصت به او داده نشود. گاهی فرصت یادگیری به آنها داده نمی‌شود. زمانی فرصت رفتن خانم‌ها به مدرسه و دبیرستان وجود نداشت.

* اگر بخواهیم در انقلاب اسلامی هم معیاری عرضه کنیم، این است که این انقلاب برای بانوان چه کار کرد؟ آیا بانوان جامعه ما امروز امنیت بیشتری برای شغل دارند؟ و آیا فرصت بیشتری برای فعالیت دارند. آیا ارزش کار آنها همانند ارزش کار مردان است، مساوی یا پایین‌تر است؟

*در سابق بعضی کارهایی بود که از خانم‌ها دعوت می‌کردند که آنها انجام دهند به خاطر این که مزد کمتری بدهند. می‌گفتند اگر آقایی این کار را انجام دهد، مزد آن بالاتر است اما خانم‌ها مزد کمتری می‌خواهند. مهم است که آیا کاری که خانمی انجام می‌دهد به ارزش و فعالیتش بدون هیچ تبعیضی نگاه می‌کنیم یا اینکه بین مرد و زن تبعیض قائل می‌شویم.

روحانی: می‌خواستم دو وزیر زن انتخاب کنم اما...

* در دین مبین اسلام که دارای ارزش زیادی است و می‌توانیم در سطح جهانی به آن افتخار کنیم، یکی از معیارهای آن این بود که زن‌ها در جایگاه متعالی انسانی خود قرار بگیرند. در زمان جاهلیت و قبل از اسلام وضع زنان چگونه بود و دارای چه ارزشی بودند؟ آیا دارای ارزش بودند یا نبودند؟ جامعه ای که دختر را به عنوان ننگ در خانواده خود تلقی کند و ببیند، تعبیری که قرآن مجید دارد. پیغمبر اسلام در چنین جامعه‌ای، زن ها را در کفه مساوی مردان قرار داد و همان جایگاه، مقام، عظمت و منزلتی که مردها در پیشگاه خداوند و جامعه دارند را برای زن‌ها هم قائل شد. اینکه پیغمبر اسلام در حضور جمع و خانواده گاهی خم می‌شد و دست فاطمه اطهر(ص) را می‌بوسید می‌خواست به جامعه آن زمان بفهماند که جایگاه دختر در جامعه چه جایگاه و عظمتی دارد و پدر چه احترامی به دختر می‌کند و دختر دارای چه رحمت و نعمتی برای خانواده است.

*معیار سنجش دین اسلام چیست؟ یک شاخص این است که زنان در این جامعه چه جایگاهی پیدا کرده‌اند. چه مقام و منزلتی داشته اند. یکی از نکاتی که از همان ابتدای دولت، همواره بر آن تاکید می‌کردم و درباره آن به وزیران و مدیران سفارش می‌کردم این بود که از خانم‌ها در وزارتخانه ها استفاده کنید و حداقل یک خانم و یک جوان را به عنوان معاون و مشاور انتخاب کنید.

*{ در توضیح دلایل انتخاب نشدن وزیر زن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم } ممکن است کسی بگوید اگر شما این همه اهتمام برای دادن جایگاه به زنان داشتید، چرا یک خانم را وزیر نکردید. در پاسخ به این سئوال باید بگویم من دلم خیلی می‌خواست این اتفاق هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم بیافتد ولی توان ما محدود است. گاهی وقت‌ها آدم می‌خواهد کاری را انجام دهد اما دستش برای این کار باز نیست. من اراده‌ام این بود و حتی در دولت یازدهم، دو خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم اما متاسفانه این خواسته تحقق نیافت.

* { با اشاره به حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی کشور در دوره دولت های یازدهم و دوازدهم } از زنان در رده‌های بالای وزارتخانه‌ها و هیات دولت استفاده کردیم و خانمی که در هیئت وزیران به عنوان معاون رییس جمهور حضور دارد از جایگاه بالایی برخوردار است و جایگاه معاون رییس جمهوری در دنیا از وزیر بالاتر است و این موضوع در مورد ایران هم صادق است و همانند وزیر و گاهی بالاتر است.

*خیلی برای ما افتخار آمیز است که خانم‌ها در بخش مدیریت هم حضور پیدا کرده اند. قبلا خانم‌ها در بخش علم و دانش بودند. در کنکور همیشه خانم‌ها یا ۵۰ یا ۵۵ درصد قبولی داشتند و بعضی از رشته‌ها ۶۰ درصد، اما در بخش مدیریت مقداری پایین‌تر بود که باید جبران شود.

* در آغاز این دولت پنج درصد مدیران میانی و بالا در کشور ما از خانم‌ها بودند و بقیه‌ آقایان بودند. در حالی که در پایان دولت رقم ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. اما امروز این رقم بالاتر رفته است. هدف ما ۳۰ درصد بود که البته کار آسانی نیست اما الان به ۲۶ درصد رسیدیم که امیدوارم تا پایان دولت به ۳۰ درصد برسیم.

* این که هدف ۳۰ درصد را تا پایان دولت بتوانیم ۲۷ درصد برسانیم، قابل قبول است. امروز در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشدارهای، خانم‌ها حضور دارند و برخی فرماندارها خانم هستند، خوب تلاش می‌کنند. و هرجا خانم‌ها وظیفه ای را برعهده گرفتند در برخی موارد بهتر از مردان و در برخی موارد همپای مردان بودند. اگر هم مقداری پایین‌تر باشد به خاطر این است که فرصت نبوده است اما الان فرصت باز شده و در این فرصت باید استفاده کنیم.

*خیلی خوشحال شدم که در بخش های مختلف خانم ها فعال هستند و حتی در تاب آوری اجتماعی جامعه حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در آموزش برخی از زنان تلاش کنند در رشته‌ای مهارت پیدا کنند که این هم در حال انجام است.

* در صد روز اول در دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم. البته این صد روز را بعضی‌ها هنوز هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم. می‌گفتند روحانی گفته است من می‌خواهم همه کارها در صد روز درست کنم. من گفتم یک برنامه صد روزه و یک برنامه چهارساله هم در دولت یازدهم و هم در دولت یازدهم داریم.

* امیدواریم یک برنامه پایانی صد روزه هم داشته باشیم، گفت: از هفته آینده صد روز پایانی ما شروع می‌شود و امیدواریم بتوانیم در صد روز پایانی قدم‌هایی را برای خدمت به این مردم برداریم و همه ما زن و مرد در کنار هم در انتخابات حضور پیدا کنند و با یک انتخابات شکوهمند تا دولت بعدی بتواند وظایف را دنبال کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو که نمیتونستی کاری بکنی الکی وعده نمیدادی یا بعدش استعفا میدادی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر این قدر بی عرضه ای،پس چطور میخوای یک مملکت را اداره کنی؟؟
        دور اول نتونستی، دور دوم نمیومدی

      • بدون نام

        مثل فرماندار زن شهر قدس

      • بدون نام

        حالا زن هم باشه چی میشه هیچ‌کدوم این کاره نیستید

      • بدون نام

        این بابا دیگه دوره ریاست جمهوریش تموم شد
        این حرفهایی که الان داره میزنه هم برای انتخاباته
        وگرنه 4 سال بود که هیچ اهمیتی به مردم نمی داد
        با این وضع مدیریتی که داشت
        اصلاح طلبها دیگه رای نخواهند اورد

      • بدون نام

        بازهم وعده
        استفاده ابزاری از زنان در انتخابات و دورانداختنشون بعداز انتخابات توسط اصلاحات تکنیکی دیرینه وقدیمیه و رسم همیشگیشون هست
        حداقل محمود مرد بود وزیر زن گذاشت

      • بدون نام

        تاحالا ریس جمهور ترسو مانند آی روحانی ندیدم نمیاد هم اصلا هیچ برشی نداره

      • بدون نام

        از اول هم معلوم بود کاره ای نیستی

    • بدون نام

      داداش کلا تو چه زمینه ای اجازه داری کار کنی .هر چیزی رو ازش بپرسی میگه میخواستم ولی اجازه ندادن.خوب الان دقیقا رئیس جمهور چی و کی هستی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ میگه
        الان که دیده همه از دستش شاکین داره میندازه گردن بقیه

      • بدون نام

        مترسک هست نمیخواهم از این آقا دفاع کنم ولی یه نفر رو میخوان که همه گند کاری ها رو بریزن رو سرش اینم که میر بعدیم کارش همینه

    • حیدری

      حالا دورنشده بجم

    • امیرهوشنگ

      پس رئیس جمهور یعنی چی فقط سخنگو بی اختیار

      پاسخ ها

      • حمید

        ما میگیم رییس جمهور هیچ کاره است ،هنوز یه عده قبول نمیکنن

    • بدون نام

      چی شد صبر امد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاللللللللی بووووود

      • بدون نام

        نه حاج خانم اجازه نداد گفت جمعه هم بگیر بخواب اینقدر نخند کشتی مارا با این وعده وچرنددیات

    • بدون نام

      خوبه از کرونا نترسیده رفته

    • بدون نام

      قربون مترسک

    • حمید

      وا چه بد ، پس علت ناکارمدیه دولتتو فهمیدیم چیه

    • بدون نام

      مگه زمان احمدی نژاد سه تا معرفی نکردن و یکیش رو قبول کردن. پس لطفاً الکی سر مردم رو شیره نمال

    • بدون نام

      وزیر ها که همه نامردند دیگه دنبال چی هستی ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زیبا بود

    • بدون نام

      بنده خدا تو كه اجازه هيچ كاري دستت نبود اون بالا چيكار ميكردي استعفا ميدادي

    • بدون نام

      در صد روز اول تو و اطرافیان جان بر کف که فهمیدید,بس است!!!.خدا شفا دهد.

    • اف،ام

      ازقدیم‌میگن‌خواستن‌توانستنه،شمانمیخواستی

    • بدون نام

      خودتو جاودانی میکردی کسانی که سنگ اندازی می کردند به جامعه معرفی کن ما دستبوس شما هم هستیم من به تو رای دادم ام و نذار از اینکه به تورای دادم پشیمان شوم هر چه سریعتر عاملان اصلی را معرفی کن تا مردم تو را به عنوان قهرمان ایران بشناسند

    • بدون نام

      آقای روحانی ۲۴ میلیون رای پشت تو بود اقلا به مردم بگو چه کسانی مانع تو بودن تا مجددا دچار اشتباه نشن که ریس جمهور بی اختیار انتخاب نکنند

    • بدون نام

      یکساله از تو اون اتاق درنیومدی ببینی چه خبره،کاش این چند ماه آخر سکوت اختیار کنی اگر شهامت عذرخواهی نداری

    • hamid

      زنان امروز نمیتونن به خانه های شوهرشون برسن حالا میخوایی بیاری تو کابینه

    • نامnaser

      حقوق زن ومردچگونه برابره که زن نصف مردارث میگیره ،بدون اجازه حق خارج شدن ازکشوررونداره،حقرنگهداری فرزندرونداره وخیلی چیزهای دیگر

    • رحیمی

      همان فرماندارشهرقدس که انتخاب کردی جبران همه وزیران راکرد..خداراشکرکه دیگر انتخاب نکردی

    • بدون نام

      24 میلیون رای گرفت برا اینکه الان بیاد بگه اختیاری ندارم
      اینم رئیس جمهور ما
      مدام میگن نمیذارن و..
      چرا استعفا ندادی
      لابد استعفا دادنت هم دست خودت نبود
      بعد که میگیم رئیس جمهور اختیای نداره میگن نه داره

    • حر

      رییس جمهوری که حتی اختیار جنسیت وزرا خودش را نداشته باشه رییس باند هم نیست

    • بدون نام

      ای جانم

    • بی نام

      ای عمرنامراد به کارش نیامدی.......

    • بدون نام

      تو که همه وزرا داخلش یک مرد نمیبینیم

    • بدون نام

      برای چندمین بار افتضاح به بار آوردی اقای کلید ساز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      برای چندمین بار افتضاح به بار آوردی اقای کلید ساز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اقلا اعلام میکردید .

    • بدون نام

      اینم مثل اقتصاده که میخواستی چرخشو بچرخونی. مثل پاسپورت که میخواستی اعتبار بدی بهش و مثل هزارتا چیز دیگه که فقط حرفشو زدی. با یه خداحافظی همه رو خوشحال کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج