۱۱۰۹۰۰۹
۳۱ نظر
۵۳۰۰
۳۱ نظر
۵۳۰۰
پ

جنجال ژنتیکی؛ تولد جنین ترکیبی انسان و میمون

به راستی محدوده علم تا کجاست؟ آیا می‌توان گفت که هر چیزی که علم قادر به خلق آن باشد در چارچوب زندگی بشر جای می‌گیرد؟ علم ژنتیک که امکان خلق سلول‌ها، بافت‌ها و حتی موجودات زنده را می‌دهد چطور؟ حتی اگر ادعای کاربرد برای نجات نسل بشر در میان باشد، اگر این علم موجودی ترکیبی از دو گونه خلق کند، چطور باید با آن برخورد کرد؟

برترین‌ها: به راستی محدوده علم تا کجاست؟ آیا می‌توان گفت که هر چیزی که علم قادر به خلق آن باشد در چارچوب زندگی بشر جای می‌گیرد؟ اصول اخلاقی و اعتقادی در این میان چه جایگاهی دارند؟ علم ژنتیک که امکان خلق سلول‌ها، بافت‌ها و حتی موجودات زنده را می‌دهد چطور؟ حتی اگر ادعای کاربرد برای نجات نسل بشر در میان باشد، اگر این علم موجودی ترکیبی از دو گونه خلق کند، چطور باید با آن برخورد کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید

جنجال ژنتیکی؛ تولد جنین ترکیبی انسان و میمون

بخش‌های از این مطلب از وب‌سایت شهر سخت افزار برداشته شده است. بسیاری از علوم وجود دارند که پیشرفت‌های آن‌ها با روی باز پذیرفته شده و تحسین می‌گردد، ولی شاید در مورد علم ژنتیک اوضاع کمی متفاوت باشد. در واقع با علمی که با پدیده‌های زیستی روبرو بوده و به اجازه خلق عناصر زیستی را می‌دهد باید چطور رفتار کرد؟

طی چند روز گذشته خبری عجیب توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده که مجدداً جدال بین عقل، منطق و اصول انسانی را شعله‌ور کرده است. بنابر خبری که وبسایت BGR منتشر کرده، گروهی از دانشمندان موفق به خلق رویانی موجودی با ذات نیمه انسان و نیمه میمون شده‌اند.

این موجود که در علوم زیستی به آن کایمرا گفته می‌شود در واقع ترکیبی از دو گونه مختلف زیستی است که به صورت مصنوعی خلق می‌شود. در این مورد خاص، دانشمندان هدف اصلی برای بررسی امکان‌پذیری تولید موجودی نیمه انسانی که بتوان در بدن آن اندام انسانی را رشد داده و بعد‌ها برای انسان‌های کامل استفاده کرد را دنبال می‌کنند.

از طرفی این دانشمندان معتقدند که اگر بتوانند به نتایجی قابل اعتماد در این زمینه برسند می‌توان انتظار داشت که منبعی بی‌پایان برای بافت‌ها و حتی ارگان‌های انسانی داشت که در اختیار انسان‌های دارای مشکل و یا حادثه دیده قرار بگیرد.

اما به نظر شما این تفکر صحیح و عاری از مشکل است؟ در واقع چالش اصلی از آنجایی شروع می‌شود که موجود جدید خلق شده برای ادای علت وجودی خود باید در آزمایشگاه قطعه قطعه شده تا انسانی دیگر زنده بماند؛ موجودی که حالا نیمه انسان است!

جالب است بدانید که تجاربی نزدیک به این، در دوره‌های مختلف توسط گروه‌های مختلفی از محققان دنبال شده و تمرکز خود را روی موجوداتی مانند موش یا خوک‌ها گذاشته‌اند. برای مثال می‌توان به رشد لاله گوش انسان در زیر پوست موش‌ها اشاره کرد که چند سال پیش توسط گروهی از دانشمندان انجام شده و نتایج موفقیت آمیزی از آن حاصل گردید. اما در تست‌های پیشرفته‌تر برای ساخت ارگان‌های مهم هیچ‌گاه نتایج مثبتی حاصل نشده که علت اصلی عدم همگونی ساختار بیولوژیک بدن این حیوانات با ارگان‌های انسانی بوده است.

اما در مورد پروژه مورد اشاره در این مطلب داستان کمی متفاوت است. در این پژوهش که نتایج آن در نشریه معتبر Cell به چاپ رسیده، اعلام شده به علت نزدیکی ساختار بیولوژیک بدن میمون با انسان، می‌توان تجمیع مستحکم‌تری از رشد ارگان‌ها در بدن موجود کایمرا خلق شده را ترتیب داد.

جنجال ژنتیکی؛ تولد جنین ترکیبی انسان و میمون

در واقع زمانی که از سلول‌های بنیادین پرتوان انسانی (hPSCs) در بدن یک میمون آزمایشگاهی استفاده شود، هماهنگی بسیار امیدوارکننده‌ای مشاهده و ثبت شده است.

جالب است که در بخش دیگری از این پژوهش آمده، میزان ارتباطی که بین سلول‌های انسانی و سلول‌های رویان میمون ایجاد شده در سطحی بوده که پیش از این انتظار آن نمی‌رفته است. در واقع این یافته‌ها بدان معناست که دانشمندان برای تبیین اصول و مبانی علوم زیستی نیاز به اطلاعات بسیار بیشتری دارند تا بتوانند در خصوص تئوری تکامل با بینش عمیق‌تری نظر خود را بیان کنند.

گرچه این پژوهشگران کارشان را پیشرفتی مهم می‌شمارند، سایر دانشمندان نگرانی‌ها در برابر اخلاقی بودن این تجربه ابراز می‌کنند. یک نگرانی این است که ممکن است در نهایت کسی این پژوهش را یک قدم به جلو ببرد و تلاش کند نوزاد دورگه انسان و میمون ایجاد کند.

با این حال برخی از دانشمندان نسبت به این قبیل تحقیقات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند در حالی که رویان در این مورد ظرف ۲۰ روز از بین رفته، دیگران تلاش می‌کنند که به تحقیقات بیشتر ادامه دهند.

آن‌ها خواهان بحث‌های عمومی در مورد پیامد‌های خلق کایمرا‌های نیمه انسانی و نیمه غیرانسانی هستند.

جنجال ژنتیکی؛ تولد جنین ترکیبی انسان و میمون

دکتر آنا اسماژدور، مدرس و پژوهشگر اخلاق زیست پزشکی در مدرسه پزشکی نورویچ گفته که این "چالش‌های اخلاقی و قانونی زیادی به وجود می‌آورد. "

او افزوده: "دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده‌اند گفته‌اند که این رویان‌های مختلط، فرصت‌های جدیدی را بوجود می‌آورند به این دلیل که ما قادر به انجام آزمایش‌هایی خاص بر روی انسان نیستیم. اما این که این‌ها جنین‌های انسانی است یا نه جای سوال دارد. "

هانک گریلی، متخصص اخلاق زیستی از دانشگاه استنفورد نیز در مقاله‌ای در همین شماره ژورنال Cell با اینکه قبول دارد این بررسی به طور اخلاقی انجام شده است، از این نوع پژوهش‌ها انتقاد کرد و نوشت: «هیچ نمی‌خواهد میمون‌های به وجود آیند که تخمک‌ها و اسپرم‌های انسانی درون آن‌ها باشند.»

او افزود: «زیرا اگر میمونی با اسپرم انسانی با میمونی با تخمک انسانی ملاقات کنند، ممکن است رویانی انسانی درون رحم میمون ایجاد شود و کسی خواستار چنین رخدادی نیست.»

کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند اگر سلول‌های انسانی بخشی از مغز در حال رشد چنین رویان مخلوطی شوند، مسائل اخلاقی مطرح می‌شود. آیا اگر بخش عمده‌ای از سلول‌های انسانی در مغز این مخلوق وجود داشته باشد باید او را انسان شمرد یا همچنان حیوان به حساب می‌آید.

در بخشی از این پژوهش آمده است:

ما رویداد‌های برقراری ارتباط بین گروه انسانی و میمون را مورد بررسی قرار داده و این احتمال را مطرح می‌کنیم که ممکن است مسیر رشد منحصر به فردی در موجودات کیمرا وجود داشته باشد که تا پیش از این به آن‌ها توجه نشده است. این نتایج ممکن است به درک بهتر رشد اولیه انسان، تکامل اولیه و توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود کیمریسم انسانی در گونه‌های دور از تکامل کمک کند.

جنجال ژنتیکی؛ تولد جنین ترکیبی انسان و میمون

در نهایت ما به عنوان یگانه موجودات بیولوژیک هوشمند ساکن این سیاره باید انتخاب کنیم؛ انتخابی بین اصول اخلاقی و زیستی. این که مزرعه‌ای بیولوژیک از ارگان‌های ما وجود داشته باشد که بتوانیم به تعداد نامحدود از آن برداشته کرده و همزمان به هیچ اصل اخلاقی نیندیشیم یا اینکه تلاش کنیم از راه‌های دیگر نیاز‌های خود را مرتفع کنیم.

مسلماً این بزرگترین چالش اخلاقی در طول زندگی بشر خواهد بود که باید طی سالیان آینده تکلیف آن مشخص شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی شد نفرات بعد از ما باید میمون بیاد سر کار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز گردد به " نسل" خود همه چیز

      • ناشناس

        آنچه گنجش توهم میکنی
        زآن توهم گنج را گم میکنی

      • بدون نام

        ویروس کرونا هم از نظر اونا کاری علمی بود که دو نوع ویروس کرونا را با هم ادغام کردند وبا این کار خانواده های زیادی را داغدار کردند

    • بی نام

      مطمئنا این کار غیر اخلاقیه. هنوز مسئله ی استفاده از موش و خوکچه و ... برای موارد آزمایشگاهی حل نشده. اونوقت اینا یه نیمه انسان تولید میکنن که هر وقت یه ارگانی لازم داشتن ازش بردارن؟یعنی حتی اگه لازم بود بکشنش و قلبشو بردارن؟واقعا؟!!! دانش بدون اخلاق واقعا خطرناکه

      پاسخ ها

      • علیرضا

        سخت نگیر داداش، زندگی روی زمین مستلزم تنازع برای بقا است.

      • msi

        درود

      • بدون نام

        غیر اخلاقی نیست که انسان خدا می شود و البته خوبیش اینه که میتونیم گونه های دیگه رو نجات بدیم و نذاریم انقراض پدا بکنند

      • بدون نام

        ما حیوانات و میکشیم و از گوشتشون میخوریم در حالی که منابع گیاهی بسیار زیادی هست پس نمیتونیم ادعای اخلاق داشته باشیم

      • بدون نام

        واقعا یعنی چی آخه...دیگه همین مونده...از خدا بیخبراااا
        واقعا خیلی غیر اخلاقی و حتی غیر زیستی این کار...آینده دنیا رو دارن با این کاراشون دیگه به گند میکشن

    • بدون نام

      تو یه مستند گفته بود مدتها که دانشمندان به قلمروهای جدیدی رسیدن و این فرضیع در ابعاد حتی وسیع تر به مرحله انجام رسیده ولی عمومی نمیکنن...هر از گاهی اطلاعات کمی به بیرون درز میکنه

      پاسخ ها

      • سپیده

        صد در صد همینه الان هم دارن افکار عمومی رو برای رو کردن کارهاشون آماده میکنن

    • بدون نام

      ترسناکه

    • بدون نام

      اگر کشورهای غربی نبودن مادرانی که کزاز میکشتشون فکر میکردیم جن یا آل کشتشون ... اونا دنبال علم هستند و اگر کل دنیا هم مخالفت کنن به هدفشون میرسن ...

    • سهیل

      تمام اینهایی کا مخالفت میکنن و ژست اخلاقی میگیرن و میخوان ادای آدمهای خوب رو دربیارن اگر خودشون یا عزیزانشون یکروز نیاز به پیوند قلب یا کبد داشته باشین خودشون اولین نفری هستند که از این تکنولوژی برای ادامه زندگیشون استفاده میکنن همونطور که الانم برای ادامه حیات داریم حیوانات رو میکشبم و میخوریم یا هزاران استفاده دیگه از اونها میکنیم و این یعنی تنازع بقا. بیخود ادای خوب بودن رو درنیارید لطفا

      پاسخ ها

      • بی نام

        چی میگی؟داره میگه موجود نیمه انسان. اگه یکی بیاد قلب شما رو از جا بکنه واسه عزیزش اونوقت چی میگی؟

      • سهیل

        جناب دانشمند، نیمه انسان نیمه حیوان یعنی حیوانی که اندام انسانی داره. قبل از اطهار نظر لطفا در مورد این مبحث تحقیق کنید. این موجود قدرت تکلم و حتی قدرت تشخیص خوب و بد هم مداره و در واقع شعورش در حد حیوانی هستش. مثل اینکه بخوان اندام حیوان رو به شما پیوند بزنن کما اینکه الان هم مثلا در پیوند دریچه قلب، در کنار دریچه فلزی از دریچه قلب گاوی هم استفاده میشه. پس ای ن مقایسه که قلب من رو بخوان به یکنفر دیگه بدهند کاملا اشتباهه

      • بدون نام

        اصلا قیاس خوبی نیست

      • بدون نام

        اونوقت اون موجود نیمه انسان زجر نمیکشه که نه حیوان نه انسان؟

    • بدون نام

      خدا رحم كنه .... دستكاري ژنتيك همانا و بوجود آمدن بيماريهاي ناشناخته و جهش يافته اي بدتر از كرونا كه كل دنيا را گرفتار كرده .... نكنيد اين كارها رو تو خدا ... آنقدر در خلقت خداوند دست نبريد كه قهرش مي گيره و دودش تو چشم همه مون ميره
      يه ويروس كوچولو كل دنيا را به زانو درآورده ... بشر با اينهمه ادعا و علم هنوز نتونسته كاري براي نجات خودش بكنه

    • بدون نام

      اصلا اخلاقی نیست، شما چیزی رو که می تونه انسان باشه تبدیل می کنید به چیزی پایین تر. شما حق حیات بهتر رو از یک ژنوم سلب کردید، اینکه هر کاری بشه انجام داد که نشد دلیل انجام دادن اون

    • بدون نام

      دست تو کار خدا نبرید
      خوب نیس

      پاسخ ها

      • اسی

        برو بابا دلت خوشه

    • امید

      علم راه خودش رو میره ، کسی هم نمیتونه جلوشو بگیره .اگه قرار بود کسی جلوی پیشرفت علم رو بگیره ما هنوز میگفتیم خورشید دور زمین میچرخه ...!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیشرفت علم یه چیزه کارغیراخلاقی یه چیزدیگه

      • بدون نام

        کاملا درسته جلو رشد علم رو نمیشه گرفت

    • غلامرضا

      به نظر من همین علم بخصوص علم ژنتیک خودش عامل بوجود آمدن انواع گوناگون حیات بوده حالا چه بدست انسان یا طبیعت که انسان خود بخشی از طبیعت است.

      پاسخ ها

      • محمد

        چه ربطی داره.کسی نمیخواد جلو علم رو بگیره .علم در جهت خدمت به بشره حالا تصور کن کسایی که زوال عقلی دارن محکوم به مرگن ؟ایا کسی که سندروم داره ما بهش خدمت میکنیم یا اون رو میکشیم ؟به وجود اوردن موجود نیمه انسان نیمه حیوان برا مقاصد شوم خطاست ؟چه تضمینی هست بشر بعد اینکار به راحتی قتل و ادم خواری رو رواج نده

    • بدون نام

      خیلی وحشتناکه مثل این جوجه ماشینی ها می مونه گه اینقدر بهشون ظلم میشه

    • بدون نام

      ترسناکیش در اینه که گفته ممکنه میمونها یا این نیمه میمونها انسان به وجود بیاورند بعد فکر کن اونها میمون به دنیا بیاورند. چه قر و قاطی. حالا که آدمیزادند همه اینند وای به حال وقتی که میمون زاد شوند!

    • محمد

      همين الان هم انفجار جمعيت داريم. اينكه بخاد از اجزاي بدن اونها يا تركيب ژنتكي براي نجات انسانهاي مريض استفاده بشه رو مي توان از انسانهاي ضربه مغزي هم استفاده كرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج