جاباما
۱۱۱۱۴۱۷
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

دوخته شدن ۱۰۰میلیارد دلار به زمین‌های تهران

گلپایگانی، معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: در تهران نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و بلا استفاده تولید و باعث شده است تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه به زمین دوخته شود.

خبرگزاری فارس : گلپایگانی، معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: در تهران نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و بلا استفاده تولید و باعث شده است تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه به زمین دوخته شود.

عبدالرضا گلپایگانی افزود: در سه سال گذشته در شهرداری تهران راهبردهایی متکی بر مطالعاتی در برنامه سوم شهرداری تهران انجام شده بود؛ سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی افزود: عمده این راهبردها بازگشت نظم و انضباط به شهر بود. توجه به عدالت اجتماعی و بسط و گسترش و مفهوم برابری؛ برای همه شهروندان و شهری برای همه یکی نکات کلیدی اقدامات ما بوده است.

دوخته شدن ۱۰۰میلیارد دلار به زمین‌های تهران

معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: توجه به کیفیت شهر؛ فضای زندگی؛ فضای قلمرو عمومی در شهر و فراهم کردن شرایطی که مردم بتوانند در شهر آسوده‌تر و با آرامش بیشتری زندگی می‌کنند و بازگرداندن مفهوم فضای زندگی و خانه در تولیدات در شهر مشاهده شده و از محورهای کلیدی فعالیت حوزه معماری و شهرسازی بوده است.

وی افزود: همه این اقدامات در بستر شفافیت صورت گرفته است. مردم باید از اتفاقات و رویدادهایی که در شهر و شهرداری به وقوع می‌پیوندد مطلع باشند. در موضوع عدالت اجتماعی؛ طرح تفصیلی به عنوان یک امر مقدس و پیمان برایمان بود که از سوی مراجع قانونی به ما ابلاغ شده و ما وظیفه داریم به این پیمان عمل کنیم.

گلپایگانی گفت: توجه به طرح تفصیلی و اجرای دقیق آن کمک می‌کند تا به شهر مطلوب‌تری نائل شویم. اگر در طرح تفصیلی اشکالات و ایرادات و نواقصی وجود دارد وظیفه داریم آن‌ها را جمع‌آوری کرده و کارشناسان و نخبگان را بکار بگیریم و با کمک آن‌ها بازنگری طرح تفصیلی را در دستور کار قرار دهیم و در مرجع تصویب کننده طرح تفصیلی که شورای عالی معماری و شهرسازی یا کمیسیون ماده ۵ است به انجام برسانیم.

وی افزود: این اقدام سبب می‌شود کارهایی که انجام می‌دهیم و محورهایی که روی آن فعالیت می‌کنیم منطبق بر یک سند از پیش اندیشیده شده باشد. این سند قرار است بر اساس قوانین و مقررات و تجربه بشری اسناد توسعه شهری کمک می‌کنند که شهر توسعه متوازنی داشته باشد. توسعه متوازن به این مفهوم است که ما امکانات؛ خدمات؛ شبکه‌های حمل و نقل؛ زیرساخت‌های شهری؛ فضای کار و سکونت اوقات فراغت مردم را در یک برنامه منسجم پیگیری کنیم.

گلپایگانی گفت: طرح شهری قرار است سند نقشه راه آینده شهر باشد و شهر بر اساس آن ساخته شود. ما همه هم و غم خود را بر آن گذاشته ایم که طرح تفصیلی را دقیق و درست اجرا کنیم و اگر نقصی در آن هست بازنگری کنیم.

معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران افزود: در همین دوره اقداماتی برای رفع گیر و گرفت‌هایی که شهر وجود داشت انجام شد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به نقش موثری در بحث عدالت اجتماعی در شهر داشته باشد. به عنوان نمونه یک محدوده بین محوری که اتصال بین ری و تهران بود به عنوان خیابان فدائیان اسلام داشتیم که قریب به ۳۰ سال بود که برای این محور تصمیم‌گیری نشده بود و تصمیم گیری‌های مربوط به آن تعویق می‌افتاد.

وی گفت: بواسطه اهمیت و ارزشی که در حوزه جنوب شرق تهران داشت به عنوان یک شاه کلید کمک کند و توسعه جنوب شرق تهران را تحقق ببخشد. در موضوع بافت‌های فرسوده طبق مطالعاتی که بر معیارهای تعیین شده در این بافت انجام دادیم مناطق بیشتری نسبت به آن ۳۴۰۰ هکتاری واجد شرایط عنوان بافت فرسوده در شهر شدند و هم اکنون مناطق بیشتری هست که واجد شرایط ویژه بافت فرسوده شده اند.

گلپایگانی افزود: در یک کار فشرده و برنامه ریزی شده به محدوده‌ای که مشمول تخفیفات بافت فرسوده می‌شود ۸۰۰ هکتار اضافه شد و این می‌تواند به ارتقای تاب‌آوری شهر کمک کند و به نوسازی بافت‌های فرسوده بینجامد. چون در بافت فرسوده کماکان عوارض ساختمان صفر است و عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود.

وی گفت: در موضوع عدالت اجتماعی تقریباً حدود ۴۴ پروژه را به نتیجه به نتیجه رسیدیم که این ۴۴ پروژه به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است که یکی از این پروژه‌ها همین محور فدائیان اسلام بود. بازنگری طرح تفصیلی در منطقه ۲۲ که به اندازه یک کلانشهر است انجام شد. این کار برای حفظ ویژگی‌های زیست محیطی منطقه و حفظ توازن و نقشی که باید امروز و آینده در شهر داشته باشد انجام گرفت.

معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران افزود: برای تحقق عدالت اجتماعی علاوه بر پروژه‌هایی که در شهر انجام شد؛ در مناطق مختلف هم اقداماتی صورت گرفت. مثلاً محله کن سال‌ها بود که برایش طرح تهیه نشده بود. یعنی از طرح جامع اول شهر تهران در سال ۱۳۴۹ است قرار بود برای محلات و روستاهای داخل محدوده شهر تهران؛ طرح ویژه تهیه شود که ما برای کن؛ فرحزاد و محله نفرآباد شهر ری این کار را انجام دادیم.

وی گفت: هر کدام از این محلات دارای ویژگی های خاصی هستند که می‌توانند برای ساخت بهتره یا آینده آن محلات کمک کنند. در موضوع عدالت اجتماعی علاوه بر بحث تهیه طرح‌ها همانطور که گفتم بحث عوارض ساختمانی هم برای ما مهم بود.

گلپایگانی افزود: در طرح تحصیلی تهران با وجود اینکه برای ما به عنوان یک پیمان مقدس است و باید به آن وفادار باشیم، اما اشکالات بنیادینی هم وجود دارد که باز توزیع تراکم ساختمانی است که به خط آسمان در شهر تهران معروف است یکی از آنهاست.

وی گفت: اکنون در شهر تهران یک آشفتگی در سیما منظر شهر وجود دارد بخشی از این آشفتگی به خود طرح برمی‌گردد و بخشی هم به اقدامات سلیقه‌ای که در سی سال گذشته در شهر تهران اتفاق افتاده است مربوط می‌شود.

گلپایگانی افزود: برای باز توزیع تراکم ساختمانی و تعداد طبقات کار مفصلی در شهرداری انجام شد که به کمیسیون ماده ۵ و از آنجا هم به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع شده است و حتماً می‌تواند کمک کننده باشد.

وی گفت: در بحث عدالت اجتماعی در شهر، چون مبنای توزیع تراکم به تعداد طبقات و توزیع تراکم مربوط می‌شود و یک رانت اساسی به مالکین زمین این و صاحبان آن داده می‌شود در آنجا محوریت کلی کار بر این بوده است که این رانت به سمت توسعه بافت‌های میانی و جنوبی شهر سوق یابد.

معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران افزود:، چون در شرایط فعلی ما تعداد طبقات بیشتر به املاک شمال شهر تهران اختصاص پیدا کرده است و ملاک جنوبی و میانی شهر به علت ریزدانه بودن از این رانت تعداد طبقات کمتر استفاده کردند. این موضوع خودش ضد توسعه‌ای است و به کیفیت مناطق میانی جنوبی نخواهد انجامید.

وی گفت: نتیجه این محور ضد توسعه‌ای این بوده است که تقریباً در تهران نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده و بلا استفاده داریم که این ۴۰۰ هزار واحد عمدتاً در مناطق شمال تهران هستند که برای حفظ ارزش دارایی تولید شده‌اند یعنی تولید برای تولید بوده است نه تولید برای مصرف.

گلپایگانی افزود: این تولیدی که اتفاق افتاده است و ساختمانی که ساخته شده است است علی رغم اینکه سرمایه نیروی انسانی؛ مصالح پول و ثروت مردم را در جاهایی متمرکز کرده است و نتوانسته نیازمندی‌های مسکن با کیفیت را آنطور که باید برآورده کند.

وی گفت: یعنی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با توجه به نرخ جمعیتی خانوار نزدیک به یک میلیون و دویست تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را می‌تواند پول می‌توانست پوشش دهد و اگر در جای خودش ساخته می‌شد این که در اینکه در جای خودش ساخته نشده است.

گلپایگانی افزود: اینکه در جای خودش ساخته نشده علاوه بر این که معضلات زیست محیطی و ترافیکی ایجاد کرده و سبب شده است تا یک سرمایه‌های کلان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به زمین دوخته شود و این ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانست خیلی از استان‌های ما را آباد کند.

معاون شهرسازی معماری شهرداری تهران گفت: یعنی این سرمایه‌گذاری و این نوع هدایت ساخت و ساز به سمت مناطقی که تولید مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای قلمداد شده است به شدت به اقتصاد کلان مملکت ما آسیب جدی زده است. این عدد فقط در تهران است و اگر سایر کلان شهرها را هم جمع بزنیم شاید این عدد به دو برابر برسد. یعنی فقط به واسطه تولید نادرست نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه را از گردش باز نگه داشتیم و این حتماً خودش یک ضربه مهلکی به اقتصاد کلان مملکت ماست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا تیتر خبر را اینجوری انتخاب میکنی

    • بدون نام

      از سو مدیریت ناکارامدی خودتون

    • بدون نام

      خو اولش بگو اینا کجا ساخته شدن جوری هی ناله کرد که ما فکر کردیم تو دنقوز اباد بوده جوری میگه ۴۰۰میلیارد سرمایه بی خودی بلااستفاده هست که گویی یارو ضرر کرده اونجاها روز به روزش قیمتش جهشی میره بالا وبالاتر چی داری میگوی عامو

    • بدون نام

      همه مستاجر تاسف عرضه نظارت تو هیچی ندارید

    • بدون نام

      اینم بندازین گردن ترامپ بلدین که

    • ستار

      اپارتمانهای غرب تهران به مالکان جنوب ومیانی شهر واگذار وزمینهای جنوب تهران پارک و جنگلکاری و وموسسات ورژشی درست کنند....

    • سعید

      طولانی بود نخوندم.
      یکی لطف کنه خلاصه شو توضیح بده ممنان :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورش اینه که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار صرف ساخت املاک لاکچری در شمال تهران شده که نباید میشده و بایستی در کل کشور بطور متناسب پخش میشده و این پول عملا به زمینهای اونجا چسبیده و دیگه جداشدنی نیست

    • بدون نام

      در اين مدتی که انواع مجوز را صادر میکردید و پول آن را می گرفتید باید به این موضوع فكر مي كرديد نه حالا !!! البته الان ميتوانيد به بهانه هاي ديگر باز هم دریافتی داشته باشيد.و این داستان با نام حمایت از مردم همچنان ادامه خواهد داشت.

    • امین هستم

      این عین احتکاره و شرعا و قانونا جرمه و کمتر از ربا خواری نیست در مملکت اسلامی اینجور مسائل واقعا زشته چرا مسولین به خودشون نمیان بابا این مملکت انقلاب شده که فساد نباشه

    • بدون نام

      بالای شهریهای تهران چه کسانی هستن ؟

    • بدون نام

      حالا دیگه وقت فکره

    • بدون نام

      حرف های پوچ ودروغ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج