۱۱۱۱۹۱۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان

فرهیختگان: رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در این فصل برخلاف روال هرساله که به‌صورت رفت‌وبرگشت میان تیم‌های حاضر برگزار می‌شد، به‌دلیل پاندمی‌ای که در سراسر دنیا فراگیر شده است، به‌صورت متمرکز در گروه‌های ۱۰گانه برگزار می‌شود. در منطقه غرب رقابت‌ها زودتر آغاز شده و تاکنون ۴ هفته از شروع این رقابت‌ها سپری شده است. ایران به‌عنوان تنها کشوری که ۴ نماینده در این مرحله دارد، تیم‌های خود را در گروه‌های ۲ تا ۵ می‌بیند و هواداران این تیم‌ها امید زیادی دارند تا آنها را در مراحل بعدی این تورنمنت ببینند. تا این مرحله از مسابقات، پرسپولیس بهترین عملکرد را در بین تیم‌های ایرانی داشته و فولاد نیز که در گروهی دشوار قرار گرفته، کمترین امتیاز را به‌دست آورده است. در دو بازی پایانی این مرحله نمایندگان ایران شانس خوبی برای صعود به مرحله بعد حتی به‌عنوان تیم دوم دارند و باید منتظر ماند و دید درنهایت چند تیم از میان آنها جواز حضور در مرحله حذفی را به‌دست خواهند آورد.

پیشرفت خوب تراکتور

در گروه B تراکتور ایران حضور دارد که با هدایت رسول خطیبی به‌دنبال دومین حضور خود در مرحله یک‌هشتم نهایی است. تراکتور در نخستین بازی خود شروعی عالی داشت و به‌نظر می‌رسید بردی پرگل در انتظار این تیم تبریزی باشد، اما بازی درنهایت با تساوی پرگل ۳ - ۳ همراه بود که تراکتور در همان ابتدا دو امتیاز حساس را از دست بدهد. در گروهی که از ۸ بازی انجام شده، ۵ مسابقه با تساوی به پایان رسیده. فعلا شارجه امارات در صدر جدول قرار دارد و شانس نخست صعود از این گروه است، اما تراکتور هنوز از صدرنشینی ناامید نیست و دیدار هفته پایانی‌اش برابر این حریف اماراتی می‌تواند تکلیف این گروه را مشخص کند.

دیدار رفت دو تیم در هفته دوم مسابقات برگزار شد که تراکتور برابر این تیم هم به تساوی رسید و بازی بدون گل همراه بود. این نتیجه برای نماینده ایران چندان مطلوب نبود و باعث شد این تیم همچنان در رتبه دوم باقی بماند. شاگردان خطیبی در آخرین مسابقه دور رفت نیز برابر نیروی هوایی عراق به همین نتیجه رسیدند تا هر سه مسابقه نخست خود را با یک امتیاز به پایان برسانند. در دور برگشت این تیم سرانجام پس از ۹ بازی بدون برد در لیگ قهرمانان نخستین ۳ امتیاز خود از این رقابت‌ها را دشت کرد و حریف عراق خود را با یک گل شکست داد تا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان صعود از این گروه مطرح کند. تراکتور در مسابقه بعدی خود امروز به مصاف پاختاکور می‌رود و برای ماندن در کورس صدرنشینی باید تنها به‌دنبال سه امتیاز این مسابقه باشد.

شاگردان خطیبی نیم‌نگاهی به دیگر دیدار امروز گروه نیز دارند تا اگر نیروی هوایی عراق بتواند از شارجه امتیاز بگیرد، موقعیت بهتری در جدول پیدا کنند. تراکتور حتی با برتری در مسابقه امروز و به فرض عدم موفقیت در هفته پایانی برابر شارجه می‌تواند امیدوار باشد تا به‌عنوان یکی از سه تیم برتر دوم راهی دور بعدی این تورنمنت شود. مهدی تیکدری در این دیدارها یکی از بهترین‌های تیمش بوده که در دیدار برابر نیروی هوایی عراق تک‌گل سه‌امتیازی تراکتور را به ثمر رساند. در دیدار نخست هم محمد عباس‌زاده دو گل برای تیمش زد و درحال حاضر بهترین گلزن تیمش در این مسابقات است، اما باوجود اینکه AFC پیش از شروع مسابقات او را به‌عنوان یکی از مهاجمان خطرناک این مرحله معرفی کرده بود، هنوز نتوانسته درخشش لازم را در ترکیب تیمش داشته باشد.

تراکتور باتوجه به نتایج سایر گروه‌ها حداقل به ۳ یا ۴ امتیاز دیگر نیاز دارد تا حداقل برای صعود به‌عنوان تیم دوم گروهش شانس داشته باشد.

مهاجمان عالی، مدافعان پراشتباه

در گروه C، استقلال ایران کار سختی در بین تیم‌های نسبتا دشوار این گروه دارد و فعلا همانند تراکتور رتبه دوم گروهش را دراختیار دارد. آبی‌ها شنبه‌شب در چهارمین مسابقه خود و در بازی برگشت برابر الدحیل هم از داوری ضرر کردند و هم از خط دفاعی خود و درنهایت به یک امتیاز این مسابقه بسنده کردند. شاگردان مجیدی مسابقات را توفانی آغاز کردند و با برتری ۵ بر ۲ برابر الاهلی عربستان آن‌هم در خانه این تیم دست به‌کار بزرگی زدند. خط حمله پرقدرت این تیم خیلی زود توانایی بالای خود را به رخ رقبا کشید و به این ترتیب خیلی زود تیم‌های این گروه فهمیدند که برای کسب امتیاز برابر این تیم ایرانی باید به‌شدت در خط دفاعی بدون اشتباه باشند. ستاره‌های تهاجمی استقلال از کمترین فرصت‌ها هم به‌خوبی استفاده کرده و میزبان این گروه را به‌سختی مجازات کردند تا به صدر جدول گروه بروند. با این‌حال در همین مسابقه هم مشخص بود که خط دفاعی آبی‌ها با ضعف‌هایی مواجه است و این تیم برای صعود از گروهش باید فکری اساسی برای ترمیم این مشکل خود انجام دهد. شاگردان مجیدی به لطف خط حمله آتشین خود که با ۱۳ گل زده بهترین عملکرد را تا این برهه از مسابقات داشته‌اند، امید زیادی دارند تا بتوانند حضور در مرحله بعد را تجربه کنند. در هفته دوم بهترین نتایج برای استقلال و سرمربی جوانش رقم خورد. الشرطه عراق که خیلی زود ۱۰ نفره شده بود توان مقاومت برابر این تیم را نداشت و با سه گل تسلیم شد و در دیگر دیدار گروه نیز الاهلی و الدحیل به تساوی یک-یک رسیدند تا همه‌چیز به‌کام آبی‌ها باشد. حالا ۲مسابقه رفت‌وبرگشت با تیم دم‌لیگ قطر می‌توانست بسیار سرنوشت‌ساز باشد و البته نباختن در این دو مسابقه به‌معنای حفظ صدرنشینی بود.

در هفته سوم بازهم اشتباهات مهلک مدافعان بلای جان این تیم شد و درحالی‌که توانستند سه بار دروازه حریف را باز کنند اما درنهایت ۴ بر ۳ شکست خوردند و صدر را به رقیب واگذار کردند. چنین سهل‌انگاری‌هایی آن‌هم در چنین مسابقاتی مسلما تاوان بزرگی خواهد داشت و شاگردان مجیدی به‌خوبی دریافتند که کوچک‌ترین لغزشی در این رقابت‌ها می‌تواند به‌معنای عدم صعود به دور بعد باشد. بازی برگشت دو تیم اما داستان متفاوتی داشت. استقلال با احتیاط بیشتری به مصاف حریف رفت و تلاش داشت ابتدا گلی دریافت نکند و سپس به فکر گشودن دروازه الدحیل باشد.

در نیمه نخست حتی اوضاع به سود آنها پیش رفت و گل هم زدند، اما پنالتی مشکوکی که داور در آخرین ثانیه‌های نیمه نخست اعلام کرد، کار را به تساوی کشاند و در پایان بازی هم دو تیم به تساوی ۲ - ۲ رسیدند. حالا این الدحیل است که در دو بازی بعدی دست بالاتر را دارد و می‌تواند با کسب برد، صعودش به‌عنوان صدرنشین را تضمین کند. با این‌حال مسابقه هر دو تیم برابر الاهلی عربستان می‌تواند معادلات گروه را برهم زده و سرنوشت تیم یا تیم‌های صعود‌کننده را تعیین کند. اگرچه این تیم عربستانی با دو برد برابر الشرطه خود را به‌عنوان یکی از مدعیان گروه مطرح کرده است، اما بعید است بتواند برابر دو تیم قدرتمند گروه کاری از پیش ببرد. البته آنها در مسابقه رفت برابر الدحیل با گلی که در آخرین دقایق زدند نشان دادند که می‌توانند باوجود روند ضعیفی که در لیگ عربستان داشته‌اند، در آسیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

استقلال با برتری احتمالی برابر الشرطه در مسابقه فرداشب تا حد زیادی می‌تواند دومی خود را تثبیت کرده و امیدوار باشد تا یکی از سه تیم برتر دوم گروه‌های غرب آسیا باشد. در ترکیب استقلال بدون شک مهدی قایدی ستاره اصلی این تیم در ۴ دیدار ابتدایی بوده که در تمامی آنها بسیار تاثیرگذار بوده و هم در ارسال پاس گل و هم گلزنی عملکرد بسیار خوبی داشته است. در این میان البته نباید از نقش فرشید اسماعیلی در میانه میدان به‌راحتی گذشت که عملکردی درخشان در این دیدارها داشته و شاید اگر در مسابقه برگشت مقابل الدحیل مصدوم نمی‌شد، استقلال نتیجه بهتری در این مسابقه می‌گرفت.

کار سخت فولاد

فولاد ایران در گروه D شروعی غیرمنتظره داشت و در گروهی که السد، قهرمان قطر و النصر یکی از تیم‌های قدرتمند عربستانی حضور دارند تا اینجای کار عملکرد قابل‌قبولی داشته است. شاگردان نکونام در مرحله پلی‌آف موفق شدند با نتیجه درخشان ۴ بر صفر العین امارات را مغلوب خود کنند. به این ترتیب فولاد زنگ خطر را برای تیم‌های گروه چهارم به صدا درآورد و در بازی نخست هم با بدشانسی بردی ارزشمند برابر السد را از دست داد. فولاد که مقابل تیم ژاوی تا دقیقه ۸۹ با یک گل پیش بود، درنهایت به تساوی یک - یک رسید و ۲ امتیاز مهم روز نخست را از دست داد. الوحدات اردن که ضعیف‌ترین تیم این گروه است، در مسابقه دوم مغلوب فولادی‌ها شد و این بار هم کاپیتان شیمبا بود که گل تیمش را زد تا یکی از ستاره‌های قرمزها در این رقابت‌ها باشد.

دیدار بعدی نماینده ایران مقابل النصر میزبان بود که بازهم فولاد نتوانست برتری خود را حفظ کند و بازی یک - یک مساوی شد. تیم نکونام که در کارهای دفاعی بسیار بابرنامه است، در این رقابت‌ها دو بازی ۳ امتیازی را از دست داد تا امتیازاتی حیاتی و حساس را از دست بدهد و اگر این دو گل را دریافت نکرده بود، حالا با اختلاف خوبی صدرنشین گروهش بود. در بازی برگشت این تیم برای نخستین‌بار دو گل در یک بازی خورد و به النصر باخت تا کارش برای صعود بسیار سخت شود.

حالا در مصاف امروز با السد تنها برد می‌تواند آنها را به صعود امیدوار نگه دارد؛ چراکه اگرچه با تساوی هم ممکن است این تیم با نتایجی که در هفته آخر رقم می‌خورد به رتبه دوم برسد، اما احتمالا نخواهد توانست در مقایسه با تیم‌های دوم سایر گروه‌ها امتیازات خوبی کسب کند. در شرایط کنونی و باتوجه به وضعیت جدول بسیار بعید است فولادی‌ها بتوانند در این گروه به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد شوند.

صعود مقتدرانه

پرسپولیس در هند به نخستین باشگاه ایرانی تبدیل شد که توانسته هر ۴ بازی ابتدایی خود در مرحله گروهی را با برد پشت‌سر بگذارد. تیم‌های این گروه هنوز نتوانسته‌اند از این تیم ایرانی امتیاز بگیرند و قرمزها به‌عنوان نایب‌قهرمان فصل قبل مدعی اصلی صعود از گروه E هستند. اعطای میزبانی به هندی‌ها باعث شد تا اعتراضات زیادی درباره میزبانی این کشور که برای نخستین‌بار است تیم‌هایش به این مرحله از رقابت‌ها صعود کرده، ایجاد شود. سیدجلال حسینی در مسابقه نخست تیمش تک‌گلی ارزشمند زد تا سه امتیاز دیدار برابر الوحده امارات به حساب شاگردان گل‌محمدی واریز شود. دیدار بعدی با الریان نیز می‌رفت تا برای این تیم مشکل‌ساز شود، اما پرسپولیس در نیمه‌دوم سه گل زد تا شکست یک بر صفر در نیمه نخست را جبران کند.

پس از این دو بازی نوبت به تیم ناشناخته گوا هند رسید تا برابر قرمزها قرار گیرد. این تیم در دو بازی ابتدایی خود دو تساوی بدون گل به‌دست آورده بود و برابر پرسپولیس هم در همان ۱۵ دقیقه ابتدایی پیش افتاد تا نخستین گل تاریخ این کشور در لیگ قهرمانان به ثبت برسد. برتری هندی‌ها در این مسابقات البته تنها ۴ دقیقه دوام داشت و پرسپولیس این دیدار را نهایتا ۲ بر یک برد. درحالی‌که هواداران سرخپوشان منتظر یک برد پرگل برابر این تیم هندی بودند، برتری نزدیک مقابل این تیم می‌توانست زنگ خطری برای این تیم باشد. با این‌حال در مسابقه برگشت کار قرمزها مثل بازی رفت سخت نشد و آنها با ۴ گل میزبان را بدرقه کردند تا هر ۱۲ امتیاز ممکن را از ۴ بازی ابتدایی کسب کنند.

شاگردان گل‌محمدی در مسابقه امشب خود تنها به یک تساوی برابر الوحده امارات برای قطعی شدن صعود خود نیاز دارند. الوحده با برتری در هر دو مسابقه خود برابر الریان خود را به رده دوم گروه رساند و باعث شد این تیم قطری از صعود ناامید شود. در این گروه گوا نیز امید زیادی برای صعود ندارد و الوحده اگر بتواند در دو مسابقه بعدی خود نتایج خوبی برابر پرسپولیس و گوا بگیرد، می‌تواند تهدیدی جدی برای تیم‌های دوم گروه‌های دیگر باشد.

در ترکیب پرسپولیس مهدی ترابی که به‌تازگی به تیم سابقش برگشته، نقشی مهم در موفقیت‌های تیمش داشته و ستاره‌ قرمزها در دیدارهای قبلی این تیم بوده است. نتایج خوب پرسپولیس باعث شده تا گل‌محمدی با دستی بازتر به‌دنبال استفاده از سیستم چرخشی در تیمش باشد تا از خستگی شاگردانش جلوگیری کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج