جاباما
۱۱۱۸۰۷۶
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

ادعای میدل ایست آی درباره گفتگوی تهران - ریاض

تارنمای میدل ایست آی پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که مقام‌های عراقی جزئیات گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در اختیار این تارنما قرار داده‌اند.

ایرنا: تارنمای میدل ایست آی پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که مقام‌های عراقی جزئیات گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در اختیار این تارنما قرار داده‌اند.

میدل ایست آی نوشت: مقام‌های عراقی آگاه از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد می‌گویند که ایران از عربستان خواسته است تا به فروش نفتش و دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند و در ازای آن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی را محدود می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان پس از قطع مناسبات دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ ماه گذشته یک سلسله گفت و گوهای مستقیم را در پایتخت عراق آغاز کردند.

یک مقام به میدل ایست آی گفت که هدف آنها از این گفت وگوها «پایان حالت مناقشه و تنش توسط نهادهای مرتبط با دو کشور در همه سطوح است.»

به نوشته این تارنما، دور جدید گفت و گوهای محرمانه هفته گذشته در حضور شمار معدودی از مقام های عراقی برگزار شد.

منابع عراقی می گویند جنگ در یمن همچنان پر بحث ترین موضوع روی میز و محور گفت وگوهای چهار ساعته مذاکرات هفته گذشته بود.

در جریان این گفت و گوها، سعودی ها به دنبال آن بودند تا تضمینی برای پایان حملات حوثی ها به نهادهای نفتی و اقتصادی خود بدست آورند.

در عین حال، ایرانی ها بر شکستن فشار اقتصادی که پس از خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است، بودند.

میدل ایست آی نوشت: یک مقام ارشد عراقی نزدیک به ایران و مطلع از پیشرفت مذاکرات اظهار داشت که ایرانی ها مشخصا خواستار کمک سعودی ها برای فروش دوباره نفت خود بودند.

این مقام گفت: آنها پیشنهاد دادند که نفت خود را با قیمتی پایین تر از بهای بین المللی به سعودی ها بفروشند، به شرطی که سعودی ها این نفت را از مسیر خود در بازارهای جهانی بفروشند.

یک مقام ارشد عراق در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور که پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان را دنبال می کند، به میدل ایست آی گفت: باز کردن یک روزنه جدید برای فروش نفت ایران بروشنی نشان می دهد که ایران به دنبال بهره برداری از این وضعیت و گسترش نفوذ خود به حیطه های جدید در منطقه است.

وی درباره گفت و گوهای وین نیز اظهار داشت که این گفت وگوها ممکن است «ماه ها و شاید سال ها» ادامه پیدا کند.

مقام های عراقی که با میدل ایست آی صحبت کردند، گفتند که دولت آنها از ابتدا درگیر گفت وگوهای مستقیم میان عربستان و ایران بوده و تلاش کرده است تا دو طرف را در بغداد گرد هم آورد.

دو مقام کلیدی عراقی تحت نظر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق این گفت وگوها را مدیریت می کنند. یکی از آنها قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق است و دیگری محمد عبدالرضا الهاشمی معروف به ابو جهاد است. وی مشاور الکاظمی است.

این گزارش حاکی است که ایرانی ها همچنین اعلام کردند که حوثی ها باید «شرکای حکومت» در یمن باشند.

سعودی ها نیز در برابر آن خواستار پایان حملات حوثی ها به نهادهای نفتی و اقتصادی و پایان تنش نهادهای ایرانی و متحدان آنها علیه عربستان سعودی در کشورهایی مانند عراق، یمن، لبنان و سوریه شدند.

مقام های عراقی گفتند، سعودهای همچنین خواستار مشارکت گسترده تر سنی ها در نهادهای حکومتی عراق شدند.

یک مقام دفتر مشاور امنیت ملی عراق گفت: روشن است که دو طرف علاقه واقعی برای رسیدن به یک توافق دارند. تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است اما جو، مثبت و خوب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج