۹ منبع غنی آهن به غیر از گوشت
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
ایرانیان - f تبلت1111
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
فرش مرتضوی_1
دکتر نداف کرمانی 1
دکتر نداف کرمانی 3
فرش مرتضوی_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
فرش مرتضوی_ 4
دکتر نداف کرمانی 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دکتر نداف کرمانی 2
فرش مرتضوی_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۱۱۱۹۷۵۰
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
۴۹۵۱
بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبود‌های تغذیه‌ای در سراسر جهان بخصوص در میان کودکان و زنان باردار است.

ایرنا: بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبود‌های تغذیه‌ای در سراسر جهان بخصوص در میان کودکان و زنان باردار است.

۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!

آهن توسط بدن برای کمک به ایجاد هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون استفاده می‌شود و اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند. احساس خستگی و عدم وجود انرژی، اختلال در معده، مشکلات در تمرکز و قرار گرفتن در معرض عفونت‌ها و بیماری از نشانه‌های ابتلا به فقر آهن هستند.

اینطور توصیه شده که زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال حداقل ۱۸ میلی گرم آهن در روز باید مصرف کنند و این میزان در زنان باردار باید ۲۷ میلی گرم باشد. زنان بالای ۵۰ سال تنها به ۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مردان بالای ۱۹ سال نیز روزانه ۸ میلی گرم آهن باید مصرف کنند.

خبر خوب این است که بسیاری از غذا‌هایی که مصرف روزانه آن‌ها متداول است، منابع خوب آهن هستند:

تخم‌مرغ

بسیاری از پروتئین‌های حیوانی مانند تخم مرغ و بخصوص زرده آن حاوی آهن هم هستند. آهن در دو نوع هم و غیر هم موجود است. نوع هم در منابع حیوانی و نوع غیر هم در منابع گیاهی یافت می‌‌شود. نوع هم بسیار بیشتر از نوع غیر هم قابل جذب است. مقدار آهن موجود در تخم مرغ ۲۹ میلی گرم است.

۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!


نخود

هر یک فنجان از آن ۵ میلی گرم آهن به همراه مقادیر زیادی پروتئین به بدن می‌رساند و یک گزینه هوشمندانه برای گیاه خواران محسوب می‌شود. اضافه کردن آب لیمو به نخود پخته شده، میزان جذب آهن موجود در آن را چند برابر می‌کند.


لوبیا سفید

خوردن یک فنجان و نیم کنسفر لوبیا سفید، در هر وعده ۴ میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه‌ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می‌شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.


اسفناج

یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود ۳ و نیم میلی گرم آهن گیاهی به بدن می‌رساند. اسفناج همچنین منبع خوبی از ۲۰ ماده معدنی و ویتامین دیگر است. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا آهن آن بیشتر جذب بدن شود.

۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!


دانه‌های چیا

این دانه‌ها سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و البته یک دلیل دیگر برای مصرف آن‌ها وجود دارد و این که منبع خوبی از آهن نیز محسوب می‌شوند. دانه‌های چیا در هر ۱ اونس حدود ۲ میلی گرم آهن دارند ضمن این که منبع خوبی از فیبر محلول هستند و به فرایند هضم دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.


کاکائو و پودر کاکائو

فقط ۳ اونس کاکائو یا پودر آن، ۷ میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. این آهن البته غیر هم است، اما کاکائو سرشار از فلاونوئید‌ها برای ترویج سلامت قلب نیز محسوب می‌شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.

۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!


زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آهن است. در واقع در هر گرم زردچوبه ۰.۶ میلی گرم آهن وجود دارد.


عدس

در هر ۱۰۰ گرم آن ۳ میلی گرم آهن وجود دارد. به علاوه باید بدانید که این عدس سرشار از قند‌های پیچیده و فیبر است. عدس، چربی ندارد و این یک مزیت بزرگ است. برای جذب آهن موجود در عدس، علاوه بر اضافه کردن لیمو ترش به آن می‌توان از جعفری نیز استفاده کرد.

۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!


آویشن

این گیاه معطر و خوش طعم سرشار از آهن است و در هر ۱۰ گرم آن ۱۲ میلی گرم آهن وجود دارد. علاوه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. در هر ۱۰۰ گرم جعفری حاوی حداقل ۳.۸ میلی گرم آهن وجود دارد.

نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش ریحان 1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
فرش تارنگ_1
فرش تارنگ_3
فرش ریحان 3
اپیلاسیون نانا 3
شیرآلات زمانی_3
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
فرش ریحان 4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 2
شیرآلات زمانی_2
فرش ریحان 2
فرش تارنگ_2
ایرانیان- فوتر موبایل222
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
چوب و هنر _فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
کالابرد_فوترموبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
فنی آتل_فوتر موبایل
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
چوب و هنر _فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
موسسه خیریه زهرا_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
کالابرد_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
بانک کتاب پایتخت_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
استیل رگال_فوتر
فنی آتل_فوتر