جاباما
۱۱۳۵۲۸۴
۵۰۶۴
۵۰۶۴
پ

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

پف صبحگاهی صورت ناشی از تجمع آب و مایعات زیر بافت‌های پوست بوده که ممکن است به علل متفاوتی بروز کند.

برترین‌ها: پف صبحگاهی صورت ناشی از تجمع آب و مایعات زیر بافت‌های پوست بوده که ممکن است به علل متفاوتی بروز کند. بسیاری از افراد در اولین مواجهه روزانه با تصویر خودشان در آینده متوجه پف صورت به ویژه در اطراف چشم‌ها می‌شوند. اگرچه این موضوع عادی تلقی می‌شود، ولی در صورت نداشتن دلیل مشخص ممکن است نشانه بیماری یا اختلال در ارگان‌های بدن باشد.

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

ورم صورت بنا به دلایل مختلفی بروز می‌کند و درصورتی‌که علل خیلی جدی مثل بارداری نداشته باشد با مراقبت‌های خانگی بهبود می‌یابد، اما در صورتی‌ که بر اثر عفونت‌های مختلف مانند عفونت چشم یا واکنش‌های آلرژیک ایجاد شده باشد، به معاینه و درمان پزشکی نیاز دارد؛ بنابراین اگر ورم صورت‌تان زیاد است و به‌سختی نفس می‌کشید، باید در سریع‌ترین زمان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. در این مقاله به بررسی علائم و علت ورم صورت و ۶ راهکار موثر درمان ورم صورت می‌پردازیم.

علل پف صورت در صبح

عوامل مختلفی می‌تواند باعث پف صورت در صبح شود، از جمله مشکلات اساسی سلامتی و رژیم غذایی فرد. در ادامه متوجه خواهید شد که چگونه اتفاقات روزمره فرد می‌تواند منجر به پف صورت در صبح شود.

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

خواب

برای بسیاری از افراد، بیدار شدن از خواب با صورت پف کرده ناشی از احتباس مایعات در طول شب است ، اما اگر شخصی خواب کم یا زیاد داشته باشد، این امر بیشتر قابل توجه است.

دراز کشیدن باعث جمع شدن مایعات در صورت می‌شود و وضعیت خوابیدن فرد نیز می‌تواند این شرایط را تشدید کند. به عنوان مثال خواب رو به پایین (روی شکم)، ممکن است این تأثیر را داشته باشد. با شروع صبح وقتی فرد به حالت ایستاده در می‌آید، این مایعات از بین می‌روند و پف صورت کاهش می‌یابد.

آرایش

خوابیدن با آرایش می‌تواند یک واکنش پوستی به نام درماتیت تماسی ایجاد کند که منجر به قرمزی، تحریک یا پف صورت و چشم شود. بیشتر موارد جای نگرانی نیست، اما اگر با علائم شدید، مانند تورم چشم یا مشکل در باز شدن چشم همراه باشد، به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

مواد غذایی

خوردن برخی غذا‌ها در شب یا عصر گاهی اوقات منجر به ایجاد پف در صبح می‌شود. به طور کلی، خوردن غذا‌های سرشار از سدیم می‌تواند آب بیشتری در بدن نگه دارد. این افزایش سدیم معمولاً باعث تشنگی افراد می‌شود، بنابراین بیشتر می‌نوشند، اما بدن این آب اضافی را با ادرار دفع نمی‌کند. در عوض، آب در مناطق مختلف از جمله صورت جمع می‌شود.

برخی از غذا‌های با سدیم بالا که باید از آن‌ها اجتناب کنید:

  • فست فود، مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا
  • گوشت‌های فرآوری شده، مانند بیکن و پپرونی
  • سوشی، به خصوص با سس سویا
  • چیپس
  • الکل

برخی از افراد پس از یک شب نوشیدن الکل با صورت پف کرده از خواب بیدار می‌شوند. الکل باعث ادرار بیشتر در فرد می‌شود که می‌تواند باعث کم آبی خفیف شود. در پاسخ، بدن ممکن است آب را در هرجایی که می‌تواند، مانند صورت، نگه دارد، در نتیجه این احتباس آب باعث ایجاد پف در صورت می‌شود.

علل جسمی و سلامتی پف صورت در صبح

قاعدگی و برخی از مشکلات سلامتی ممکن است باعث شود که بدن مایعات را در صورت نگه دارد و باعث ایجاد پف شود.

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

قاعدگی یا پریود

قاعدگی معمولاً باعث احتباس مایعات می‌شود و قبل از پریود، فرد ممکن است هنگام بیدار شدن دچار پف صورت شود.

آلرژی

گاهی اوقات، پف صورت در هنگام صبح ناشی از آلرژی به گرد و غبار، شوره یا گرده‌های استنشاق شده در طول شب است. فرد ممکن است تا زمان بیدار شدن هیچ علائمی را متوجه نشود. علائم دیگر واکنش آلرژیک مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه و خارش یا آبریزش چشم، نشان خواهد داد که آلرژی باعث پف صورت شده است.

عفونت سینوس

صورت پف کرده در صبح ممکن است نشانه‌ای از عفونت سینوس باشد. همچنین این عفونت می‌تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:

  • درد و حساسیت در صورت
  • سردرد‌های پیشانی
  • درد در دندان‌ها
  • تب
  • گرفتگی بینی

کم‌کاری تیروئید

کم کاری تیروئید که شامل غده تیروئید است و به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند، حدود ۴.۶ ٪ از جمعیت ایالات متحده بالای ۱۲ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فراتر از پف صورت، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • افزایش وزن
  • خستگی
  • عدم تحمل سرما
  • پوست خشک
  • مو‌های کم پشت

هر کسی که مشکوک به کم کاری تیروئید است باید با یک پزشک صحبت کند، وی می‌تواند آزمایش خون را تجویز کند.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ می‌تواند همیشه باعث پف صورت شود، اما ممکن است در صبح بیشتر دیده شود.

جلوگیری از پف صورت

ممکن است همیشه نتوان از پف صورت موقع بیدار شدن جلوگیری کرد. با اینحال احتمالا استراتژی‌های زیر موثر هستند:

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

  • اجتناب از غذا‌های حاوی سدیم زیاد، بخصوص در اواخر عصر یا هنگام شب
  • اجتناب از مصرف کربوهیدرات اضافی در اواخر روز
  • در نظر گرفتن فاصله بین غذا خوردن و خوابیدن
  • پرهیز از زیاد خوابیدن
  • طاق باز خوابیدن
  • نوشیدن آب فراوان برای تامین آب بدن
  • پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی

درمان‌های خانگی

فرد در مواجه با ایجاد پف در صورت در هنگام صبح می‌تواند راه حل‌های زیر را امتحان کند:

آب سرد: شستن صورت با آب سرد یا استفاده از حوله برای ایجاد کمپرس سرد ممکن است به سرعت پف را کاهش دهد.

قهوه یا چای: استفاده از محلول قهوه یا یک کیسه چای خنک شده در مناطق پف کرده ممکن است به تحریک پوست و انقباض رگ‌های خونی کمک کند و باعث کاهش پف شود. قبل از قرار دادن کیسه‌های چای روی صورت، حتماً دما را آزمایش کنید.

ماساژور صورت: ماساژور ابزاری است که به آرامی صورت را ماساژ می‌دهد تا گردش خون را تقویت کند و به تخلیه مایعات لنفاوی کمک کند. برخی از افرادی که به طور مرتب از آن استفاده می‌کنند، گزارش می‌کنند که باعث کاهش پف نیز می‌شود.

ورزش: پمپاژ قلب می‌تواند گردش خون در بدن، از جمله صورت را تقویت کند. دویدن یا دوچرخه سواری در صبح به بعضی از افراد کمک می‌کند تا پف صورت آن‌ها کاهش یابد.

کرم‌ها، ماسک‌ها و سایر محصولات: تعدادی از محصولات صورت برای کاهش پف طراحی شده اند. لازم به یادآوری است که پوست صورت می‌تواند بسیار حساس باشد. قبل از استفاده ا این کرم‌ها حتما آن‌ها را در ناحیه داخلی بازو دست امتحان کرده تا به آن آلرژی نداشته باشید. بهتر است این کرم‌ها را با نظر پزشک و از مراکز معتبر و یا داروخانه‌ها تهیه نمایید.

چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟

درمان‌های پزشکی

اگر یک بیماری زمینه‌ای باعث پف صورت شود، ممکن است درمان پزشکی لازم باشد، اما نه همیشه. به عنوان مثال درمان پزشکی برای بسیاری از عفونت‌های سینوسی ضروری نیست. دارو‌های بدون نسخه ممکن است پف صورت را همراه با علائم دیگر تسکین دهند. با این حال، پزشک ممکن است در برخی موارد آنتی بیوتیک را توصیه کند.

اگر فردی به کم کاری تیروئید مبتلا باشد، دارو می‌تواند سطح پایین هورمون را جبران کند. برای افراد مبتلا به سندرم کوشینگ، پزشکان قصد دارند منبع کورتیزول اضافی را بیابند و سطح آن را کاهش دهند.

پف صورت در صبح معمولاً جای نگرانی ندارد و معمولا به سرعت کمرنگ می‌شود. اگر بعد از ایجاد تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی، پف دردسر ساز ادامه یابد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، که ممکن است آلرژی یا مسئله سلامتی دیگری را به دنبال داشته باشد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج