۱۱۳۷۵۷۲
۶۶ نظر
۵۰۱۴
۶۶ نظر
۵۰۱۴
پ

جو ندهید، این جایزه فرهادی اصلا مهم نبود

دیشب در اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن جایزه بزرگ هیات داوران به طور مشترک به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «محفظه شماره ۶» به کارگردانی یوهو کاسمانن رسید.

برترین‌ها: دیشب در اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن جایزه بزرگ هیات داوران به طور مشترک به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «محفظه شماره ۶» به کارگردانی یوهو کاسمانن رسید.

جو ندهید، این جایزه فرهادی اصلا مهم نبود

دامون قنبر زاده (منتقد سینما) در این باره نوشت: جایزه‌ی آقای فرهادی که به شکل مشترک با فیلمی دیگر نصیبش شده، مبارک‌شان باشد. امیدوارم به‌زودی بتوانیم فیلم را ببینیم و درباره‌اش حرف بزنیم. اما نکته‌ای که این میان وجود دارد، نوع برخورد کمی ناآگاهانه، بیش‌تر آگاهانه و البته به‌شدت موذیانه‌ی رسانه‌های ایرانی با این جایزه است که یک چیزی شبیه تقدیرنامه می‌ماند. طبعاً قصدم پایین آوردن ارزش جایزه نیست. ولی این نوع خبررسانی که به‌شدت اشتباه، ناقص و در جهت بالا بردن غرور ملی و سیستم «تو جایزه بگیر، من می‌خواهم شاد باشم» است، کاملاً و دقیقاً ناقض رفتار ژورنالیستی‌ست.

دیشب که جوایز اعلام شد، به هر پیجی که سر می‌زدید، با تیتر درشت نوشته بودند اصغر فرهادی برنده‌ی «جایزه‌ی بزرگ کن» شده است. بعد یک نخل طلا هم کنار عکس گذاشته بودند. کسی که این تصویر و تیتر را می‌دید، اگر اطلاع چندانی از موضوع نداشت، گمان می‌کرد اصغر فرهادی جایزه‌ی اصلی کن، که همان نخل طلا باشد را برنده شده است. این رویکرد موذیانه، باعث شد حتی جناب پرویز پرستویی هم تصور کند اصغر فرهادی نخل طلا برده است! ایشان در استوری مبسوطی، برنده شدن «نخل‌های طلایی» آقای فرهادی را به او تبریک گفت!

این خبررسانی جهت‌دهی‌شده، کاری کرد که حتی کسی متوجه نشود این جایزه، فقط متعلق به آقای فرهادی نیست و با فیلم‌ساز دیگری به شکل مشترک دریافت شده است. حتی رسانه‌ای مانند «بی‌بی‌سی فارسی» هم هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد، رسانه‌های جوزده‌ی داخلی که دیگر بماند! نگاه غرورزده و اغراق‌آمیز به شرکت فیلم‌های‌مان در جشنواره‌های خارجی، موجب می‌شود ذات فیلم و سینما زیر سئوال برود. حالا با این شکل از خبررسانی اشتباه و عامدانه‌غلط، ذات ژورنالیستی هم زیر سئوال رفته است.

جشنواره‌ی کن، مانند جشنواره‌ی فجر خودمان عمل کرد و به تمام فیلم‌ها جایزه‌ای رساند تا مبادا کسی دست خالی به کشورش برگردد. فیلم‌ها را کم‌کم خواهیم دید و قضاوت خواهیم کرد. در نهایت این سروصداها، حرف‌وحدیث‌ها، سخنرانی‌های عجیب کارگردان، تیتر‌های غلط، رویکرد موذیانه و حتی «شادی‌های بعد از گل» به فراموشی سپرده خواهند شد. باز هم یک فیلم خواهد ماند و یک من و شما، که باید تماشایش کنیم، با آن حرف بزنیم و به روند تاریخ بسپاریمش.

جو ندهید، این جایزه فرهادی اصلا مهم نبود

فرهادی در بخشی از صحبت هایش پس از دریافت جایزه خود گفت: با تمام محدودیت‌ها، فشارها، مشکلات و گرفتاری‌هایی که می‌توانست من را از مسیری که در آن بودم منصرف کند تا این فیلم‌ها را نسازم و شما آن‌ها را نبینید، اما باز هم فیلم ساختم به امید اینکه با هر فیلمی که می‌سازم پرسش‌هایی از شرایط تلخ اجتماعی اطرافم را در فیلمم با تماشاگران آن به اشتراک بگذارم و با فکر کردن به آن‌ها به یک راه حلی دست پیدا کنم.

جو ندهید، این جایزه فرهادی اصلا مهم نبود

پوریا ذوالفقاری (منتقد سینما) در این باره نوشت: نسبت جامعه با اصغر فرهادی پیچیده شده است. برخلاف آنچه دوست‌دارانش می‌گویند این ربطی به «حسادت» ندارد. شاید دیگر فیلم‌سازان و سینماگران به او حسادت کنند، ولی دلیلی ندارد کسانی را که تا جدایی و حتی فروشنده برای موفقیت‌های او اشک شوق می‌ریختند، حالا که به منتقدانش بدل شده‌اند با این برچسب‌ها طرد و تحقیر کنیم. فرهادی باید تکلیفش را روشن کند. یا مثل کیارستمی کلا قید موضع‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی را بزند و فیلمش را بسازد و جایزه‌اش را بگیرد و طرفدارانش را خوش‌حال کند یا اگر می‌خواهد تصویر هنرمندی حساس به مسائل سیاسی و اجتماعی از خود ارائه دهد، پایش بایستد و اگر لازم شد هزینه‌اش را بدهد. این که زمان خون دادن به مردم غزه و رای دادن به حسن روحانی حاضر باشی زمان‌های دیگر نه، تناقض دارد. با داشتن دو اسکار و بهره‌مندی از شهرتی جهانی که برایت حاشیه امنی گسترده‌تر از همکاران داخلی‌ات می‌سازند، حتی به اندازهٔ بازیگران و فیلمسازان درجه سه و چهار کشورت موضعی نگیری، این که وقتی فروشنده‌ات در ایران اکران می‌شود نگران گورخواب‌ها شوی و تا نامه‌نگاری برای رئیس‌جمهور پیش بروی و بعد که سه سال از ملتهب‌ترین سال‌های تاریخ معاصر بر مردمت می‌گذرد، چیزی نگویی (چون فیلمی در اکران نداری و نیازمند خبرسازی نیستی؟) و دوباره که با قهرمان به کن می‌روی درباره سیاست جهانی و بهتر شدن دنیا با آمدن بایدن حرف بزنی و همزمان تنها هنرمند تاریخ این سرزمین باشی که سطری علیه سانسور نگفته و ننوشته، شبیه شترسواری دولا دولاست.

حالا دیگر بسیاری از منتقدان به این رفتار فرهادی مردم عادی‌اند و نه آن‌ها که خبر‌های سینما را رصد می‌کنند. با کلی‌گویی‌ها و تحلیل‌های مبهمی مثل «حرکت پاندولی مردم ایران بین خودشیفتگی و خودباختگی» نمی‌توان این تناقض را حل کرد. دربارهٔ حاتمی‌کیا بسیار گفته‌اند که شخصیت‌های فیلم‌های اخیرش برخلاف آثار خوب سال‌های دور او، خیلی گنگ و مبهم حرف می‌زنند و صراحت قبل را ندارند و گاهی اصلا معلوم نیست چه می‌گویند. حالا متاسفانه فرهادی شبیه شخصیت‌های فیلم‌های اخیر حاتمی‌کیا شده. مبهم، نصیحت‌گر و کمی طلبکار. انگار حاتمی‌کیا او را نوشته!

فرهادی می‌خواهد با گرفتن نوک انتقاد به سمت جامعه و پرهیز از هر انتقادی، مرجعیت اجتماعی‌اش را همچنان بین مردم حفظ کند. دیگر نمی‌شود. نه برای او. برای هیچ کس نمی‌شود. پایان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه کسی ازتوپرسید۰اصلاتوکی هستی ،ازاون طرف اطلاعی ندارم۰ولی میدانم ایرانیست ونام ایرانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دحسود هرگز نیاسو

      • ۹۹۹

        اصلا مبارک اقای فرهادی ولی عجیبه دیگه هر فیلمی که بدبختی ایرانه جایزه بگیره کاش یه بار نگیره ادم شک نکنه

      • دهن ذولفقاری رو کاهگل بگیرید

        چه سانسوری که در ایران فیلمهای سیاه می سازه و جایزه می گیره و راست راست می گرده.ایشالا در دولت بعدی واقعا سانسور و حذف بشه

      • بدون نام

        جایزه اش همیشه سیاسیه این بارم ندونستند چی باید بهش بدن یه چیز تشریفاتی دادند.اون بخش مردم که منتظر افتخار آفرینی امثال اینند چه بدبختند که از گوشه چشم غربیها ذوق مرگ میشن:)

      • بدون نام

        مگه تیم ملی فرستادید؟ چقدر عقده حقارت دارید.باور کنید به چشم خارجیها مضحک و طفلکی به نظر می رسید

      • بدون نام

        اینهایی که از جوایز تکراری اصغر ذوق مرگ میشن همونها هستن که وقتی یه غربی در خیابانهای ایران می بینند دورش جمع میشن و سعی می کنند بهش حالی کنند خیلی نایس هستند.رقت انگیزید

      • بدون نام

        منظور ذولفقاری اینه برو در دامن غربیها از وضعیت ایران گلایه کن و خودت رو یک عقب افتاده نیازمند کمک نشون بده غربیها تنها کاری که می تونن بکنند تحریمه و نابود شدن این طبقه متوسط غربگرا در این سالها از کارهاشونه.بفهمید!

      • بدون نام

        هر جایزه ای یه دلیل داره مثل جایزه بهترین فیلمنامه ، این جایزه فرهادی به چه دلیل به این فیلم داده شده ؟

      • میتی از مشد

        به قول مرحوم انتظامی : شغل دوم مردو ما حسادت و فضولی است . ممنون از فرهادی عزیز به خاطر اینکه سینمای ایران را با ارزش کردی

      • بدون نام

        اشتباهی مثبت دادم

    • بدون نام

      بله خلاصه که شتر سواری دولا دولا نمیشه

    • نامnaser

      حسودهابه بهشت نمیروند

      پاسخ ها

      • ۰۰۰

        همین که تو میری بهشت بسه

    • محسن

      مه داداش نقد کن ولی منصفانه.
      موذیانه چیه؟ راهشو داره میره با امکاناتی که خدا به ذهنش داده. هرکس از هر راهی میتونه برای آگاهی مردم تلاش کنه.

    • بدون نام

      آقای ذولفقاری. شما منتقد هستید. اگر غیر از این حرفی میزدید عجیب بود

    • بدون نام

      بدجوری سوختین ک فرهادی جایزه گرفته....حالا حتی اگر جایزه بی مقداری هم باشه باز بدجوری سوختین.....شما ب فیلم فجرهم نمیرسین...نون روب نرخ روز میخورین..حالا زورتون میاد ک فرهادی موفق شده.....

      پاسخ ها

      • رضا

        دقیقا
        حسادت است دیگر

      • بدون نام

        دقیقا حسود هرگز نیاسود

      • _

        مرحبا

    • بدون نام

      این جایزه رو هم خیلی ها نتوستن بگیرن
      کسانی که سفارشی سازند و از هنر برای امرار معاش استفاده میکنند بوی سوختگی میدن

    • بدون نام

      این جایزه مهم نیست جایزه سیمرغ بلورین خیلی مهمه خخخخخخخ

    • بدون نام

      ایشون فقط برای گرفتن جایزه و مطرح کردن خود و پول بجیب زدن فیلم میسازد
      جای مرحوم کیا رستمی خالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب

      • مثل خودت بدون نشان

        حاجی افتضاح ترین جوک سال رو تو گفتی . دمت گرم خیلی بهت خندیدم

    • بدون نام

      متاسفانه ایشون هم مواضع روشنی نداره و خیلی موذیانه رفتار میکنن. دخترشون ساکن فرانسه است و برای اینکه منافعش تو ایران حفظ بشه لچکی رو سر دخترش میندازه معلوم نیست چیه؟ ما مشکلمون دروغ و ریا هست که متاسفانه دست افراد قدرتمند هم هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه اشکالی داره خانواده اش خارج از کشور زندگی کنند؟!!
        چرا چشم دیدن موفقیت دیگران رو نداریم؟
        چون خودمون عاجز و ناتوان هستیم

      • بدون نام

        اشکال نداره خانواده اش خارج زندگی کنن ولی فیلمهاش رو همون خارج بسازه اگه خیلی مرده درمورد خون های آلوده که سال۶۹ از فزانسه واردایران شدو خیلیا رو بدبخت کرد بسازه جایزه که پیش کش یه سطل زباله هم بهش نمیدن

      • حمید احمدی

        کاملا درسته..هیچکی حرف راست و موضع راست نداره...به لحظه و موقعیت نظراتشون تغییر میکنه تا هم از آخور بخورن هم از توبره..لعنت به چنبن سلبریتی هایی که ۹۰درصد الان تو ایران اینجورین...حزب بادن

      • بدون نام

        وااای ما کی میخوایم از از این نگرشمون برداریم ؟
        طرف رفته ی فیلم ساخته جایزه گرفته و باعث افتخار ایران شده، اونوقت ما در گیر و دار زلف دخترشیم ....
        چقدر زندگی کردن سخت باشما.

      • _

        بمنچه به تو چه دوست دارا فضولیش به کسی نیامده خوب کرد حسودیتون میشه

      • بدون نام

        عزیزان ۱۵:۹ و ۱۵

      • بدون نام

        وقتی فیلم در ایران می سازه باید قوانین ایران رو هم رعایت کنه حتی در جشنواره که البته رعایت هم نکرده بودند و مسخره کرده بودند بیشتر همانطور که با فیلمهاش ایران رو مسخره میکنه

    • حمید

      آبو بریز اونجا ک میسوزه

    • بدون نام

      الان اگه هم مسلک های تو بودن تمشک هم میبردن جشن میگرفتین

    • بدون نام

      سوختی مشخصه

    • بدون نام

      برترین ها هم بله، نکنه انتطار دارید به ده نمکی جایزه بدند، چرا اینقدر با هموطن خودتون دشمنید، البته شما که مشخصه دلیل دشمنی تون ولی این رو به مردم تلقین نکنید ، بزارید اونا خودشون تصمیم بگیرن مهم بوده یانه، رسانه هایی مثل شما دشمن ملت ایران هستید ، مطمئنا نظر منو چاپ نمیکنید

    • بدون نام

      مثل جوایز قبلیش کاملا سیاسی بود شاید فقط فیلم جدایی کمی ارزشهای سینمایی رو هم نمایندگی می کرد

    • بدون نام

      هر کس با مردمه مردم با اون هستند هر کی پشت کنه مردم پشت میکنن بهش هر کی باشه مهم اخلاق انسانیت آزادی حقوق شهروندی هستش

    • بدون نام

      فرق جایزها رو میدونیم جایزه ویژه کن مثل فجر نیست به هر کی بدن دست خالی نره چی میگه این خخخخخخخ

    • بدون نام

      فستیوال معتبر کن رو با جشنواره فجر رانتی داغون مقایسه نکن اصلا

    • فرزند ایران

      چرا اینقدر از بقیه توقع دارید؟ واقعا چرا؟ بقول خودتان هنوز فیلم را ندیده، یادداشت انتقادی منتشر می‌کنید؟ چرا انتظار دارید همه سیاسی باشند؟ چرا همه باید مسائل را مثل شما در ذهن‌شان مرزبندی کنند؟ یکی رأی دادن به حسن روحانی را متناقض با مسائل دیگر می‌بیند، یکی نه، مثل خیلی از همین مردمی که دیروز به روحانی رای دادن، اما امروز شدن مبارز سیاسی مجازی!!! ما کی خواهیم آموخت که به آزادی اندیشه و سخن احترام بگذاریم؟ کی خواهیم آموخت طرز فکر خودمان را به دیگران تحمیل نکنیم؟ کی خواهیم آموخت که اگر کسی طرز فکری متفاوت با ما داشت، به او توهین نکنیم و برچسب نزنیم؟ کسانی امروز منتقد اصغر فرهادی هستند و مدعی دلسوزی برای فرهنگ ایران که در تمام عمرشان به اندازه یک روز اصغر فرهادی به فرهنگ و هنر این مملکت خدمت نکرده‌اند!

      پاسخ ها

      • م.ح

        آفرین واقعا...

    • بدون نام

      فرهادی گفت در ایران آزادی نیست سرکوب میشیم آگاهی میخواد بده حقیقت رو گفت

    • بدون نام

      جایزه مهمی هست اما به اهمیت نخل طلا نیست

    • بدون نام

      حسودیتون حد و حساب نداره

    • افشین

      مخالف‌خوانی کسب و کار من است
      سنت مخالف‌خوانی مطلوب کسانیست که به چیزهایی که دیگران دارند و خود ندارند حسد می ورزند

    • سکوت!

      فرهادی حقیقت رو در خصوص جامعه گفته و این یک چیز عیان،جشنواره فجر ک تو با. کن مقایسش میکنی همونیه که بخاطر اشاره فیلم عصبانی نیسم به سال 88جایزه رو.از نوید محمد زاده دریغ کرد، و همه بهش اعتراف کردن

    • بدون نام

      همین حرفهای شماها باعث فرار و مهاجرت نخبگان از این کشور است واقعا ما به کجا می رویم؟؟؟ چند سال طول می کشه که یکی مثل استاد شجریان پیدا بشه؟؟ جای استاد عادل فردوسی پور را یکی مثل میثاقی و فروغی گرفته!!! عجیب نیست؟؟؟

    • بدون نام

      الحسود لایسود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما به آقای. فرهادی. افتخار میکنیم. و خوشحالیم که برای کشور ما افتخار می آفرینه منتقیدنم. برن بشینند. تو لگن آب یخ. کمی خنک بشن. تا کور شود هر آن کس که نتواند دید

    • بدون نام

      چشم حسود کورررررر

    • هموطن

      باهم مهربان و مودب باشیم, لطفا !

    • s.h.m

      گربه دستش به گوشت نمی‌رسه ، میگه پیف پیف بوو میده

    • بدون نام

      بسیار موافقم.کافیه بر ضد ایران حرف بزنید بهتون جایزه بدن غربیا.با اینکه فیلم جدایی و فروشنده فرهادی رو دوست دارم.

    • بدون نام

      فقط زوج شهاب و اصغر

    • بدون نام

      منتقد ی چرتی گفته بزار بگه فرهادی افتخار هنر ایران

    • سلام...

      یخ یخ یخ چاره فقط‌یخ و پماد سوختگی

    • بدون نام

      یه فیلمسازه همین وبس. روشنفکر و مرجع اجتماعی نیست

    • بدون نام

      تنها مطلب گیرا و اثربخش،ذیل اظهارات جنابعالی، فقط و فقط جمله پایان بود....

    • مجتهد

      بدون اغراق نوشته دامون قنبرزاده دیگه نه حسادت که پر از عقده بود، اصلا اصغر فرهادی تقدیر هم نگرفته، یه کارت صد آفرین گرفته که دست خالی نیاد، درد تو کمتر شد، همه هم دست پر نیومدن از جمله کارگردان بزرگی مثل وس اندرسون.
      بزاریم اگر منتقد هستیم واقعا دنبال نقد باشیم و عقده ها و حقارت ها رو به افراد دیگه نچسپونیم، نتیجه عقده و حقارت هیچ نیست جناب منتقد، در ضمن اکثرا میدون که جایزه بزرگ با نخل طلا فرق داره نیاز به علم نامحدود شما نیست

    • بدون نام

      اگه میسوزی آب بریز روش

    • دانیال بیاتی

      حسادت می‌باره از این متن

    • بدون نام

      منتقد فرمایشی…

    • بدون نام

      بخصوص این بخش از مطلبت بد آتشی به جون طرفدارای اصغر زد:

      این که زمان خون دادن به مردم غزه و رای دادن به حسن حاضر باشی و زمانهای دیگر نه، تناقض دارد..این که سه سال از ملتهب ترین سالهای تاریخ معاصر بر مردمت میگذرد چیزی نگویی و دوباره که با قهرمان به کن میروی درباره (سیاست جهانی و بهتر شدن دنیا با آمدن بایدن) حرف بزنی و همزمان تنها هنرمند تاریخ این سرزمین باشی که سطری علیه سانسور نگفته و ننوشته، شبیه شترسواری دولا دولاست.

      خوب پته اش را روی آب ریختی

    • بدون نام

      از نوشته این شخص درمورد اقای فرهادی نوعی سوزش بمشام میرسد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج