جاباما
۱۱۴۱۸۹۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ناشنیده‌های مجید وفادار در کنسرت نغمه‌های تهران

سرپرست ارکستر نیایش از اجرای دو قطعه جدید خود برای اولین بار در کنسرت «نغمه‌های تهران» سخن گفت.

خبرگزاری صبا: سرپرست ارکستر نیایش از اجرای دو قطعه جدید خود برای اولین بار در کنسرت «نغمه های تهران» سخن گفت.

ناشنیده‌های مجید وفادار در کنسرت نغمه‌های تهران

علیرضا امینی سرپرست ارکستر نیایش در کنسرت «نغمه‌های تهران»؛ یادواره‌ای‌‌ از مجید وفادار آهنگساز قطعه «گلنار» که به زودی زمان برگزاری اجرای آنلاین آن اعلام می‌شود، گفت: مجید وفادار اولین اثر ارکسترال خود را در سال ۱۳۱۶ به نام تصنیف «شب جدایی» به ثبت رساند همچنین حدود ۳۰۰ قطعه که بزرگ‌ترین میراث تصنیف‌سازی و ترانه‌سازی در تاریخ موسیقی ایران است از خود به جای گذاشت و در زمان خود شاگردانی را تربیت کرد که همگی بعد‌ها در برنامه «رادیو گلها» شروع به کار کردند.

او با بیان اینکه در کنسرت «نغمه‌های تهران» مجموعه‌ای از آثار مجید وفادار شامل موسیقی فیلم، مناسبتی، محلی، تصنیف‌ها و آهنگسازی‌های او در شاخه‌های مختلف کلاسیک و سنتی ایرانی و حتی جَز اجرا می‌شود، درباره اجراهای مختلف از «شب‌های تهران» توضیح داد: در سال ۱۳۳۲ پنج قطعه برای فیلم «شب‌‎های تهران» ساخته سیامک یاسمی ساخته شده در سال ۱۳۳۲ به آهنگسازی مجید وفادار و شعر کریم فکور ساخته شد که تنها یک اثر از این مجموعه به اسم «شب‌های تهران» به گوش مردم و به شهرت رسید اما چهار اثر ناشنیده دیگر هنوز باقی‌مانده است که نت آن‌ها توسط خانواده مجید وفادار و پوران‌دخت وفادار برادرزاده او برای کار پژوهشی در اختیار من قرار گرفت و در کنسرت «نغمه‌های تهران» برای اولین بار اجرا خواهد شد. پوران‌دخت وفادار ۶۰ سال سابقه هنری دارد و اولین آثار مثبوت خود را با ارکستر رادیو در سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۳۷ خوانده است و ثمره هنری خانواده وفادار محسوب می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی درباره خواننده‌های این کنسرت خاطرنشان کرد: به دلیل تمایل من و حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران برای معرفی استعداد‌های جوان، تصمیم بر این شد که مهدی محمدی و محمد رضازاده که از شاگردان حمیدرضا نوربخش بودند در این مراسم اجرا کنند. حجت اشرف‌زاده نیز به دلیل علاقه زیاد به آثار مجید وفادار تمایل خود را برای اجرای رایگان در این مجموعه اعلام کرد. درمجموع این سه نفر خوانندگان کنسرت «نغمه‌های تهران» را تشکیل می‌دهند.

امینی در پاسخ به این پرسش که تنظیم قطعات کنسرت «نغمه‌های تهران» چقدر به نسخه اصلی آثار شباهت دارد، گفت: من و ایمان ملکی که تنظیم‌کننده آثار این مجموعه است، سعی کردیم در روند ملودی قدیمی قطعات و کلام آن‌ها هیچ تغییری ایجاد نکنیم و به آثار اصلی وفادار بمانیم، فقط در بخش اوورتور آثار تغییرات لازم را اعمال کردیم.

رونمایی از ۲ قطعه جدید در کنسرت «نغمه‌های تهران»

او درباره اجرا‌های دیگری که با محوریت آثار مجید وفادار روی صحنه برده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ کنسرت «جاودانه‌های مجید وفادار» را با صدای محمد معتمدی با ارکستر نیایش در برج میلاد به صحنه بردم سپس در همان سال کنسرت مذکور در تالار اندیشه با صدای مجید حسین‌خانی و همخوانی پوران وفادار در سن ۸۳ سالگی به اجرا درآمد. همچنین در سال ۹۸ در تالار وحدت مجموعه‌ای به نام «عاشقانه‌های مجید وفادار» را روی صحنه بردم که در آن سال مسعود مظلوم و امیر مظلوم خواننده‌های آن کنسرت بودند، درنهایت قرار بود کنسرت دیگری اسفندماه سال ۹۸ در روز سالگرد مجید وفادار ۶ شب اجرا داشته باشد که به دلیل کرونا متوقف شد ولی قرارست به زودی این کنسرت را به شکل آنلاین داشته باشیم.

سرپرست ارکستر «نغمه‌های تهران» درباره ۲ قطعه‌ای که قرار است از او برای اولین بار در کنسرت پیش رو رونمایی شود، توضیح داد: قطعه اول «نام این پیرمرد تهران است» نام دارد که در سال ۹۵ ساخته‌ام، قطعه دیگر به نام «نغمه‌های تهران» یک ملودی ارکسترال متعلق به حسین‌خان اسماعیل زاده از اولین ارکستر‌نویسان ایران که در دهه ۲۰ ساخته شده‌ است. جالب است بدانید در همان زمان با استفاده از یک قطعه محلی شمالی شعری روی این قطعه گفته شد که درنهایت در کمپانی ضبط صفحه، توسط منوچهر همایون‌پور خوانده و با استقبال زیادی رو به رو شد. در دهه ۳۰ نیز این قطعه با شعری دیگر ضبط شد ولی به شهرت نسخه اولیه نرسید.

به گفته وی، برای اجرای پیش رو او شعری برای این ملودی نوشته و آن را در کنسرت «نغمه‌های تهران» اجرا می کند.

این محقق موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نکات مثبت و منفی کنسرت‌های آنلاین بیان کرد: اجرا‌های آنلاین باعث شده است که مخاطبان بیکران شوند و دیگر دغدغه محدودیت صندلی در سالن‌ها برای برگزارکنندگان کنسرت‌ها وجود نداشته باشد. نکته دیگر اینکه به دلیل اجراهای آنلاین هنرمندان دیگر بر یکدیگر برتری موقعیتی پیدا نمی‌کنند، مقدار فروش اهمیت چندانی نخواهد داشت و تعادلی در عرضه موسیقی برای هنرمندانی به وجود آمده است که در گذشته باوجود کیفیت آثار ولی کارکرد‌های اقتصادی، حمایت چندانی از فروش بلیت کنسرت‌های‌شان نمی‌کردند. البته از طرفی دیگر مشکل عرضه آنلاین هنر این است که نمی‌تواند انتقال حس و عواطف را به خوبی انجام دهد مگر اینکه رسانه‌ها با تبلیغات خوب زمینه عاطفی این اجراها را آماده کنند تا هنرمندان بتوانند از آن استفاده کنند.

او در پایان درباره بازخوانی آثار قدیمی تصریح کرد: اگر بازخوانی‌ مطابق نسخه اصلی انجام شود همیشه جایش را در میان مردم باز می‌کند. اکثر هنرمندان فکر می‌کنند اگر یک اثر قدیمی را مطابق میل و سلیقه خودشان دست‌کاری کنند باعث محبوبیتشان خواهد شد ولی در حقیقت مردم آن را بیشتر پس می‌زنند. به عقیده من هنرمند هیچ وقت نباید در امانت‌داری خیانت کند و کپی باید برابر اصل باشه تا ارزش پیدا کند. اگر هنرمندی که می‌خواهد اثری را بازسازی کند، بتواند در شاکله خود اثر بدون تغییر در فرم آن را به نحوی اجرا کند که مخاطب بیشتر از اثر اصلی آن را دوست داشته باشد یعنی به موفقیت رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج