کمک‌های روانی به بیماران کرونایی
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
سفیر بار ساقدوش_1
ریزخور_1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_1
ریزخور_3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_3
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
ریزخور_4
لاله زار مال_4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
سفیر بار ساقدوش_2
لاله زار مال_2
کلاسینو_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۴۷۰۲۷
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
۲۰۸۹
در هفته گذشته هر ۳ ثانیه یک نفر به کووید ۱۹ مبتلا شد که هرکدام‌شان احساسات متفاوت و حتی متناقضی را تجربه کرده‌اند؛ اعضای خانواده، دوست و... این افراد چطور باید از لحاظ روانی به آن‌ها کمک کنند؟

روزنامه خراسان: در هفته گذشته هر ۳ ثانیه یک نفر به کووید ۱۹ مبتلا شد که هرکدام‌شان احساسات متفاوت و حتی متناقضی را تجربه کرده‌اند؛ اعضای خانواده، دوست و... این افراد چطور باید از لحاظ روانی به آن‌ها کمک کنند؟

کمک‌های روانی به بیماران کرونایی

این روز‌ها اغلب ما تجربه مشترکی داریم: یا عضوی از خانواده یا فردی از اقوام نزدیک ما درگیر بیماری کروناست. طبق جدیدترین آمار‌ها به طور میانگین از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ مرداد هر روز ۳۸ هزار و ۱۶۳ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند، به زبانی دیگر در این هفته، هر ثانیه ۳ نفر به تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور اضافه شد. روبه‌رو شدن با افرادی که در حال سپری کردن روز‌های دشوار بیماری هستند یا در قرنطینه روز‌ها را می‌شمارند، کار آسانی نیست چراکه هر کدام از این افراد تجربه منحصر به فرد خود را دارند و احساسات و شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ برخی عصبانی، برخی ترسیده و نگران، برخی بی‌حوصله و برخی خسته و کلافه.

اما ما به عنوان عضو خانواده، دوست یا قوم و خویش چطور می‌توانیم به این افراد کمک کنیم تا روز‌های بیماری را راحت‌تر پشت سر بگذارند و از نظر روانی حس و حال بهتری داشته باشند؟

همه مسیر یکسانی را نمی‌روند

برخی افراد ممکن است بعد از ابتلا به بیماری بسیار بترسند، برخی ممکن است احساس عصبانیت به سراغشان بیاید، برخی ممکن است در طول دوران قرنطینه بیش از هر چیز از بیکاری حوصله‌شان سر برود و کلافه شوند. در این بین هیچ معیاری وجود ندارد که بگوییم این احساس درست و احساسی دیگر نابه‌جاست. توجه به این نکته می‌تواند مانع از قضاوت و البته منع از تحمیل باید‌ها و نباید‌های اضافه به بیماران شود.

کمک‌های روانی به بیماران کرونایی


باید‌ها و نباید‌ها را برای خودمان نگه داریم!

زمانی که بیان توصیه‌های مراقبتی (چه در زمینه دارو، چه خورد و خوراک و چه مسائل روانی) با «باید» و «نباید» همراه می‌شود، احتمال این که با مخالفت روبه رو شود، بیشتر است. در ارتباط با بیماران می‌توانید توصیه‌هایی را بیان کنید مانند این که «متخصصان می‌گویند در روز‌های بیماری بهتر است سوپ و غذا‌هایی که راحت هضم می‌شوند، مصرف کنیم»، اما این که با قطعیت نظری را بیان کنیم و در کنارش در صورت رعایت نشدن، شروع به سرزنش کنیم، نه تنها کمک‌کننده نیست که می‌تواند علاوه بر اعمال فشار بر فرد، رابطه ما با او را هم مختل کند.


قدم‌های مثبت را تشویق کنیم

در این روز‌ها اغلب افرادی که بیمار می‌شوند، درگیر احساس گناه و عصبانیت بابت کوتاهی‌های احتمالی خود هستند. در این بین سعی کنید از میان صحبت‌های خود فرد، قدم‌های مثبتی را که حالا برمی‌دارد، پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید به او بگویید: «چه خوب که بیشترِ دیروز رو استراحت کردی، این کار کمک می‌کنه تا بدنت بهتر با بیماری مبارزه کنه» یا «چه فکر خوبی کردی که این بازی رو روی گوشی‌ات نصب کردی و باهاش مشغولی» این تشویق‌ها و تایید کردن تصمیم‌های درست فرد می‌تواند احساس مثبتی در او ایجاد کند و مانع از شدت گرفتن احساسات منفی به خود و انتخاب‌هایش شود.

کمک‌های روانی به بیماران کرونایی


تزریق اجباری مثبت‌اندیشی ممنوع

وقتی فرد بیمار درباره نگرانی‌هایش با شما صحبت می‌کند، سعی نکنید به اجبار او را به سمت مثبت فکر کردن هول دهید. به عنوان مثال جملاتی مانند «باز خدا رو شکر پدرت که دیابت داره، کرونا نگرفته» یا «حالا باز خوبه محل کارت مرخصی کرونا رو به رسمیت می‌شناسه» یا «به نظرم جا داره عوض نگرانی خوشحال باشی که ریه‌ات خیلی درگیر نشده» نه تنها کمک کننده نیست که می‌تواند باعث شود تا فرد تمایل کمتری به حرف زدن درباره احساساتش داشته باشد و به این ترتیب فشار بیشتری را حس کند.


به ترس و نگرانی فرد بی‌محلی نکنید

اگر کسی ترس‌هایی حول بیماری خودش دارد، از گفتن جملاتی مانند «نه، بی‌خود بد به دلت راه نده» یا «مطمئنم همه چیز درست می‌شه» خودداری کنید.

کمک‌های روانی به بیماران کرونایی

جملاتی با قطعیت بالا، نه تنها آرامش‌بخش نیستند که حتی می‌توانند فرد را درگیر احساسات ناخوشایند جدیدی هم بکنند. در عوض این جملات به نگرانی‌های فرد گوش دهید. با او همدلی کنید؛ «درست می‌گی، درگیر شرایط سختی هستی» و از او بپرسید چه کمکی از دست شما بر می‌آید: «کاری هست برات در این روز‌ها انجام بدم؟» و در نهایت او را تشویق کنید تا نگرانی‌هایش را با متخصص (بسته به شرایط؛ گاهی پزشک و گاهی روان‌شناس) در میان بگذارد: «نوبت بعدی دکترت فکر کنم بهتر باشه بهش این موارد رو بگی» یا «این روز‌ها که این قدر تحت فشار شدیدی هستی، شاید بهتر باشه با روان‌شناس صحبت کنی».


نیاز به سرگرمی را دست کم نگیرید

همه ما در زندگی نیاز به تفریح و سرگرمی داریم. افرادی که بیمار می‌شوند هم این نیاز را دارند، در عین حال که انجام فعالیت‌های لذت‌بخش می‌تواند استرس آن‌ها را کاهش دهد و حتی به فرایند بهبود آن‌ها سرعت ببخشد. برای این منظور می‌توانید به فرد بیمار فیلم‌های خوب برای تماشا، بازی‌های جذابی که بتوان روی گوشی نصب کرد یا آلبوم موسیقی خوبی معرفی کنید.

کمک‌های روانی به بیماران کرونایی

خرید و ارسال خوراکی مورد علاقه فرد یا خرید و ارسال کتابی خواندنی هم از جمله راه‌هایی است که حال فرد بیمار را بهتر و به او کمک می‌کند تا روز‌های بیماری و قرنطینه را با فشار کمتری پشت سر بگذارد.

انتشار یافته: 2
در انتظار بررسی:0
Iran (Islamic Republic of)
09:43 - 1400/05/31
سرگرمی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
من یک ایرانی ام کاش جوانی کنم
Iran (Islamic Republic of)
08:31 - 1400/06/08
من خودم درگیر بیماری قرنطینه بچه و همسری که ریش درگیره متاسفانه همسرم خشم و عصبانیت حاصل از بیماریشم به من‌منتقل میکنه جوری که پرده گوشمم پاره شده اخ داد و بیداد امان از دل زینب بخدا که طاقتم تابه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
عارفی_1
ادیب_1
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
دکتر نائبی_3
شیرآلات زمانی_3
ادیب_3
سوییچ ایران_3
عارفی_3
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
سوییچ ایران_4
خرید باکس 4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
شیرآلات زمانی_4
ادیب_4
سوییچ ایران_2
عارفی_2
خرید باکس 2
دکتر نائبی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
ادیب_2
شیرآلات زمانی_2
کالازم_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شاخه نبات_ فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
شفا_فوترموبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
شفا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
کلینیک النا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
تدبیرکالا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
تنورستان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کالازم_فوتر